Jaa ilmeinen niksisi, jota et ole tiennyt "aina"
Kootaan ketjuun ilmeisiä niksejä, jotka ovat sinulle tai tutullesi olleet suuria oivalluksia, mutta muille ei niinkään... Inspiraation sain tiskiharja tiskikaapissa -ketjusta. Nauretaan uusavuttomuudellemme ja ehkä joku saa oikeastikin hyödyllisiä niksejä.
Kommentit (970)
Vierailija kirjoitti:
Suodatinpussi kannattaa taittaa niistä reunoista, se on sen jälkeen helpompi laittaa kahvinkeittimeen eikä ne reunat enää kaadu itsekseen kahvia keittäessä.
En tiedä kuinka yleisesti ihmiset tätä tekee, mutta itelleni tämä oli suuri yllätys. :DLinkkaan vielä havainnollistavan kuvan.
Oon luullut tuon olevan ihan itsestäänselvyys kaikille. Kyllä se yläreuna taittelusta huolimatta menee joskus kasaan ja tulee pahaa laimeaa kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Uunin jälkilämmöllä lämmität keittiön huoneilmaa ilmaiseksi, kun jätät uuninluukun raolleen sen jälkeen kun olet ottanut ruuat ulos ja sammuttanut virran.
Jääkö se lämpö uuniin, jos et avaa luukkua?
Vierailija kirjoitti:
Kotona pitsaa valmistaessa laita juustoraaste ennen muita täytteitä tomaattipyreen tai ketsupin päälle. Näin saat valmiin pitsan leikattua siististi, eikä juusto tartu ikävästi venyen veitseen. Myös pitsan maku on parempi.
Kuka laittaa pitsaan ketsuppia ja kammottavaa valmiiksi raastettua juustoa? :D
Vierailija kirjoitti:
Kantakaa naiset taskulamppua laukussa kun kuljette iltaisin pimeällä. Mitä painavampi sen parempi. Laillinen puolustusväline. Mulla on takakontissa sellanen pari kiloa painava "murtovaras" taskulamppu ja laukussa pienempi. Antaa kummasti turvaa.
Juupa juu... Laillinen taskulamppu on, mutta ei puollustusvälineenä. Tämmösessä puollustustilanteessa (noh, varmaankin valolla sokaistaessa ei) fikkari muuttuu astaloksi, mikä on taas laiton.
Keitinperunoiden kypsyttyä kaada vesi kattilasta ja aseta talouspaperi kattilan ja kannen väliin, näin perunat säilyy kosteampina eikä kuivu.
Tämä vinkki siis silloin, jos joutuu muun ruoan valmistumista tai ruokaseuraa hetken odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantakaa naiset taskulamppua laukussa kun kuljette iltaisin pimeällä. Mitä painavampi sen parempi. Laillinen puolustusväline. Mulla on takakontissa sellanen pari kiloa painava "murtovaras" taskulamppu ja laukussa pienempi. Antaa kummasti turvaa.
Juupa juu... Laillinen taskulamppu on, mutta ei puollustusvälineenä. Tämmösessä puollustustilanteessa (noh, varmaankin valolla sokaistaessa ei) fikkari muuttuu astaloksi, mikä on taas laiton.
Puollustus? PUOLLUSTUS? Et voi olla tosissasi! Onko se punainen hapan marja PUOLLESTAAN puollukka ja poliittinen ryhmittymä puollue? Okei, tajusin. Kirjoitit puolustaa-sanan tahallasi väärin aiheuttaaksesi hämmennystä. Oli joo hyvä läppä. :)
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos ihminen on yhtä laiska silittämään kuin minä niin rypyt oikenee vaatteista myös suihkussa. :D
Laittaa vaan halutun vaatteen henkariin, ottaa sen mukaan suihkuun ja ripustaa roikkumaan melko lähelle suihkua mutta kuitenkin niin ettei vesi suoraan osu vaatteeseen. Sitten vaan ottaa kuuman suihkun ja tadaa: vaate on rypytön. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona pitsaa valmistaessa laita juustoraaste ennen muita täytteitä tomaattipyreen tai ketsupin päälle. Näin saat valmiin pitsan leikattua siististi, eikä juusto tartu ikävästi venyen veitseen. Myös pitsan maku on parempi.
Sellaiset ihmiset, jotka niistä pitää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee kaksi pitsaa, toisen jauhojuustoraasteesta ja ketsupista ja toisen mozzarellasta ja San Marzano -tomaateista, vähintään 95 sadasta pitää enemmän jälkimmäisestä. Eihän noista ensin mainituista edes saa todellista pitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla KonMari, mutta on oikeasti kätevää ja tilaa säästävää viikata pussilakanat tyynyliinojen sisään
Miten kankaiden tilavuus pienenee kun ne viikataan yhteen?
Mulla on iät ja ajat olleet pussilakanat samassa pinossa tyynyliinojen kanssa kaapissa...mutta mitä lisäarvoa tuo ensin tunkea lakana liinan sisään ja myöhemmin kiskoa pois?
-insinööri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee kaksi pitsaa, toisen jauhojuustoraasteesta ja ketsupista ja toisen mozzarellasta ja San Marzano -tomaateista, vähintään 95 sadasta pitää enemmän jälkimmäisestä. Eihän noista ensin mainituista edes saa todellista pitsaa.
Niin ja sitten ne loput voi tehdä sitä oman mielensä mukaista ketsuppipitsaa eli mikä tässä nyt oikein on ongelmana? En tajua.
PS. Missä tuo alkuperäisen kommentin kirjoittaja sanoi juustoraasteen olevan valmista? Ihan samalla tavalla se itsekin raastettu juusto on juustoraastetta, kun sitä ripotellaan siihen pitsalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puollustus? PUOLLUSTUS? Et voi olla tosissasi! Onko se punainen hapan marja PUOLLESTAAN puollukka ja poliittinen ryhmittymä puollue? Okei, tajusin. Kirjoitit puolustaa-sanan tahallasi väärin aiheuttaaksesi hämmennystä. Oli joo hyvä läppä. :)
Joudun puollustamaan itseäni, ja puollustuksekseni totean että puollustus ei tässä ole pointtina. Hyvin hoksattu, kaveri. =)
Kuivaan suihkun lasiseinän aina suihkun jälkeen ikkunalastalla. Kuulostaa neuroottiselta, mutta oikeasti siinä on paljon pienempi vaiva kuin mitä kalkkijälkien hinkkaaminen siivouksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suodatinpussi kannattaa taittaa niistä reunoista, se on sen jälkeen helpompi laittaa kahvinkeittimeen eikä ne reunat enää kaadu itsekseen kahvia keittäessä.
En tiedä kuinka yleisesti ihmiset tätä tekee, mutta itelleni tämä oli suuri yllätys. :DLinkkaan vielä havainnollistavan kuvan.
Sorry ketjun hengen vastainen kommentointi, mutta ei kai oikeasti ole ketään, joka ei tiedä, miksi ne taitosreunat niissä pusseissa ovat?
t. täti 30 v...
Minä en tiennyt ennen tätä ketjua.
T: 35-v täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivauskaapin alaosaan voi laittaa koukun, johon voi ripustaa pöytärätin tiskialtaan yläpuolelle. Olen kyllä käyttänyt käsipyyhkeelle, pannulapuille ym. koukkua, mutta en tiskirätille. Ilmavasti ripustettuna se rätti kuivaakin, kun ei ole tiskialtaan pohjalla.
Tämä idea minulla on käytössä.
Olen ostanut bambua sisältävän eli bakteereja hylkivän kauniin tiskirätin (valmistaja Ekelund), jonka voi pestä 60 asteessa. Se ei ala haista, ja säästää yllättäen rahaa, koska kun tavistiskirätin vaihdoin uuteen viikoittain, tuota voi käyttää jopa vuosia kunhan muistaa pestä sen viikoittain (voi pestä tavallisen pyykin juokossa). Minulla on kaksi rättiä joita vaihtelen sen mukaan, kun toinen menee pesuun.
Minä pesen tavistiskirätin viikottain, ei se miksikään mene.
Vierailija kirjoitti:
Hillopurkin ja muut purkit saa auki kun veitsellä kääntää kannen alta kierteestä "ilmat" pois. Ihan mahtava vinkki kun opin tämän! Joskus lasipurkit tosi tiukassa.
Mä käytän tähän sellaista tarjoilijan viinipullon avaajaa, kruunukorkille tarkoitettu pää sopii hyvin kannen alle eikä tarvitse pelätä että joku veitsi viiltää kun lipsahtaa.
Samoin kuohujuomapullojen korkit on välillä todella tiukassa, mutta pähkinänsärkijä sopii korkin ympärille ja sillä saa hallitusti kierrettyä korkin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hillopurkin ja muut purkit saa auki kun veitsellä kääntää kannen alta kierteestä "ilmat" pois. Ihan mahtava vinkki kun opin tämän! Joskus lasipurkit tosi tiukassa.
Mä käytän tähän sellaista tarjoilijan viinipullon avaajaa, kruunukorkille tarkoitettu pää sopii hyvin kannen alle eikä tarvitse pelätä että joku veitsi viiltää kun lipsahtaa.
Samoin kuohujuomapullojen korkit on välillä todella tiukassa, mutta pähkinänsärkijä sopii korkin ympärille ja sillä saa hallitusti kierrettyä korkin pois.
Tähän kannen avaamiseen on ihan oma välinekin olemassa, mulla on sellainen. :D siinä on sellainen pieni "väkänen", joka tulee kannen reunan alle ja kaksi muuta väkästä kannen päälle ja sitten voi kääntää sen ilman (vai alipaineen?) pois sieltä purkista. :D
Porkkanat on mielestäni paljon helpompaa kuoria juustohöylällä kuin kuorimaveitsellä. :)
Uuniritilä on helppo pitää puhtaana, kun pesee sen aina astianpesukoneen ylätasolla lasien päällä.
Tähän lisäisin että näin tehdessä uunin pinnoille kerääntyy kosteutta niin pinnat on helppo pyyhkäistä kuivaksi ja samalla se puhdistuu helpolla.