Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Pelottaa! KISSA JA MUN RASKAUS. :( Mitä teen?

Vierailija
05.02.2016 |

Olen raskaana rv 16. Ja meillä on kissa, joka on jotain 9 kuukautta vanha. Kissa on aina ollut ulkokissa, mutta tykkää myös olla sisällä, mutta on enemmän ulkona. Luin vasta eilen, että kissat voi levittää jotain toksoplasmoosia?! Ja se on tosi vaarallista sikiölle. :( Jos siis saan tartunnan raskaana tai sitten olen saanut sen jo? En voi tietää.

Jos soitan neuvolaan pääsenkö verikokeisiin? Missä selviäisi tämä tokso...
Miten mun pitäisi toimia tuon kissan kanssa? Pelkään ihan hirveästi nyt tuota toksoplasmoosia, en halua että sikiölle tulee vakavia vammoja tai kuolee. En halua menettää toista kertaa lastani. :'(
Ja kaikenlisäksi kissa pääsi nuolemaan meikkejäni kun meikkasin pöydällä ja en uskalla käyttää enää noita meikkejä. :/ Tuo kissa on kova nuolemaan ja maistelemaan kaikkea!
Mitä teen? En haluaisi luopua kissasta ja vältellä sitä kokoajan. :(

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole hätää käy verikokeissa tarkistamassa löytyykö toksoa verestä. Jos kissa metsästää paljon, voisit harkita sen sisälläpitoa raskauden ajan. Ei kissasta tarvitse luopua!

Vierailija
2/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo,,, koitapa vähän rauhoittua ja soita vaikka neuvolaan tai katso ihan netistä kuinka toksoplasmoosi leviää.. Tuskin nyt muutenkaan ilman hanskoja niitä kissanhiekkoja vaihtelet?

T. Toinen raskaana oleva ja kollipojan mamma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesta on sinulle ainoastaan etua, nimittäin ainut juttu mistä sinun pitää raskauden vuoksi pitäytyä on kissanvessan siivoaminen, sillä tokso voi levitä ulosteiden käsittelyn myötä. Muuten voit olla kissasi kanssa normaalisti, mutta poop scooppaamisen voit nakittaa perustellusti miehelle. Win-win jos multa kysytään! 😃

Ole myös huoleti, JOS olisit saanut tartunnan olisit sen kyllä huomannut - kova kuume, kipuilu jne. Jos asia huolettaa, kysy toki hoitavalta lääkäriltä niin saat mielenrauhan!

Vierailija
4/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi: rauhoitu. :) Varmasti sinulta voidaan testata verikokeissa onko sinulla toksoplasmoosia. Sinulla voi olla tämä toksoplasmoosi esimerkiksi jo ennestään, ennen raskautta saatu tartunta. Joka viidennellä raskaana olevalla naisella on toksoplasmoosi jo ennen raskauden alkua ja toksoplasmoosi-tartunnasta voi olla haittaa sikiölle jos se tarttuu raskausaikana.

Toksoplasmoosi on mahdollista saada myös huonosti kypsennetystä lihasta, se ei aina tartu edes kissasta. Kissasta tarttuessa, niin kyseessä on nimenomaan kissan uloste, mistä tartunta on tullut. Onko teillä kissalla sisällä kissanhiekkalaatikko vai käykö kissa tarpeillaan aina pihalla? Jos kotona sisällä on laatikko, jolla kissa käy tarpeillaan, niin nyt tästä lähtien kannattaa sopia että mies tyhjentää laatikon. Meillä on yksi sisäkissa ja meidän taloudessa on sovittu että mies tyhjentää laatikon. Minäkin voisin varmasti tyhjentää laatikon kumihanskat kädessä mutta varmuuden vuoksi mies hoitaa tämän meillä. Minulta testattiin toksoplasmoosi samalla kun otettiin ne alkuraskauden sikiöseulonnat ja itselläni ei toksoplasmoosia ole entuudestaan. 

Vierailija
5/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin neuvolasta että kun mulla on ollut kissoja koko elämäni niin olen toksoplasmoosin jossain vaiheessa elämääni sairastanut, jotain suojaa sen pitäs luoda. Jos jollakulla on oikeampaa tietoa, niin korjatkoon, mutta näin sanottiin...

Ja sairastuminen tohon on toki mahdollinen, mutta epätodennäköistä, sun pitäs suunnilleen nuolla sitä kissankakkaa, ja kissan sairastaa toksoplasmoosia, sanottiin että voin putsata hiekkalaatikon kumihanskat kädessä jos stressaa.. Tai sitten vaan desifioida kädet roimituksen jälkeen... Koitin huumorimielessä sanoa sille neuvolatädille vielä, kun mieskin oli paikalla, että voisko se määrätä että mies hoitaa hiekkalaatikot, ja mä en saa koskea... mut ei tää kuivakka täti oikein tajunnu sitä ideaa ja vitsiä, vaan sano, et kyllä voin putsata, kunhan pidän käsihygianiasta huolen, varmuuden vuoksi...

No, hyvin meni raskaus ja lapsi oli terve. Ota ap rauhallisesti järjen kanssa vaan. Ja jos stressaa, niin pistä se mies putsaamaan ne hiekkaastiat, mistä se häviävän pieni riski on saada ;)

Onnea odotukseen!!!

Vierailija
6/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vastauksia edellisillä. Lisäksi huomauttaisin, että eläinsuojeluyhdistykset tuomitsevat melko selvästi kissan vapaan ulkoilun. Se ei ole kovin eettistä kenellekään osapuolelle: naapurit eivät välttämättä halua kissaa pihalleen, kissa joutuu vaaraan kun ei osaa varoa autoja (tai niitä vihaisia naapureita) ja metsän eläimet kärsivät, koska kissalla ei ole Suomessa ekolokeroa, eikä sen siis tulisi vaeltaa vapaana Suomen luonnossa. Voisit ihan hyvin harkita kissan pitämistä sisällä myös raskautesi jälkeenkin.

Vierailija
7/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki mie oon kymmen moikka sittenki.😄

Vierailija
8/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Pelkään vaan kovasti menettäväni taas lapsen. :'( Joo soitan neuvolaan, jos pääsiskin niihin verikokeisiin. :) T. AP

Vierailija
9/9 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta hysteerisyydestäsi taitaa olla enemmän haittaa kehittyvälle lapselle kuin minimaalisesta riskistä sairauteen. Monet yh-odottajat ovat siivonneet kissanvessansa itse kumihanskat kädessä ja saaneet aivan terveitä lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi