Poika kyselee historiasta, enkä tiedä enää mitä vastata!
11 -vuotiaani kantaa maailmantuskaa mukanaan. Tänään hän tenttasi minua toisen maailmansodan tapahtumista ja etenkin hirmuhallitsija Hitleristä, että kuinka voi olla mahdollista että yksi ihminen sai niin paljon pahaa aikaan.. Maailmanpolitiikka on kuitenkin monimutkainen asia, eikä luotettavia lähteitä ole helppo löytää. Miten vastata tiedonjanoiselle esiteinille totuudenmukaisesti sotaan johtaneista syistä niin ettei harrasta aivopesua?!
Mikään yksihullu-teoria ei enää mene läpi.
Kommentit (41)
Toinen maailmansota on opetussuunnitelmassa yläkoulun puolella viimeistään kahdeksannella luokalla.
Hanki kirja Maailmanhistorian pikkujättiläinen. Siinä on koosteena koko maailmanhistorian tärkeimmät käännekohdat syineen ja seurauksineen. Se on yksi näkökulma lähestyä asiaa. Siitä voi helposti ajan kanssa laajentaa toisenlaisiin tarkastelutapoihin ja syventää tietämystä, kun isot kehykset historialle ovat hahmottuneet. Lasta pitää muistuttaa ja ohjata kriittiseen ajatteluun ja kertoa, että koko ajan saadaan lisää tietoa menneisyydestä. Teorioita kumotaan tai vahvistetaan sen mukaan, mitä uutta tietoa saadaan selville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ties mikä yhteiskuntatieteilijä hänestä vielä tuleekaan.
Help.Tai neuroottinen ahdistushäiriöstä kärsivä salaliittoteoreetikko.
En koskaan ymmärrä, miksi ihmiset sulkevat salaliittojen mahdollisuuden pois. Historiassa ei mitään muuta olekaan kuin salaliittoja, kaikki perustuu niihin.
Miksi nykyaika olisi erilainen?
Niin ja mahtavaa, että aloittajan poika on kiinnostunut historiasta. Älkää vain sammuttako hänen tiedonjanoaan!
-ope
Osta lukion hissan kirja, selkeitä ja kuvia on, ei liian tylsää.
Hankikaa kirjoja. Jotain oppikirjamaisia yleisteoksia (historian pikkujättiläinen esim) Antisemitismillä on pitkät juuret euroopassa, lisäksi Hitlerin valtaanpääsyyn vaikutti mm. ensimmäisen maailmansodan jälkivaikutukset, Saksan ns. häpeä rauha. Ja jos etsii syitä siihen miten ihmiset olivat valmiita hyväksymään rotuopit ynm. kauheudet, niin taustasyinä olivat varmasti ihmisten maailmankuva, jossa ihannoitiin ja rakennettiin kuvaa voimakkaasta ja vahvavasta kansasta, johon "heikompi aines" ei kuulunut. Olisi väärin syyttää kaikesta vain Hitleriä. Hän oli hullu (suuruuden hullu), joka sattui pääsemään valtaan koska historiallinen tilanne sattui olemaan suosiollinen tällaiselle hullulle.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan vähän turhan raskas aihe tuon ikäiselle?
Tuskin, jos muksu on itse asiasta kiinnostunut ja ottanut puheeksi.
Sanot vaan, että katso poika Suomea! Polttopulloja, hihamerkkejä, fasismia, vihaa omasta luuseriudesta... Näin se tapahtui :)
Vierailija kirjoitti:
Ja Puolaanhan natsit olisivat hyökänneet joka tapauksessa, oli sopimuksia tai ei. On lähinnä makuasia, kannattiko venäläisten yrittää ostaa aikaa tekemällä sopimuksen. Jälkimaineen kannalta ei varmastikaan kannattanut, mutta entä taktisesti? Melko marginaalinen hyöty siinäkin, luulisin.
Näinkö ap siis vastaa ala-asteikäiselle lapselleen?!
Ehkä olisi parasta todeta vaan että sodat syttyvät kun ihmiset tappelevat luonnonvaroista, eivätkä osaa asettua toisten asemaan ja että ihmiskunta on aina sotinut, mutta vielä koittaa aika jolloin ihmiset yhdistävät voimansa hyvyyden puolesta. Sano lapsellesi että sotien yksityiskohdista ehtii sitten myöhemminkin tekemään analyyseja kunhan on hiukan kasvanut isommaksi.
Toinen maailmansota tulee koulussa vasta 8.luokalla. Itse suosittelisin ihan niitä koulukirjoja, joita voi tilata muutamalla kympillä lähikirjakauppaankin. Kirjastosta myös löytyy Toinen maailmansota -tietosanakirjasarjoja. Nykyään Wikipediankin faktat on aika hyvin kunnossa, ainakin noin yleisistä aiheista. Laittakaa Wikipediaan hauksi esim. Diktatuuri Euroopassa, Kansallissosialismi, holokausti, Saksa 1930-luvulla ... Asiat eivät ole yksinkertaisia, eikä niitä voi silloin yksinkertaisesti selittää. Maailma ei ole mustavalkoinen, ja suurin paha on ihmisten tietämättömyys ja välinpitämättömyys.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Eikö koulussa opeteta mitään? Vai milloin alkaa maailmansotien käsittelyt... Näytä pojallesi joku dokumentti?
Itse asiassa koulussa ei ainakaan minulle kerrottu, että juutalaisvihaa oli ennen natseja esiintynyt ympäri Eurooppaa jo vaikka kuinka kauan. Itse piti tämäkin asia ottaa selville.
Yläasteen historian opetuksessa keskityttiin 1900-luvun suurvaltapolitiikkaan ja toinen maailmansota luonnollisena jatkumona ensimmäiselle. Natsien valtaannousu selitettiin hyperinflaatiolla ja talouslamalla. Taustalla kytenyt juutalaisviha sivuutettiin yhtenä syynä ja annettiin ymmärtää, että se olisi ollut natsien masinoimaa. Todellisuudessa natsit vain hyödynsivät jo pitkään kytenyttä juutalaisvihaa omassa politiikassaan.
Tuo ehdotus antaa etsiä itse tietoa netistä on hyvä. Saa muodostaa itse mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ehdotus antaa etsiä itse tietoa netistä on hyvä. Saa muodostaa itse mielipiteensä.
Tämä on neuvoista se kaikkein huonoin!
11 -vuotias vaan nettiin ja hakusanaksi Hitler.
Voi jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Puolaanhan natsit olisivat hyökänneet joka tapauksessa, oli sopimuksia tai ei. On lähinnä makuasia, kannattiko venäläisten yrittää ostaa aikaa tekemällä sopimuksen. Jälkimaineen kannalta ei varmastikaan kannattanut, mutta entä taktisesti? Melko marginaalinen hyöty siinäkin, luulisin.
Näinkö ap siis vastaa ala-asteikäiselle lapselleen?!
Ehkä olisi parasta todeta vaan että sodat syttyvät kun ihmiset tappelevat luonnonvaroista, eivätkä osaa asettua toisten asemaan ja että ihmiskunta on aina sotinut, mutta vielä koittaa aika jolloin ihmiset yhdistävät voimansa hyvyyden puolesta. Sano lapsellesi että sotien yksityiskohdista ehtii sitten myöhemminkin tekemään analyyseja kunhan on hiukan kasvanut isommaksi.
Pumpulia pumpulia...
Jos rupeatte nyt tuohon historiaan enemmän perehtymään, niin voisi olla paikallaan jutella lähdekritiikistäkin lapsen kanssa, Hitler kun on yksi näistä enemmänkin änkyröitä puoleensa vetävistä aiheista. (Kuten eräs koomikko sanoi, miksei maailmassa ole esim. ihmisiä jotka kiistävät vaikkapa kehruu-jennyn olemassaolon?)
Tiedonjanoa ei pidä sammuttaa, vaan ruokkia. Muista kuitenkin kertoa pojallesi sekin, ettei maailman painon tarvitse kaikista kauheista tapahtumista huolimatta maata hänen harteillaan, siitä saa olla kiinnostunut, mutta asioita ei pidä silti liialti miettiä ja murehtia, varsinkaan lapsena.
Itsekin olen ollut samanlainen jo pienestä saakka, juurikin toinen maailmansota ja ylipäätään historian ja nykypäivän tapahtumat ja ilmiöt kiinnostavat. Historiaa tuntematon äitini on joskus kauhistellut, että eikö vaikkapa keskitysleireistä lukeminen saati keskusteleminen ole ikäänkuin väkivallalla mässäilemistä, mutta en kyllä ikinä ole ajatellut sitä niin! Eikö ole hyvä, että historia ei unohdu, vaan aina uusistakin sukupolvista löytyy niitä, joita kiinnostaa, näin ehkä joskus voitaisiin välttää historiaa toistamasta itseään.
Tyhjäpäitä massasieluja riittää, ole ylpeä lapsestasi, kun hän ajattelee omilla aivoillaan ja ottaa selvää. :)
Aivopesu on pahinta. Opeta lapsesi tarkastelemaan maailmaa ilman ennakkoluuloja. Historiankirjoitus on vain yksipuolinen totuus tapahtuneista.
Miten tää onvielä täällä vaikka nimi Hitler on esiintynyt jo monta kertaa??!!
Aivan käsittämättömän lepsua moderointia!
Suomessa historianopetus ja uutisointi keskittyy niin paljon länsimaihin, että itse kuulin vasta, miten paljon Kamputseassa joukkomurhattiin ihmisiä 1975-1979. Tällaiset "puhdistukset" eivät ole ainoastaan Hitlerin keksintöä, vaan samantyylistä joukkosuggestiota tapahtuu ympäri maailmaa aatteesta riippumatta. Tulee mieleen, että tavalliset ihmiset ovat helposti höynäytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ties mikä yhteiskuntatieteilijä hänestä vielä tuleekaan.
Help.Tai neuroottinen ahdistushäiriöstä kärsivä salaliittoteoreetikko.
En koskaan ymmärrä, miksi ihmiset sulkevat salaliittojen mahdollisuuden pois. Historiassa ei mitään muuta olekaan kuin salaliittoja, kaikki perustuu niihin.
Miksi nykyaika olisi erilainen?
Tuskin kukaan sulkee niiden mahdollisuutta pois. Mutta suurin osa salaliittoteorioista on tasoa holokaustia ei ollut, Elvis elää, alienien hyökkäyksiä salaillaan jne.
Historianopettajana suosittelisin, että käytte yhdessä kirjastohenkilökunnan juttusilla etsimässä aiheeseen sopivia kirjoja. Maailmanhistorian pikkujättiläinen on melkoinen järkäle, mutta itse innostuin lapsena vastaavista "aikusten kirjoista". Lukion oppikirja Forum: Kansainväliset suhteet on myös ihan oivallinen, ainakin pojan vanhemmalle tarjoaa kattavasti luotettavaa tietoa selkeässä kirjoitusasussa.
ps. 1 ms vaikutti oleellisesti 2ms syttymiseen