Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukunimen vaihto äidin tyttönimeen

Vierailija
09.02.2016 |

Meillä on tilanne se ettei osata päättää kumman sukunimi otetaan naimisiin mennessä vai päädytäänkö johonkin toiseen ratkaisuun. Molemmilla vaikea ja ulkomaalainen sukunimi joten niiden yhdistelmä ei tulisi kuulloonkaan, jo nyt saa taistella kun kukaan ei osaa kirjoittaa ja pitää tavata kirjain kirjaimelta. Kumpikaan ei haluaisi sukunimestä luopua sen harvinaisuuden takia joten ollaan mietitty että sitten molemmat luopuu ja vaihdetaan puolison äidin tyttönimeen. Onko tällänen sitten laillista että jos puolisoni vaihtaa nimensä siihen niin saanko minäkin sen jos menemme naimisiin? Vai saako puolisokaan sitä nimekseen jos äidillä on tällä hetkellä eri nimi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kerta kun näen sanan 'kuulloonkaan'. En enää jaksa edes hermostua joka kerta kun joku kirjoittaa "kuullostaa" mutta tuo on kyllä jo kaiken huippu. Lausutko myös "kuulloonkaan"?

Mutta vastaus kysymykseesi: omaan sukuun kuuluvan sukunimen saa ottaa, se on ihan ilmoitusasia. Oikeus kattaa muistaakseni kolme sukupolvea taaksepäin. Ja kun mies on vaihtanut sukunimen niin tottakai sinä voit ottaa hänen nimensä.

Vierailija
2/4 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mahdollista tietääkseni ottaa Äidin tyttönimi omaksi sukunimeksi. Ainakin siinä uskossa kovasti olen, koska aioin myös itse joskus tämän tehdä.

Tottakai sulla on myös oikeus siihen, kun mennette naimisiin.

Mut soitto maistrattiin vois auttaa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai puolisosi saa ottaa äitisi tyttönimen ja avioliiton kautta sitten sinäkin. Kannattaa lukea nimilaki, koska av:lla osa ihmisistä antaa kiusallaan väärää tietoa. Itse vaihdoin sukunimeni muutama vuosi sitten isoäitini tyttönimeen.

Vierailija
4/4 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin eron jälkeen mummoni tyttönimen. Nykyinen aviomieheni olisi voinut ottaa sen kanssa. Eli tässä järjestyksessä se onnistuu.