Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka lopetat lauseen usein "piste piste piste" (...)

Vierailija
12.02.2016 |

Mikä on motiivisi? Tiedät mistä puhun... Ärsyttävä tapa kyllä... Jotkut vieläpä jättää sen kolmannen pisteen pois.. Aina.. Miksi on niin vaikea laittaa vain 1 piste?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

... on vähän niin kuin että ja niin edelleen että asia jatkuu vielä mutta lukijqn odotetaan tajuavan loppu itse eikä enää kirjoittaa.

Vierailija
2/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kyllä harvinaisen tyhmä akka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen sen silloin, kun haluan osoittaa että kysymyksessä on vain mielipiteeni, ja asia on mitä suurimmassa määrin monitulkintainen.

Vierailija
4/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ... on vähän niin kuin jne. Sitä tarkoitin. Kirjoittaja ei jaksa välttämättä kirjoittaa loppuun asti ja odottaa lukijan ymmärtävän itse lopun.

Tuota tarkoitin. Tulipa äsken paljon virheitä.

T. 1

Vierailija
5/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ettei se mun mielipide nyt ole niin ehdoton, että tähän tulee PISTE ja ksekustelu loppukoon heti.

Eli vaihtoehtojakin saa esittää.

Vierailija
6/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä...

Vierailija
7/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Kolmella pisteellä ilmaistaan sitä, että ajatus jää jotenkin ilmaan. Oikein käytettynä se on oikein hyvä lisä tekstiin. Mutta tuota väärinkäyttöä näkee kyllä paljon, enkä oikein ymmärrä minäkään, että mitä sillä haetaan. Tajunnanvirtavaikutusta? Voi kun näkisi ihmisten pään sisälle...

Vierailija
8/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tekee mun lisäksi joku muu tai muutama. Mä tarkoitan sillä että asiaa voi miettiä itse lisää. Tai sitä että jokin asia on itsestäänselvyys...

Vierailija
10/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseisen välimerkin nimi on ellipsi, ja sitä tosiaan tulisi käyttää harvoin ja harkiten, kuten myös esim huutomerkkiä. Ylikäytettynä se tekee tekstistä omituisen ja harhailevan - suorastaan löysän -"kuuloista", samoin kuin esim isoilla kirjaimilla kirjoitettu teksti tuntuu huutamiselta.

Vierailija
11/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei nyt tajunnu mun pointtia :D Tiedän kyllä mitä sillä kieliopillisesti tarkoitetaan ja siinä yhteydessä kun sitä käytetään oikein. Mutta että _joka ikinen_ lause loppuu niihin pisteisiin? Ap

Vierailija
12/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko välähti...

Vierailija
13/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exopol..!

Vierailija
14/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somen mukanaan tuomaa kieltä, käytän itsekin välillä.

tarkoitus ilmaista juuri tuota, että tämä nyt ei ollut tyhjentävä tulkinta asiasta, tästä voi ajatella ihan erilaillakin…Kutsuu kertomaan toisenkin mielipiteen asiaan.

Itseäni ei häiritse, ellei ole aivan älytöntä, siis jokaisen lauseen lopussa.

Vierailija
15/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmea pistettä käytetään suomen kielessä seuraaviin tarkoituksiin:

- Kaunokirjallisissa tai tuttavallisissa teksteissä merkitsemään puuttuvaa lauseen tai ilmauksen alkua tai loppua.

”Pitäisikö tässä itkeä…”, aloittaa Roope. ”…vai nauraa?” Johanna jatkaa.

Vierailija
16/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pistettä on hyvä tehokeino, mutta ei jatkuvassa käytössä. Nykyään näkee mitä kummallisempia virityksiä - on kolmea pilkkua,,, kahta tai usempaa pistettä.. pisteitä joka ikisen lauseen jälkeen... välilyöntejä ennen ja jälkeen pisteiden .... Tai jos ei ole pisteitä, pitää vähintään laittaa hymiö ;-)

Vierailija
17/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se kaksi pistettä voi ihan samalla tavalla tulla kirjoittaessa nopeasti jollain laitteella kuin sanoja unohtuisi välistä tai tulisi muita virheitä. Ja ilmeisesti tämän ... ymmärrät, että mitä se kieliopillisesti tarkoittaa.

Vierailija
18/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme pistettä on hyvä tehokeino, mutta ei jatkuvassa käytössä. Nykyään näkee mitä kummallisempia virityksiä - on kolmea pilkkua,,, kahta tai usempaa pistettä.. pisteitä joka ikisen lauseen jälkeen... välilyöntejä ennen ja jälkeen pisteiden .... Tai jos ei ole pisteitä, pitää vähintään laittaa hymiö ;-)

TÄTÄ MÄ HAIN (Anteeksi huuto)! Ap

Vierailija
19/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei nyt tajunnu mun pointtia :D Tiedän kyllä mitä sillä kieliopillisesti tarkoitetaan ja siinä yhteydessä kun sitä käytetään oikein. Mutta että _joka ikinen_ lause loppuu niihin pisteisiin? Ap

Eikö silloin kannattaisi kysyä sinä joka lauseet...

Vierailija
20/57 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ärsyttävämpää on se, kun puhe keskeytetään kesken lauseen. Jätetään kuulija arvailemaan, mikä olisi ollut lauseen loppu. Hyvin ärsyttävä tapa vihjailla jotain, saada toinen epävarmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä