Mikä auttoi sulla finneihin?
Olen 23v, eli teini-ikä pitäisi olla jo takana. Välillä oli iho vähän paremmassa kunnossa, mutta nyt taas puskee finnejä, kipeitä ns.ihon alaisia joita ei pysty edes kunnolla puristaa, varsinkin leukaan, ohimoihin ja kulmakarvojen väliin. Ei siis ole mitään pahaa aknea, mutta häiritsevää kuitenkin. Olen syönyt 2kk sinkki+biotiini -kuurin, kokeillut apteekin Skin Appeal -ihon hoitotuotteita, pelkkää vesipesua + rasvaa, markettituotteista jotain L300 -merkkiä ja jättänyt meikit minimiin. Mikä voisi auttaa? Ihotautilääkärillä en ole vielä ainakaan käynyt, kun vauva on toiveissa ja ilmeisesti niiden reseptilääkkeiden kanssa ei saa tulla raskaaksi. Mikä just sulla auttoi finneihin? Kaikki neuvot on tervetulleita!
Kommentit (41)
Just mulla ikävä kyllä auttoi vasta isotretinoin, jonka kanssa ei saa tulla raskaaksi. Isotretinoinia sisältävien lääkkeiden määräämistä ennen lääkärit kuitenkin yleensä suosivat antibioottikuuria, voisit kokeilla sitä?
Itseni hyväksyminen finneine kaikkineen, siinä oli paras lääke mulle!
Viljaton ruokavalio. Ei siis gluteeniton vaan viljaton. Juurikin noita samanlaisia ihonalaisia paukamia tuli, ja kaikka kokeiltiin. Vain lopullinen ruokavaliomuutos auttoi, ja nykyään olen finnitön.
Afrikkalainen mustasaippua. Saa Ruohonjuuresta ainakin. Menee sellaset kolme viikkoa ja sitten mulla ei ainakaan ole kuin muutama tullut.. Kannattaa kokeilla. Kuivattaa kyllä aika paljon näin talvella.
Mulla oli samanlainen tilanne kuin sulla, eli akne puhkesi vasta nyt täysi-ikäisenä ja itsetunto koki kyllä kolauksen. :-( Ongelma-alueetkin samat, mutta minulla finnejä tuli myös poskiin. Se mikä auttoi, oli lääkäriltä reseptillä saatu Acnatac-kuuri. Kyseessä siis lääkevoide, joka ihme kyllä paransi ihoni. Tätä ei ilmeisesti saa käyttää raskaana, joten ei taida auttaa sua... Monilla ruokavalion muuttaminen auttaa, eli maito ja mahdollisesti gluteeni minimiin! Tsemppiä!
Tilasin koreasta Etude Housen Acne foam cleanser pesuaineen, ja secret keyn honey spot treatment (semmoinen puikko). Lisäksi basiron Ac on auttanut
Vierailija kirjoitti:
Viljaton ruokavalio. Ei siis gluteeniton vaan viljaton. Juurikin noita samanlaisia ihonalaisia paukamia tuli, ja kaikka kokeiltiin. Vain lopullinen ruokavaliomuutos auttoi, ja nykyään olen finnitön.
Meidän teinillä keliakia ja silti finnejä. Joten ei taida auttaa tämä neuvo.
Sori, en lukenut, että haluat raskaaksi.
Isotretinoin actavis aikoinaan. Mulla valitettavasti tuli takasin huonon ruokavalion myötä. Nykyään Stefaminelle e-pillerit pitää ihon kunnossa.
Sanoisin kyllä et terveellisintä on kokeilla ruokavaliolla saada iho puhtaaksi. Vähemmälle sokerit ja maitotuotteet. Juo paljon vettä. Ei toki varmaan kovin vaikeaan akneen auta. :/ Itse huomasin eron, kun noita vähensin.
Kai se on niin yksilöllistä, mutta kannattaa kokeilla. Stressi on myös yksi joka aiheuttaa finnejä.
Kiitos vastauksista. Olen kokeillut viljatonta ja maidotonta ruokavaliota, enkä nykyäänkään ko. tuotteita paljon käytä, mutta en huomannut muutosta. Onko jollakin tietoa, saako siis lääkärin määräämiä ihovoiteita tai antibiootteja käyttää vaikka yrittää vauvaa? Ehkä kokeilisin seuraavaksi tuota apteekin Basironia, mitä vähän googlailin. Mulla on myös todella pintakuiva iho, mutta silti rasvoittuu ja kiiltää helposti.. Ap
Talla hetkella mulla on hyva iho, mutta tuossa viimeisen 15 vuoden aikana on koettu ja kokeiltu nama keinot:
- Kuukautiseni loppuivat (ilmeisesti hyvin stressaavan elamantilanteen takia) ja minulle puhkesi kamala akne. Siis leukaperien iho oli paiseita taynna. Soin kuukautisia varten jotain hormoonia ja ihoa varten myos antibiootteja (n. 6 kk). Iho rauhoittui parin kuukauden paasta. Oli siis hormonaalista.
