Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, joilla talvella sisälämpötila +25 ja kulkevat topissa ja shortseissa. Onko järkeä??? Ei ainakaan ekologista.

Vierailija
13.02.2016 |

Jatkuvasti törmää näihin ihmisiin, joiden mielestä talvella kuuluu kulkea sisällä topissa ja shortseissa ja pitää lämpö 25 asteessa. Eihän tuossa ole mitään järkeä, ei ole terveellistä, kuluttaa ihan jumalattomasti jne jne. Ja ylläri ylläri, nämä ihmiset eivät itse maksa lämmityksestään... Mutta eikö tuossa ole jo suuri sairastumisriskikin ja eikö ulos meno tunnut entistä kylmemmältä? Muiden havaintoja, kokemuksia?? Itsellä talvella 20-21 ja kiltisti pitkät vaatteet.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitä paitsi lattialämmitys vie muutenkin paljon enemmän energiaa kuin suora lämmittäminen."

Eipä kyllä mitenkään itsestäänselvästi vie. Suora sähkölämmitys on hyötysuhteeltaan kyllä parempi kuin vesikiertoinen, mutta vesikiertoisen patterilämmityksen ja vesikertoisen lattialämmityksen vertailu ei sen sijaan ole ihan yksinkertaista ja etu on usein lattialämmityksen puolella. Syitä mm. se että lattialämmityksessä kiertävää vettä ei tarvitse lämmittää kuin noin 35 asteiseksi koska lämpöä säteilevä pinta-ala on moninkertainen ja lisäksi lattialämmityksellä saavutetaan sama "tuntuu kuin"-lämpötila pienemmällä lämpöenergialla johtuen siitä miten ilma asunnossa kiertää verrattuna pattereilla lämmittämiseen.

Vierailija
42/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämmöinen nykyaikainen tiivis talo, jossa on koneellinen ilmanvaihto. Täältä ei lämpö karkaa. Maalämpöpumppu toimii sähköllä, joka ihan itse maksetaan, mutta suurimman lämmön tuo varaava takka. Puut saadaan omasta metsästä. Veroa siitäkin maksetaan, ja aika monta hikipisaraa, että saadaan koivu haloksi, pinoon kuivumaan ja aikanaan takan kylkeen klapikoppaan. Meillä on noin 26 astetta tavallisesti. Minä viihdyn parhaiten löysissä vaatteissa kotona, on paita ja verskat tai pitkikset. Mukula juoksee alasti kesät talvet täällä sisällä. Mies käyttää kerrastoa. Miksi pitäisi kitua ja kylmettyä omassa kodissaan, kun voi elää mukavastikin?

Ja sitten kesällä laitat viilennyksen päälle, kun lämpötila ylittää 24 astetta? Mikähän järki siinäkin sitten lienee 

25 astetta on helleraja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämmöinen nykyaikainen tiivis talo, jossa on koneellinen ilmanvaihto. Täältä ei lämpö karkaa. Maalämpöpumppu toimii sähköllä, joka ihan itse maksetaan, mutta suurimman lämmön tuo varaava takka. Puut saadaan omasta metsästä. Veroa siitäkin maksetaan, ja aika monta hikipisaraa, että saadaan koivu haloksi, pinoon kuivumaan ja aikanaan takan kylkeen klapikoppaan. Meillä on noin 26 astetta tavallisesti. Minä viihdyn parhaiten löysissä vaatteissa kotona, on paita ja verskat tai pitkikset. Mukula juoksee alasti kesät talvet täällä sisällä. Mies käyttää kerrastoa. Miksi pitäisi kitua ja kylmettyä omassa kodissaan, kun voi elää mukavastikin?

Ja sitten kesällä laitat viilennyksen päälle, kun lämpötila ylittää 24 astetta? Mikähän järki siinäkin sitten lienee 

25 astetta on helleraja 

Siis kesällä piti kirjoittaa 

Vierailija
44/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen tottuu (korkeahkoon) lattialämpöön, niin hän ei parin vuosikymmenen jälkeen tarkene ulos ilman tukkua villasukkia ja kuukenkiä, näin on tutkimuksin osoitettu. Evoluution aikanahan ihmisen jalat joutuivat tekemisiin sekä kuuman että kylmän kanssa. Eli nykyihmisen kannalta järkevin lattiapinta on vain hyvin eristetty ja lämpimältä tuntuvalla materiaalilla pinnoitettu - ei erikseen lämmitetty. Sitä paitsi lattialämmitys vie muutenkin paljon enemmän energiaa kuin suora lämmittäminen.

Lattialämmitykseen(vesikiertoinen) ajetaan paljon pienempilämpöistä vettä.

Lattialämmitys noin 30 astetta ja patteriverkkoon sitten reilusti yli 40 astetta.

Veden lämmitys hukkkaa energia eniten talossa

Vierailija
45/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumus- ja sukupuolikysymyshän tuo lähinnä. Minulle 21c on sellainen lämpötila että pelkissä boksereissa pärjää ihan mukavasti ja makuuhuoneessa kun on se 18-19c niin pelkkä pussilakana riittää peitoksi. Naiset yleensä palelevat enemmän kun on enemmän rasvaa ja vähemmän lämmittävää lihasmassaa ja niinpä meilläkin vaimolla on näin talvisin käytössä pitkät yökkärit ja oloasut, sekä paksumpi peitto.

Itse en muutenkaan ole kovin helposti palelevaa sorttia eli vaikka tämän aamuinnen -22c ei vielä aamulenkille mitään naparetkeilijän varusteita vaatinut. Ainoa mikä palelee on keuhkot, kovin raskasta liikuntaa ei alle -20c viitsi harrastaa. 

Vierailija
46/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

26C ja olen kotona alasti! T: M65+

Vierailija
47/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sisällä pitää olla talvella vähintään se 25 mielellään 27c, että on kodikasta. Ei tunnu kylmältä kun menee ulos. Mulla on lemmikki rottia minkä takia pitää olla talvella lämmintä sisällä, ne tulee helposti kipeeksi.

Onpas sulla herkkiä elikoita jos vaativat 25-27 astetta, lienevät jotain trooppista lajia. Ja kyllä, itselläkin kokemusta eikä vaadi noin kuumaa. Veto on se huono.

Vierailija
48/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri sivuilta kerättyä infoa: korkea lämpötila aiheuttaa väsymystä, hengitystieoireita, haittaa keskittymiskykyä, aiheuttaa kuivuuden tunnetta, lisää pölyn määrää, atoopikoilla huonontaa iho-oireita. Lämmityskaudella sisälämpötilan ei tulisi ylittää 23-24 astetta.

Riittää kyllä itselle ainakin että kesäisin on tuskaisen kuuma, silloin on vaikeampi saada nukuttua. Ei ole ekologista, eikä terveydelle hyväksi että kotona on liian lämmin. Miten ihmiset jaksavat edes siivota ja tehdä asioita kotonaan jos on noin kuuma, vai onko joku vain paikallaan koko päivän? Ei nyt luulisi olevan epämukavaa jotkut rennot kivat pehmeät kotivaatteet, miksi pitäisi olla kesävaatteet talvella? Ei ainakaan ole ilmastoystävällisen puuhaa nuo ylilämmitykset huvikseen.

Vierailija
49/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona +27 liukkari pysyy sopivan lämpöisenä :D

Vierailija
50/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat törpöt kulkee sisällä +18 asteessa kun ulkona on +35.

Kertoo juuri sen, että mukavuus on ihmisille tärkein ja jos rahaa on, niin energian tuhlaus ja saastutus ja muu ei merkitset mitään, jokainen tekee kuten "minä haluan".

Vierailija
51/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tykkään kun naisystävä kävelee topissa ja shortseissa sisällä.

Se on pieni lisä kaukolämmön hintaan jonka mielelläni maksan siitä näystä :)

Vierailija
52/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin aina kesähelteillä siitä, jos sisäkämpötila alkaa olla +25, nukkuminen varsinkin käy tuskaiseksi. Ei siis tulisi mieleenkään vapaaehtoisesti lämmittää kämppää niin kuumaksi. Asun kerrostalossa ja meillä pattereissa on onneksi termostaatit, joita saa itse säädeltyä. 

Vierailija
53/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin tykkään kun naisystävä kävelee topissa ja shortseissa sisällä.

Se on pieni lisä kaukolämmön hintaan jonka mielelläni maksan siitä näystä :)

Jos naisystäväsi rakastaisi sinua oikeasti niin keikistelisi shortseissa ja topissa vähän viileämmässäkin kämpässä!

Vierailija
54/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Meitä pohjoisessa asuvia on niin vähän muutenkin. Ja täällä kylmässä perslävessä kun joudutaan asumaan, niin en yhtään tuomitse jos joku haluaa tehdä elämästään miellyttävämpää. Saisinpa itsekin pattereita kovemmalle. 

Vierailija
55/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 astetta on helleraja 

Anna ihmisten elää niin kuin parhaaksi näkevät. 

Vierailija
56/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vittussa sä JATKUVASTI TÖRMÄÄT näihin? Omassa himassaas??

Vierailija
57/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puulämmitys ja itse tehdyt puut omasta metsästä ja joka toinen tai kolmas päivä talon alakerrassa on 23-25, kun lämmitän tulikiviuunin. Pattereita ei alakerrassa edes ole ja vähissä vaatteissa on kyllä kuljettava, ettei tule hiki.

Tällä hetkellä lämpötila on 19-20, mutta kohta taas puita pesään.

Vierailija
58/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottumus- ja sukupuolikysymyshän tuo lähinnä. Minulle 21c on sellainen lämpötila että pelkissä boksereissa pärjää ihan mukavasti ja makuuhuoneessa kun on se 18-19c niin pelkkä pussilakana riittää peitoksi. Naiset yleensä palelevat enemmän kun on enemmän rasvaa ja vähemmän lämmittävää lihasmassaa ja niinpä meilläkin vaimolla on näin talvisin käytössä pitkät yökkärit ja oloasut, sekä paksumpi peitto.

Itse en muutenkaan ole kovin helposti palelevaa sorttia eli vaikka tämän aamuinnen -22c ei vielä aamulenkille mitään naparetkeilijän varusteita vaatinut. Ainoa mikä palelee on keuhkot, kovin raskasta liikuntaa ei alle -20c viitsi harrastaa. 

Rasvan ja lihasten lisäksi naisten palelua selittävät hormonit. Sen lisäksi että pienemmän lihasmassan takia metabolia on hitaampi ja lämpöä syntyy kehossa vähemmän, ja paksumpi rasvakerros heikentää ydinlämmön kulkeutumista iholle, niin sekä progesteroni että estrogeni molemmat vaikuttavat kehon lämmönsäätelyyn niin että naisilla ydinlämpö on tyypillisesti miehiä korkeampi ja toisaalta pintalämpötila erityisesti raajoissa paljon miehempiä alempi. Esimerkiksi käsien pintalämpötila voi olla naisella kolmekin astetta miestä alempi kun ympäristön lämpötila ja olosuhteet muuten ovat yhtäläiset.  Tuo vaikuttaa aika olennaisesti siihen kuinka kylmältä ympäristö tuntuu ja korostuu erityisesti ovulaation tienoilla. 

Vierailija
59/61 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin talvella sisälämpötila 25, mutta en todellakaan tarkene sisällä topissa ja shortseissa. Mieluummin olen villapaita päällä. Kun talvella se sama sisälämpötila ei tunnu läheskään yhtä lämpimältä kuin kesällä. Kai se johtuu ilmankosteudesta tai jostain.

Vierailija
60/61 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku kulkee sortseissa noin alhasessa lämpötilassa? Itsekin tykkään +25 mut kyllä ihan normaalisti on farkut (yleensä alla sukkikset jos oon ulkona käynyt samana päivänä), pitkähihainen paita jne.

Kuka pitää farkkuja kotona? Ihan järkyttävän jäykkää. Mutta en minäkään vois kävellä shortseissa sisällä + 25 vaikka ulkona voisinkin. Sisällä on silti kylmä. Ei ole suoraa aurinkoa lämmittämässä. Sisällä on aina talvisin jotain pitkää päällä. Mulla onkin aina kylmä. Nyttekin on villasukat. Sisällä näyttää olevan + 22. Ei puhettakaan, että voisin olla vaikka t-paidassa.