Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaa ilmeinen niksisi, jota et ole tiennyt "aina"

Vierailija
06.02.2016 |

Kootaan ketjuun ilmeisiä niksejä, jotka ovat sinulle tai tutullesi olleet suuria oivalluksia, mutta muille ei niinkään... Inspiraation sain tiskiharja tiskikaapissa -ketjusta. Nauretaan uusavuttomuudellemme ja ehkä joku saa oikeastikin hyödyllisiä niksejä.

Kommentit (970)

Vierailija
301/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona pitsaa valmistaessa laita juustoraaste ennen muita täytteitä tomaattipyreen tai ketsupin päälle. Näin saat valmiin pitsan leikattua siististi, eikä juusto tartu ikävästi venyen veitseen. Myös pitsan maku on parempi.

Minä laitan aina vähän juustoraastetta pohjakastikkeen (joka ei siis ole pyrettä tai ketsuppia vaan haudutettua tomaattimurskaa ja mausteita) päälle jotta täytteet pysyisivät paikallaan, toki päälle myös juustoa joka ei tartu pizzaleikkuriin, jota käytän veitsen sijasta.

Vierailija
302/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hillopurkin ja muut purkit saa auki kun veitsellä kääntää kannen alta kierteestä "ilmat" pois. Ihan mahtava vinkki kun opin tämän! Joskus lasipurkit tosi tiukassa.

Mä käytän tähän sellaista tarjoilijan viinipullon avaajaa, kruunukorkille tarkoitettu pää sopii hyvin kannen alle eikä tarvitse pelätä että joku veitsi viiltää kun lipsahtaa.

Samoin kuohujuomapullojen korkit on välillä todella tiukassa, mutta pähkinänsärkijä sopii korkin ympärille ja sillä saa hallitusti kierrettyä korkin pois.

Tähän kannen avaamiseen on ihan oma välinekin olemassa, mulla on sellainen. :D siinä on sellainen pieni "väkänen", joka tulee kannen reunan alle ja kaksi muuta väkästä kannen päälle ja sitten voi kääntää sen ilman (vai alipaineen?) pois sieltä purkista. :D

Ja siihen tepsii ihan sama kuin metallisten kierrekorkkien sinetin aukaisuun. Kyynärpäällä kopautus pohjaan, plop-äänen jälkeen lähtee suolakurkkupurkkikin aukeamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housuvaippa on kätevä isokokoiselle koiralle juoksuaikana. Teet vaan reiän hännälle ja pöksyt jalkaan. Ne pysyy tiukasti päällä eikä vuoda.

Vierailija
304/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunin jälkilämmöllä lämmität keittiön huoneilmaa ilmaiseksi, kun jätät uuninluukun raolleen sen jälkeen kun olet ottanut ruuat ulos ja sammuttanut virran.

Jääkö se lämpö uuniin, jos et avaa luukkua?

Tietenkin jää ja odottaa siellä seuraavaa paistokertaa varten.

Vierailija
305/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäävuorisalaatin kanta lähtee irti kun sen lyö kerran  pöytään. 

Vierailija
306/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakojen perunoiden nopeampi kuoriminen: Leikataan lyhyet reunat tasaisiksi ja pitkät sivut voi kuoria yhdellä vedolla kerrallaan.

Vierailija
307/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burger kingissä hampparit on pahvibokseissa. Kun sen boksin avaa niin ranut on kätevä laittaa kansiosaan ja heittää ketsupit päälle. Ei tartte levitellä niitä pitkin pöytiä.

Vierailija
308/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanat on mielestäni paljon helpompaa kuoria juustohöylällä kuin kuorimaveitsellä. :)

Niin on! Meidän juustohöylistä yksi höylää niin ohuita juustonsiivuja että ne hajoaa. Meinasin heittää sen menemään, kunnes koitin kuoria sillä perunaa. Siitä lähtien olen kuorinut kaikki hedelmät/juurekset/vihannekset sillä juustohöylällä, on paljon parempi kuin kuorimaveitsi! 👍🏼

Vierailija
309/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasitölkki tai pullo ei halkea, vaikka siihen kaadetaan kuumaa, jos se on tiskipöydällä tai hellalla, siis metallia vasten.

Ei pidä paikkaansa.

Nimim. karpalohilloa vieläkin keittiön rakosista jynssäävä

Vierailija
310/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivauskaapin alaosaan voi laittaa koukun, johon voi ripustaa pöytärätin tiskialtaan yläpuolelle. Olen kyllä käyttänyt käsipyyhkeelle, pannulapuille ym. koukkua, mutta en tiskirätille. Ilmavasti ripustettuna se rätti kuivaakin, kun ei ole tiskialtaan pohjalla.

Tämä idea minulla on käytössä. 

Olen ostanut bambua sisältävän eli bakteereja hylkivän kauniin tiskirätin (valmistaja Ekelund), jonka voi pestä 60 asteessa. Se ei ala haista, ja säästää yllättäen rahaa, koska kun tavistiskirätin vaihdoin uuteen viikoittain, tuota voi käyttää jopa vuosia kunhan muistaa pestä sen viikoittain (voi pestä tavallisen pyykin juokossa). Minulla on kaksi rättiä joita vaihtelen sen mukaan, kun toinen menee pesuun.