- Ruokavalion vaihtaminen. Minulle maito ja juusto aiheuttavat finneja. Voin siis kayttaa hapatettuja maitotuotteita (kuten piimaa), mutta jostain syysta maito ja juusto aiheuttavat noita "paiseita".
- Ihonhoitotuotteet kuntoon. En pysty kayttamaan hajustettuja tuotteita, etenkaan talvisin, koska iho on niin herkkana, etta reagoi heti. Punoittaa ja finneja pukkaa. Ikava kylla oikeiden tuotteiden loytyminen selviaa vain kokeilemalla. En suosittele rakeisia kuorintatuotteita myoskaan, niilla iho menee ihan kamalaan kuntoon, jos sinulla on rikkonaisia finneja yms. Ja ala missaan nimessa kayta mitaan hardcore juttuja, joissa on kamalasti alkoholia ja/tai hajusteita!
Suosittelen kaymaan iholaakarilla. Vaivaan loytyy yleensa nopeasti joku ratkaisu. Ja jos vaikkapa puolen vuoden antibiootti kuurin vedat, ehtii sen jalkeen vauvoja viela hankkimaan ihan hyvin! Tai voithan odotella, etta olet saanut lapsen ja imetys on loppunut ja sen jalkeen haet troppia vaivaan. Riippuu ihan siita, kuinka paljon finnit sinua hairitsevat. Minulla ne vaikuttivat todella paljon minun itsetuntooni ja olin valmis kokeilemaan ihan mita vain.
Noi ruokavaliorajoitteet on täyttä paskaa. Ehdottakaa nyt joku sitä kookosöljyä vielä. Sisäisesti ja naamaan.
Itsellä auttoi Apocyclin-kuuri ja samalla Skinoren-voide. Reseptit lekurilta. Samalla puhdistus puhdistusgeelillä aamuin illoin sekä kasvovesi ehdottomasti. Sitten Skinoren päälle. Kyllä lähtee!
Huoh, sen kun tietäis. Olen jo 29 mutta finnit vaivaa edelleen. Useastakin paikasta olen lukenut, että aikuisiän akne on yleistynyt naisilla viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, kiva kiva :( Tiedä sitten mistä yleistyminen johtuu, lapsuuden ruokavaliosta, ympäristön saasteista, ruuan hotmonipitoisuuksista, kuka tietää. Kuitenkin ystäväpiirissäni suurimmalla osalla tätä ongelmaa ei ole, joten joku geneettinen alttius tähän tarvitaan. Itselläni finnejä alkoi puskea naamaan 11-12-vuotiaana ja monenlaista keinoa on kokeiltu, sen voin sanoa.
E-pillerit ei mulla auta. Gluteeniton ruokavalio ei auta. Antibiootit eivät auttaneet eivätkä muutkan ihotautilääkärin määräämät mömmöt (roaccutan on ainoa, mitä en ole kokeillut, enkä haluakaan, koska niin monella tutulla on siitä huonoja kokemuksia ja haluaisin myös tulla vuoden sisällä raskaaksi). En siis tosiaan ole löytänyt ongelmaan ratkaisua, mutta pidän tilannetta "kurissa" seuraavin keinoin: pesen kasvot luomupuhdistusvaahdolla + kasvoharjalla joka ilta. Pesun jälkeen käytän suolasaippuaa ja sen jälkeen kosteusvoidetta. Pyrin käymään kerran parissa kuukaudessa hydrofacial-kasvohoidossa ja silloin tällöin timanttihionnassa. Hoidot on törkeän kalliita mutta saavat oikeasti naaman näyttämään paremmalta, jos niissä käy säännöllisesti. Säästän sitten kampaamokäynneistä sillä, että olen kasvattanut pitkän hippitukan, jota ei tarvitse leikata melkein ikinä :).
Tietty pyrin syömään terveellisesti ja liikkumaan ja nukkumaan hyvin, mutta eipä naama niillä keinoilla parane. Kyllä mä välillä kiroan peilikuvaani ja varsinkin luonnonvalossa otettuja valokuvia itsestäni, joissa ihon virheet näkyy... mutta näillä mennään.
Itselle autto säännölliset kosmetologi käynnit ja iho tuli hyvään kuntoon.
Lääkkeet. Apocyclin ja Clindoxyl