Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasarvoista tietävät hoi!

Auttaisiko joku
08.02.2016 |

Kävin tk:ssa ottamassa verikokeet, kun tullut oireita. Paino noussut yhtä äkkiä (vaikka syönyt normaalisti ja liikkunut samaan tapaan, kuin ennen). Paino ei meinaa millään myöskään tippua! Olen nykyään hirveän ärtynyt kaikesta (ennen olin se ilopilleri, joka löysi kaikesta jotain positiivista). Tuossa ne pahimmat oireet.
Arvot minulla oli tsh 3.2 viitearvo: 0.30-4.2
T4V oli 15.1 viitearvo 11-22
Viitearvojen sisäpuolellahan nuo ovat, mutta luin netistä, että lääkitys aloitettu paremmillakin arvoilla.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis arvot paranevat päivän mittaan, joten jos olisit käynyt kokeissa ajallaan, olisi ollut vielä selkeämmin vajaatoimintaa

Totta. Saadakseen mahdollisimman oikeat arvot, labraan pitäisi mennä mahd. pian heräämisen jälkeen, tupakoimatta sekä syömättä ja juomatta muuta kuin vettä. Ennen labraa ei saisi myöskään urheilla tai rasittaa kehoaan muuten, ei siis stressissä painua labraan puolijuoksua. Kilpirauhasverikokeet pitäisi olla otettuna ennen klo 10. (Nämä ohjeet sain lääkäriltäni ja niitä noudatan). Mitä kauemmin on hereillä heräämisen ja kokeenoton välillä, sitä vääristyneemmät arvoista tulee.

Mihin suuntaan ne vääristyy? Siis jos menee pitempi aika heräämisestä niin näyttääkö ylä- vai alakanttiin?

Nousee ajan mittaan. Esim. minut laittoi terveyskeskuslääkäri kilpparikokeisiin klo 15 päivällä, olin herännyt jo aamusta, syönyt päivän mittaan ja ties mitä. TSH-arvo oli päälle 7. Pari viikkoa myöhemmin kävin kokeissa uudelleen, noilla yksityislääkärin ohjeilla (menin kokeisiin aamusta, syömättä, about suoraan sängystä labraan jne), ja TSH-arvo oli 4.5.

Vierailija
22/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis arvot paranevat päivän mittaan, joten jos olisit käynyt kokeissa ajallaan, olisi ollut vielä selkeämmin vajaatoimintaa

Totta. Saadakseen mahdollisimman oikeat arvot, labraan pitäisi mennä mahd. pian heräämisen jälkeen, tupakoimatta sekä syömättä ja juomatta muuta kuin vettä. Ennen labraa ei saisi myöskään urheilla tai rasittaa kehoaan muuten, ei siis stressissä painua labraan puolijuoksua. Kilpirauhasverikokeet pitäisi olla otettuna ennen klo 10. (Nämä ohjeet sain lääkäriltäni ja niitä noudatan). Mitä kauemmin on hereillä heräämisen ja kokeenoton välillä, sitä vääristyneemmät arvoista tulee.

Mihin suuntaan ne vääristyy? Siis jos menee pitempi aika heräämisestä niin näyttääkö ylä- vai alakanttiin?

Jos olet kauemmin hereillä niin tsh arvo laskee (eli näyttää parempaa mitä oikeasti olisi)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aloitettiin pienellä tyroksiini -annoksella alkusyksystä vajaatoiminnan hoito arvoilla tyroksiini 13,03 ja tyreotropiini 5,59. Parin kuukauden jälkeen vastaavat arvot olivat 13,99 ja 2,63.

Mitään erityisempää vaikutusta en ole huomannut, mutta toisaalta olen ollut flunssakierteessä ja astman kanssa on ongelmia. Pitäisi mennä taas verikokeisiin.

Vierailija
24/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kävi parin kuukauden välein 8 kk kokeissa ennenkuin sai lääkityksen. THS oli 4,6-5.8 välillä, vaihteli. Nyt on käynyt taas kokeissa, ja sit menee lääkäriin arvioitavaksi.

Vierailija
25/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kilpirauhastulokset

S -TSH 5.84 mU/l 0.4-4 mU/l

S -T4-V 13 pmol/l 9-19 pmol/l

Lääkärille aika viikon päästä

Vierailija
26/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on/on ollut vajaatoiminta niin millainen suolen toiminta teillä oli ennen lääkitystä? Minulla nimittäin arvot rajoilla, mutta suolisto toimii tosi hyvin.

Vierailija
27/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa syödä ennen testejä

Vierailija
28/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tsh 6.91. Ei aloitettu lääkitystä ja ihan endokrinologilla kävin.. Ainoa oire on väsymys.

Vierailija
29/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyviitearvoilla on vajaatoimintaa. TSH pitäisi olla alle 2,5 ja T4V:kin mieluiten siellä viitearvojen ylärajoilla että arvosi olisivat OK. Pyydä lääkitys

Aivan oikein. Toisissa terveyskeskuksissa pidetään rajana jo TSH 2, toisissa vielä vanhanaikaisesti THS 4:ää. Yleisesti ottaen terveyskesk.lääkärien tietämys kilpirauhassairauksista on puutteellista. Arvoja tärkeämpänä pidetään nykyisin oireilua, joka viittaa ko. sairauteen. Itse sain lääkityksen 4,2 THS arvolla. Oireena mulla oli voimakas väsymys, palelu, ihon kutina, hiusten lähtö.

Vierailija
30/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on/on ollut vajaatoiminta niin millainen suolen toiminta teillä oli ennen lääkitystä? Minulla nimittäin arvot rajoilla, mutta suolisto toimii tosi hyvin.

Mitä?! En oo koskaan kiinnittänyt edes huomiota ja mulla on vajaatoimintaan lääkitys.

Vierailija
31/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, mulla oli  TSH 4,3 ja sanottiin että se  on viitearvojen sisäpuolella. Meniköhän tämä ihan oikein?!

Ei mennyt arvojen puolesta oikein, mutta onko sulla oireita? Ne on tärkeintä.

Vierailija
32/52 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, mulla oli  TSH 4,3 ja sanottiin että se  on viitearvojen sisäpuolella. Meniköhän tämä ihan oikein?!

Ei mennyt. Kuten todettua, koelääkitys pitäisi aloittaa TSH:n ollessa 2.5 tai enemmän. Terveyskeskuslääkärit tuijottelee pelkästään labran viitearvoja tajuamatta, että ne ovat vääristyneet. (Labran viitearvoja määritellessä lasketaan mukaan myös kilpirauhassairaiden arvot, jotka tekevät viitearvoista noin korkeat ja laajat. Jos viitearvoja määritellessä laskettaisiin mukaan pelkästään terveiden arvot, viitearvot olisi paljon matalammat ja viitearvojen skaala paljon kapeampi).

Ei näin, vaan nimenomaan poissuljetaan ne, joilla on kilpirauhasvasta-aineita.

Vierailija
33/52 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mennyt. Kuten todettua, koelääkitys pitäisi aloittaa TSH:n ollessa 2.5 tai enemmän. Terveyskeskuslääkärit tuijottelee pelkästään labran viitearvoja tajuamatta, että ne ovat vääristyneet. (Labran viitearvoja määritellessä lasketaan mukaan myös kilpirauhassairaiden arvot, jotka tekevät viitearvoista noin korkeat ja laajat. Jos viitearvoja määritellessä laskettaisiin mukaan pelkästään terveiden arvot, viitearvot olisi paljon matalammat ja viitearvojen skaala paljon kapeampi).

TSH ei ole kilpirauhasvasta-aine!

Tässä viitearvojen määrittämisestä (Terveyskirjasto):

"Viitearvoja varten tutkitaan joukko terveitä ihmisiä. Saaduista tuloksista viitearvot lasketaan matemaattisesti siten, että lähes kaikki terveet mahtuvat arvojen väliin. Mutta vain lähes, eivät kaikki. Viitearvot ilmoittavat, että 95 %:lla terveistä ihmisistä arvot ovat annettujen lukujen välissä."

Vierailija
34/52 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan hevillä aloittaisi lääkitystä, koska ulkopuolinen lääke lamaa oman rauhasen tuotantoa, mikä sitten johtaakin kilpirauhassairauteen ellei sitä ennestään ollut. Yleensä ihan syystä lykätään lääkityksen aloittamista, kun arvot noinkin hyvät.

Vierailija
35/52 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TSH ei ole kilpirauhasvasta-aine!

Tässä viitearvojen määrittämisestä (Terveyskirjasto):

"Viitearvoja varten tutkitaan joukko terveitä ihmisiä. Saaduista tuloksista viitearvot lasketaan matemaattisesti siten, että lähes kaikki terveet mahtuvat arvojen väliin. Mutta vain lähes, eivät kaikki. Viitearvot ilmoittavat, että 95 %:lla terveistä ihmisistä arvot ovat annettujen lukujen välissä."

Kyllä minä sen tiedän, mutta tutkimukseen osallistuneista tutkitaan myös TPO-ab, ja niitä joilla ne on koholla, ei lueta näiksi "terveiksi", joiden TSH otettaisiin mukaan viitearvoja määritettäessä.

Vierailija
36/52 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä on vaikea ummetus, joutuu käyttämään Pegorionia 4 pss päivässä, tulee kalliiksi. Nyt todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, TSH oli 14 luokkaa, T4v alakantissa mutta viiterajoissa. Mitä luulette, helpottuuko ummetus kilpirauhaslääkityksen myötä?

Vierailija
37/52 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs helpottaa. Mulla taas oli vatsa löysä, joka nyt vasta hieman normalisoitunut kun olen 4v lääkkeitä syönyt.

Vierailija
38/52 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäs helpottaa. Mulla taas oli vatsa löysä, joka nyt vasta hieman normalisoitunut kun olen 4v lääkkeitä syönyt.

Oliko sulla sitten liikatoiminta?

Vierailija
39/52 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ummetus on kilpirauhasen vajaatoiminnan oire, ripuli liikatoiminnan.

Vierailija
40/52 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun arviot 13 ja 2,5 tai jotain on vieläkin huonot. Annoksen tarkistukseen. Minulla oli viimeksi 0,4 ja 15 ja vieläkin nostettiin 25 mikrogrammaa tyroksiinin annosta. Huomaa olossa kyllä. Oon jopa saanut painia alaspäin, mikä oli mahdoton ajatus pahimman vajaatoiminnan aikaan. Kannattaa mennä asiantuntevalle sisätautilääkärille.