Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, joilla talvella sisälämpötila +25 ja kulkevat topissa ja shortseissa. Onko järkeä??? Ei ainakaan ekologista.

Vierailija
13.02.2016 |

Jatkuvasti törmää näihin ihmisiin, joiden mielestä talvella kuuluu kulkea sisällä topissa ja shortseissa ja pitää lämpö 25 asteessa. Eihän tuossa ole mitään järkeä, ei ole terveellistä, kuluttaa ihan jumalattomasti jne jne. Ja ylläri ylläri, nämä ihmiset eivät itse maksa lämmityksestään... Mutta eikö tuossa ole jo suuri sairastumisriskikin ja eikö ulos meno tunnut entistä kylmemmältä? Muiden havaintoja, kokemuksia?? Itsellä talvella 20-21 ja kiltisti pitkät vaatteet.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämmöinen nykyaikainen tiivis talo, jossa on koneellinen ilmanvaihto. Täältä ei lämpö karkaa. Maalämpöpumppu toimii sähköllä, joka ihan itse maksetaan, mutta suurimman lämmön tuo varaava takka. Puut saadaan omasta metsästä. Veroa siitäkin maksetaan, ja aika monta hikipisaraa, että saadaan koivu haloksi, pinoon kuivumaan ja aikanaan takan kylkeen klapikoppaan. Meillä on noin 26 astetta tavallisesti. Minä viihdyn parhaiten löysissä vaatteissa kotona, on paita ja verskat tai pitkikset. Mukula juoksee alasti kesät talvet täällä sisällä. Mies käyttää kerrastoa. Miksi pitäisi kitua ja kylmettyä omassa kodissaan, kun voi elää mukavastikin?

On ihan tutkittu juttu, että terveydelle on haitallista jos asunnon sisälämpötila on yli +22. Minulla alkaa hiki valumaan,  jos sisällä on tuo +22. Meillä on muualla kämpässä +20-21ja makkarissa tosi viileää. Maksimissaan tuollainen +17-18 astetta. Nukutaan todella hyvin eikä hiki lennä yöllä. Jos lämpöä on enemmän ovat lakanat, peitto ja tyyny aamulla hiestä märät. En koskaan kyläile ystävillä, joilla on trooppilenen lämpö sisällä. En halua uida hiessä. Ystävät taas ihmettelevät, miksi meillä on "kylmä". Nämä ystävät muuten sairastavat hengitystieinfektioita todella paljon. Minulla on ollut viimeksi flunssa joskus kolmisen vuotta sitten. Mies ei edes muista milloin hän on sairastanut flunssan.

Samma här, koen samoin, mutta ruotsiksi!

Vierailija
22/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suomalaista. Meillä on viileää ja siksi maailma pelastuu ja se kumoaa kaikki Meksikon autojen päästöt yms. Ja voi kauheeta, kun naapurin Mirva näkyy kulkevan t-paita päällä. Ihan ikkunasta kun tuijotan tarkkaan, niin sillä saattaa olla vain pikkarit jalassa. Miten se noin lämmittää kovasti, siitä ei kasvihuoneilmiö tykkää. Minä kyllä soitan heti kaverille tai kirjoitan aaveelle ja paheksun asiaa ja panen toiset villasukat jalkaan. Ikinä en oo sairastanut, kun karaisen itseäni tässä viileässä kämpässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhassa hirsitalossa välillä oikeasti kylmä, jopa 16-17 astetta. Yleensä sentään noin 20. Olemme jo tähän niin tottuneita, ettei tule edes ajatelleeksi asiaa - kotona ollaan villasukat jalassa ja lisätäön mieluummin vaatetusta kuin lämmitystä. Sähkölasku kun voi olla kuukaudessa 100 tai 400 euroa tai jotain siltä väliltä, ihan riippuen omasta toiminnastamme! "Jostain" syystä valitsen ne villasukat ja takkatulen kuin trooppisen lämpötilan, vaikka kaipa sekin tänne aikaiseksi saataisiin.

Nykyään hikoilen armottomasti vieraillessani kavereiden tiiviissä, lämpimiksi lämmitetyissä kerrostalokaksioissa. Olen aikoinaan itsekin asunut niin, mutta en enää vaihtaisi!

