Yliopistojen kielikeskustenkin resurssit tuhlataan tarpeettoman pakkoruotsin opettamiseen :(
On siis ruotsin kurssia, valmentavaa kurssia, valmentavan kurssin valmentavaa kurssia... Oikeesti? Onko tässä mitään järkeä? Ne valmistuneet maisterit eivät kuitenkaan tule sitä ruotsia koskaan käyttämään.
"Yliopistossa ruotsi tuli sitten taas vastaan. Maisteriksi ei pääse jos ei ole kandidaatin tutkinto kasassa, ja kandidaatiksi ei pääse jos ei ole kurssi akademisk svenska (tunnetaan myös nimellä virkamiesruotsi) suoritettuna. Huomasin kuitenkin aika äkkiä, että en ole todellakaan ainoa joka täällä ei osaa ruotsia. Myös Jyväskylän yliopisto on huomannut, että aika monelta ei ruotsin kieli pahemmin suju.
Huonosti ruotsia osaavien onneksi ja iloksi Jyväskylän yliopisto perusti aikoinaan kurssin nimeltä ruotsin kielen valmentava kurssi. Myöhemmin huonosti ruotsia osaavia on tullut yhä enemmän yliopistomaailmaan, ja yliopisto joutui perustamaan vielä uuden kurssin: ruotsin kielen valmentavalle kurssille valmentavan kurssin."
http://amicaveritas-jyu.blogspot.fi/2013/02/pelottava-kammottava-yliopi…
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luin yliopistossa tekniikan opintojen ohella englantia, saksaa ja ruotsia. Kaikkia on myöhemmin töissä tarvittu.
Pitäisikö jokaisella olla pakollinen saksa ja estää valmistuminen ilman suoritettuja saksan kursseja, koska SINÄ olet tarvinnut saksaa?
Mikä sinun valmistumisesi on estänyt?
Ei mikään. Miten niin?
Mikä sinua sitten huolettaa?
Koska olen epäitsekäs ihminen, ajattelen muitakin kuin itseäni. Vaikka olen itse läpäissyt kaikki pakkoruotsivelvoitteet helposti, niin ymmärrän niitä, joilla on niiden kanssa vaikeampaa. Ja olen huolissani siitä, että niin valtavasti resursseja kulutetaan pakkoruotsin opettamiseen, vaikka ihan muiden kielten osaamiselle olisi tulevaisuudessa tarvetta. Kielikeskuksista on jouduttu kovasti säästämään muiden kielten opetuksesta, mutta pakkoruotsin lisäkurseihin kyllä riittää rajattomasti resursseja, koska oppilaat on pakko saada virkamiesruotsista läpi.
Työskenteletkö kielikeskuksessa kenties jonkun muun kielen kuin ruotsin opettajana?
Jep, eräs kielikeskuksen opettaja juuri kertoi minulle, että ei ole mahdollista järjestää esimerkiksi ranskan ja italian jatkokursseja, koska ne vähät resurssit mitä on, menevät ruotsin opetukseen. Kun rahoitusta supistetaan koko ajan, niin kohta ei varmaan muuta olekaan tarjolla, kuin virkamiesruotsin kurssi ja sitten sille valmentavalle kurssille valmentavaa valmennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luin yliopistossa tekniikan opintojen ohella englantia, saksaa ja ruotsia. Kaikkia on myöhemmin töissä tarvittu.
Pitäisikö jokaisella olla pakollinen saksa ja estää valmistuminen ilman suoritettuja saksan kursseja, koska SINÄ olet tarvinnut saksaa?
Ei mikään. Miten niin?
Koska olen epäitsekäs ihminen, ajattelen muitakin kuin itseäni. Vaikka olen itse läpäissyt kaikki pakkoruotsivelvoitteet helposti, niin ymmärrän niitä, joilla on niiden kanssa vaikeampaa. Ja olen huolissani siitä, että niin valtavasti resursseja kulutetaan pakkoruotsin opettamiseen, vaikka ihan muiden kielten osaamiselle olisi tulevaisuudessa tarvetta. Kielikeskuksista on jouduttu kovasti säästämään muiden kielten opetuksesta, mutta pakkoruotsin lisäkurseihin kyllä riittää rajattomasti resursseja, koska oppilaat on pakko saada virkamiesruotsista läpi.
Työskenteletkö kielikeskuksessa kenties jonkun muun kielen kuin ruotsin opettajana?
Sinulle on ilmeisesti mahdotonta ymmärrä, että joku voisi epäitsekkäästi haluta korjata jotain epäkohtaa, vaikka ei itse siitä suoraan hyötyisikään. Ymmärrettävää sinänsä, kun katselee nykyisiä poliitikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valmistuneet maisterit eivät kuitenkaan tule sitä ruotsia koskaan käyttämään.
Eiköhän tuo ylläoleva tekniikan opiskelija tässä kumonnut tuon AP:n olettamuksen, että valmistuneet maisterit eivät tule koskaan ruotsia käyttämään. Itsekin käytän ruotsia työssäni lähes päivittäin kuten myös muita vieraita kieliä. Eli kyllä me valmistuneet maisterit sitä ruotsia käytetään.
Jos luit se jutun, niin siinä käsiteltiin opiskelijoita, jotka tarvitsevat valmentavaa ja vielä valmentavan valmentavaa kurssia läpäistäkseen rimaa hipoen sen pakollisen pakkoruotsin kurssin. Olen 99% varma, että nämä eivät tule ruotsia koskaan työssään käyttämään.
Mistähän kummasta syystä tarvitaan noin paljon tukea? Noin käy kun jättää läksyt tekemättä silloin kun niiden aika on. Sitten vingutaan pakosta :D
Koska ruotsi on useimmille tarpeeton kieli, ei motivaatio sen oppimiseen ole ollut suuri.
Yliopistoihin tullaan myös erilaisia väyliä eikä kaikki tule suoraan lukiosta. Osa on ollut 10 vuotta työelämässä, jossa ei ole tarvittu koskaan ruotsia. Osa tulee ammattikoulun kautta, joissa ruotsin oppimisvaatimukset eivät ole olleet kummoiset.
Valitettvasti olen töissä törmännyt peruskoulun ja opiston käyneeseen teknikkoon, joka luki DI:ksi.
Ko. tyyppi julistaa isoon ääneen miten hän ei tarvitse matematiikkaa töissään. Totuus on että tarvitsisi, mutta kun ei oikein osaa niin mennään siitä mistä rima on alhaalla :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Miten niin?
Sinulle on ilmeisesti mahdotonta ymmärrä, että joku voisi epäitsekkäästi haluta korjata jotain epäkohtaa, vaikka ei itse siitä suoraan hyötyisikään. Ymmärrettävää sinänsä, kun katselee nykyisiä poliitikoita.
Oletko persu?
Vierailija kirjoitti:
Jep, eräs kielikeskuksen opettaja juuri kertoi minulle, että ei ole mahdollista järjestää esimerkiksi ranskan ja italian jatkokursseja, koska ne vähät resurssit mitä on, menevät ruotsin opetukseen. Kun rahoitusta supistetaan koko ajan, niin kohta ei varmaan muuta olekaan tarjolla, kuin virkamiesruotsin kurssi ja sitten sille valmentavalle kurssille valmentavaa valmennusta.
Näinhän se on. Poliitikot kyllä puheissa puhuvat kovasti monipuolisen kielten opiskelun tarpeesta, mutta kaikki käytännöt toimet (esim. A2-kielten opiskelua vähentävä pakkoruotsin aikaistaminen ala-asteelle), johtavat siihen, että pian opiskellaan vain ruotsia ja englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Miten niin?
Oletko persu?
En ole minkään puolueen jäsen.
Virkamiespakkoruotsissa on myös sellainen epäoikeudenmukaisuus, että ulkomaalaisten ei tarvitse sitä suorittaa, vaikka he suorittaisivat koko tutkintonsa suomalaisessa yliopistossa ja suorittaisivat ihan saman tutkinnon kuin suomalainen opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää lätinä on ihan turhaa. Lähetään nyt lopulta hurrimetsälle! Sä tiedät, että aseet ja muu kalusto meillä on. Ratkaistaan tää ongelma kerralla, kuten oot jo alusta alkaen sanonut.
OK, siis RKP:n nykyinen strategia on se, että pyritään leimaamaan pakkoruotsin kritisoijat "hurrien vihaajiksi". Eikö teillä ole muuta tekemistä siellä puoluetoimistossa kuin seurata jotain av-palstaa sunnuntaina ??
Älä nyt viitsi. Samiko se on? Vai herra pääjehu, kuten yleensä? Kyllä kaikki tän meidän strategian jo tietää. Kyse on vaan siitä, että millon pikupit lähtee metsälle. Hirvimetsä on nyt jo käyty, ni oliski jo aika!
Juu, ja Ruotsin työllisyystilanne ei ole mikään katastrofi, joten kieliopintojen avulla joku voi vaikka työllistyä.
Olisi parempi käyttää nekin rahat sähköverkkomonopolin ylihintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja Ruotsin työllisyystilanne ei ole mikään katastrofi, joten kieliopintojen avulla joku voi vaikka työllistyä.
- Suomen koulujärjestelmän tarkoitus ei ole tuottaa veronmaksajia muihin maihin.
- Eri maiden työllisyystilanteet vaihtelevat, joten jos nyt Ruotsissa on työtä, niin onko viiden vuoden kuluttua? Vai voisiko silloin työtä löytä paremmin vaikkapa Ranskasta tai Saksasta? Koska tulevaisuutta ei voi tietää, olisi kansan kokonaisedun kannalta järkevää, että kokonaisuutena kansa osaisi monipuolisesti eri kieliä. Pakkoruotsi on kaikkien munien laittamista samaan koriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Suomen koulujärjestelmän tarkoitus ei ole tuottaa veronmaksajia muihin maihin.
- Eri maiden työllisyystilanteet vaihtelevat, joten jos nyt Ruotsissa on työtä, niin onko viiden vuoden kuluttua? Vai voisiko silloin työtä löytä paremmin vaikkapa Ranskasta tai Saksasta? Koska tulevaisuutta ei voi tietää, olisi kansan kokonaisedun kannalta järkevää, että kokonaisuutena kansa osaisi monipuolisesti eri kieliä. Pakkoruotsi on kaikkien munien laittamista samaan koriin.
Suomen poliitikkojen ajattelutavan perverssiys paljastuu siten, että kuvitellaan sama tilanne Ruotsiin.
Ajatelkaa, jos joku ruotsalaispolitiikko ehdottaisi, että hei, opetetaan kaikille pakolle suomea ala-asteelta yliopistoon asti, jotta ruotsalaiset voisivat mennä Suomeen töihin! Ruotsissa tuollainen tyyppi joutuisi heti suljetulle! Mutta Suomessa tämä on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Virkamiespakkoruotsissa on myös sellainen epäoikeudenmukaisuus, että ulkomaalaisten ei tarvitse sitä suorittaa, vaikka he suorittaisivat koko tutkintonsa suomalaisessa yliopistossa ja suorittaisivat ihan saman tutkinnon kuin suomalainen opiskelija.
"Degree requirements for international students also include studies in the Finnish or Swedish language."
Näin on Helsingin yliopistossa. Eli jompaa kumpaa pitää opiskella.
Muistelen myös eräässä pk-seudun ammattikorkeasta valmistunut ulkomainen tuttuni joutui opiskelemaan myös ruotsia suomen lisäksi.
Ja olen aika ihmeissäni, että joku väittää, että ruotsia ei tarvitsisi Suomessa töissä ollessaan. Häh??
Mitä työtä teette ja missä asutte te, jotka ette ruotsia tarvitse?
Itse olen käyttänyt ruotsia varmaan joka työpaikassa, jossa olen ollut nuoresta lähtien. Itse olen asunut Uudellamaalla usealla paikkakunnalla, sekä pienillä, että pk-seudun suurissa kunnissa, ja aina ruotsintaitoni ovat olleet tarpeen. Jopa marketin kassalla sekä huvipuistossa kesätöissä olen joutunut ruotsia käyttämään. Nykyisessä työssäni myös merkittävä osa tietolähteitä (asiakirjoja yms.), joita joudun käyttämään, liittyvät Suomen historiaan ja ovat olemassa vain ruotsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Degree requirements for international students also include studies in the Finnish or Swedish language."
Tuossahan se epäoikeudenmukaisuus juuri on. Heille riittää suomen (= maan pääkieli) opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä työssäni myös merkittävä osa tietolähteitä (asiakirjoja yms.), joita joudun käyttämään, liittyvät Suomen historiaan ja ovat olemassa vain ruotsiksi.
Aika harvan työ tulee liittymään Suomen historiallisiin asiakirjoihin... Näistä kiinnostuneet varmaankin opiskelisivat ruotsia ihan vapaaehtoisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan se epäoikeudenmukaisuus juuri on. Heille riittää suomen (= maan pääkieli) opiskelu.
Ei meidän enää yliopistossa pitänyt suomea lukea :D t. DI
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä työssäni myös merkittävä osa tietolähteitä (asiakirjoja yms.), joita joudun käyttämään, liittyvät Suomen historiaan ja ovat olemassa vain ruotsiksi.
Ruotsalaisille pitäisi määrätä pakkosuomi, koska Suomi oli osa Ruotsia, joten varmasti on myös sellaisia asiakirjoja Ruotsin historiassa, jotka ovat vain suomen kielellä! Ja pitäähän ruotsalaisten pystyä tutustumaan myös näihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän enää yliopistossa pitänyt suomea lukea :D t. DI
Kyllä meillä oli pakollista viestintää, jotka ovat siis tavallaan suomen kieltä opintoja. Samoin kypsyysnäyte oli pakollinen ja sehän on sisällön lisäksi myös suomen kielen koe.
Pakkoruotsittajien mielestä pakkoruotsin perusteeksi riittää se, että on todistettavasti joku työ, jossa pitää osata ruotsia.
Mutta jos on töitä, joissa pitää osata saksaa, ranskaa, venäjää tms. niin tämä ei olekaan riittävä peruste koko kansan pakkosaksalle, pakkoranskalle, pakkovenäjälle jne.
Kummallinen logiikka.
Koska ruotsi on useimmille tarpeeton kieli, ei motivaatio sen oppimiseen ole ollut suuri.
Yliopistoihin tullaan myös erilaisia väyliä eikä kaikki tule suoraan lukiosta. Osa on ollut 10 vuotta työelämässä, jossa ei ole tarvittu koskaan ruotsia. Osa tulee ammattikoulun kautta, joissa ruotsin oppimisvaatimukset eivät ole olleet kummoiset.