Leena Harkimo aloittanut työt Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liiton edunvalvontatehtävissä
Harkimosta tuli sitten turkislobbari.
"Olen käynyt tutustumassa turkistarhojen arkipäivään. On vakuuttunut siitä, että eläimistä pidetään erittäin hyvää huolta." http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1455155754905.html
Missähän maailmassa tuo oikein elää kun tuollaisia aivopieruja suustaan päästää?
Kommentit (91)
Mitä voi odottaa kahdelta sikakapitalisti kokoomuksen edustajalta, riittää kun katsoo heidän silmiä niin näkee miten paljon pahaa ja ahneutta niissä on. Mä haluisin nähdä nää kaks lehmää ulkona pienissä ritilä häkeissä sateen alla kusemassa ja paskomassa alleen ja kysyä sitten, onko teillä hyvät ja eettiset olot siellä?
Vierailija kirjoitti:
46, mitäs jos sinä tuon turhanpäiväisen ulinan sijaan vaikka puolustaisit niitä kiinalaisia, bangaldeshilaisia, intialaisia jne.? Siis jossain muualla kuin AV-palstalla? Mitä jos SINÄ tekisit jotain muuta kuin ulisisit ja vittuilisit muille heidän toiminnastaan?
Itse asiassa moni suuryritys on joutunut muokkaamaan toimintaansa ja tuotantotapojaan juuri kansalaisjärjestöjen ja vaikkapa aktiivisten journalistien toiminnan vuoksi. Esimerkkinä H&M. Laajamittaisia kansalaisjärjestöjen masinoimia boikotteja mm. hikipajoja käyttäviä firmoja vastaan on järjestetty. Turha jauhaa tuota paskaa, että kukaan ei yritä tehdä ihmisoikeuksille mitään. Kyllä yrittää. Hyvä niin, ja hyvä, että joku pitää myös puolustuskyvyttömien eläinten puolta. Suomalaisten turkistarhojen olot eivät juurikaan poikkea vaikkapa kiinalaisista vastaavista, tilanne on tosiaan täällä niin karmea, että eipä siitä paljon pahempaa voi enää olla.
On aika käsittämätöntä tuo kun väität, että suomalaiset ja kiinalaiset turkistarhat ovat samanlaisia. Sulla ei selvästi ole hajuakaan siitä, miten Kiinassa eläimiä kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Kansakunnan sivistyksen taso näkyy siinä, miten se kohtelee eläimiään
-Mahatma Gandhi
Rasisti!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mitä voi odottaa kahdelta sikakapitalisti kokoomuksen edustajalta, riittää kun katsoo heidän silmiä niin näkee miten paljon pahaa ja ahneutta niissä on. Mä haluisin nähdä nää kaks lehmää ulkona pienissä ritilä häkeissä sateen alla kusemassa ja paskomassa alleen ja kysyä sitten, onko teillä hyvät ja eettiset olot siellä?
Wau! Rakentavaa diskurssia eläinsuojeluyhdistyksen jäseneltä? Mun mielestä suurin vika Animalian ym. toiminnassa on niiden hyökkäävyys.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko jollekin epäselvää, miksi turkistarhaus on julmaa?
No: turkiseläimet eivät ole domestikoituneita, vaan vastaavat villieläimiä, vaikka turkistuotantoon jalostetuista suvuista ovatkin peräisin. Ne survotaan pieniin, ahtaisiin, verkkopohjaisiin häkkeihin koko elämänsä ajaksi, vaikka luontaisesti niiden kuuluisi juoksennella, kaivella, haistella, metsästää, hoitaa rauhassa poikasiaan, uida (minkit) jne. Evoluution myötä eläin yleensä saa mielihyvää normaaleista puuhistaan. Häkissä eläin ei pääse toteuttamaan luontaisia tarpeitaan, joten se stressaantuu: tulee häiriökäyttäytymistä, kuten stereotyyppistä liikkumista, oman tai lajitoverin turkin tai esim. tassujen ja korvien pureksimista, apatiaa, sairastumisherkkyyttä, pentukuolleisuus kasvaa jne. Yksineläjät survotaan vierekkäisiin häkkeihin, vaikka ne tarvitsisivat ison reviirin. Elämä on päivästä toiseen pienen häkin sisällä ravaamista. Verkkopohja kuluttaa anturoita, viiltää haavoja niihin. Iho-, silmä- ja ientulehdukset ovat äärimmäisen yleisiä, samoin erilaiset haavainfektiot. Häntiä menee poikki, hampaita irtoilee, eikä kukaan huomaa tai hoida. Kipu on päivittäistä. Poikasten hoitamiseen ei ole tilaa eikä rauhaa. Eläimet eivät pääse suojaan. Ympäristö on monesti meluisa, jätöksistä kaasuuntuva ammoniakki leijuu ilmassa ja aiheuttaa hengitystieoireita. Lopetuksen yhteydessä eläimiä siirrellään -> stressi, pelko. Siirtojen yhteydessä niitä sattuu ja pelottaa. Lopetus ei aina mene kuten Strömsössä, vaan eläimiä saattaa jäädä kitumaan .