Kauniita 60 asteessa pestäviä tiskirättejä voi myös ihan itse virkata bambulangasta.

Tämä vinkki sopii meille, jotka rakastamme kauniita asioita ja taidamme käsityöt.

Vierailija
311/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan jo sanottu, mutta leikkaa rasva- ja voidetuubit saksilla kahteen osaan, ja saat loput jämätkin käyttöön. Tuubin pohjalla on vielä paljon voidetta, vaikka sitä ei enää puristamalla tule. Sitä riittää useampaankin voitelukertaan, ja voitelujen välillä tuubi kannattaa säilyttää kannellisessa purkissa, ettei kuivu.

Vierailija
312/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ripustan farkut narulle kuivumaan aina lahkeensuista. On paljon sileämmät kuivuttuaan.

Vierailija
313/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettuleipä on hyvää ja halpaa.

Vierailija
314/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuksista saa muuten huomattavasti pehmoisemmat ja puhtaammat kuin shampoolla pestessä jos tekee mikstuuran jossa on 2/3 olutta, pikkuloraus etikkaa, pikkuisen suolaa ja loput vichyvettä. Sillä huljuttaa vaikkapa viikon niin huomaa jo eron.

Vierailija
315/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat kiireessä suusi nopeasti raikkaaksi, kun pursotat pienestä hammastahnatuubista pienen nokareen tahnaa kielen päälle. Pieni tuubi käsilaukkuun.

Hampaat voi pestä vaikka yllättävän visiitin seurauksena näin (kun ei ole hammasharjaa) aamulla: sormelle tahnaa, sitten sormi suuhun, voi vähän kostuttaa vedellä, hinkataan sormella hampaat ja kieli. Sitten huuhdellaan. Outoa, mutta toimivaa.

Vierailija
316/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampurilaisravintolan pahviset ketsuppikupit aukeaa reunoista isommiksi, kun niitä vetää. Mun mies opetti tän mulle seurusteluaikoina. Sen jälkeen yks purkki ketsuppia on riittäny mulle (aiemmin piti ottaa ainakin kaks).

Kelmurullan saa pysymään laatikossa, kun taittaa ne reunat laatikon kyljistä rullan sisään.

Pizzan kannattaa leikata saksilla. Samoin leivän reunat jne. Keittiössä on nykyään aina sakset.

Lasipurkit aukeaa helposti joko valuttamalla niitten päälle kuumaa vettä tai sitten päästämällä purkkiin hieman ilmaa.

Etikka poistaa huonot hajut pyykistä esim pinttynyt hiki.

Ruokasooda raikastaa jääkaapin tuoksut.

Sakset ovat mainiot myös sitkeiden pekonisiivujen pilkkomiseen.

Mä pilkon saksilla myös esim. kanan rintafileet, kun teen kanakastiketta :)

Vierailija
317/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitinperunoiden kypsyttyä kaada vesi kattilasta ja aseta talouspaperi kattilan ja kannen väliin, näin perunat säilyy kosteampina eikä kuivu.

Tämä vinkki siis silloin, jos joutuu muun ruoan valmistumista tai ruokaseuraa hetken odottamaan.

Ja mä pöllö kun oon aina luullu, että se talouspaperi siinä välissä kerää just sen ylimääräisen kosteuden itseensä, jolloin perunat eivät ole liian kosteita :-D

Vierailija
318/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Jos ei ole kattilaa saapuvilla niin spagetit ja pastat voi keittää kätsysti mikrossa laittamalla spagetit muovipussiin jossa vettä ja koko hoito mikroon, pussi totta kai suljettuna solmulla.

Laiskana mikron suurkuluttajana keitän aina pastat mikrossa. Otan ison kulhon, siihen pastat ja mausteet, vedenkeittimestä kiehuvaa vettä päälle ja mikroon valmistumaan.

Vierailija
319/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa ovi kyynärpäällä työntäen, älä koske ovenkahvaan jos mahdollista. Säästyt basilleilta. Älä myöskään paina huoltoasemalla tai hamburilaisbaarissa limsa-automaatin nappia sormenpäällä vaan sormen toisella nivelellä tai rystysellä. Säästyt basilleilta. Yleisessä vessassa pöntön nuppi on yleensä se vessan likaisin kohta. Paina tai vedä vessa suojatensormesi vessapaperilla. Säästyt basilleilta.

Älä poistu kotoa. Säästyt basilleilta.

Vierailija
320/970 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee parhaat orkkelit kun irrottaa suihkupään ja kiinnittää vesiletkun jotenkin seinään tai hanan päälle ja antaa veden valua sieltä kohtalaisella paineella. Sitten ei tarvikaan muuta kuin av-mamman pimpuli haara-asennossa vesiletkun alle.

Eikös tuo kuivata revaa pitemmän päälle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme