Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja! Millainen on ollut kauhein oppilaasi?

Vierailija
08.02.2016 |

Niin, millainen?
Itse opettajana mieleen on painunut aivan ensimmäiseltä sijaispestiltä yksi yläkoulun poika, joka oli siirtymässä tarkkikselle. Heitteli pikkutavaraa, eikä pysynyt istumassa, kärtsäsi sytkärillä pulpettia. Hieman oli kuumottavaa pitää kaverin tuntia. Mitään kouluavustajaa luokassa ei tietenkään ollut. Tuli ajatus, että mitä jos tulee päälle. Kaikki meni kuitenkin hyvin.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja, joka yllytti muita. Koskaan ei itse tehny mitään fyysistä, mut myrkytti muiden mieltä ja provosoi. 

Ja tiesi vielä oikeutensa turhan hyvin. Hölisi ja pelleili tunnilla, laskin käden olkapäälle että lopettaisi ja kiinnittäisi minuun huomion.... kääntyi huutamaan "SÄ ET SAA KOSKEA MUHUN, SÄ RIKOT LAKIA"

Vierailija
2/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri kuin ladon ovi. Minäkin olen pitkä nainen, mutta tämä tyyppi oli vielä päätä pidempi, ja leveä ja lihava. Hän kuljeskeli luokassa miten tahtoi, löi ohikulkiessaan huvikseen luokkakavereita, paiskoi tuoleja seinille jne. Koko ajan hän katsoi, milloin minulla palaa hihat. Kolme vuotta jaksoin katsoa häntä huutamatta, toisin kuin muut opettajat. Hän viettikin suurimman osan muista oppitunneista käytävällä. Meillä ei ole tarkkista tässä koulussa. Toisessa koulussa olisi ollut, mutta kyseisen oppilaan vanhemmat kielsivät siirron, kun paikka olisi auennut. Tämä oppilas oli paha, siis sielultaan ja sydämeltään oikeasti paha ihminen. Toivottavasti en näe häntä enää koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kauheita ole ollut, rasittavia ja erittäin raskaita kyllä. En voi sanoa kenenkään ihmisen lasta kauheaksi. T. Yläkoulun erkka

Vierailija
4/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun oppilas joka valehteli koko ajan ja valheet oli törkeitä esim opettaja sanoi luokan kuullen että hän on tyhmä tai että opettaja löi häntä. Oli mieleltään aivan järkkynyt. Sai akitoitua muutkin oppilaat hulluuteen mukaan. Hakkasi muita oppilaita kun selän käänsi luokassa. Oppilaan perhe oli yhtä sekaisin eli sieltä oppilas eikä koulu saanut mitään tukea. Oppilas ei opiskellut yhtään mitään vaan keskittyi koko ajan muiden häiritsemiseen. Arvosanoja ei oikeasti hänelle olisi voinut antaa. Juoksi luokasta ulos ja takaisin sisään. Juoksi ja huusi käytävässä oppituntien aikana. Muut oppilaat pelkäsivät häntä. Yhtään avustajaa ei koulussa ollut.

Oppilas pääsi vihdoin sairaalakouluun ja luulimme että hän sai nyt tarvitsemaansa apua ja muut opiskelurauhan. Mutta ei. Hänet pantiim muutaman viikon kuluttua pois sairaalakoulusta kun ei ala opiskelemaan siellä ja kun se on niin kallista. Niinpä.

Vierailija
5/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri kuin ladon ovi. Minäkin olen pitkä nainen, mutta tämä tyyppi oli vielä päätä pidempi, ja leveä ja lihava. Hän kuljeskeli luokassa miten tahtoi, löi ohikulkiessaan huvikseen luokkakavereita, paiskoi tuoleja seinille jne. Koko ajan hän katsoi, milloin minulla palaa hihat. Kolme vuotta jaksoin katsoa häntä huutamatta, toisin kuin muut opettajat. Hän viettikin suurimman osan muista oppitunneista käytävällä. Meillä ei ole tarkkista tässä koulussa. Toisessa koulussa olisi ollut, mutta kyseisen oppilaan vanhemmat kielsivät siirron, kun paikka olisi auennut. Tämä oppilas oli paha, siis sielultaan ja sydämeltään oikeasti paha ihminen. Toivottavasti en näe häntä enää koskaan.

Huono. Tarkkista ei ole missään muuallakaan enää ollut n 20 vuoteen. Eikä ope kirjoita netissä tuollaisin tuntomerkein oppilaastaan.

Vierailija
6/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turhan hyvin tiesi oikeutensa." Voi ei! Naurattaa!

On kyllä totta että tuollaiset häirikkökiusaajat pitäisi voida heittää hiuksista pellolle.

Vierailija
7/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuaikojen sijaisuus. Yksi pissistyttö ei suostunut laittamaan kännykkää pois. Lopulta kun menin ottamaan sitä, hän tunki sen tiukkojen farkkujen etumukseen ja sanoi viekottelevalla äänellä: Tule ottamaan. En tullut.

Vierailija
8/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono. Tarkkista ei ole missään muuallakaan enää ollut n 20 vuoteen. Eikä ope kirjoita netissä tuollaisin tuntomerkein oppilaastaan.

Miten niin? Tuo oppilas pääsi yläkoulusta viisi vuotta sitten. Hän oli suurin tapaamani teini. Luuletko muuten, että lapset ovat enkeleitä, kunnes täyttävät 18, ja muuttuvat sitten pedofiileiksi, raiskaajiksi, tappajiksi, narsisteiksi jne.? Meidän koulussamme on sitä paitsi nykyisin taas tarkkis. Eihän niitä nykyisin nimitetä tarkkiksiksi vaan esimerkiksi pajaluokiksi, mutta sama asia se on. Kaupunki huomasi, että oli virhe lopettaa ne, kun alkoi tulla niin paljon erottamisia käytöshäiriöiden takia ja kävi kalliiksi maksaa erityisopettajille kotiopetuskäynneistä. On halvempaa ylläpitää neljää tarkkista kuin juoksuttaa opettajia koulupäivän jälkeen antamassa yksilöopetusta erotettujen kotona.

Vierailija
9/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Valjakkala.

Onneksi olen jo eläkkeellä.

Vierailija
10/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs veljessarja on jäänyt elävästi mieleen, eikä mitenkään hyvällä tavalla. Kunnon kauhukakaroita kaikki. Kiusasivat muita minkä kerkesivät ja saattoivat myllyttää kolmen joukolla yksittäisiä oppilaita. Lapset pelkäsivät heitä, eivätkä koskaan suostuneet osoittamaan heitä kiusaajiksi. Tämän takia saivat vapaasti jatkaa kiusantekojaan.

Nämä veljekset myös pakottivat muita oppilaita tekemään vaikka mitä kauheuksia. Kerrankin pakottivat erään tytön leikkaamaan hiuksensa päätä myöten pois. Kiusasivat jokaista eläintä jonka pihasta onnistuivat bongaamaan.

Aivan hirveitä lapsia. Heidän vanhempansa kieltäytyivät uskomasta "enkeleidensä" tekevän mitään pahaa. Hienosti pojat kyllä roolia vanhempiensa edessä vetivät. Jossain vaiheessa vanhemmat kieltäytyivät tulemasta enää mihinkään kouluun liittyvään tapahtumaan tai tapaamiseen.

Nykyään taitavat kaikki kolme poikaa olla pahasti syrjäytyneitä.

Vierailija
11/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta valmistumassa opettajaksi, kaksi harjoittelua takana. Ihan mukavia oppilaita ollut tähän mennessä, yksi kylläkin heitti toista oppilasta harpilla.

Vierailija
12/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pari vuotta sitten olin sijaisena luokassa jossa yhdellä pojalla ei ollut yhtään impulssikontrollia... Kaikki piti tehdä heti, saada kokeilla omalla kädellä JUST NYT, vaikka olisi istunut luokan perällä ja minä olisin dokumenttikameran alle laittanut jännän nopan, eikä ymmärtänyt mitä väärää on ottaa toisen omaa tai vaikka etuilla jonossa.

Samainen kolmasluokkalainen sai GTA5 pelattavakseen heti kun se ilmestyi ja oli seuraavan viikon verran väsynyt ja läksyt tekemättä. Vanhemmat eivät ymmärtäneet kyselyitäni peliajasta ja riittävästä levosta...(Olipa kuulema ekaluokalla saanu poika äitinsä tekemään kirjain harjoituksensa, ja äiti oli harjoitellut poikansa, tai siis "opettajan" käskystä 5 sivua tekstauskirjaimia)

Vierailija
13/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiakyvytön, erittäin aggressiivinen 1lk tyttö. Siirrettiin kesken ekaluokkaa pois yleisopetuksesta ja ollut nyt 3 v sairaalakoulussa poliklinisilla luokilla.

Vierailija
14/33 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedättäjä, joka valehteli kotioloista koululla ja kotona siitä, mitä tapahtuu koulussa niin, että ryhmänohjaajana käytin valtavasti työtunteja hänen ohjaamiseensa ja tukemiseensa täysin turhaan, aikomustakaan käydä koulua ei hänellä jälkikäteen ajatellen ollut, opiskelija käytännössä pelasi vain aikaa esittämällä kotona opiskelevansa, jotta vanhemmat eivät ottaisi yhteyttä lastensuojeluun. Kyseinen opiskelija oli siis sitä lajia, joka mieluiten makailisi päivät kotona ja odottaisi muiden kustantavan lystin. Istuin lukemattomissa palavereissa, joissa opiskelijan (kyse oli lukiolaisesta) opintosuunnitelma "päivitettiin" eli tehtiin hänelle uudet lukkarit, kun kurssit keskeytyivät poissaoloihin ja tekemättömiin töihin. Opiskelija ei ottanut minkäänlaista vastuuta opinnoistaan vaan koulunkäyntiongelmien syy oli milloin huonoissa ja häntä väärin kohtelevissa opettajissa, milloin (tosiasiassa aivan tavanomaisissa) kotioloissa. Mikään kotona tai koululla hänen eteensä nähty vaivannäkö ei ollut hänelle riittävästi eikä hän tuntunut arvostavan saamaansa tukea lainkaan. Puolitoista vuotta meni ennen kuin opiskelija saatiin siirrettyä muualle. Harvoin olen tavannut yhtä itsekeskeistä ihmistä.

Vierailija
15/33 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla opettajilla olen nähnyt kaikenlaisia kauhukakaroita, mutta itselläni ehkä raskain oli pienluokasta siirretty oppilas, joka oli varmaan tuon pienluokan "parhaimmistoa", mutta täysin sopeutumaton isoon luokkaan. Koko ajan ylikierroksilla, uhmakas, nauroi päin naamaa rikkoessaan kieltoja jne. Minkäs sille teet, kun lapsi vaan tekee jotain, vaikka kiellät? Esimerkiksi lähtee nauraen juoksemaan urheilukentältä karkuun.

Sain hyvän neuvon hänen entiseltä opettajaltaan: hänen kanssaan kannatti kuulemma jutella aina tilanteesta ja pohtia yhdessä, että mikä nyt käytöksessä onnahti. Kun alkaa häiriköidä tuntia tai tilannetta, niin samantein keskusteluun. Meinasin alkaa itkemään. Tuolla pienluokan opella oli luokassa 6-7 oppilasta ja kaksi ohjaajaa. Eli kolme aikuista yhteensä. Minä olin yksin 25 oppilaan kanssa ja olisi pitänyt vielä käydä kesken tunnin kasvatuskeskusteluita.

Pahinta oli kuitenkin se, että tuo käytös antoi parille muutamalle vilpertille hyvää mallia, miten voi toimia. Huomasivat, että opettajaa ei tarvi kuunnella, kun vaan tekee jotain ja nauraa päälle. Jos sanoin, että "älä syö suklaata tunnilla, laita reppuun", niin lapsi nauroi mulle ja tunki loputkin suklaat suuhun. Ainoa tapa saada tuo lapsi hetkeksi kuriin oli huutaa ja kovaa. Mutta mitä siitä tulee, että opettaja raivoaa joka tunti.

Vierailija
16/33 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tarkkis?Menneen talven lumia.Ei mulla ole ollut kauheita oppilaita (eikä johdu kyllä siitä,että ei olisi vaikeita opetusympäristöjä ollut),mutta joidenkin kanssa olen saanut tehdä töitä paljon ja yleensä niihin oppilaisiin muodostuu syvä yhteys lopulta.

Vierailija
17/33 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla kauheita ole ollut, rasittavia ja erittäin raskaita kyllä. En voi sanoa kenenkään ihmisen lasta kauheaksi. T. Yläkoulun erkka

Olen vähän yllättynyt, että jo kolmas kommentti oli tätä jeesustelua. Olisin odottanut, että ehkä jonkun kymmenen viestin jälkeen olisi vasta liihottanut Äiti Teresa paikalle.

Vierailija
18/33 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs veljessarja on jäänyt elävästi mieleen, eikä mitenkään hyvällä tavalla. Kunnon kauhukakaroita kaikki. Kiusasivat muita minkä kerkesivät ja saattoivat myllyttää kolmen joukolla yksittäisiä oppilaita. Lapset pelkäsivät heitä, eivätkä koskaan suostuneet osoittamaan heitä kiusaajiksi. Tämän takia saivat vapaasti jatkaa kiusantekojaan.

Nämä veljekset myös pakottivat muita oppilaita tekemään vaikka mitä kauheuksia. Kerrankin pakottivat erään tytön leikkaamaan hiuksensa päätä myöten pois. Kiusasivat jokaista eläintä jonka pihasta onnistuivat bongaamaan.

Aivan hirveitä lapsia. Heidän vanhempansa kieltäytyivät uskomasta "enkeleidensä" tekevän mitään pahaa. Hienosti pojat kyllä roolia vanhempiensa edessä vetivät. Jossain vaiheessa vanhemmat kieltäytyivät tulemasta enää mihinkään kouluun liittyvään tapahtumaan tai tapaamiseen.

Nykyään taitavat kaikki kolme poikaa olla pahasti syrjäytyneitä.

Olenko ihan kamala ihminen, kun iloitsen siitä, että nämä pojat eivät ole esim menestyneitä, yrittäjiä, poliiseja tai lääkäreitä?

Selitykseksi että olin itse koulukiusattu yläasteella, mutta paremmassa lukiossa sain opiskella rauhassa ja olen menestynyt hyvin elämässäni.

Vierailija
19/33 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen tarkkis?Menneen talven lumia.Ei mulla ole ollut kauheita oppilaita (eikä johdu kyllä siitä,että ei olisi vaikeita opetusympäristöjä ollut),mutta joidenkin kanssa olen saanut tehdä töitä paljon ja yleensä niihin oppilaisiin muodostuu syvä yhteys lopulta.

Opettajalla on uransa aikana satoja tai tuhansia oppilaita. Aika ihme olisi, jos näiden joukkoon ei osuisi yhtään oikeasti epämiellyttävää ihmistä. Aikuisissakin on omilla säännöillään toimivia, itsekkäitä kusipäitä. Tuskin on niin, että nämä piirteet pompsahtavat esiin tasan sinä päivänä, kun täyttää 18.

Vierailija
20/33 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muilla opettajilla olen nähnyt kaikenlaisia kauhukakaroita, mutta itselläni ehkä raskain oli pienluokasta siirretty oppilas, joka oli varmaan tuon pienluokan "parhaimmistoa", mutta täysin sopeutumaton isoon luokkaan. Koko ajan ylikierroksilla, uhmakas, nauroi päin naamaa rikkoessaan kieltoja jne. Minkäs sille teet, kun lapsi vaan tekee jotain, vaikka kiellät? Esimerkiksi lähtee nauraen juoksemaan urheilukentältä karkuun.

Sain hyvän neuvon hänen entiseltä opettajaltaan: hänen kanssaan kannatti kuulemma jutella aina tilanteesta ja pohtia yhdessä, että mikä nyt käytöksessä onnahti. Kun alkaa häiriköidä tuntia tai tilannetta, niin samantein keskusteluun. Meinasin alkaa itkemään. Tuolla pienluokan opella oli luokassa 6-7 oppilasta ja kaksi ohjaajaa. Eli kolme aikuista yhteensä. Minä olin yksin 25 oppilaan kanssa ja olisi pitänyt vielä käydä kesken tunnin kasvatuskeskusteluita.

Pahinta oli kuitenkin se, että tuo käytös antoi parille muutamalle vilpertille hyvää mallia, miten voi toimia. Huomasivat, että opettajaa ei tarvi kuunnella, kun vaan tekee jotain ja nauraa päälle. Jos sanoin, että "älä syö suklaata tunnilla, laita reppuun", niin lapsi nauroi mulle ja tunki loputkin suklaat suuhun. Ainoa tapa saada tuo lapsi hetkeksi kuriin oli huutaa ja kovaa. Mutta mitä siitä tulee, että opettaja raivoaa joka tunti.

Kuule...sekä pienluokassa,että normiluokassa työskennelleenä voin sanoa,että ei se todella ole pienluokassa helpompaa!Normiluokan saat työskentelemään yhtenä massana,pienluokassa jokainen oppilas erottuu.Kyllä kai vuorovaikutusyyö,keskustelu,on sitä meidän opettajien ydintyötä jossain määrin?