Turkis ei myöskään ole ekologinen vaihtoehto, vaan sen tuotanto vaatii todella paljon energiaa eikä se käsiteltynä ole enää biohajoavaa. Kukaan ei tarvitse nykymaailmassa turkiksia ainakaan siellä, missä niiden käyttö on yleisintä. Ja kuten mainittua, esim. käytettyjä turkiksia on markkinoilla paljon. Turkiksia ei myydä pohjoisen kansoille lämmittämään, vaan rikkaiden länsimaisten, venäläisten, kiinalaisten ja arabien ylellisyystuotteiksi, joten siinä mielessä noista vaihtoehdoista jauhaminen on ihan turhaa. Turkis on pelkkää turhuutta, pelkkää luksusta niille, jotka maailman turkisten todellisesta kulutuksesta vastaavat.
Ja vielä sananen niille, jotka sössöttävät, että turkisten vastustajien pitäisi keskittyä maailman muihin ongelmiin: Mitä se teille kuuluu, mihin epäkohtaan joku toinen haluaa keskittyä? Mitäpäs, jos itse sössöttämisen sijaan käynnistäisitte kampanjan aasialaisten lasten oikeuksia tukemaan? Tai edes lahjoittaisitte jonnekin joskus? Ehei, helpompi on mussuttaa muiden kiinnostuksen kohteista. Ja mistä edes tiedätte, etteivät nämä turkistarhauksen vastustajat vastusta myös monia muita epäkohtia?
Kyllä se on nimenomaan eläinsuojelijoille tavallista, että myös ympäristö- ja ihmisoikeusongelmista ollaan erittäin tietoisia ja omat kulutusvalinnat pyritään tekemään nämä tiedostaen. Sen sijaan se suuri massa, joka vaan kritisoi muiden tekemää eläin- tai ihmisoikeustyötä (koska sitten jos yritetään auttaa afrikkalaisia lapsia, niin kyllä vaan sielläkin on joku mussuttamassa, että miksette ulkoiluta naapurin Helviä, joka ei pääse itse ulos, miksi pitää jotain afrikkalaisia hyysätä) , se massa kuluttaa menemään kiinnostumatta kenestäkään muusta, välittämättä tuotanto-olosuhteista tai ympäristöstä mitään.
Kiitos, juuri näin, täysin samaa mieltä. Yleensä nämä sohvalla makoilevat mussuttajat, joiden mielestä toinen keskittyy vääriin asioihin tai "auttaa väärin", ei itse nosta tikkua ristiin kenenkään tai minkään puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
46, mitäs jos sinä tuon turhanpäiväisen ulinan sijaan vaikka puolustaisit niitä kiinalaisia, bangaldeshilaisia, intialaisia jne.? Siis jossain muualla kuin AV-palstalla? Mitä jos SINÄ tekisit jotain muuta kuin ulisisit ja vittuilisit muille heidän toiminnastaan?
Itse asiassa moni suuryritys on joutunut muokkaamaan toimintaansa ja tuotantotapojaan juuri kansalaisjärjestöjen ja vaikkapa aktiivisten journalistien toiminnan vuoksi. Esimerkkinä H&M. Laajamittaisia kansalaisjärjestöjen masinoimia boikotteja mm. hikipajoja käyttäviä firmoja vastaan on järjestetty. Turha jauhaa tuota paskaa, että kukaan ei yritä tehdä ihmisoikeuksille mitään. Kyllä yrittää. Hyvä niin, ja hyvä, että joku pitää myös puolustuskyvyttömien eläinten puolta. Suomalaisten turkistarhojen olot eivät juurikaan poikkea vaikkapa kiinalaisista vastaavista, tilanne on tosiaan täällä niin karmea, että eipä siitä paljon pahempaa voi enää olla.
On aika käsittämätöntä tuo kun väität, että suomalaiset ja kiinalaiset turkistarhat ovat samanlaisia. Sulla ei selvästi ole hajuakaan siitä, miten Kiinassa eläimiä kohdellaan.
Allekirjoitan täysin. Kuten myös ihmisten kohtelu on ala-arvoista. Samoin luonnon saastuttaminen on ihan tavallista. Kuten myös Intiassa. Keskustelin aikoinaan lennolla intialaisen koodarin kanssa siitä kuinka yhtiöt vähän välittävät vesistöihin päästetyistä kemikaaleista.
Surullisinta tuossa eläintensuojelijoiden paatoksessa on noiden ihmisten kapeakatseisuus eikä nähdä maailmaa globaalina kokonaisuutena. Ja kun joku mainitsee yhtälössä esiintyvistä ongelmista maailmanlaajuisesti niin olet väärässä etkä tee itse asialle mitään...Hohhoijaa..
No mitä te olette tehneet sen eteen, että turkistarhaus Kiinassa lopetettaisiin?
Harkimoa ei kukaan muu olisi palkannut. Kidutusteollisuus tarvitsee moraaliseen pohdintaan kykenemättömiä ihmisiä rattaiden pyörittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä voi odottaa ihmiseltä joka ollut Hjalliksen vaimo
Ei kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan täysin. Kuten myös ihmisten kohtelu on ala-arvoista. Samoin luonnon saastuttaminen on ihan tavallista. Kuten myös Intiassa. Keskustelin aikoinaan lennolla intialaisen koodarin kanssa siitä kuinka yhtiöt vähän välittävät vesistöihin päästetyistä kemikaaleista.
Surullisinta tuossa eläintensuojelijoiden paatoksessa on noiden ihmisten kapeakatseisuus eikä nähdä maailmaa globaalina kokonaisuutena. Ja kun joku mainitsee yhtälössä esiintyvistä ongelmista maailmanlaajuisesti niin olet väärässä etkä tee itse asialle mitään...Hohhoijaa..
Ja siinä taas, hohhoijaa vaan sullekin. Eläinten suojelijat keskittyy eläinten suojeluun, keskity sinä vaikka niihin kemikaalipäästöihin tai muuhun ihan vapaavalintaiseen juttuun. Saat muuten ihan ite valita! Ja kaikki on aina plussaa, jos jostakin murehtii tai jonkin asian puolesta puhuu/ tekee.
Onko se nyt teidän mielestä siis niin, että joko pitää huolehtia ihan kaikista maailman ongelmista tai ei yhtään mistään? Että joko tai? Mä yritän elää elämääni lapsia ja eläimiä puolustaen ja heidän hyvinvoinnista välittäen. Eli siis mä oon paska ihminen kun en samaan lauseeseen sit murehdi päästöistä ja lentomatkailusta ja verokierroista ja maahanmuuttajista ja ja ja... Ja kyllä, sori vaan, mun mielestä eläinten hyvinvoinnista välittäjät on tietyllä tavalla parempia ihmisiä kuin välinpitämättömät. Tai ylipäätään heikompien puolustajat on parempia kuin muista, varsinkaan niistä heikommista, paskat nakkaavat ihmiset.
Suomesta viedään maailmalle todella vähän tavaraa, joten turkis on vientitaloutemme ainoita valopilkkuja. Se on kuitenkin konseptina todellinen helmi, luksustuote jolle on potentiaalisesti rajattomat markkinat ja myös taloudellisesti todella suuri tuotto%.
Suomalainen turkis on kiistatta parhainta maailmassa, pohjoisissa oloissa se kasvaa tiheäksi ja pörheäksi. Tämä myyntivaltti vetää maailmanmarkkinoilla.
Hyvä Leena! Taidanpa sipaista vähän lisää Sagaa salkkuuni, koska nyt sai suomalainen ulkomaankauppa tekijänaisen edustajakseen!
Kokoomuksen äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea uskoa. Että ihan tukee eläinten rääkkäämistä ja tienaa elantonsa sillä... Sanat eivät riitä kuvailemaan tätä vihan tunnetta. Toivon kaikkea pahaa turkisalan ihmisille, nyt myös Leenalle.
Suomi on p*ska maa turkisalan suhteen "Turkikset ovat Suomelle arvokas vientituote". Haluaisinkin muuttaa pois täältä takapajulasta. Eläinten oikeudet on täällä paljon huonommin kuin joissakin muissa Euroopan maissa. Se kertoo aika paljon ihmisten asenteista ja arvoista, tai niiden puutteesta.
Siinä kans tollo avautuu asiasta josta ei tiedä hevon paskaa.
Suomessa turkiseläimet kasvatetaan erittäin hyvin ja hyvissä olosuhteissa,puheet rääkkäyksestä on100% hevonpaskaa.
Itse olin tarhaaja 20 vuotta eikä kyllä yksikään eläin kokenut mitään turhaa kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau! Rakentavaa diskurssia eläinsuojeluyhdistyksen jäseneltä? Mun mielestä suurin vika Animalian ym. toiminnassa on niiden hyökkäävyys.
Ilman kettutyttöjä ja salakuvausta me emme kävisi tätä keskustelua.
Minusta Tiuraa ja Harkimoa ja joka ikistä eläinkiduttajaa ei voi piiskata tarpeeksi.
Tiesitkö, että Animalian julistekampanjaa ei saanut levittää bussipysäkeille, kun mainostilan myyjät pelkäsivät, että ihmiset närkästyvät? Pitää olla vaan euron juustoa ja muuta paskaa.
Tarvittiin suoraa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on vaikea uskoa. Että ihan tukee eläinten rääkkäämistä ja tienaa elantonsa sillä... Sanat eivät riitä kuvailemaan tätä vihan tunnetta. Toivon kaikkea pahaa turkisalan ihmisille, nyt myös Leenalle.
Suomi on p*ska maa turkisalan suhteen "Turkikset ovat Suomelle arvokas vientituote". Haluaisinkin muuttaa pois täältä takapajulasta. Eläinten oikeudet on täällä paljon huonommin kuin joissakin muissa Euroopan maissa. Se kertoo aika paljon ihmisten asenteista ja arvoista, tai niiden puutteesta.
Suomessa turkiseläimet kasvatetaan erittäin hyvin ja hyvissä olosuhteissa,puheet rääkkäyksestä on100% hevonpaskaa.
Itse olin tarhaaja 20 vuotta eikä kyllä yksikään eläin kokenut mitään turhaa kärsimystä.
Vastaa sinä, tollo, yhteen kysymykseen. Mitä hyötyä on turkistarhauksesta? Pelastaako se ihmisten elämät? Auttaako se nälänhädässä? Onko sillä jokin perustavanlaatuinen merkitys sille, että ihminen voi elää tasapainoisen, rakkauden- ja ilontäyteisen elämän? Ei varmaan moni muukaan ammatti liity näihin, mutta ovat kuitenkin eettisesti pikkaisen paremmalla tasolla.
...Eli news to you, et ole vain tuhlannut 20 vuotta maailman turhimman ja vastenmielisimmän "ammatin" parissa, vaan olet lisäksi empatiakyvytön ja julma turhanpuhuja. Arvostus nolla. Olet varmaan tosi tyytyväinen itseesi, mutta tiedä, että sinua myös moni halveksuu, ja vielä oikeutetusti.
Hyvä Leena hyvä turkistarhaus animalia voisi keskittyä todellisiin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa sinä, tollo, yhteen kysymykseen. Mitä hyötyä on turkistarhauksesta? Pelastaako se ihmisten elämät? Auttaako se nälänhädässä? Onko sillä jokin perustavanlaatuinen merkitys sille, että ihminen voi elää tasapainoisen, rakkauden- ja ilontäyteisen elämän? Ei varmaan moni muukaan ammatti liity näihin, mutta ovat kuitenkin eettisesti pikkaisen paremmalla tasolla.
...Eli news to you, et ole vain tuhlannut 20 vuotta maailman turhimman ja vastenmielisimmän "ammatin" parissa, vaan olet lisäksi empatiakyvytön ja julma turhanpuhuja. Arvostus nolla. Olet varmaan tosi tyytyväinen itseesi, mutta tiedä, että sinua myös moni halveksuu, ja vielä oikeutetusti.
Vastaa sinä tollo miksi et hyväksy normaaleja luonnon lakeja,tapa tai tule tapetuksi,näin se maailma pyörii.
Eläimet tappaa toisiaan ravinnoksi ja jotkut jopa huvikseen,ihmiset tappaa eläimiä enimmäkseen ravinnoksi mutta tekevät poikkeuksen siinä että ovat tehneet tappamisesta mahdollisimman tuskatonta.
Sudet ja muut pedot repii saaliinsa elävältä hengiltä.
Turkistarhaus on kaikkea muuta kun vastenmielinen ammatti,olen kovin eläinrakas ollut aina vaikka olenkin entinen turkistarhaaja.
Tappaminen ja kuoleminen on kaikelle elolliselle täysin normaalia riippumatta tavasta jolla tämä tapahtuu.
Yleensä nämä vaahtoajat on kaupunkilaisia jotka ei tiedä elämän raadollisuudesta mitään kun on kasvatettu pumpulissa ja kaikki on tuotu valmiina eteen.
Joku vähän tökkää ja sieltä tulee vihainen karhu. Tuon fosforilöydöksen teki muuten SYKE:en työryhmä. Noin niitä asioita hoidetaan. Diplomaattisesti. No menihän siihen kunnostusurakkaan suomalaista rahaa mutta ympäristö säilyy vähän parempana. Olen eniten huolissani puolalaisten maanviljelyksestä. Sieltä taitaa tulla vielä ikäviä yllätyksiä. Suomessa on tehty monia fosforikuormaa pienentäviä päätöksiä maataloudessa. Ja rautalangasta tiedoksi, ettei kukaan täällä tuudittaudu siihen että fosforikuormaa ei olisi. Ei missään päin Suomea.