Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko tässä jotain moraalisesti väärää?

Vierailija
07.02.2016 |

Olen 16-vuotiaan yksinhuoltaja. Käyn töissä, pienehköllä palkalla, mutta pärjään kuitenkin hyvin omillani. Minulla on omistusasunto, josta vielä velkaa monen monta vuotta maksettavana. Asumme lapseni kanssa kaksistaan.
Lapseni käy lukioa ja myös töissä. Hänen työtuntien ja samalla myös palkka nousee tässä kevään aikana. Pienellä veroprosentilla ja ilmaisella asumisella, syömisellä yms. hänelle jää rahaa enemmän kuin minun palkastani.

Harkitsen nyt itse muuttavani pois kotoa, luultavasti miesystäväni luokse, jonka luona vietän vapaa-aikaani jo pitkälti. Lapseni jäisi asuntooni asumaan.

Tarkoituksena on tehdä lapselle vuokrasopimus, esimerkiksi 100 euroa kuukaudessa. Samalla hän mahdollisesti saisi noin 50 euroa asumislsää, jos tulonsa pysyvät tulorajan alle. Todennäköisesti ei pysy. Myös minä saisin jatkossakin 150 euroa elatustukea, joka on vähän vaarassa loppua lapsen tulojen vuoksi, jos hän asuu vielä kanssani. Lisäksi vastike pienenisi noin 50 eurolla vesimaksun puolituessa ja sanoisin autopaikan ja saunavuoron irti. Minä kyllä maksaisin jatkossakin lapseni asumisen, koska haluan niin tehdä. Onko tällaisessa raha-asioiden vuoksi tehtävissä asumisjärjestelyissä jotain moraalisesti arvelluttavaa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan fiksulta järjestelyltä, etenkin kun lapsi vaikuttaa sellaiselta järki-ihmiseltä että hänelle voi asunnon luottaa.

Vierailija
2/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa

Ja moraalisesti arveluttavaa lasta kohtaan. Jätät 16 v heitteille.

Miten saisit elatustukea, jos et edes asu lapsen kanssa? Sinä haluat tienata lapsen kustannuksella

Häpeä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa

Miten saisit elatustukea, jos et edes asu lapsen kanssa? Sinä haluat tienata lapsen kustannuksella

Häpeä

Saisin, koska vastaisin yhä lapseni elatuksesta.

Vierailija
4/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa

Häpeä

Lapsi maksaa 100 e sinulle vuokraa. Mitä sinä maksat asumisesta? Lapsi asuu yksin. Elättää itsensä?

Ja sina saat 150 e elatustulea.

Miten sinä häntä elätät? Millä summalla?

Miten hänestä huolehdit? 16 v on lapsi

Haluat tienata. Muuta syytä en näe kuin kertomasi elatustuki

Miten sinulla on varaa. Joudut kai muualla maksamaan asumisesta ja elämisestä?

Siis lapsesi elatuksen lisäksi....

Vierailija
5/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu, koska lapsi on vasta 16-vuotias. Jos asuu vanhempansa omistamassa asunnossa ei saa opintotuen asumislisää. 

Eikä se elatustuki mihinkään lopu, vaikka lapsi asuu kanssasi. Oletko nyt ottanut yhtään selvää asioista?

Vierailija
6/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että alaikäinen lapsesi, josta olet elatusvastuussa, maksaisi sinulle vuokraa, on minusta outoa. Lapsesihan kuuluisi saada molemmilta elatusta, jos ei omilla tuloillaan voi itseään elättää. En tosin hylkäisi 16- vuotiasta muutenkaan. Odottaisin ainaki pari vuotta.

Vierailija
7/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä sen elatistuen saisit?

Antaisit toki sen ja itse saman summan lapselle. Toki ilmaisen asunnon ja opiskelun maksamisen lisäksi

Silti kauhea ajatus

Vierailija
8/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa

Häpeä

Lapsi maksaa 100 e sinulle vuokraa. Mitä sinä maksat asumisesta? Lapsi asuu yksin. Elättää itsensä?

Minä maksaisin yhä lapseni asumisen kokonaisuudessaan. Minä maksaisin myös lapseni syömiset ja opiskelut kokonaisuudessaan. Maksaisin, koska hänen äitinään koen sen minun tehtäväkseni ja koska haluan. Poismuuttamalla säästäisin kuitenkin itse rahaa elatustuen, pienemmän vastikkeen ja mahdollisesti puolen automaksujen verran. Pienipalkkaiselle iso raha. Toki voisin pyytää myös lastani muuttamaan kanssani ja laittaa asunnon vuokralle ulkopuoliselle, mutta sitä en halua, koska lapseni ei tarvitse minun vuokseni muuttaa enää yhtään kertaa.

Vierailija
9/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa

Häpeä

Minä maksaisin yhä lapseni asumisen kokonaisuudessaan. Minä maksaisin myös lapseni syömiset ja opiskelut kokonaisuudessaan. Maksaisin, koska hänen äitinään koen sen minun tehtäväkseni ja koska haluan. Poismuuttamalla säästäisin kuitenkin itse rahaa elatustuen, pienemmän vastikkeen ja mahdollisesti puolen automaksujen verran. Pienipalkkaiselle iso raha. Toki voisin pyytää myös lastani muuttamaan kanssani ja laittaa asunnon vuokralle ulkopuoliselle, mutta sitä en halua, koska lapseni ei tarvitse minun vuokseni muuttaa enää yhtään kertaa.

Siis 200 e säästöä? Paljonko annat lapselle rahaa kouluun ja syömiseen ym?

500?

Paljonko maksat vuokraa ym miesystäväsi luona? Paljonko teidän ruuasta ym

En näe tässä yhtään säästöä.

Odota lukion loppuun ja mieti sitten muuttoa. Oletko jo lasta raahannut monenkin isäpuolen kämpille?

Vierailija
10/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu, koska lapsi on vasta 16-vuotias. Jos asuu vanhempansa omistamassa asunnossa ei saa opintotuen asumislisää. 

Eikä se elatustuki mihinkään lopu, vaikka lapsi asuu kanssasi. Oletko nyt ottanut yhtään selvää asioista?

Laskurin mukaan saisi asumislisän, mutta koska hänen omat tulonsa todennäköisesti nousee yli tulorajan, ei hän sitä siten todennäköisesti saisi. Elatustuessakin on tulorajat, joiden jälkeen lapsen katsotaan voivan itse elättää itsensä ja se tuloraja on suurempi jos lapsi asuu itsenäisesti.

Vierailija
11/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö nyt sinun aikuistua ensin ja asua lapsesi kanssa, kunnes hän täyttää 18 vuotta? Oletko noin idiootti, että jätät alaikäisen lapsen asumaan yksin jonkun äijän vuoksi? On todellakin moraalisesti arveluttavaa, mutta ei tuon rahakuvion vuoksi!

Vierailija
12/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa

Häpeä

500?

Odota lukion loppuun ja mieti sitten muuttoa. Oletko jo lasta raahannut monenkin isäpuolen kämpille?

En anna lapselle rahaa sen enempää kuin annan nytkään. En myöskään maksa hänen elämästään sen enempää kuin nytkään. En maksa myöskään yhtään vähempää. Miesystävälle voisin puolestaan maksaa jatkossa jotain, ainakin jos saan sen 150/200 euroa mikä nyt on vaarassa lähteä/maksan turhaan vastikkeena. Elämä jatkuu käytännössä ennallaan, mutta minä vain siirtäisin osoitteeni toisaalle. Hmh. Voisin kyllä siirtää osoitteeni veljellenikin jonka tyhjänä oleva asunto sijaitsee kunnassa, jossa pari pykälää pienempi veroprosentti...

Vierailija
13/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, ehkä kannattais hankkia vähän sisälukutaitoa!

Laskureiden mukaan lapsi saattaisi saada asumislisää tavalliseen vuokra-asuntoon, mutta ei sinun omistamaasi eli EI SAA ASUMISLISÄÄ!!

Jos yli 15-vuotis asuu omillaan, menee elatustuki hänelle eli SINÄ ET SAISI ELATUSTUKEA!!

Ja kyllä tuollainen järjestely olisi vain ja ainoastaan moraalisesti arveluttavaa!!

Vierailija
14/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa nyt ovela trolli. Laskutat siis alaikäistä lasta asumisesta. Olisikohan laitonta, koska olet vastuussa lapsesi elatuksesta.

Mies

Vierailija
15/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa

Häpeä

500?

En anna lapselle rahaa sen enempää kuin annan nytkään. En myöskään maksa hänen elämästään sen enempää kuin nytkään. En maksa myöskään yhtään vähempää. Miesystävälle voisin puolestaan maksaa jatkossa jotain, ainakin jos saan sen 150/200 euroa mikä nyt on vaarassa lähteä/maksan turhaan vastikkeena. Elämä jatkuu käytännössä ennallaan, mutta minä vain siirtäisin osoitteeni toisaalle. Hmh. Voisin kyllä siirtää osoitteeni veljellenikin jonka tyhjänä oleva asunto sijaitsee kunnassa, jossa pari pykälää pienempi veroprosentti...

Siis paljonko maksat lapsen elatusta lapselle?

Et mitään? Maksaako hän nytkin oman elatuksensa ja sinä käärit tuet?

Paljonko annat lapselle ruokarahaa entä kirjoihin?

En edelleen näe säästöä. Antaisit siis säästän miesystävälle vuokraan, mitä syöt? Mitä lapsi syö?

Ai niin. Hän käy töissä ja elättää itsensä ja äiti saa elatustuen. Juu. Moraali, ei näy

Vierailija
16/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö nyt sinun aikuistua ensin ja asua lapsesi kanssa, kunnes hän täyttää 18 vuotta? Oletko noin idiootti, että jätät alaikäisen lapsen asumaan yksin jonkun äijän vuoksi? On todellakin moraalisesti arveluttavaa, mutta ei tuon rahakuvion vuoksi!

No en kyllä noin sanoisi. Olisin ollut onnellinen omasta kämpästä 16 vuotiaana. Se että ap taas laskuttaa 16 vuotiasta on tietenkin väärin.

Mies

Vierailija
17/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teinien äiti. En voisi koskaan jättää heitteille tai laittaa maksamaan omaa elämistään lukioikäisenä. Jos lapsi kävisi töissä, ei sillä rahalla tarvitsisi itseään elättää. Eikä koulua maksaa.

Lukion jälkeen asia on toisin. Mutta silloinkin antaisin tukea. Ihan rahaa

Vierailija
18/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laskuta lastani. Minä maksan hänen asumisensa ja syömisensä ja opiskelunsa ja muut mitä toivottavasti tekin maksatte omille lapsillenne. Mutta se, että jos minä siirrän itse osoitteeni muualle, se tuo minulle sen verran enemmän rahaa kuin mitä menettäisin, jos lapseni oma palkka nousee tietyn rajan yli. Eli rahastaisin valtiolla, en lapseni työllä. Ja rahastaisin valtiolta etenkin siksi, että minusta se ei ole oikein, että valtion mielestä vanhempien elatusvastuu päättyy alaikäisen lapsen kohdalta siksi, että lapsi itse käy töissä. Ja käytännön elämä ei muutu mihinkään. Ei minun, eikä lapseni.

Kelan laskuri kysyy asunnon omistamisesta ja antaa asumislisää 16-vuotiaalle vanhempiensa omistamassa asunnossa itsenäisesti asuvalle. Mutta tämä nyt täysin sivuseikka, koska lapseni tulot todennäköisesti epää opintotuen jatkossa.

Vierailija
19/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laskuta lastani. Minä maksan hänen asumisensa ja syömisensä ja opiskelunsa ja muut mitä toivottavasti tekin maksatte omille lapsillenne. Mutta se, että jos minä siirrän itse osoitteeni muualle, se tuo minulle sen verran enemmän rahaa kuin mitä menettäisin, jos lapseni oma palkka nousee tietyn rajan yli. Eli rahastaisin valtiolla, en lapseni työllä. Ja rahastaisin valtiolta etenkin siksi, että minusta se ei ole oikein, että valtion mielestä vanhempien elatusvastuu päättyy alaikäisen lapsen kohdalta siksi, että lapsi itse käy töissä. Ja käytännön elämä ei muutu mihinkään. Ei minun, eikä lapseni.

Kelan laskuri kysyy asunnon omistamisesta ja antaa asumislisää 16-vuotiaalle vanhempiensa omistamassa asunnossa itsenäisesti asuvalle. Mutta tämä nyt täysin sivuseikka, koska lapseni tulot todennäköisesti epää opintotuen jatkossa.

Nyt kai ostat ruuat? Kun ette asu yhdessä, paljonko annat rahaa ruokiin ja opiskeluun, vaatteisiin ym?

Vierailija
20/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kai ostat ruuat? Kun ette asu yhdessä, paljonko annat rahaa ruokiin ja opiskeluun, vaatteisiin ym?

Ymmärrä: Minä ostan ja teen lapseni ruoat niin kuin olen ostanut ja tehnyt tähänkin asti. Käytännön elämä ei muutu mitenkään. Minun osoitteeni muuttuu ja minun rahantuloni ei pienene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi