Leena Harkimo aloittanut työt Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liiton edunvalvontatehtävissä
Harkimosta tuli sitten turkislobbari.
"Olen käynyt tutustumassa turkistarhojen arkipäivään. On vakuuttunut siitä, että eläimistä pidetään erittäin hyvää huolta." http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1455155754905.html
Missähän maailmassa tuo oikein elää kun tuollaisia aivopieruja suustaan päästää?
Kommentit (91)
On tainnut olla työn tarpeessa, eikä ole oikein muualla tärpännyt. Vaikea moittiakaan, kun elanto pitää tienata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea uskoa. Että ihan tukee eläinten rääkkäämistä ja tienaa elantonsa sillä... Sanat eivät riitä kuvailemaan tätä vihan tunnetta. Toivon kaikkea pahaa turkisalan ihmisille, nyt myös Leenalle.
Suomi on p*ska maa turkisalan suhteen "Turkikset ovat Suomelle arvokas vientituote". Haluaisinkin muuttaa pois täältä takapajulasta. Eläinten oikeudet on täällä paljon huonommin kuin joissakin muissa Euroopan maissa. Se kertoo aika paljon ihmisten asenteista ja arvoista, tai niiden puutteesta.
Siinä kans tollo avautuu asiasta josta ei tiedä hevon paskaa.
Suomessa turkiseläimet kasvatetaan erittäin hyvin ja hyvissä olosuhteissa,puheet rääkkäyksestä on100% hevonpaskaa.
Itse olin tarhaaja 20 vuotta eikä kyllä yksikään eläin kokenut mitään turhaa kärsimystä.
Vastaa sinä, tollo, yhteen kysymykseen. Mitä hyötyä on turkistarhauksesta? Pelastaako se ihmisten elämät? Auttaako se nälänhädässä? Onko sillä jokin perustavanlaatuinen merkitys sille, että ihminen voi elää tasapainoisen, rakkauden- ja ilontäyteisen elämän? Ei varmaan moni muukaan ammatti liity näihin, mutta ovat kuitenkin eettisesti pikkaisen paremmalla tasolla.
...Eli news to you, et ole vain tuhlannut 20 vuotta maailman turhimman ja vastenmielisimmän "ammatin" parissa, vaan olet lisäksi empatiakyvytön ja julma turhanpuhuja. Arvostus nolla. Olet varmaan tosi tyytyväinen itseesi, mutta tiedä, että sinua myös moni halveksuu, ja vielä oikeutetusti.
Vastaa sinä tollo miksi et hyväksy normaaleja luonnon lakeja,tapa tai tule tapetuksi,näin se maailma pyörii.
Eläimet tappaa toisiaan ravinnoksi ja jotkut jopa huvikseen,ihmiset tappaa eläimiä enimmäkseen ravinnoksi mutta tekevät poikkeuksen siinä että ovat tehneet tappamisesta mahdollisimman tuskatonta.
Sudet ja muut pedot repii saaliinsa elävältä hengiltä.
Turkistarhaus on kaikkea muuta kun vastenmielinen ammatti,olen kovin eläinrakas ollut aina vaikka olenkin entinen turkistarhaaja.
Tappaminen ja kuoleminen on kaikelle elolliselle täysin normaalia riippumatta tavasta jolla tämä tapahtuu.
Yleensä nämä vaahtoajat on kaupunkilaisia jotka ei tiedä elämän raadollisuudesta mitään kun on kasvatettu pumpulissa ja kaikki on tuotu valmiina eteen.
Jos sinä olet tyypillinen turkistarhaaja, niin... voi hyvä Luoja. Olen sanaton. Miten typerää ja kuvottavaa tekstiä. Tapa itsesi, jos se kuoleminen on täysin normaalia riippumatta tavasta, miten se tapahtuu. Mutta oletkin pumpulissa kasvanut eikä sinusta ole siihen.
Jessus mitä paskaa taas,täytyy sanoa että ei viherpiipertäjät ole todellakaan järjen jättiläisiä.
Oletko kuullut eläinten tekevän itsemurhia?
Ettekö todella ymmärrä mitään elämän kiertokulusta?
Olen aina tuottanut hikeä leipäni eteen mutta sinä tuskin olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea uskoa. Että ihan tukee eläinten rääkkäämistä ja tienaa elantonsa sillä... Sanat eivät riitä kuvailemaan tätä vihan tunnetta. Toivon kaikkea pahaa turkisalan ihmisille, nyt myös Leenalle.
Suomi on p*ska maa turkisalan suhteen "Turkikset ovat Suomelle arvokas vientituote". Haluaisinkin muuttaa pois täältä takapajulasta. Eläinten oikeudet on täällä paljon huonommin kuin joissakin muissa Euroopan maissa. Se kertoo aika paljon ihmisten asenteista ja arvoista, tai niiden puutteesta.
Suomessa turkiseläimet kasvatetaan erittäin hyvin ja hyvissä olosuhteissa,puheet rääkkäyksestä on100% hevonpaskaa.
Itse olin tarhaaja 20 vuotta eikä kyllä yksikään eläin kokenut mitään turhaa kärsimystä.
Vastaa sinä, tollo, yhteen kysymykseen. Mitä hyötyä on turkistarhauksesta? Pelastaako se ihmisten elämät? Auttaako se nälänhädässä? Onko sillä jokin perustavanlaatuinen merkitys sille, että ihminen voi elää tasapainoisen, rakkauden- ja ilontäyteisen elämän? Ei varmaan moni muukaan ammatti liity näihin, mutta ovat kuitenkin eettisesti pikkaisen paremmalla tasolla.
...Eli news to you, et ole vain tuhlannut 20 vuotta maailman turhimman ja vastenmielisimmän "ammatin" parissa, vaan olet lisäksi empatiakyvytön ja julma turhanpuhuja. Arvostus nolla. Olet varmaan tosi tyytyväinen itseesi, mutta tiedä, että sinua myös moni halveksuu, ja vielä oikeutetusti.
Vastaa sinä tollo miksi et hyväksy normaaleja luonnon lakeja,tapa tai tule tapetuksi,näin se maailma pyörii.
Eläimet tappaa toisiaan ravinnoksi ja jotkut jopa huvikseen,ihmiset tappaa eläimiä enimmäkseen ravinnoksi mutta tekevät poikkeuksen siinä että ovat tehneet tappamisesta mahdollisimman tuskatonta.
Sudet ja muut pedot repii saaliinsa elävältä hengiltä.
Turkistarhaus on kaikkea muuta kun vastenmielinen ammatti,olen kovin eläinrakas ollut aina vaikka olenkin entinen turkistarhaaja.
Tappaminen ja kuoleminen on kaikelle elolliselle täysin normaalia riippumatta tavasta jolla tämä tapahtuu.
Yleensä nämä vaahtoajat on kaupunkilaisia jotka ei tiedä elämän raadollisuudesta mitään kun on kasvatettu pumpulissa ja kaikki on tuotu valmiina eteen.
Väärin arvasit, olen maatalon tyttö. Älä tee olettamuksia tai sekoita asioita, vaan vastaa kysymykseen: mitä hyötyä on turkistarhauksesta? Miksi olet tehnyt jotain niin turhaa ja vastenmielistä työtä? Lihansyönnistä en puhunut edes mitään, voidaan toki keskustella siitäkin ja kaikista muistakin maailman asioista ja epäkohdista, mutta vastaa nyt edes yhteen yksinkertaiseen kysymykseen. Otsikosta näet että aiheena on turkistarhaus, jos sen jo satuit hädissään puolustautuessasi unohtamaan.
... Vielä tuohon, kun oletit että olen kaupunkilainen enkä ole nähnyt mitään raadollisuutta - itse asiassa juuri se, että olen maalta ja isolta tilalta kotoisin, ja olen nähnyt sitä raadollisuutta, on saanut minut kyseenalaistamaan tietyt asiat. Kyllä se mietityttää, kun pienestä asti on joutunut näkemään eläinten lahtausta ihmisten tarpeisiin (vaikka se kuinka olisi ns. eettisesti tehty). Katos kun kaikki eivät ole yhtä kylmiä ja mustavalkoisia kuin sinä.
Turkistarhaus on laillinen elinkeino, tosin täysin moraaliton sellainen. Domestikoituneiden eläinten kasvattamisen ravinnoksi voi vielä jotenkin ymmärtää, mutta villieläinten häkkikasvatusta turhamaisuuden vuoksi ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyvissä olosuhteissa". Jaa, mistähän aloittaisi. No, eläimelle hyvät elinolosuhteet tarkoittavat elinympäristöä, jossa eläin voi toteuttaa lajilleen ominaisia käyttäytymistarpeita. Siis geenien ohjaamia käyttäytymismalleja- ja tapoja, kuten liikkuminen, saalistaminen, pariutuminen, uiminen (minkeillä) jne. Kun eläin ei voi toteuttaa näitä käyttäytymistarpeita, eläin voi huonosti. Jokainen voi päätellä, voiko esimerkiksi täysikasvuinen kettu toteuttaa käyttäytymistarpeitaan alle neliömetrin kokoisessa verkkopohjaisessa häkissä. "Turhaa kärsimystä... " Hyvinvointia ja kärsimystä on olemassa monenlaista: eläimen niin kuin ihmisenkin hyvinvointi on moniulotteinen kokonaisuus, johon kuuluu sekä fyysinen että psyykkinen hyvinvointi. Hyvinvointia ei voi siis päätellä pelkästään eläimen ulkonäön perusteella. Turkiseläimet on jalostettu kasvattamaan tuuhea turkki, ja sen ne myös tekevät - hyvinvoinnistaan riippumatta. Eläinten psyykkisen kärsimyksen lisäksi toki turkistarhoilla myös törkeät laiminlyönnit ovat yleisiä: mm. juomaveden puute, sairauksien hoitamatta jättäminen, jne. Ps. Suomessa eläintarhasäädösten mukaan ketulla on oltava vähintään 600 neliömetrin suuruinen ulkotarha. Turkistarhasäädösten mukaan ketulle "riittää" 0,8 neliömetriä. Säädökset ovat järkyttävän ristiriitaiset, vaikka kyseessä on sama eläinlaji.
Donald Watson, vegaani sanan perustaja/määrittelijä oli työskennellyt nuorena sukulaisensa maatilalla ja nähnyt eläinten lahtaamista. Hän valitsi toisin ja ryhtyi vegetaristiksi. Myöhemmin hän jätti myös maitotuotteet pois tullen vegaaniksi. Hän eli 95 vuotiaaksi. Hieno ihminen.
Mitä jos tätä "turkistarhaus siirtyy Kiinaan"-keskustelua käytäisiinkin turkistarhauksen sijaan vaikkapa lapsityövoiman käytöstä (olettaen että lapsityövoiman käyttö olisi Suomessa laillista). Miettikää nyt turkistarhauksen puolustajat argumenttejanne:
- "Mutta Suomessa me teemme kuitenkin kaiken lain ja säädösten mukaan. Lapsityövoima on laillinen elinkeino!!!!!!1"
- "Meidän on pakko käyttää Suomessa yrityksissämme lapsityövoimaa, koska Kiinassa lapsilla on huonommat olot."
- "Me suomalaisen lapsityövoiman kannattajat oletamme, että lapsityövoiman määrä maailmassa on aina ja iankaikkisesti määrä x, joten jos lopetamme lapsityövoiman Suomessa, se maagisesti "siirtyy" Kiinaan! Abrakadabra!"
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tätä "turkistarhaus siirtyy Kiinaan"-keskustelua käytäisiinkin turkistarhauksen sijaan vaikkapa lapsityövoiman käytöstä (olettaen että lapsityövoiman käyttö olisi Suomessa laillista). Miettikää nyt turkistarhauksen puolustajat argumenttejanne:
- "Mutta Suomessa me teemme kuitenkin kaiken lain ja säädösten mukaan. Lapsityövoima on laillinen elinkeino!!!!!!1"
- "Meidän on pakko käyttää Suomessa yrityksissämme lapsityövoimaa, koska Kiinassa lapsilla on huonommat olot."
- "Me suomalaisen lapsityövoiman kannattajat oletamme, että lapsityövoiman määrä maailmassa on aina ja iankaikkisesti määrä x, joten jos lopetamme lapsityövoiman Suomessa, se maagisesti "siirtyy" Kiinaan! Abrakadabra!"
Täysin epäonnistunut esimerkki, koska lapsityövoiman käyttö ei ole lainmukaista.
Jos sinä olet tyypillinen turkistarhaaja, niin... voi hyvä Luoja. Olen sanaton. Miten typerää ja kuvottavaa tekstiä. Tapa itsesi, jos se kuoleminen on täysin normaalia riippumatta tavasta, miten se tapahtuu. Mutta oletkin pumpulissa kasvanut eikä sinusta ole siihen.