Jaa ilmeinen niksisi, jota et ole tiennyt "aina"
Kootaan ketjuun ilmeisiä niksejä, jotka ovat sinulle tai tutullesi olleet suuria oivalluksia, mutta muille ei niinkään... Inspiraation sain tiskiharja tiskikaapissa -ketjusta. Nauretaan uusavuttomuudellemme ja ehkä joku saa oikeastikin hyödyllisiä niksejä.
Kommentit (970)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten iät tietyllä luokalla muistaa helposti kellotaulun avulla. Ikä ja luokka-aste ovat aina kellotaulun vastakkaisella puolilla. Esim. Ekaluokkalainen on seitsenvuotias ja 12-vuotias käy kuudetta luokkaa. Helpottaa sukulaislasten kanssa.
En ymmärtänyt tästä mitään. Olen viisikymppinen.
Ei se yksinkertaisuus ole iästä kiinni
Tuo oli mulle uusi vinkki, mutta tajusin heti. Viisikymppiselle hieman rautalankaa: Katso analogista kellotaulua. Katso numeroa yksi ja sen jälkeen sitä numeroa, joka on tätä vastapäätä, no sehän on seiska. Kakkosta vastapäätä on kasi, kolmosta ysi jne. Tästä voit päätellä: seitsenvuotias on ekaluokalla, kahdeksanvuotias tokalla, yhdeksänvuotias kolmannella jne. Pätee 12-vuotiaaseen asti, joka on kutosella. Tämän jälkeen ei enää kellotaulu riitä, ja lapsikin on jo yläasteella. Poikkeuksen tekee ne, joiden synttärit on ihan vuoden lopussa tai jotka ei oo menneet kouluun ajallaan/ jääneet luokalleen. Jos on syntynyt joulukuussa, menee yleensä kouluun kuitenkin sinä vuonna kun täyttää seitsemän, vaikka olisikin vielä kuusi, kun koulu alkaa.
Jos nyt näitä hauskoja muistisääntöjä kaivataan, niin minä ainakin opin jo lapsena sen, mitkä kuukaudet on 31-päiväisiä ja mitkä ei. Eli Kesy marhu, melkein kuin kesy karhu tai marsu, mutta ei ihan. Nämä kuukaudet (kesäkuu, syyskuu, marraskuu ja huhtikuu) on niitä, joissa on 30 päivää, kaikissa muissa 31, paitsi helmikuussa 28 tai 29. Myös rystysistä voi laskea, kun käytetään molempia nyrkkejä ja lasketaan rystyset ja niiden välit, mutta en osaa sitä näin kirjallisesti selittää niin, että sen voisi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon aina tienny tän niksin. Kun vetää wc-pöntön, kannattaa pitää kasvot siinä aivan lähellä pönttöä, saa mukavan kasvohoidon ilmaiseksi, ihanan virkistävä tunne kun vesisuihku pöllähtää kasvoillesi. olen tehnyt tätä ainakin 14 vuotta.Ihoni on sileä ja kuulas.
toivottavasti kaikki tajusi tän provoksi! Älkää kukaan missään nimessä tehkö näin!
Provoksi? Ei se ollut provo vaan huumoria. Ei ollut tarkoituskaan että kukaan kumihuuli luulisi sitä tosissaan sanotuksi (vrt. provo).
Vierailija kirjoitti:
Whaaat, telkusta tuli juuri eräässä ohjelmassa, että jos jalat hikoilevat kengissä, terveysside pohjallisena auttaa. No ainakin imee hien.
Ohutta terveyssidettä voi käyttää myös kainalohikilappuna vaatteeseen teipattuna, kun ei vaan näy vaatteen läpi.:)
Vierailija kirjoitti:
Auton polttoainemittarissa on usein merkki joka kertoo kummalla puolella tankin korkki on.
auton ratti on yleensä merkkinä missä kuski on vai oliko se niin kysyn anopilta joka on aina silläpuolella vaikka on kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon aina tienny tän niksin. Kun vetää wc-pöntön, kannattaa pitää kasvot siinä aivan lähellä pönttöä, saa mukavan kasvohoidon ilmaiseksi, ihanan virkistävä tunne kun vesisuihku pöllähtää kasvoillesi. olen tehnyt tätä ainakin 14 vuotta.Ihoni on sileä ja kuulas.
toivottavasti kaikki tajusi tän provoksi! Älkää kukaan missään nimessä tehkö näin!
Provoksi? Ei se ollut provo vaan huumoria. Ei ollut tarkoituskaan että kukaan kumihuuli luulisi sitä tosissaan sanotuksi (vrt. provo).
tässä näet uusavuttoma sopulit jotka juoksee vaikka järveen jos se kaunistaa
Kauppaan tuli erillistä kanelisokeria ja se mainos, ensin kaneli, sitten sokeri. Itse hoksasin joskus 12-vuotiaana, että kun laittaa kanelia ja sokeria tiiviseen kannelliseen astiaan, esim. pakasterasiaan, ja ravistelee, saa tasaista kanelisokeria.
Vierailija kirjoitti:
Ei mainoksia - tarra kannattaa ottaa pois jos aikoo muuttaa, sillä sieltä saa ilmaista pakkauspaperia lasiastioille :)
No miksi sitä paperia pitää rahdata uuteen kotiin? Jokaiselta varmasti löytyy tekstiilejä sen verran, että niihin voi pakata. Säästää tilaa, aikaa ja vaivaa.
YLE-propakanta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä näet uusavuttoma sopulit jotka juoksee vaikka järveen jos se kaunistaa
Kai te tiedätte sen källin kun joku kirjoitti Demiin tai johonkin teinien palstalle, että pissalla voi vaalentaa hiuksia? Ne kokeili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaisravintolan pahviset ketsuppikupit aukeaa reunoista isommiksi, kun niitä vetää. Mun mies opetti tän mulle seurusteluaikoina. Sen jälkeen yks purkki ketsuppia on riittäny mulle (aiemmin piti ottaa ainakin kaks).
Kelmurullan saa pysymään laatikossa, kun taittaa ne reunat laatikon kyljistä rullan sisään.
Pizzan kannattaa leikata saksilla. Samoin leivän reunat jne. Keittiössä on nykyään aina sakset.
Lasipurkit aukeaa helposti joko valuttamalla niitten päälle kuumaa vettä tai sitten päästämällä purkkiin hieman ilmaa.
Etikka poistaa huonot hajut pyykistä esim pinttynyt hiki.
Ruokasooda raikastaa jääkaapin tuoksut.
Sakset ovat mainiot myös sitkeiden pekonisiivujen pilkkomiseen.
Minä leikkaan saksilla broilerin ohutleikkeet sopiviksi suupaloiksi. Helpompi paistaa oikean kypsiksi kuin kokonainen leike. Inhoan epämääräistä mössöä olevia valmiita fileesuikaleita.
Voin vakuuttaa että saksia nopeammin leikkaat broilerin terävällä kokinveitsellä leikkuulaudan päällä. Muista pestä veitsi hyvin = salmonellavaara ja leikkuulauta pese koneessa. Ja pese kädet. t. kokki
Laita roskaämpärin ja vedettävän roskiskaapin pohjalle sanomalehtipaperia. Siivous sujuu yksinkertaisesti hiettämällä paperit roskiin ja laittamalla uudet tilalle.
Koiran kakkapussin voi vetää käteen ikään kuin tumpun. Sitten napsia pökäleet tätä tumppua käyttäen. Kätevämpää, kuin pökäleiden poimiminen toisella kädellä pussiin jota pitelet.
Vierailija kirjoitti:
Opin vasta yli kolmekymppisenä että tiskiharjan voi pestä tiskikoneessa eikä sitä tarvitse heittää joka kerta roskiin kun menee pannua hinkatessa mustaksi.
Sen bensatankkihomman oppimiseen meni vielä yksi vuosikymmen lisää.
Jotain sentään olen osannut: olen näyttänyt toiselle aikuiselle, miten vessapaperirullan saa "korjattua", jos kerrokset ovat menneet irralleen eivätkä osukaan enää kohdalleen.
Et oo koskaan tajunnu että kaupasta saa vaihdettavia harjaosia??
Tajusin vasta aika vähän aikaa sitten, että jos matkustan ensin vaikka Englantiin, ja reissusta jää yli esim. 100 puntaa käteistä, niin minun ei tarvitse mennä vaihtamaan sitä takaisin euroiksi Suomessa, jos olen kohta lähdössä Ruotsiin, koska voin yhtä hyvin vaihtaa punnat siellä suoraan kruunuiksi.
