Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70 ja 80-luvuilla syntyneillä on todella monella hammaslääkäri-kammo!

Vierailija
12.02.2016 |

minulla myös ja nyt maksan siitä kallista hintaa :( pari hammasta poistettu, juurihoitoja kesken..

kiitos vain äkäiselle kóuluhammas-lääkärille, joka paikkaili ilman puudutusta ja silloista parasta kaveriani porasi kieleen !

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1980 syntynyt ja minulla hirvittävä hammaslääkäri pelko. Silloin ei puudutettu ja poraaminen sattui aivan helvetisti.Syytän tästä myös äitiäni joka ei huolehtinut h ampaideni pesusta.Nyt maksan siitä kovaa hintaa.3 krt tehty nukutuksessa paikkaukset ja juurihoidot yms. Rahaa mennyt 5400 € .Olen 34.

Vierailija
22/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1972 syntynyt ja oikomishoidon läpikäynyt. Onneksi se tapahtui yksityisellä, oli muuten jäätanssija Susanna rahkamon äiti mun oikoja. Siellä ei koskaan sattunut.

Mutta koulussa poistettiin maitohampaita. hammaslääkäri sohi piikillä ja puuduttaminenkin sattui aivan kamalasti. Sitten sekunnin päästä alettiin kiskoa sitä hammasta suusta. Aivan kamala kokemus, ihan sadistista suorastaan.

Kun poistettiin pysyviä hampaita, olin aivan ällistynyt, koska ne poistettiin eri paikassa. Ensin suihkutettiin puudutteella se pistoskohta. Odotettiin. Sitten puudutettiin piikillä ja odotettiin. Sitten hammas kiskaistiin pois täysin ilman kipua.

Ala-asteen kammokokemusten jälkeen pelkäsin ja lykkäsin viisaudenhampaiden poistoa. Mutta sehän oli aivan silkkihansikkain käsittelyä, hyvät puudutukset ja taitava hammaskirurgi leikkaamassa. Ja yksi viisaudenhammas oli siis hädin tuskin puhjennut, eli oikeasti jouduttiin ientäkin leikkelemään.

Ehkä noi kouluhammaslääkärit olivat jotain hammaslääkiksen apuluokkalaisia :) "Tiedän paikan kamalan, koulun hammashoitolan, siellä lapsia rääkätään, hampaat suusta revitään..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hml.

Vierailija
24/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puudututettu väärä puoli naamasta, päätetty että juurihoidettava hammas ei tartte puudutusta koska varmaan kuollut jo (juu ei ollut), tökitty huuleen ruiskulla kun piti puuduttaa, aivastettu kun puudutusruisku on kitalaessa ja näin revitty haava siine, porattu kielen alle kun pora.joten lipsahti ja nyt viimeeksi n. vuosi sitten hammasläkäri puudutti ja puudutti kunnes puolet naamasta.tunnoton, en pystynyt nielemään koska kurkku puutui mutta hampaasta ei vain lähtenyt tunto.

Laittoi sitten ajan jollekulle joka osaisi sen puuduttamisen paremmin.

En ole käynyt....

Viime raskauden jälkeen hampaat todella huonossa kunnossa kun yli neljän kuukauden ajan oksensin päivittäin monta kertaa.

Säästän rahaa jitta voisin mennä yksityiselle nukutukseen....

1. Juurihoitoa aloittaessa puudutus on itsestäänselvyys, mutta seuraavilla kerroilla, ainakin kolmannella hoitokerralla kyllä kannattaa kokeilla ilman puudutusta, koska eihän hammaslääkäri muuten tiedä, onko juuri jo kuollut vai ei. Sitä paitsi hampaassa voi joskus olla ylimääräinen juurikanava, jota ei näe röntgenissä.

2. Jos on paha tulehdus, niin hammas voi puutua hitaasti ja vaikutus on usein heikko, koska puudutusaineen pitää ensin kulkea hermosolun pinnan läpi, jotta se pääsee vaikuttamaan hermosolun pinnan toimintaan.

3. Ihan turhaan jätät hoidattamatta hampaasi. Joku päivä sulla on varmaan verenmyrkytys, hampaat kun eivät itsestään parane.

1. Olen kyllä muilta saanut aina puudutuksen., eivät sitten osaa työnsä kai.

2. Kyseessä ei ollut tulehtunut hammas.

3. Sanoinhan että säästän saadakseni suun kuntoon kertaheitolla.

Ei ollut tulehtunut, mutta silti piti tehdä juurihoito? Älä nyt hulluja puhu. Ja moneenko hampaaseen sulle oikein on tehty  juurihoito, kun olet muilta saanut "aina" puudutuksen? Ennemminkin sellainen hammaslääkäri ei osaa työtänsä, jos ei yhtään kiinnosta tietää, elääkö hammas vielä vai ei.

Ärsyttää sellaiset ihmiset, jotka eivät ymmärrä mistään mitään, mutta silti ovat ensimmäisten joukossa haukkumassa muita ammattitaidottomiksi. Käyttäisit senkin energian hampaiden harjauksen opetteluun....

Vierailija
25/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hammaslääkärit olivat silloin hirveitä. Omalle lapsellekin uhkaili, että äiti jättää sinut tänne (siis lääkäriin), jos et ole kunnolla.

silloin lähdettiin suorin vartaloin pois, mutta onneksi myöhemmin sai hammastarkastukset kuntoon .

Vierailija
26/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri-kammo tarkoittaa samaa kuin kammo-hammaslääkäri. Opettele yhdyssanat. Ei hammaslääkäri-kammo. Ei hammas-lääkäri-kammo. Hammaslääkärikammo!!!

Vierailija
27/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 1974 syntynyt jolla niin paha hml-kammo että olen käynyt viimeksi hammaslääkärissä lukioikäisenä. Olen nyt 41. Mulla oli lapsena tosi paljon reikiä, kun ei "maalaistollot" vanhempani oikein osanneet neuvoa hampaiden hoitamista - itsekin olivat saaneet tekohampaat rippilahjaksi aikanaan, ja pitivät vain väistämättömänä luonnon lakina sitä että hampaat nyt mätänee suuhun jo lapsena. 

Tosiaan monet kouluhammaslääkärit oli todella kovakouraisia ja vihaisia, yksi erityisen pelätty ala-asteellamme oli suorastaan sadistinen mielestäni. Esim. kun kerran paniikissa pyrin ylös tuolista kesken paikkauksen, tämä painoi minut voimakkaasti kurkusta kuristaen takaisin ja huusi täysillä jotain tyyliin "ja jumalauta sinä penikka pysyt siinä tai isken tämän poran sun silmään".

Mulla oli maitohampaat reikiä täynnä myöskin maalaistollojen vanhempien vuoksi. Napakka nuori hammaslääkärityttö haukkui 6v tarkastuksessa äitini pystyyn, kun näki hampaani. Paikkasi useita reikiä kerralla ja olin erittäin yhteistyökykyinen, kieltäydyin kiittäen tarjotuista tarroista ja otin vastuun hampaideni hoidosta itse. Tulos: yksi paikka pysyvissä hampaissa, ei hammaslääkärikammoa. Olen kiitollinen tuosta opetuksesta, sain sen ansiosta hyvät hampaat. Oli ihanaa repiä heiluvia maitohampaita ja laskea reikien vähentymistä.

Vierailija
28/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten vuonna 1984/1985 kävin hammaslääkärissä ja kyseinen hammaslääkäri nainen haisi tupakalle ja hän EI käyttänyt minkäänlaisia suojakäsineitä! Muistan vielä sen tupakanhajuiset, makuiset sormet!

Joten aika järkyttävää, ettei käytetä suojakäsineitä ja sormet tungetaan toisen ihmisen suuhun.

Vierailija
29/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1972 syntynyt ja oikomishoidon läpikäynyt. Onneksi se tapahtui yksityisellä, oli muuten jäätanssija Susanna rahkamon äiti mun oikoja. Siellä ei koskaan sattunut.

Mutta koulussa poistettiin maitohampaita. hammaslääkäri sohi piikillä ja puuduttaminenkin sattui aivan kamalasti. Sitten sekunnin päästä alettiin kiskoa sitä hammasta suusta. Aivan kamala kokemus, ihan sadistista suorastaan.

Kun poistettiin pysyviä hampaita, olin aivan ällistynyt, koska ne poistettiin eri paikassa. Ensin suihkutettiin puudutteella se pistoskohta. Odotettiin. Sitten puudutettiin piikillä ja odotettiin. Sitten hammas kiskaistiin pois täysin ilman kipua.

Ala-asteen kammokokemusten jälkeen pelkäsin ja lykkäsin viisaudenhampaiden poistoa. Mutta sehän oli aivan silkkihansikkain käsittelyä, hyvät puudutukset ja taitava hammaskirurgi leikkaamassa. Ja yksi viisaudenhammas oli siis hädin tuskin puhjennut, eli oikeasti jouduttiin ientäkin leikkelemään.

Ehkä noi kouluhammaslääkärit olivat jotain hammaslääkiksen apuluokkalaisia :) "Tiedän paikan kamalan, koulun hammashoitolan, siellä lapsia rääkätään, hampaat suusta revitään..."

Jaa... täällä kun hampaita otettiin lapsen pois niin ainut puudutus oli "taikarasva" sitä hammaslääkäri siveli ikeniin ja sitten hammas pois. Ei se minusta mitään puuduttanut... Aikuisena kävin viisaudenhampaan poistossa niin ei mitään " taikarasvaa " vaan puudutusaine piikki pariin kohtaan ja hampi pois!

Vierailija
30/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta samanlaista pelkoa kokemat myös aikaisemmat ikäluokat.

Enkä usko johtuvan ainoastaan kivunlievityksestä, vaan hammaslääkärit ja hoitohenk.kunnan asenteesta.

Vierailija
31/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta samanlaista pelkoa kokemat myös aikaisemmat ikäluokat.

Enkä usko johtuvan ainoastaan kivunlievityksestä, vaan hammaslääkärit ja hoitohenk.kunnan asenteesta.

Aikoinaan potilaan siis sen joka makaa siinä hammaslääkärin tuolissa on pitänyt samalla polkea kahta kampea eestaas eestaas kun hammaslääkäri on porannut reikää hampaasta! Sillä polkemisella on saatu vauhtia siihen poraan. Ja ei ole mitään satua tai tarinaa vaan aivan totta!

Mieti olet porattavana ja samalla sinun pitää polkea kokoajan, ettei se hammaspora hyydy tai vauhti hiljene.

Vierailija
32/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puudututettu väärä puoli naamasta, päätetty että juurihoidettava hammas ei tartte puudutusta koska varmaan kuollut jo (juu ei ollut), tökitty huuleen ruiskulla kun piti puuduttaa, aivastettu kun puudutusruisku on kitalaessa ja näin revitty haava siine, porattu kielen alle kun pora.joten lipsahti ja nyt viimeeksi n. vuosi sitten hammasläkäri puudutti ja puudutti kunnes puolet naamasta.tunnoton, en pystynyt nielemään koska kurkku puutui mutta hampaasta ei vain lähtenyt tunto.

En ole käynyt....

Viime raskauden jälkeen hampaat todella huonossa kunnossa kun yli neljän kuukauden ajan oksensin päivittäin monta kertaa.

1. Juurihoitoa aloittaessa puudutus on itsestäänselvyys, mutta seuraavilla kerroilla, ainakin kolmannella hoitokerralla kyllä kannattaa kokeilla ilman puudutusta, koska eihän hammaslääkäri muuten tiedä, onko juuri jo kuollut vai ei. Sitä paitsi hampaassa voi joskus olla ylimääräinen juurikanava, jota ei näe röntgenissä.

2. Jos on paha tulehdus, niin hammas voi puutua hitaasti ja vaikutus on usein heikko, koska puudutusaineen pitää ensin kulkea hermosolun pinnan läpi, jotta se pääsee vaikuttamaan hermosolun pinnan toimintaan.

3. Ihan turhaan jätät hoidattamatta hampaasi. Joku päivä sulla on varmaan verenmyrkytys, hampaat kun eivät itsestään parane.

Ei ollut tulehtunut, mutta silti piti tehdä juurihoito? Älä nyt hulluja puhu. Ja moneenko hampaaseen sulle oikein on tehty  juurihoito, kun olet muilta saanut "aina" puudutuksen? Ennemminkin sellainen hammaslääkäri ei osaa työtänsä, jos ei yhtään kiinnosta tietää, elääkö hammas vielä vai ei.

Ärsyttää sellaiset ihmiset, jotka eivät ymmärrä mistään mitään, mutta silti ovat ensimmäisten joukossa haukkumassa muita ammattitaidottomiksi. Käyttäisit senkin energian hampaiden harjauksen opetteluun....

Just joo, siinä on hyvä esimerkki "oikeasta" asenteesta, ikävä kyllä sitä vielä tänäkin päivänä tapaa kunnallisissa eläkeviroissa.

Kunnalliseen hammashoitoon en mene kirveelläkään, niin kauheat kokemukset on ja olet syntynyt 50-luvulla. Ystävien kertomukset riittävät.

Ja sua vielä hirveesti ärsyttää...voi elämän kevät, tuota oikeassa olemisen tarvetta.

Vierailija
33/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt....

Mulle tehtiin äskettäin juurihoito ja joka ikinen kerta hl puuduttu hampaan, oliko 3 vai 4 puhdistusta.

En tiedä osaako hän työtään, mutta on yksityinen ja arvostettu erkoishammaslääkäri. Todella hyvä ja helläkätinen ja erityisesti empaattinen ja ystävällinen, ainakin hänellä töitä riittää, jonosta päätellen.

Vierailija
34/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt....

En nyt ymmärrä missä mennään. Luulin että siinä kun otit puheeksi sen että hammas ei puutu tulehduksen takia, niin viittasit siihen kun koko naama puutui, mutta hampaadta ei lähtenyt tunto. Sitä minä ainakin tarkoitin kun sanoin että kyseessä ei ollut tulehdus. Silloin ei siis tehty edes juurihoitoa.

Kyllä hammaslääkärien on vain pakko keksiä joku muu tapa varmasti kuolletaa niitä juuria kuin kokeilemaa sattuuko kun kanavaa tökitään.

Ja hammaslääkärini on varmaan toiminut todella väärin kun pahaan tulehdukseen määräsi antibiootit ja kipulääke.ennen kuin ryhtyi toimenpiteisiin..

Jos sinä olet hammaslääkäri olet kyllä juuri sen oloinen etten olisi yllättynyt.jos juuri sinä olen jonkun hammaslääkärikammon aiheuttanut.

Vierailija
35/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 80- ja 90-luvuillakin puudutettiin, mutta puudutteet olivat heikompia ja vaikutusaika lyhyempi. Minulla puudutettiin joka kerta, mutta silti vihloi. Nykyisin on kyllä kiva, kun saa syödä heti paikkaamisen jälkeen eikä tarvitse enää odottaa tuntitolkulla. Amalgaamipaikkoja minäkin kyllä haluaisin, muovipaikat hajoavat muutaman vuoden välein. Juuri jouduin käymään juurihoitamassa yhden hampaan jo toistamiseen, kun kertaalleen juurihoidetun hampaan muovi mureni ja ienhermo tulehtui. Sattui paitsi taloudellisesti (yksityiselle kun aina menen) myös henkisesti (olen traumatisoitunut lapsena).

Vierailija
36/56 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella ikävää, että lähes poikkeuksetta kunnalliselle puolelle hakeutuvat kovakouraisimmat ja epäystävällisiä hoitajia ja hammaslääkärit, joille ei riittäisi asiakkaita yksityisellä puolella, vaikka heidän palkkansa maksetaan verovaroin ja heidän palvelunsa pitäisi olla kansalaisten käytössä, mutta nyt vähävaraisetkin hakeutuvat yksityiselle, jos mahdollista, juuri hammaslääkäripelon vuoksi.

Vierailija
37/56 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityiset repii mansikoita..

