Jaa ilmeinen niksisi, jota et ole tiennyt "aina"
Kootaan ketjuun ilmeisiä niksejä, jotka ovat sinulle tai tutullesi olleet suuria oivalluksia, mutta muille ei niinkään... Inspiraation sain tiskiharja tiskikaapissa -ketjusta. Nauretaan uusavuttomuudellemme ja ehkä joku saa oikeastikin hyödyllisiä niksejä.
Kommentit (970)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota matkalle mukaan sellaisia vaatteita, joista haluat luopua ja joita et halua tuoda takaisin kotimaahan. Jätä ne matkan lopulla roskiksen viereen. Matkalaukuissasi on näin tilaa enemmän tuliaisille ja matkamuistoille.
Tässä on aitoa Pirkka-henkeä! Ei hienohelmoille!
Ota siis matkalle mukaan rumimmat, kuluneimmat ja hirveimmät rättisi, siis juuri ne, joita vihaat. Aika siistiä. Toisaalta, juuri kukaan matkalla oleva tuskin näkee sinua enää uudelleen, joten siinä mielessä ei tartte rumia vaatteita hävetä, mutta valokuvia ei kannata kauheesti ottaa, koska niissä ne hirveät vaatteenkuvatukset on aina näkyvillä.
Tai sitten tää vinkki on pinnallisille ja kuluttajahenkisille, jotka muutenkin uusii vaatevarastonsa monta kertaa vuodessa.
Minä teen niin, etten ota mukaan kotoa kuin päälläni olevat vaatteet. Käyn siis usein sukuloimassa maassa, jossa vaatteet ovat edullisempia ja kauniimpia kuin Suomessa. Käytän perillä tietysti sieltä ostamiani vaatteita (kuitenkin ostaisin ne) ja tuon ne toki kotiin mukanani.
Kynää voi hätätilanteessa kuljettaa peräreiässä, kun vain siihen sitoo narun, vaikka sellaisen näppärän avaimenperän.
Vierailija kirjoitti:
Kynää voi hätätilanteessa kuljettaa peräreiässä, kun vain siihen sitoo narun, vaikka sellaisen näppärän avaimenperän.
Moni kuljettaa siellä muutakin tavaraa. Polilla on tullut ongittua kyseisestä paikasta jos jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun pitää heittää keittoa pois, kaada se siivilään. Neste menee viemäriin ja sattumat on helppo kipata siivilästä roskiin. Itse tuskailin aina kun palojen noukkiminen riskiin on vaivalloista eikä wc-pönttöön saa laittaa ruoantähteitä.
Eikös tässä ole vaarana viemärien tukkeutuminen . Keiton liemi voi olla aika rasvaistakin.
Sokeripalapakkauksen saa nätisti auki tarttumalla kumpaankin palaan niin, että pakkauksen sauma on ylöspäin ja taittamalla kumpaakin päätä alaspäin. Tämä siis kahvilassa, jossa näkee niitä revittyjä pakkauksia pitkin pöytiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalla hihnat on inhottavan epähygieenisiä. Ovathan kaikki ihmisten käpäilemät tuotteet kulkeneet sitä samaa hihnaa pitkin. Siksi pussitan kaupassa kaikki ostokseni erikseen hedelmä- ja vihannesosaston läpinäkyviin pikkupusseihin ennen kuin laitan ne kassan hihnalle. Viivakoodit ja hintalaput näkyy kuitenkin hyvin pussien läpi. Näin etenkin ruokaostokseni pysyvät hygieenisinä. Käytän nämä pussit sitten kotona roskapusseina.
Ai sä olit se tyyppi joka oli kerran mun edessä Lidlin kassajonossa. Etkö sä nähnyt miten vittuuntuneelta se myyjäkin näytti, kun joutui avaamaan kymmeniä pusseja että sai sun ostoksista viivakoodit luettua. Ja koko loppujonolla oli naamat ihan norsunvitulla.
Eiköhän sen viivakoodilapun voi laittaa hedelmäpussin päälle...
Ai niinkuin seitipaketista, jogurtista tai einespizzoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasitölkki tai pullo ei halkea, vaikka siihen kaadetaan kuumaa, jos se on tiskipöydällä tai hellalla, siis metallia vasten.
Ei pidä paikkaansa.
Nimim. karpalohilloa vieläkin keittiön rakosista jynssäävä
Purkki huuhdellaan kuumalla vedellä ennen kuin sinne kaadetaan kuumaa hilloa.
Vierailija kirjoitti:
Kakkua paistaessasi pystyt tarkistamaan kakun kypsyyden kätevästi tulitikun avulla. Avaa uunin luukku ja paina tulitikku keskelle kakkua. Nosta tikku pois saman tien. Jos tikkuun on tarttunut taikinaa, tarvitsee kakun vielä kypsyä lisää. Jos taikinaa ei tartu, on kakku kypsää. Niksin sain äidiltäni jo pikkutyttönä.
Meillä on tuohon tarkoitukseen anopilta peritty puuseppä-appiukon veistämä ja kauniisti koristeltu tikku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on helpompi muistaa kuvio kuin numeroyhdistelmä. Siksi noista pankkikortin tunnusluvuista voi muodostaa kuvion jonka sitten muistaa esim. 1379 on Z.
Toinen hyvä vinkki (ainakin minulle) on muodostaa pinkoodista vuosiluku. Sitten kuvittelee siihen vuoteen jonkin tapahtuman tai ihmisen. Tai 2 ensimmäistä lukua ovat ihmisen ikä ja toiset kaksi vuosiluku jolla tuo ihminen elää. Ja siihen sitten kuvitellaan sen ikäinen henkilö sille aikakaudelle :)
No ei oo enää ihme, että toisilla toi kortilla maksaminen kestää...
Minä käytän tuota. Tunnusluku on 1277 ja olin 12-vuotias vuonna -77.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, en todellakaan nuoleskelis sormia missään kaupoissa. Tervetuloa teille vaan kaikki resistentit bakteerit...
T. Sh
Minä olen lääkäri, ja kyllä nuoleskelen sormenpäät pussia avatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten iät tietyllä luokalla muistaa helposti kellotaulun avulla. Ikä ja luokka-aste ovat aina kellotaulun vastakkaisella puolilla. Esim. Ekaluokkalainen on seitsenvuotias ja 12-vuotias käy kuudetta luokkaa. Helpottaa sukulaislasten kanssa.
En ymmärtänyt tästä mitään. Olen viisikymppinen.
Minä N50 ymmärsin heti. Kätevä niksi. Käy vielä yläastelaisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton bensatankin puolen voi helposti tsekata kojelaudan mittaritaulun bensamittarin vieressä olevan nuolen suunnasta.
Ainakaan Audi A6:ssa vm. 2004 ei ole kyseistä nuolta.
Ei niitä nykyautoissa olekaan, ennen vanhaan oli.
Vierailija kirjoitti:
- laktoositon mauistamaton jugurtti poistaa hiivatulehduksen- joka päivä jogurttia ainakin 2 dl ( ennen käytin hiivan estolääkkeitä- en enää 20 vuoteen)
Siis kenen toosa vetää 2 dl jogurttia?! Jotenkin yksi tabletti kuulostaa siistimmältä.
73 litraa jogurttia toosaan vuodessa...
Vierailija kirjoitti:
Vanhoista huonokuntosista paitapuseroista voi tehdä nenäliinoja.
Leikkaa talouspaperiarkin kokoisia paloja joista ompelet reunat esim.ompelukoneella.
Voit pestä ne 40°C.
Minä teen noin, mutta virkkaan pitsit niihin reunoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä voit päätellä: seitsenvuotias on ekaluokalla, kahdeksanvuotias tokalla, yhdeksänvuotias kolmannella jne. Pätee 12-vuotiaaseen asti, joka on kutosella. Tämän jälkeen ei enää kellotaulu riitä, ja lapsikin on jo yläasteella. Poikkeuksen tekee ne, joiden synttärit on ihan vuoden lopussa tai jotka ei oo menneet kouluun ajallaan/ jääneet luokalleen. Jos on syntynyt joulukuussa, menee yleensä kouluun kuitenkin sinä vuonna kun täyttää seitsemän, vaikka olisikin vielä kuusi, kun koulu alkaa.
Miten ei niin päde yläastelaisiin. Klo 13 - 13-vuotias on seiskalla, Klo 14 -14-vuotiaana ollaan kasilla.
En oo koskaan taitellut niitä reunoja suodatinpussissa, en oo edes tullut ajatelleeksi että niin pitäis tehdä (oon 37v). Silloin kun vielä join suodatinkahvia, painoin vain sen pussin siiheen, ei se siitä mihinkään keikkunut. Miksi ihmeessä ne pitäisi taitella erikseen? Nyt olen jo siirtynyt parempaan kahviin mutta silti ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Koirankarvat saa helposti irti matosta ikkunanpesulastan avulla! Toinen hyvä väline on tiskiharja.
tai ostamalla muutaman euron hintaisen kumisen suan (hevosten hoito osastolta tms). Sillä irtoaa vielä paremmin.
Kyllikki kirjoitti:
Kun keittää maitopohjaista ruokaa, niin kun kattilan kastelee ensin kylmällä vedellä, ei ruoka pala pohjaan (ainakaan niin helposti).
Nyt saa kaupoista maitoa, joka ei pala pohjaan (Valion Kiehu).
En nyt tiedä, onko hyviä niksejä, mutta tässä:
- Pidän kerran kuukaudessa sipulitalkoot; kuorin ja pilkon ison määrän sipulia ja pakastan pakastepussissa. Ruoanlaittoa nopeuttaa paljon, kun voi pakastepussista suoraan pannulle tiputtaa sopivan määrän sipulia, eikä tarvitse jokaiselle ruoalle erikseen alkaa pilkkomaan.
- Mikron saa nopeasti putsattua, kun lämmittää mikrossa lasissa vettä ja etikkaa. Ei tarvitse kuin pyyhkiä puhtaaksi.
- Teflon-pannut säilyy vuosia, kun ei niitä tyhjänä lämmitä. Vettä pannulle niin, että vesi ylettyy vähintään puoleen väliin pannun reunoja ja kaataa veden pois, kun kiehuu.
- Aamuisin, jos on vaikea herätä ja tykkää torkuttaa; kannattaa ottaa tavaksi alkaa selaamaan puhelimella vaikka uutisia tai facea, tms. kun herätyskello soi. Ei nukuta enää niin paljon, että alkaisi torkuttamaan ja venyttäisi heräämistä.
- Jos on todella väsynyt, kannattaa juoda vähän kahvia ja sen jälkeen ottaa 10 min torkut. Piristyy juuri sopivasti.
Ei helvata.. repesin..päivän parhaat naurut