Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisherkkyys - Uskooko joku siihen tosissaan?

Skep Tikku
05.02.2016 |

Minä olen täysin vakuuttunut, että se on pelkkää huuhaata. Mieleltään epävakaiden ihmisten keksintö, jonka taakse yritetään piilottaa oma kykenemättömyys käsitellä asioita ja pärjätä elämässä.

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vakuuttunut siitä että psykopaatteja on olemassa? Kolikon toinen puoli.

Vierailija
2/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä niitä erityisherkkiäkin varmaan on ja mikäs siinä, ihan ok. Ärsyttää vaan tässä asiassa, että moni tuttu (nainen!) linkkailee fb:ssa juttuja erityisherkkyydestä ja kommentoi mukaan "NÄIN!". Eli kaikki haluavat osoittaa, että JUURI MINÄ olen tällainen erityisherkkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyttömiä ulisevia neitejä on aina ollut, mutta että nykyisellään se on jokin diagnoosikin.

Vierailija
4/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "testaa oletko erityisherkkä" -testit jaksavat naurattaa. Väittämät ovat tyyliä "haluat joskus vetäytyä omaan rauhaasi ja nautit yksinolosta" KAIKKI HALUAVAT! Jopa minä jota kuvataan hyvinkin sosiaaliseksi ja ekstrovertiksi ihmiseksi, haluan aika paljonkin myös ihan omaa aikaa itseni seurassa ja nautin siitä erittäin paljon. En tiedä ketään, joka ei rasittuisi jatkuvasta sosiaalisesta kanssakäymisestä.

Vierailija
5/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa huomaa, että todellakin jotkut sitä ovat. Ja eroavat kyllä  niistä lapsista jotka ovat "herkkiä", eli joille on kaikki aina annettu periksi jne.

Vierailija
6/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkyydellä on erilaisia tasoja ja jotkut ovat paljon herkempiä kuin toiset. Minusta on ihan hullua sanoa ettei erityisherkkyyttä olisi. Nyt sille on vain keksitty oma nimityksensä ja sen myötä herkkyydestä on keskusteltu viimeaikoina enemmän kuin aiemmin. Keskustelu on ilmeiseti ihan paikallaan, näyttää olevan paljon ihmisiä joille herkkyys ihmisen tavallisena ominaisuutena on jotain tosi uutta ja tosi yllättävää.

Vierailija
7/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkittua tietoa on, että kyseisillä henkilöillä on tavallista henkilöä herkempi hermojärjestelmä ja kokevat asiat, tunteet ja tilanteet keskivertoa syvemmin ja voimakkaammin. Kaikki kokevat maailman hieman eritavalla, mikä on rikkautta eikä kahta täysin samanlaista maailmankatsomustakaan ole. Myöskin herkkyyttä ilmenee eri tavalla eri ihmisillä, toisilla voimakkaampana kuin toisilla. Maailmamme tarvitsee nyt herkkyyttä ja herkkiä ihmisiä tuomaan sitä kovaan maailmaamme. Ei tarvise piilotella tai hävetä omaa herkkyyttään, sillä se on kaunis lahja.

Vierailija
8/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon niin, että ne jotka tosissaan sanoo kärsivänsä siitä, kärsii tosissaan. Niin kuin oikeasti luulosairaat uskoo tosissaan, että heillä on joku vaarallinen tauti, vaikka ei olekaan. Sitä pitää kunnioittaa. 

Eri asia on sitten nämä medikalisaatioon hurahtaneet, jiotka etsivät netistä itselleen kivoja diagnooseja, kun eivät parempaa tekemistä itselleen keksi: mielipaha on masennusta, päänsärky on aivokasvain, itsekeskeisyys on narsismia ja parisuhdeongelmat johtuvat siitä, että mies on psykopaatti. 

Vierailija
9/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne "testaa oletko erityisherkkä" -testit jaksavat naurattaa. Väittämät ovat tyyliä "haluat joskus vetäytyä omaan rauhaasi ja nautit yksinolosta" KAIKKI HALUAVAT! Jopa minä jota kuvataan hyvinkin sosiaaliseksi ja ekstrovertiksi ihmiseksi, haluan aika paljonkin myös ihan omaa aikaa itseni seurassa ja nautin siitä erittäin paljon. En tiedä ketään, joka ei rasittuisi jatkuvasta sosiaalisesta kanssakäymisestä.

Minua naurattaa sinunkaltaisesti yksilöiden tyhmyys.

Vierailija
10/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyödyttömiä ulisevia neitejä on aina ollut, mutta että nykyisellään se on jokin diagnoosikin.

Miten puolivuotias lapsi osaa esittää ulisevaa neitiä, kun on todettu neuvolan taholta, että on erityisherkkä.?

Toivottavasti säilyvät terveinä nämä arvostelijat ja ettei pilkka osuisi omaan nilkkaan.

Vierailija
11/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, palstan erkkishullu on herännyt. Vai lieneekö kyseessä yksi ja sama henkilö, joka aika ajoin intoutuu morkkaamaan milloin mitäkin?

Noin vinkkinä, jos todella erityisherkkyys ottaa päähän: yleensä oikeasti erityisherkkä ihminen ei asiaa hirveästi mainosta. Jos jotkut tykkäävät itseään ja erilaisuuttaan kauheasti korostaa, vaikkapa perusteettomasti tällaisella piirteellä, niin ei se silti tarkoita ettei itse ilmiötä ole olemassa.

Vierailija
12/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, olet vain tuollainen normiherkkä, jota niin kismittää, kun ei ole tällainen erityisherkkä...

Vierailija
13/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista tapaamistani erityisherkistä on nähnyt kyllä että feikkaavat. Helpompaa mennä diagnoosin taakse piiloon kuin kohdata tosiasiat.

Vierailija
14/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin vinkkinä, jos todella erityisherkkyys ottaa päähän: yleensä oikeasti erityisherkkä ihminen ei asiaa hirveästi mainosta. Jos jotkut tykkäävät itseään ja erilaisuuttaan kauheasti korostaa, vaikkapa perusteettomasti tällaisella piirteellä, niin ei se silti tarkoita ettei itse ilmiötä ole olemassa.

Niinpä. Ihmetytti kun yksi lapsuuden leikkien johtohahmoista on kertonut olevansa erityisherkkä. Really? Se ihminen joka oli aina ensimmäisenä menossa ja rohkeana eturivissä. Ehkä hän ihan oikeasti kokee olevansa todellisuudessa herkkä ja mahdollisesti niin ettei ihmisten käsitys vastaa hänen todellista minäänsä joka on herkempi kuin luullaan, mutta että erityisherkkä? Minä olin erityisherkkä oikeasti ja olin aina jonon viimeisenä. Pelkäsin liian voimakkaita hajuja, ääniä, ihan kaikkea. Ihmisen ympärillä tuskastuivat erityisesti tuohon miten paljon hajut vaivasivat. Aistiyliherkkyyden lisäksi olin liian herkkä kaikilla mahdollisilla tavoilla ja asioista palautumisen hitaus on ollut yksi elämäni suurimpia vaikeuksia. Koskaan en ole kenellekään kertonut olevani erityisherkkä, koska tämä on minulle aika kipeä asia, vaikka tässä on toki myös hyvät puolensa.

Vierailija
15/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas, palstan erkkishullu on herännyt. Vai lieneekö kyseessä yksi ja sama henkilö, joka aika ajoin intoutuu morkkaamaan milloin mitäkin?

Näin on, oikeasti erityisherkkä pitää mölyt mahassaan.

Vierailija
16/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vakuuttunut siitä että psykopaatteja on olemassa? Kolikon toinen puoli.

Oletko sä ajatellut, että toimit väärin? Mä pikkasen luulen, että on olemassa sellainen sääntö, joka kieltää tuomasta julki asioita, jotka modena saat tietää? ;)

Mut aattele, kaikki mitä olen kirjoittanut, on totta. Syyhyttäiskö yhdistää ne kaikki tiedot yhteen?

Vierailija
17/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tutkittua tietoa on, että kyseisillä henkilöillä on tavallista henkilöä herkempi hermojärjestelmä ja kokevat asiat, tunteet ja tilanteet keskivertoa syvemmin ja voimakkaammin. Kaikki kokevat maailman hieman eritavalla, mikä on rikkautta eikä kahta täysin samanlaista maailmankatsomustakaan ole. Myöskin herkkyyttä ilmenee eri tavalla eri ihmisillä, toisilla voimakkaampana kuin toisilla. Maailmamme tarvitsee nyt herkkyyttä ja herkkiä ihmisiä tuomaan sitä kovaan maailmaamme. Ei tarvise piilotella tai hävetä omaa herkkyyttään, sillä se on kaunis lahja.

En usko, että on näin. Ovat vain kykenemättömiä/kypsymättömiä käsittelemään tunteitaan. Vrt. järki vs. tunne. Ovat tunteiden ylivallassa.

Vierailija
18/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani en usko että löytyy ihmisiä jotka eivät tunne lainkaan mitään. Että eivät tunne nälkää, janoa, kylmää, kuumaa, lihassärkyjä, päänsärkyjä, lääkkeiden sivuoireita... 

Jotkut enemmän jotkut vähemmän. Kukaan ei ole raudasta tehty joten jotain tuntoja pitää jokaisella olla. Eri asia jos ei halua myöntää 

Vierailija
19/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että on näin. Ovat vain kykenemättömiä/kypsymättömiä käsittelemään tunteitaan. Vrt. järki vs. tunne. Ovat tunteiden ylivallassa.

Herkät nimenomaan ovat tunteidensa kanssa kosketuksissa, ne joilta herkkyyttä puuttuu, ovat siitä ihmisyyden puolesta pihalla. Mikään ei estä herkkää ihmistä olemasta myös järkevä. Eivät järkevyys ja herkkyys ole vastakohtaisia ominaisuuksia. Ne enemmin täydentevät toisiaan. Järkevä ihminen ilman minkäänlaista herkkyyttä ja tunneälyä on ihmisenä vajavainen.

Vierailija
20/121 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, oikeasti erityisherkkä pitää mölyt mahassaan.

Ohis, mutta samasta seikasta erottaa oikeasti ruokarajoitteiset (Allergikot, keliaakikot jne) ja itselleen jonkun ruokarajoitteen keksineet: ensin mainitut eivät koskaan mainosta vaivaansa, vaan sen saa tietää jotain kiertotietä. Jälkimmäiset taas kertovat kaikki vaivansa oireineen ennen kuin päivää ehtii sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme