Lastenvaatteita d-mitoituksella? (Ov)
Siis oikeasti tähänkö on tultu? Tuli vastaani suomalainen lastenvaateliike netissä, jossa oli ihan varta vasten d-mitoitus vaatteita LAPSILLE.
Kommentit (78)
Luulisi hälytyskellojen soivan viimeistään siinä vaiheessa kun normaalimitoitus ei riitä...
Osalla vanhemmista on jotenkin vinksahtanut päässä, pidetään kiusaamisena tai epäkohteliaana jos neuvolassa tai kouluterveydenhuollossa puututaan lapsen ylipainoon.
Mitä pitää tehdä kun normaalit vaatteet ei sovi? Pitää lapsi ruoatta ja vaatteitta kotona? Niin ja ruoskia itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää tehdä kun normaalit vaatteet ei sovi? Pitää lapsi ruoatta ja vaatteitta kotona? Niin ja ruoskia itsensä?
Tuskin se tilanne yhdessä yössä syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun huomaat, että pitää ostaa lapselle kokoa 146cm olevat housut joiden lahkeita joudut käärimään 20cm, niin pitäisi alkaa päässä raksuttamaan.
mitä tarkoittaa d-mitoitus?
olen ymmärtänyt naistenvaatteissa että se on erityisen rintaville?
Vierailija kirjoitti:
mitä tarkoittaa d-mitoitus?
olen ymmärtänyt naistenvaatteissa että se on erityisen rintaville?
Housuissakin? :D
Kropan rakenteitakin on erilaisia. Jollain voi olla pomppömaha vaikka muuten hoikka. Ongelmallista on myös etsiä vaatteita hirveän laihalle lapselle!
Tähän on tultu. Mielestäni myös ainakin h&m ja ellos myyvät myös D-mitoituksella lastenvaatteita joten kysyntää varmasti on.
Omat lapseni (3 kpl) ovat normaalipainoisia ja tavallisissa housuissakin joutuu vyötäröä monesti kiristämään kun housut eivät muuten pysy jalassa. Ihmettelen, että joku tarvitsee vielä reilumpaa mitoitusta.
Surullista, ei voi muuta sanoa.
Yksikään ei osaa vastata mitä pitäisi tehdä? Voivotellaan vaan tilannetta ja kellojen pitäisi soida. Mitä oikeesti tekisit?
Ihmisiä on erikokoisia. Myös aikuisille myydään isoja vaatteita, miksei siis lapsillekkin. Minusta on hyvä asia, että vihdoin on alettu ottamaan huomioon erimalliset/kokoiset ihmiset ja lapsillekin on mahdollista hommata istuvia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun huomaat, että pitää ostaa lapselle kokoa 146cm olevat housut joiden lahkeita joudut käärimään 20cm, niin pitäisi alkaa päässä raksuttamaan.
En tiedä millainen on lastenvaatteiden D-mitoitus, mutta hyvä että erimallisia vaatteita tehdään lapsillekin!
Oma poikani on 10-vuotias pitkäselkäinen jalkapalloilija, jolle on todella vaikeaa löytää sopivia vaatteita. Esim. housut ovat aina liian pitkät ja vyötäröltä isot.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu. Mielestäni myös ainakin h&m ja ellos myyvät myös D-mitoituksella lastenvaatteita joten kysyntää varmasti on.
Omat lapseni (3 kpl) ovat normaalipainoisia ja tavallisissa housuissakin joutuu vyötäröä monesti kiristämään kun housut eivät muuten pysy jalassa. Ihmettelen, että joku tarvitsee vielä reilumpaa mitoitusta.
Surullista, ei voi muuta sanoa.
Olen eri mieltä. Yksikään minun kolmesta lapsestani ei ole ollut ylipainoinen, mutta vyötäröltään sopivan väljiä housuja on vaikeahkoa löytää. Viimeiselle ostan nyt suurimmaksi osaksi collegehousuja. Olen lasikistunut sen verran, että en jaksa etsimällä etsiä sopivia farkkuja tarhaikäiselle.
Ja lapselle on tärkeää, että hänelle on sopivia vaatteita. Väittäisin, että tuohon D-mitoitukseen ei tarvitse olla järjettömän ylipainoinen. Ja oli miten oli, lapsi on syytön painoonsa.
Kaverin vauva oli tuollainen d-mitoitettu jo syntyessään...maidottako olisi pitänyt jättää?
Nyt alakouluikäisenä on edelleen d-mittainen, tasaisesti mennyt käyrällään.
Äitinsä ja isoisänsä taitaa olla jo tupla d...sieltä ne geenit ja tottumukset periytyvät, muttei se lapsen vika ole ja kiva että löytyy edes sopivaa ja nättiä vaatetta kun muuten eväät elämään on mitä on. Isoveljensä hoikistui teini-iän päätteeksi, tekemättä mitään muutoksia persiillään olevaan ruokavalioonsa, toinen veli oli aina luikku.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ei osaa vastata mitä pitäisi tehdä? Voivotellaan vaan tilannetta ja kellojen pitäisi soida. Mitä oikeesti tekisit?
No ensiksi miettisin mikä lapsen syömisissä mättää: määrä, laatu, vai määrä ja laatu. Sitten toimia sen mukaan. Jos ei saa kokonaista sipsipussia tai 1.5l limppapulloa niin tuskin siinä on vielä nälän näkemisestä kysymys. Ruokaan enemmän kasviksia, vähemmän rasvaa. Kasviksia ennen kuin aletaan syömään 'oikeaa ruokaa' niin ei tule ahtaneeksi sitä perunaa yms. niin paljon ja saa vitamiinejakin. Ja se suomalainen perusruoka eli perunaa ja ruskeaa kastiketta missä joku nakin tai lihan pala niin siinä kastikkeessahan ei ole mitään hyödyllistä syötävää, rasvaa ja jauhoja vaan. Jos lapsi kurvaa koulun jälkeen karkkiostoksille niin rahat vanhempien valvontaan ja lapsi kotiin koulusta syömään kunnon välipaa. katsotte yhdessä, että mitä se on. Kerran yks lapsi mulle tilitti, että hän käy karkkiostoksilla, kun ei kotona oikein oo mitään syötävää (tiedän, että myös överitiukkuus voi olla lapsen mielestä 'ei mitään syötävää').
Sitten katsotte, että liikkuuko lapsi likimainkaan tarpeeksi. Paljonko o koulumatka ja miten sen kulkee? Mitä tekee iltaisin? Ja ei tartte rueta himoliikkujaksi tai ravata joka toinen ilta harkoissa, mutta touhuaako yhtään illalla ulkona kavereiden kanssa tai lähdettekö koskaan yhdessä mitään touhuamaan. Iltapyöräilyt silloin tällöin, uimaan, leikkikentälle porukalla riehumaan tai vaikka palloa potkimaan.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä! Sellaista tilannetta vaan ei voi yhtäkkiä syntyä!
Luultavasti kehottaisin noin ylipainoisten lasten vanhempia itse ompelemaan "pikku" pilteilleen ne xxl-housut!
Inhottaa että vanhemmat vaarantavat viattomien lastensa terveyden!
-5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä! Sellaista tilannetta vaan ei voi yhtäkkiä syntyä!
Luultavasti kehottaisin noin ylipainoisten lasten vanhempia itse ompelemaan "pikku" pilteilleen ne xxl-housut!Inhottaa että vanhemmat vaarantavat viattomien lastensa terveyden!
-5
Kaverillani oli 80/90-luvulla äidin tekemät vaatteet, kun kaupasta ei silloin saanut kuin sitä yhdennäköistä riepua. Erottui varmaan vielä pahemmin porukasta kuin nykyään kun pukeutumista on enemmän erilaista. Kaveri häpesi vaatteitaan....vanhempia asia ei kiinnostanut, lapsi oli puettu ja lisää saarioisten roiskeläppää naamaan.
En yleensä vaivaudu vastamaan näihin koska kannettu vesi ei kaivossa pysy ja tyhmä ei tajua vaikka rautalangasta vääntäisi.
Minä olen äiti jonka lapselle ei pahimmillaan edes ne d -mitoituksen housut riittäneet. Lapsi vain lihoi, lihoi ja lihoi, mutta ei kasvanut pituutta vaikka kovin kasvukausi olisi pitänyt olla juuri.
Käytiin ensin koululääkärillä ja lopputulos oli, että äiti haukuttiin kun ei osaa ruokkia lastaan. Turha siinä oli selittää, että mitenkäs kun nämä muut perheenjäsenet on ihan samalla ruoalla eivätkä liho.
Sen jälkeen seuraavalle lääkärille ja sama juttu. Äidin vika, että lapsi lihoo. Mutta entäs se kasvu??? Seurataan, plaa plaa plaa.
Kahden vuoden taistelun jälkeen pääsin lapsen kanssa lääkärille joka vihdoin viitsi etsiä syytä muualtakin kuin äidistä ja yllätys yllätys, aivoista löytyi vaurio joka on pysäyttänyt lapsen normaalin hormonitoiminnan ja on jo aiheuttanut muitakin vahinkoja kuin holtittoman lihomisen.
Nyt kahden vuoden hoitojen jälkeen lapsi on taas normaalipainoinen ja kasvukin on saatu käyntiin. Lapsista on hänen kuitenkaan turha haaveilla ilmeisesti koskaan.
Jos joku kuvittelee, että äiti ei syyllistä itseään näissä asioissa niin olette väärässä. On karmivaa katsoa kun oma lapsi kärsii eikä mistään tunnu saavan apua. Lapsi jopa itse lopetti pahimmillaan syömästä kun inhosi lihomistaan.
Ketään ei auta se, että joku idiootti päivittelee kuinka vanhemmat antaa lapsensa lihoa jne. En minäkään olisi antanut, mutta kun valitettavasti kaikki äidit eivät voi olla neurologeja ja löytää vikoja joita edes lääkärit eivät viitsi etsiä!
Mulla on urheilullinen ja terve lapsi ja sillä on aina ollut d-mitoitus. Antakaa lasten olla lapsia! Kasvaessa vatsa varreksi venyy.
Kyllä noita d-mitoitettuja lasten vaatteita on ollut esim. anttilassa jo ainakin yli 10 vuotta sitten
Ihmettelin tätä itsekin kun kävin JesperJuniorissa lapselle ulkovaatteita katsomassa. Kai se kertoo todellisesta tarpeesta. Surullista!