Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko tässä jotain moraalisesti väärää?

Vierailija
07.02.2016 |

Olen 16-vuotiaan yksinhuoltaja. Käyn töissä, pienehköllä palkalla, mutta pärjään kuitenkin hyvin omillani. Minulla on omistusasunto, josta vielä velkaa monen monta vuotta maksettavana. Asumme lapseni kanssa kaksistaan.
Lapseni käy lukioa ja myös töissä. Hänen työtuntien ja samalla myös palkka nousee tässä kevään aikana. Pienellä veroprosentilla ja ilmaisella asumisella, syömisellä yms. hänelle jää rahaa enemmän kuin minun palkastani.

Harkitsen nyt itse muuttavani pois kotoa, luultavasti miesystäväni luokse, jonka luona vietän vapaa-aikaani jo pitkälti. Lapseni jäisi asuntooni asumaan.

Tarkoituksena on tehdä lapselle vuokrasopimus, esimerkiksi 100 euroa kuukaudessa. Samalla hän mahdollisesti saisi noin 50 euroa asumislsää, jos tulonsa pysyvät tulorajan alle. Todennäköisesti ei pysy. Myös minä saisin jatkossakin 150 euroa elatustukea, joka on vähän vaarassa loppua lapsen tulojen vuoksi, jos hän asuu vielä kanssani. Lisäksi vastike pienenisi noin 50 eurolla vesimaksun puolituessa ja sanoisin autopaikan ja saunavuoron irti. Minä kyllä maksaisin jatkossakin lapseni asumisen, koska haluan niin tehdä. Onko tällaisessa raha-asioiden vuoksi tehtävissä asumisjärjestelyissä jotain moraalisesti arvelluttavaa?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä opiskelijoiden vanhemmat ostavat asunnon ja vuokraavat ne ristiin. Eli meidän lapsi aasuu teidän omistamassa ja teidän lapsi meidän omistamassa. Silloin tulee kaikki tuet tappiin ja lapsen opiskelu maksaa asuntoa.

Vierailija
22/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laskuta lastani. Minä maksan hänen asumisensa ja syömisensä ja opiskelunsa ja muut mitä toivottavasti tekin maksatte omille lapsillenne. Mutta se, että jos minä siirrän itse osoitteeni muualle, se tuo minulle sen verran enemmän rahaa kuin mitä menettäisin, jos lapseni oma palkka nousee tietyn rajan yli. Eli rahastaisin valtiolla, en lapseni työllä. Ja rahastaisin valtiolta etenkin siksi, että minusta se ei ole oikein, että valtion mielestä vanhempien elatusvastuu päättyy alaikäisen lapsen kohdalta siksi, että lapsi itse käy töissä. Ja käytännön elämä ei muutu mihinkään. Ei minun, eikä lapseni.

Kelan laskuri kysyy asunnon omistamisesta ja antaa asumislisää 16-vuotiaalle vanhempiensa omistamassa asunnossa itsenäisesti asuvalle. Mutta tämä nyt täysin sivuseikka, koska lapseni tulot todennäköisesti epää opintotuen jatkossa.

Nyt kai ostat ruuat? Kun ette asu yhdessä, paljonko annat rahaa ruokiin ja opiskeluun, vaatteisiin ym?

Ymmärrä: Minä ostan ja teen lapseni ruoat niin kuin olen ostanut ja tehnyt tähänkin asti. Käytännön elämä ei muutu mitenkään. Minun osoitteeni muuttuu ja minun rahantuloni ei pienene.

Sinä siis asut edelleen lapsen kanssa. Syöt ja nukut?

Teet osoitehuijauksen.

Muista, että elatustuki ei tule sinulle

Et kai peri nytkään lapselta ruokarahaa tms.

Tyhmät kuviot sinulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio kusettaa koko kansaa miljardeilla. Siihen nähden on ihan oikein järjestellä lain puitteissa mahdollisimman paljon tukirahoja itselleen. Moraalisesti voit ap tehdä tuon mitä suunnittelet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi