Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1673)

Vierailija
61/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka pesette alushousut 60 asteessa, niin omistatteko vain jotain mustia puuvillaisia alusvaatteita? Kun kaikki muut tuntuu menevän pilalle, ainakin värit menevät harmaiksi.

Vierailija
62/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farkut KAKSI vuotta pesemättä?? Voi yök.

Minä kyllä pesen useammin, mutta näköjään ei oo niin justiinsa:

http://news.nationalpost.com/news/canada/not-washing-jeans-for-15-month…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen 40 muut paitsi pyyhkeet ja lakanat

Vierailija
64/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen ihan kaikki rytkyt yhdeksässäkympissä ja kaikki mikä ei sitä kestä on ihan täyttä paskaa!

Vierailija
65/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen ihan kaikki rytkyt yhdeksässäkympissä ja kaikki mikä ei sitä kestä on ihan täyttä paskaa!

Niin mäkin.  Paitsi villavaatteita en pese ikinä.  Vaatteet alkaa haista heti jos pesee 40 asteessa.  Kaikki rasvat ja muut jää sinne vaatteeseen haisemaan.  Pikkasen hikee sinne niin nii johan löyhkää.

Vaimo pesee H&M rytkyjä neljässä kympissä monta koneellista päivässä.  Oon yrittäny joskus selittää, mutta ei se vaan halua ymmärtää.  Samahan se mulle on, mut ite en kyllä ota osaa siihen souviin.

Vierailija
66/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat, pyyhkeet 95 asteessa. Tulee ihanan raikkaat, rapeat ja puhtaat. Ei haise pyyhkeet heti sellaiselle homeelle.

Muut vaatteet 60 asteessa tai pesulassa. Aikoinani pestiin kaikki 40 asteessa ja jollain pika-ohjelmilla, kun sellaiset tuli koneisiin. Ällötti, kun alusvaatteet alkoivat esim haista jo hetki pukeutumisen jälkeen kun niissä olleet pöpöt aktivoitui kehon lämmöstä.

Vierailija
67/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksesi, että suurimmassa osassa maailman valtioita pyykinpesuun einedes ole saatavilla kuin 30 asteista vettä. Eli siis kun matkustat ensi kerran Aasiaan, on erittäin todennäköistä, että lakanasi on pesty 30 asteessa. Silti ne ovat puhtaat.

Miten niissä maissa ihmiset pesevät itseänsäm jos hanasta ei tule kuin 30-asteista vettä? Se tuntuu nimittäin aika viileältä. No, Afrikassa kai on muuten tarpeeksi kuumaa...

Eikö niissä maissa myydä sellaisia koneita, jotka lämmittävät veden niin kuin Suomessa?

Vierailija
68/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoisin järkeä myös pesuaineen annosteluun. Olen pesutuvan armoilla, koska kodissani ei ole liitäntää pyykkikoneelle ja monesti olen joutunut tyhjentämään pesuainelokeroa ennen pyykkäämisen aloittamista, kun jotkut ilmeisesti käyttävät pulveria puoli pakettia kerralla ja sit se jää köntiksi lokeron sisään.

Ja kiva olis myös, jos porukka jättäisi pesukoneiden luukut joskus auki. Rummusta lähtee kammottava löyhkä, jos luukku on jäänyt pidemmäksi aikaa kiinni.

Vierailija
69/1673 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksesi, että suurimmassa osassa maailman valtioita pyykinpesuun einedes ole saatavilla kuin 30 asteista vettä. Eli siis kun matkustat ensi kerran Aasiaan, on erittäin todennäköistä, että lakanasi on pesty 30 asteessa. Silti ne ovat puhtaat.

Miten niissä maissa ihmiset pesevät itseänsäm jos hanasta ei tule kuin 30-asteista vettä? Se tuntuu nimittäin aika viileältä. No, Afrikassa kai on muuten tarpeeksi kuumaa...

Eikö niissä maissa myydä sellaisia koneita, jotka lämmittävät veden niin kuin Suomessa?

Minä olen käyttänyt useampia kolikkopesuloita Japanissa, ja niissä koneissa oli vain yksi pesuohjelma, joka on kylmä. Myös kaikissa vaatteissa tuntuu olevan 30 asteen pesuohje. Sitä en tiedä millaisia pesukoneita ihmisten kotona on.

Vierailija
70/1673 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka pesette alushousut 60 asteessa, niin omistatteko vain jotain mustia puuvillaisia alusvaatteita? Kun kaikki muut tuntuu menevän pilalle, ainakin värit menevät harmaiksi.

Ei mene harmaiksi, kun pesee erikseen vaaleat ja tummat. Kirjavat vaaleitten mukaan, jos eivät väriä päästä tai sitten tummiin, jos väri pitää pysyä ehdottomasti oikean värisenä.

Tiedätkö, että on olemassa erikseen pesuaineita valkeille, värillisille ja vielä mustille.

Vierailija
71/1673 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä käytetäänkin pesuaineita joissa on antibakteerisia aineita ja paljon entsyymejä että lika lähtee. Näin suomessakin antibakteerisen aineen, joka oli tarkoitettu lorotettavaksi pyykin joukkoon. Ei mitään järkeä tehdä resistenttejä kantoja bakteereista jollain antibakteeriaineilla kun voi silloin tällöin pestä vaatteensa 60 asteessa sekä hankkia sellaisia vaatteita jotka kestävät 60 astetta. Valmistajat tekevät halpoja huonolaatuisia vaatteita ja laittavat alhaisen lämpötilan jottei tarvitse ottaa vastaan kuluttajien valituksia. Olen nähnyt että perus T-paidassa on 40 asteen pesuohje, vaikka se on 100% puuvillaa ilman mitään painatuksia. Kyllä puuvilla kestää 60 astetta eikä edes puhdistu kunnolla alhaisissa lämpötiloissa.

Vierailija
72/1673 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
73/1673 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset ymmärrä, että edelleenkään kaikki materiaalit ei kestä korkeita lämpötiloja? Tietysti jos vaan omistaa puuvillaisia tekstiilejä, niin kestäähän ne jopa 95 astetta...

Vierailija
74/1673 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osta mitään, mitä ei kuudessakympissä voi pestä.

Monetko rinsikat omistat tai sukkahousut(kiva nähdä, pesusi jälkeen)

Vierailija
75/1673 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene harmaiksi, kun pesee erikseen vaaleat ja tummat. Kirjavat vaaleitten mukaan, jos eivät väriä päästä tai sitten tummiin, jos väri pitää pysyä ehdottomasti oikean värisenä.

Tiedätkö, että on olemassa erikseen pesuaineita valkeille, värillisille ja vielä mustille.

Olet kyllä markkinamiesten suosikkiasiakas.

Vierailija
76/1673 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kellarissa iso pata, jossa keitän kaikki vaatteet ja sitten pulsattorikoneella pyöritän 2 h ja sitten linkoan erillislingolla(se kyllä hyppii hurjasti)lähes kuivaksi.

Kyllä siinä päivä vierähtää, mutta samalla siinä vieressä kudon pellavalakankangasta kangaspuissa.

Vierailija
77/1673 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pesee pyykkiä useammin, niin ei lika pinty vaatteeseen ,voit pestä vähän alhaisella länpötilalla. Tarkoitan tässä käyttövaatteita siis.

Kun me nyt yritämme olla kovasti ekologia ja säästäväisiä, niin miten tämä USEAMMIN peseminen siihen ideologiaan istuu?

Ennen ohjeistettiin pesemään täysiä koneellisia nimenomaan siksi, että siten säästetään energiaa ja vettä, joita kuluu pyykkikiloa kohti vähemmän. Nyt koneet käyttävät niin vähän vettä, että täydessä koneellisessa tuskin kastuvat, saati sitten puhdistuvat. Jauhemaiset pesuaineet eivät edes ehdi liueta, vaan jäävät vaatteisiin valkoisina hiutaleina.

Järkeä minäkin kaipaisin VEDEN muodossa, kun se on kuitenkin tässä tuhansien järvien maassa se ekologisin pesuaine ja liuotin, ja sitä on turha tässä maassa säästää.

Vierailija
78/1673 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheiluvaatteet ja alusvaatteet pitää pestä 60 asteessa, muuten ne alkavat haista ajan myötä. Joka käytön jälkeen pesu ja muutaman pesukerran välein 60 astetta.

Kannattaa ostaa vain 60 asteen kestäviä vaatteita! Sillä tästäkin ongelmasta selviää. Itse pesen pyyhkeet, petivaatteet, alushousut ja sukat toisinaan 90 asteessa myös.

Vierailija
79/1673 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 prosenttisesti kyllä.

Vierailija
80/1673 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en osta mitään, mitä ei kuudessakympissä voi pestä.

Monetko rinsikat omistat tai sukkahousut(kiva nähdä, pesusi jälkeen)

En käytä kumpiakaan. Sukkahousuja taitaa olla parit erikoistilanteita varten, ne menevät 40 asteessa.