Hiuslakka:
Lasten piirrokset, jotka on tehty tussilla tai kuulakärkikynällä saa pois vahakankaasta ja maalatulta pinnalta hiuslakalla. Saman päivän töhertelyt ainakin lähtevät hyvin:)
Kuulakärkikynäkin lähtee hiuslakalla vaikka tietokoneen näytöstä. Pitää muistaa sen jälkeen huuhdella vedellä. Muuten pinta jää tahmeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran kakkapussin voi vetää käteen ikään kuin tumpun. Sitten napsia pökäleet tätä tumppua käyttäen. Kätevämpää, kuin pökäleiden poimiminen toisella kädellä pussiin jota pitelet.
What the fuck?! "Pökäleiden poimiminen toisella kädellä pussiin jota pitelet"??? Ai paljaalla kädellä...
En edes tiennyt että pökäleet voi kerätä muuten kuin "tumputtamalla".
Näitä kun lukee tulee vakuuttuneeksi siitä että on helvetin viisas ja kaikki muut tyhmiä.
Ootko kuullu kakkalapiosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatepyykkiä ei tarvitse lajitella. Kaikki vaatteet voi pestä 40 asteessa sekaisin.
Toki, jos ei halua rasvan, hien ja muun ikävän puhdistuvan (ne irtoavat vasta 60 asteessa) eikä värien sekoittuminen haittaa. Kuumempi lämpö kiinnittää värit kankaaseen. Ja toki vähän hitaampikin tajuaa että valkoinen pysyy valkoisena vain jos sen kanssa ei pestä värikkäitä tai tummia juttuja samalla kertaa.
Eli jos se todella on jollekin uusi vinkki: (villaa, silkkiä ym. aidosti herkkää materiaalia lukuunottamatta) melkeinpä kaiken voi pestä 60 asteessa ja erotteluksi (ekojen pesukertojen suurimman värin irtoamisen jälkeen) riittää vaaleat ja tummat/kirjavat :)
Huuhteluaineeksi etikkaa, värit pysyvät kirkkaampina ja se raikastaa pyykin mukavasti. Pyykkiin ei jää siitä mitään hajua kuivana (eikä märkänäkään kun pitää järjen mukana annostelussa).
Rasva ja hiki irtoavat aivan mainiosti 40 asteessa, kunhan käyttää pesuainetta. Minä ainakin käytän, entä sinä? Koskaan ei ole tapahtunut mitään värivuotoja, vaikka olen kymmenen vuotta pessyt vaatteet lajittelematta. Ihmiset eivät vain tätät suostu oppimaan, kiitos marttapropagandan.
Bakteerit (mm.hienhajua aiheuttavat) ei kuole 40 asteessa vaan tarvii vähintään 60 astetta
Kätsy kirjoitti:
Olen aina avannut maksamakkarapötkön siten, että tuikkaan veitsellä reiän toiseen päähän ja aloitan makkarankäytön toisesta päästä. Makkaraa saa siististi työnnettyä ulos kuorestaan ja leikattua siivuja, kun kuoreen pääsee toisesta päästä korvaavaa ilmaa.
Anoppilasta opittu niksi maksamakkaran levittämiseen on tehdä vain kuoreen reikä ja pursottaa sieltä suoraan. Ei tarvitse sotkea veistä. Ekalla kerralla maksamakkara ei saa olla kovin kylmää, ettei se pursotessaan revi reikää isommaksi.
Sain tietää vasta yli kolmekymppisenä miten perunankuorimaveistä käytetään oikeaoppisesti.
Lapsen mummi näytti.
Vierailija kirjoitti:
Sain tietää vasta yli kolmekymppisenä miten perunankuorimaveistä käytetään oikeaoppisesti.
Lapsen mummi näytti.
Täsmennä? Mikä on oikeaoppinen tapa ja millä tavalla ennen teit?
Vanhoista huonokuntosista paitapuseroista voi tehdä nenäliinoja.
Leikkaa talouspaperiarkin kokoisia paloja joista ompelet reunat esim.ompelukoneella.
Voit pestä ne 40°C.