Vierailija
38/56 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täällä myös vuosimallia -74.

Nykyään hammaslääkärissä sujuu marssijärjestys näin:

suuhun menee ensin ne pehmusteet, sitten peili, sitten puudutuspiikki ja sitten on aivan sama mitä instrumentteineen runkkailee ja ronklaa.

Siis jos hampaassa on selvästi reikä.

Se lekuri ei todellakaan ronki sitä reikää millään piikillä tai muullakaan vittumaisella lelullaan ennenkuin puudutus on tanakka.

Jos tuo mainittu järjestys ei käy (ilmoitan sen heti kun istun tuoliin) niin läöhden samantien.

On se vittu, että sitä inhasti vihlovaa reikää pitää "tutkia" ja sorkkia, vaikka varmasti on todettu, että paikkausta tarvitaan. Mikä vitun idea sitä on ennen puudutusta sohia? Joku lekurin fetissi vai?

Ja kaikki tämä ala-aste ajan mulkun mieshammaslääkärin peruja, joka tunki megakokoiset sormensa pikkupennun suuhun, niin että suupielet vinkui tuskasta.

Saatana sentään.

Vierailija
39/56 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosimallia 1977 täällä, ja ikinä en enää kunnalliselle mene jos sen voin mitenkään välttää. Hampaat keskinkertaisessa kunnossa.

Lapsuudesta ja kouluhammaslääkäristä ne minunkin traumat alkoi. Helmenä kärsimysten joukossa se kerta kun hammaslääkäri keksi että syvän reiän voi paikata "kevytpuudutuksella" eli sillä IKENIÄ puuduttavalla voiteella. Ei jumalauta. Aikuisiällä selvisi vielä että minulla on neurologinen sairaus joka vaikuttaa mm. siihen että puudutukset toimivat minulla lähtökohtaisesti huonosti ja suun alue on normaalia tuntoherkempi. Oikomishoidosta ei ollut isompaa draamaa mutta hampaista ei saatu täysin suoria joten ne reikiintyvät normaalia helpommin.

Viimeisin trauma opiskelijaterveydenhuollon jäljiltä, jossa olin käynyt säntillisesti hoidettavana koko 6 vuoden opiskeluajan. Kun opiskelujen loputtua menin ekaa kertaa yksityiselle, löytyi suusta 11 reikää ja sain hirveät haukut kun en ollut pitänyt itsestäni parempaa huolta. Ei ollut sitten opiskelijaterveydenhuolto raaskinut ottaa röntgenkuvia kertaakaan sen 6 vuoden aikana, joten paikkojen alla ja muissa kolosissa oli päässyt kehittymään kunnon reiät.

Nykyinen yksityinen hammaslääkäri on kallis, mutta monen vuoden kokemuksen jälkeen hän osaa pistää heti alkajaisiksi kunnon puudutukset eikä ole ikinä valittanut vaikka olen perussairauksineni vähän hankalampi potilas. Uskon kyllä että 1970- 1980 lukujen kouluhammashoito on onnistunut traumatisoimaan suuren osan näistä ikäluokista. Ikävä juttu, suun terveys on aika iso asia eikä läheskään kaikilla ole varaa nukutuksessa tehtäviin hoitoihin.

Vierailija
40/56 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella ikävää, että lähes poikkeuksetta kunnalliselle puolelle hakeutuvat kovakouraisimmat ja epäystävällisiä hoitajia ja hammaslääkärit, joille ei riittäisi asiakkaita yksityisellä puolella, vaikka heidän palkkansa maksetaan verovaroin ja heidän palvelunsa pitäisi olla kansalaisten käytössä, mutta nyt vähävaraisetkin hakeutuvat yksityiselle, jos mahdollista, juuri hammaslääkäripelon vuoksi.

Ei se enää niin ole, hyvin monet julkisen puolen hammaslääkärit tekevät myös iltakeikkaa yksityisellä. Ei siis parane hankkia huonon hammaslääkärin mainetta. Nuoren polven lääkärit ovat muutenkin usein hyvinkin empaattisia vanhaan kaartiin verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi