Sinä, joka lopetat lauseen usein "piste piste piste" (...)
Mikä on motiivisi? Tiedät mistä puhun... Ärsyttävä tapa kyllä... Jotkut vieläpä jättää sen kolmannen pisteen pois.. Aina.. Miksi on niin vaikea laittaa vain 1 piste?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei nyt tajunnu mun pointtia :D Tiedän kyllä mitä sillä kieliopillisesti tarkoitetaan ja siinä yhteydessä kun sitä käytetään oikein. Mutta että _joka ikinen_ lause loppuu niihin pisteisiin? Ap
Eikö silloin kannattaisi kysyä sinä joka lauseet...
Olisi pitänyt joo. Oletin, että "usein" toisi pointtini selväksi. Ap
No niin...nyt välähti.
Olen vähän ihmetellyt tätä suomalaisten kielifanatismia, mutta saatte heti paikalla anteeksi sen, koska meidäthän on koulu kasvattanut siihen. Tässä on yksi selitys sille suomalaisten hyvälle äidinkielentaidolle.
Monen muun maan chatissa saat heti näpillesi jos kehtaat huomauttaa jonkun kirjoitusvirheistä.
Onko mitään asiaa, joka ei sua ärsyttäisi..
Ehkä heistä on kiva ärsyttää kaltaisiasi niuhotätejä, ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme pistettä on hyvä tehokeino, mutta ei jatkuvassa käytössä. Nykyään näkee mitä kummallisempia virityksiä - on kolmea pilkkua,,, kahta tai usempaa pistettä.. pisteitä joka ikisen lauseen jälkeen... välilyöntejä ennen ja jälkeen pisteiden .... Tai jos ei ole pisteitä, pitää vähintään laittaa hymiö ;-)
TÄTÄ MÄ HAIN (Anteeksi huuto)! Ap
En mä kuullut mitään huutoa..
Mutta sitähän se on kun asuu netissä. Rupeaa vaivaamaan omituiset asiat..
Nyt kaikki ´fiksut´ käyttää sitä kolmea pistettä ja ovat olevinaan älykkäitä.
woihan wt.
Vierailija kirjoitti:
Woehan skankki apina.[/
fniss
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woehan skankki apina.[/
fnissNiin? Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woehan skankki apina.[/
fnissNiin? Mitä?
Siis...tirsk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei nyt tajunnu mun pointtia :D Tiedän kyllä mitä sillä kieliopillisesti tarkoitetaan ja siinä yhteydessä kun sitä käytetään oikein. Mutta että _joka ikinen_ lause loppuu niihin pisteisiin? Ap
Eikö silloin kannattaisi kysyä sinä joka lauseet...
Olisi pitänyt joo. Oletin, että "usein" toisi pointtini selväksi. Ap
Merkitys on aivan eri jos kysyt sinä joka usein päätät lauseen... tai sinä joka usein päätät lauseet... hiukan eri merkitys on myös jos aloitat "sinä joka usein päätät jokaisen lauseen... "
Käyttämässäsi esimerkissä "..." on käytetty väärin tai ainakin vastoin hyvää kirjoitustapaa. Virke "Tai sitä että jokin asia on itsestäänselvyys" ei ole monitulkintainen, vaan selkeä toteamus, joka vaatii peräänsä pisteen ( tai huutomerkin/kysymysmerkin). Jos kirjoittaisit noin äidinkielen aineessa, merkkaisin kohdan punakynällä. Toki "..." on hyvin hankala ja subjektiivinen tehokeino muutenkin, joten rajanveto on vaikeaa.