Vierailija
24/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöläisen hommaa tuollaiset 25c asunnot. Nythän sitä on tutkittukin jo, että asuntojen kohonneet sisälämpötilat ovat todennäköisesti yksi tekijä länsimaisen läskiepidemian taustalla. Makuuhuone 18c ja muut huoneet 20c niin pysyy kuosissa sekä aineenvaihdunta, että lämmityslasku. Eikä kaipaa sen kummemmin sukkia kuin villapaitojakaan, kunhan on tilanteeseen sopeutunut.

Vierailija
25/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sisällä pitää olla talvella vähintään se 25 mielellään 27c, että on kodikasta. Ei tunnu kylmältä kun menee ulos. Mulla on lemmikki rottia minkä takia pitää olla talvella lämmintä sisällä, ne tulee helposti kipeeksi.

Vierailija
26/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin suomalaista. Meillä on viileää ja siksi maailma pelastuu ja se kumoaa kaikki Meksikon autojen päästöt yms. Ja voi kauheeta, kun naapurin Mirva näkyy kulkevan t-paita päällä. Ihan ikkunasta kun tuijotan tarkkaan, niin sillä saattaa olla vain pikkarit jalassa. Miten se noin lämmittää kovasti, siitä ei kasvihuoneilmiö tykkää. Minä kyllä soitan heti kaverille tai kirjoitan aaveelle ja paheksun asiaa ja panen toiset villasukat jalkaan. Ikinä en oo sairastanut, kun karaisen itseäni tässä viileässä kämpässä.

Niin juuri. Itse ei kannata yrittää tehdä yhtään mitään maailman hyväksi, kun ei ne muuallakaan tee. Voin heittää roskat maahan ja mereen, kun Tyynellä valtamerellä on se valtava jätesaari, niin mitä minäkään yritän mitään.

Vierailija
27/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. allergiat ja astma ovat lisääntyneet liian lämpimien ja hygieenisten asuntojen myötä.

Sisälämpötila ei saisi nousta yli +22 asteen nimenomaan terveydellisten syiden takia mutta onhan se myös ekoteko. Makuuhuoneisiin suositellaan +18 astetta mutta itselleni se vain on liian kylmä. +20 on sopiva.

Huomaan ystävieni asunnoista, miten tunkkaiseksi ilma muuttuu, kun lämpöä on yli +23 astetta. Anoppilassa on talvisin yli +27 ja ilmaa voisi suunnilleen veitsellä leikata. Ei siellä ole kenenkään mukava olla.

Vierailija
28/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sisällä pitää olla talvella vähintään se 25 mielellään 27c, että on kodikasta. Ei tunnu kylmältä kun menee ulos. Mulla on lemmikki rottia minkä takia pitää olla talvella lämmintä sisällä, ne tulee helposti kipeeksi.

Tollaseen paikkaan kun menee kylään tuntuun tosi tunkkaselta.

Nukkuminen olisi pelkkää tuskaa.

Vierailija
29/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku kulkee sortseissa noin alhasessa lämpötilassa? Itsekin tykkään +25 mut kyllä ihan normaalisti on farkut (yleensä alla sukkikset jos oon ulkona käynyt samana päivänä), pitkähihainen paita jne.

Mulla on lämpötila se parikymppiä tai korkeintaan aste tai pari päälle ja kyllä voi shortseissa ja T-paidassa niissäkin lämpötiloissa olla.

Vierailija
30/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhassa talossa patterit ovat joko päällä tai pois, ei siihen lämpötilaan pysty vaikuttamaan. Lisäksi jotkin tehot menevät kalenterin mukaan, niin että "talvikaudella" on lämpimämpää kuin "kesäkaudella". Jos on lämmin syksy tai kevät niin voi valita melko viileän (patterit pois päältä, ~17 astetta sisälämpötila) tai todella lämpimän (patterit päällä, sisälämpötila ~25 astetta) välillä. Normaalisti lämpötila oikeasti siellä kahdenkympin pinnassa, ja kyllä ihan t-paidassa ja pikkareissa täällä pyörin eikä ole edes vaikeaa. Jos vähän tulee vilu niin laitan sukat jalkaan.

Vierailija
31/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollaseen paikkaan kun menee kylään tuntuun tosi tunkkaselta.

Nukkuminen olisi pelkkää tuskaa.

Ymmärrän tunteesi hyvin. Arvaapa, paljonko minulla oli asunnossa lämpötila tässä muutama vuosi sitten, kun jo keväällä tulivat 30 asteen helteet? +31 astetta, kun Aurinko porotti suoraan sisään. Illallakaan en saanut lämpötilaa laskettua kun "vain" +25 asteeseen, vaikka laittoi ikkunat auki. Tuntui jo tuo +25 astetta silloin helpotukselta, vaikka tiedän senkin toki olevan asunnon lämpötilaksi aivan liian korkea. Tuo +31 asteen sisälämpötila aiheutti päänsärkyä ja muutenkin huonoa oloa. No, plussapuolena on se asia, että kun asunnolla on taipumus pysyä lämpimänä, niin talvella pakkasten aikaankaan ei juuri koskaan tarvitse palella.

Vierailija
32/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kämpässä kerrostalossa 20-23 väliltä, jos tuo mittari näyttää oikein. 20 tai 21 niin joudun pitämään takkia päällä. 23 on erittäin sopiva. Ei vielä t-paitahomma, muttei tarvitse myöskään miettiä että mitähän kerrosta vetäisi päälle sisällä.

Vierailija
33/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kämpässä kerrostalossa 20-23 väliltä, jos tuo mittari näyttää oikein. 20 tai 21 niin joudun pitämään takkia päällä. 23 on erittäin sopiva. Ei vielä t-paitahomma, muttei tarvitse myöskään miettiä että mitähän kerrosta vetäisi päälle sisällä.

Kannattaa käydä lääkärissä jos 21 asteessa takkia tarvitsee, ei voi olla kropassa kaikki kunnossa.

Vierailija
34/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vanhassa kerrostalossa. Kovilla pakkasilla lämmitys toimi niin hyvin että kodin lämpötila oli 22 astetta. Patterit oikein hehkuivat. Nyt lauhemmilla keleillä lämpö on pudonnut 18 asteeseen. Ihan ideaali lämpötila mm. kotitöihin mutta sohvalla tulee istuskeltua peiton kanssa. En kuitenkaan viitsi valittaa kun itsellä kuitenkin on se asunto ja maailmassa jopa kuolee ihmisiä kylmyyteen.

Ja ajattelen positiivisesti että talvella on niin ihanaa nukkua kun saa oikein käpertyä lämpimien peittojen alle :) 

Vierailija
35/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ketä täyspäistä kiinnostaa joku vitun ekologia?

Vierailija
36/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jotain 19-20 astetta tällä hetkellä ja oikein hyvin viihdyn topilla ja sortseilla. Mies pitää collareita ja teepaitaa.

Vierailija
37/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15-18 astetta talvella ja kyllä täällä pärjää. Kyllä se 19-20 kelpais mutta niin huonot eristeet tässä vanhassa talossa etten tiedä saisko ees lämmitettyä noin lämpimäksi (sähkölämmitys niin ei tee mieli ees kokeilla). Yli 20 astetta tuntuis varmaan jo ahdistavan kuumalta! Kaikkialla tosiaan ei voi siihen vaikuttaa, eli oon tyytyväinen tähän 15-18°C..

Vierailija
38/61 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sisälämpö tällä hetkellä 25,3 ja on oikein sopiva. Talvella voin pitää korkeampaa sisälämpötilaa, kesällä tämä olisi liikaa, ja siksi kesäisin ilmastointilaitteella sisälämpötila lasketaankin sinne n. +18

Vierailija
39/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä lääkärissä jos 21 asteessa takkia tarvitsee, ei voi olla kropassa kaikki kunnossa.

Eipä meillä kaikilla olekaan kroppa kunnossa. On monia sairauksia, joihin ei yksinkertaisesti auta mikään muu kuin kylmän välttäminen. Siinä ei paljon muiden viisastelut paina, kun on valittava pitääkö lämpötilan 25 asteessa talvipakkasilla vai joutuuko sairauskierteeseen jossain 17 asteessa.

Toki perinteinen suomalainen ajattelumalli on sellainen, että sairaat älytköön kuolla pois, mutta mieluummin kuitenkin kuumennan kotini pätsiksi ja pysyn terveenä. Sallitko sen?

Vierailija
40/61 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suht uusi kertostalo kämppä. Patterit ykkösellä eli lähes kiinni niin lämpö silti 23 astetta. Minkäs teet.