Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten takoa teinin päähän järkeä rahankäytöstä?

Vierailija
04.02.2016 |

Teini sai ensi kesäksi itselleen kesätöitä erään tuttavantuttavan firmasta 6 viikkoa. Olen toki onnellinen hänen puolestaan, mutta nyt hemmetti ärsyttää, kun kuulin, miten suunnitteli rahankäyttöä! Suunnitteli käyttävänsä merkittävän osan tienesteistään ensi keväänä (siis kevään 2017) vanhojentanssimekkoonsa. Olen sitä mieltä, että tuo on älytöntä! Kävin sanomassa, että se ei sovi. Rahoja pitää säästää ja käyttää johonkin järkevään, muttei tuhlata isoja summia tuollaiseen. Lupasin itse maksaa ko. mekon 100 euron budjetilla. Enempää ei rahaa siihen laiteta. Sanoin, että jos ei ehdot sovi, niin lopetan lukiokirjojen rahoittamisen ja saa maksaa ne itse. Nyt se suuttui ja mököttää huoneesaan.

Pakko yrittää huomenna uudestaan puhua, josko sitten olisi järkeä tullut vähän päähän rahan käytön suhteen.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin latistetaan teinin viimeisetkin työhalut.

Itse istutin teininä metsää kolme viikkoa, että sain tienattua itselleni Levikset. Tärkeää? Ei varmaan jonkun  mielestä, mutta olin huippuonnellinen niistä housuista ja käytin niitä seuraavat kymmenen vuotta. Jos niillä rahoilla olisi pitänyt ostaa astioita olisin varmaan jättänyt menemättä.

Vierailija
22/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oppii ranahkäyttöä vain käyttämällä sitä rahaa! Jos vanhemmat asettavat koko ajan rajoituksia, katoaa nuorelta kokonaan mahdollisuus harkita vaihtoehtoja. Ap rajaa rahankäyttöä, ei edes yritä miettiä fiksuutta ja vastuullisuutta.

Ihan turhan moni teini joutuu elämään ap:n kaltaisen äidin kanssa! Äiti ei itse hallitse rahankäyttöä ja kuvittelee, että kaikki muutkin ovat samanlaisia. Jos lapsi ostaisi 300 euron menon ja myisi sen seuraavana vuonna 200 eurolla, tulisi mekolle hintaa 100 e ja tyttö saisi kuitenkin sen toiveasunsa prinsessapäivään. Mutta äidille se ei käy! Täytyy ns. kasvattaa eli kiusata.

Viime vuonna tyttöni paras kaveri oli samassa tilanteessa eli oli itsetienatut rahat mekkoon, mutta äiti ei antanut ostaa. Piti ottaa se, minkä äiti tahtoi. Kun oli tanssin aika, ei tyttö ollutkaan esiintymässä ja äiti sai turhaan ihmetellä kameransa kanssa, että mihin se meni.

Kyllä teinillä on vaihtoehtoja valittavana vaikka minkä verran. Voi säästää tulevaisuuteen, voi säästää ajokorttiin, voi säästää muuten vaan, voi käyttää kielikurssiin, voi käyttää avoimeen yliopistoon, voi käyttää uusiin harrastusvälineisiin jne.

Tuo, että myynnissä jää vain 100 euroa tappiolle ei ole mitenkään varmaa. Ja sitäpaitsi, en ole väittänyt etten antaisi teinin valita mekkoaan. Saa valita vapaasti antamissani budjettiraameissa.

Sinun vaihtoehtosi eivät ole aitoja vaihtoehtoja. Onneksi teini tietää, että saa käyttää tienaamansa rahat niin kuin tahtoo, siihen ei vanhemmilla ole mitään sanomista. Voit ilmoittaa, että et osta lukion kirjoja, se on ihan OK vaihtoehto sekin. Lapsi oppii, että kaikkea ei voi saada. Toiset saavat esimerkiksi mukavan äidin, joka ymmärtää lastaan ja antaa tämän tehdä omia päätöksiä, toiset taas saavat sinunkaltaisesi hieman hankalamman henkilön.

On parempi antaa teinin tehdä virheitä pikkusummilla kuin odottaa, että teinistä tulee aikuinen ja hän tekee isoja virheitä pikavippien kanssa.

Mielenkiintoinen asenne. Kaikki eivät yhtä tunareita rahan kanssa kuin sinä, joten älä oleta että vaihtoehto on sössiä raha-asioitaan joko teininä tai aikuisena, kun voi olla sössimättä ollenkaan.

Minusta vanhojentanssimekon ostaminen ei ole raha-asioiden sössimistä, jos teini on itse ne rahat tienannut. Äidin mielestä se on virhe, mutta en kirjoittanut mitään sössimisestä.

Jos teini ei saa käyttää rahojaan (kuten ap:n lapsi), niin hän ei opi käyttämään rahoja järkevästi. Ne virheet ovat juuri sitä, että ostaa jotain, mikä ei loppupelissä ole järkevää. Parempi tehdä se ostos satasilla kuin tuhansilla ja parempi tehdä se niin, että siihen on oikeasti varaa eikä tarvitse ottaa lainaa.

Kun vanhemmat estävät teiniä käyttämästä rahojaan, seuraa siitä valitettavan usein sitä sössimistä. Kiellot eivät ole rahankäytön opettamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen totaalisesti pudonnut kärryiltä näistä nykyisistä vanhojen tanssikuvioista.  Taitaa olla hieman erilaista kuin itsellä silloin 90-luvulla.

Näin pojan äitinä, miettisin ap:na seuraavia: Onko se vanhojen tanssipäivä todellakin vain yksi päivä? Toki vain yhtenä päivänä tanssitaan ja pukeudutaan ( ja meikataan, käydään kampaajalla, suihkurusketuksessa, kestopigmentoinnissa ja mitä vielä nykyään), vai onko se päivä sellainen, että se suurin nautinto tulee niistä kaikista muistakin päivistä ennen tuota suurta päivää, kun saa elää haaveissaan, että kerrankin kallis kaunis puku jne.

Jos se täydellinen puku ja muu varustus tuottaa iloa jokaiseen päivään, niin silloinhan päiväkohtainen hinta on aika alhainen. Itse kysyisin ap:lta tytöltä, että mitä asioita neitonen olisi valmis uhraamaan täydellisen päivän metsästyksessä: vuoteen ei uusia vaatteita, kenkiä, ei laukkuja, ei meikkejä, ei matkoja, ei pikaruokapaikoissa syomistä, elokuvia jne.

Kuten joku jo sanoi, niin sitä järkevää rahankäytön opettelua voi olla juuri sekin, että sitten täydellisen päivän jälkeen koittaa tyhjyys: ei ole rahaa, ei haaveita, koska ei ole rahaa jne. Kun tuon kokee turvallisessa olosuhteessa, niin voi olla se paras oppi tulevaa elämää varten.

Itse tulen todella pihistä perheestä, ja nautin omastakin itaruudestani. Hieman toisenlaisen suhteen olen saanut rahaan siskoni yllättävän kuoleman johdosta. Nykyään osaan laittaa rahaa myös nautintoihin, ja jopa hieman järjettömiinkin.

Velkarahaa en edelläänkään käytä huvituksiin yms, mutta  jotenkin jokaikinen euro, jonka käytän elämäniloon omalle pojalleni, tuntuu järkevältä, oli se sitten kolmas järjettömän suuri Legopaketti samana vuonna ilman synttäreitä tai joulua, kaksi kertaa kuukaudessa leffassa ( ennen max. kaksi kertaa vuodessa), muutan lisäeuron antaminen koulun diskoon ja 50 senttiä kalliimpi tikkari karkkipäivänä. ( Ja vieläkään hän ei saa niin järjetöntä määrää, etteikö kokisi suurta riemua tuollaisista yllätyksistä.) Ja outoa kyllä, vanhempanikin( superpihit), ovat puhuneet, että kaikkein järkevimmin käyttivät rahansa silloin kun ostivat jonkin hyödykkeen/turhakkeen/nautinnon, josta tuo sisko-vainajani sai iloa elämänsä aikana.

En siis sano, miten sinun pitää toimia ( Lain mukaan tiedät, että lapsella on oikeus käyttää rahansa kuten haluaa ja sinulla on siitä huolimatta velvollisuus ostaa ne lukion kirjat, tarvittavat vaatteet, ravinto, auminen, lääkkeet jne.), mutta pyydän sinua pohtimaan asiaa vielä uudelleen.

Vierailija
24/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kauhee mutsi. Ihan alkoi ahdistaa teinin puolesta.

Vierailija
25/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini päättää miten käyttää itse tienaamansa rahat ja äiti vikisee vaan. Näin se menee. Ja äiti vielä kustantaa lapsen opiskelun. Niin seKIN menee. nyyhkyti nyyh.

Vierailija
26/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän teini itse osaa omista rahoistaan päättää, ja wanhojen tanssit on kuitenkin iso juttu - voithan sanoa että maksaa sitten kampaukset yms itse eli joutuu vähän budjetoimaan. Satasella ei saa mekon mekkoa mistään, omani oli 299 ja sekin halvimmasta päästä.

Saa kyllä. Kirpparilla olen näyhnyt montakin siihen hintaan. Myös vuokraamoista todennäköisesti saa tuohon hintaan. Sanonkin noin, jos päättää tuhlata. Itse ehdotin, että säästää vähintään puolet, mieluummin enemmän ja käyttää loput johonkin järkevään, kuten avoimen yliopiston kursseihin, kielimatkaan tai muuhun, josta on tulevaisuuden kannalta hyötyä.

Mitä jos teinisi ei halua avoimen yliopiston kursseille tai inhoaa matkustamista?

Olisin minäkin suuttunut äidilleni jos omat tienaamani rahat pitäisi käyttää (äidin mielestä) johonkin turhantärkeään kielikurssiin.

Vierailija
27/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän teini itse osaa omista rahoistaan päättää, ja wanhojen tanssit on kuitenkin iso juttu - voithan sanoa että maksaa sitten kampaukset yms itse eli joutuu vähän budjetoimaan. Satasella ei saa mekon mekkoa mistään, omani oli 299 ja sekin halvimmasta päästä.

Saa kyllä. Kirpparilla olen näyhnyt montakin siihen hintaan. Myös vuokraamoista todennäköisesti saa tuohon hintaan. Sanonkin noin, jos päättää tuhlata. Itse ehdotin, että säästää vähintään puolet, mieluummin enemmän ja käyttää loput johonkin järkevään, kuten avoimen yliopiston kursseihin, kielimatkaan tai muuhun, josta on tulevaisuuden kannalta hyötyä.

Mitä jos teinisi ei halua avoimen yliopiston kursseille tai inhoaa matkustamista?

Olisin minäkin suuttunut äidilleni jos omat tienaamani rahat pitäisi käyttää (äidin mielestä) johonkin turhantärkeään kielikurssiin.

Niin tai ei edes mene yliopistoon vaan ammattikorkeaan tai hakee ammattikouluun

Vierailija
28/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natsi!

Vierailija
29/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, nykyään ne vanhojenpuvut on normaaleja iltapukuja. Joita se lapsi tulee tarvitsemaan siellä yliopiston vuosijuhlissa. Kun itse olin lukiossa, vanhojen puvut oli vielä niitä renesanssipukuja. Lähdin tässä aikuisena perheellisenä vielä suorittamaan maisterivaihetta. Omalla tiedekunnalla olikin heti ensimmäisenä vuotena pyöreät juhlat. No suurin osa luokkakavereista, joko diilasi vanhojen puvun eteenpäin ja osti niillä saaduilla rahoilla käytetyn. Taikka käytti  sitä vanhojentanssipukua juhlissa (ja näitä oli tosi monta). Itse oli pakko lampsia mekkokaupoille. Koska sieltä kaapinperältä ei löytynyt sitä "mekkoa pölyyntymästä". No nyt löytyy. Ainakin täällä suuremmassa kaupungissa vuokrahinnat on niin korkeat, että mekkoa kun on kahdessa juhlassa käytetty, on se jo tullut halvemmaksi kuin vuokrattu (ja tämä  koskee täysin uutta mekkoa).

Anna nyt hyvä ihminen se lapsesi ostaa itselleen mekko. Nyt kun se kerran ostaa oikeasti mieleisen. Varmasti löytyy muuta käyttöä. Jos pakotat ostamaan sinun mielestäsi soveliaan. On se varma että ensimmäiseen vuosijuhlaan hankkii uuden kun ei asu enää kotona. Minkä lopputulos, että kahteen mekkoon mennyt varmasti enemmän kuin siihen yhteen mieluisaan.

Vierailija
30/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini ei inhoa matkustamista, vaan päinvastoin. Ollaan käyty perheen kanssa usein. Nuo avoimen yliopiston kurssit voisivat auttaa unelma-alalle (psykologia) pääsemisessä, niin siksi olisivat hyviä.

Vierailija
31/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna tyttöni paras kaveri oli samassa tilanteessa eli oli itsetienatut rahat mekkoon, mutta äiti ei antanut ostaa. Piti ottaa se, minkä äiti tahtoi. Kun oli tanssin aika, ei tyttö ollutkaan esiintymässä ja äiti sai turhaan ihmetellä kameransa kanssa, että mihin se meni.

Ymmärrän kyllä tuon protestin mutta mitäs sen tytön tanssipari asiasta tuumasi? M22

Vierailija
32/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini ei inhoa matkustamista, vaan päinvastoin. Ollaan käyty perheen kanssa usein. Nuo avoimen yliopiston kurssit voisivat auttaa unelma-alalle (psykologia) pääsemisessä, niin siksi olisivat hyviä.

Vanhempienhan kuuluu maksaa tuollaiset koulutusmenot ja avoimen yliopiston kurssit.

Vierailija
33/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vanhojentanssien budjetti 0 euroa. Tyttö lainasi mekon, kengät löytyivät ennestään samoin kuin muut asusteet, meikkasi itse ja tukan laittoi kampaustaitoinen ystävä. Ja oli muuten yksi kauneimpia ko. päivänä.

Vierailija
34/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/39 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on täysin oikeassa; teinin rahankäyttöä kuuluukin valvoa. Minusta tuo 100 euroa johonkin niin jonniinjoutavaan kuin vanhojentanssipukuun on ihan tarpeeksi. Kerro terinille, että hänen pitää ajatella CV:tään tulevia kesiä ja tulevaa työllistymistä varten. Siinä ajokortti, kielikurssi tai avoimen kurssit ovat paljon tärkeämpiä kuin vanhojentanssit.

Vierailija
36/39 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on selkeä provo, mutta siltä varalta että joku oikeasti ajattelee kuten AP ja lukee tätä:

Sinulla on äitinä velvollisuus kustantaa lapsesi toisen asteen opiskelut. Se lukee laissa. Varsinkin kun lapsesi on vielä alaikäinen. Jos et hanki hänelle lukiokirjoja, tyttö voi marssia sossuun.

Muutenkin ihan turhaa kiusantekoa. Tuo ei opeta mitään, korkeintaan lapselle minkälainen luonne sinulla on. Jokainen tajuaa, että jos vanhojenpäivästä haluaa edes kohtuullisen, satanen harvemmin riittää mekkoon ja oheisjuttuihin (korut, kengät, meikit, kampaus, jatkojuhlat). Helposti menee useampi satanen, mutta muistot jäävät lopuksi elämää.

Minä olen itsekin äiti, ja tarjoan lapselleni mieluummin rahalla mukavia kokemuksia kuin että pakottaisin käyttämään kaiken "opetusmielessä" aineelliseen. Tosin itse maksaisin kyllä koko vanhojentanssikokonaisuuden, tyttö saisi säästää rahansa.

Vierailija
37/39 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vanhojentanssien budjetti 0 euroa. Tyttö lainasi mekon, kengät löytyivät ennestään samoin kuin muut asusteet, meikkasi itse ja tukan laittoi kampaustaitoinen ystävä. Ja oli muuten yksi kauneimpia ko. päivänä.

Ymmärtänet, että tämä ei ole kaikille mahdollista. Tuskin jokaisella on kaveria, jolta lainata mekkoa, jotakuta joka suostuu tekemään ilmaiseksi kampauksen tai hyviä juhlakenkiä joissa pystyy tanssimaan.

Vierailija
38/39 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet antanut neuvosi. Anna nyt käyttää rahat miten haluaa ja sitten kun teini on myöhemmin sinulta vailla niin muistuta, että onhan sulla se 400e mekko komerossa. Jos ei opi, niin mulla on huonoja uutisia. Tyttösi on rahankäyttötaidoton idiootti mutta, älä huoli. Iso osa nuorista naisista on tuollaisia.

Vierailija
39/39 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä tuon protestin mutta mitäs sen tytön tanssipari asiasta tuumasi? M22

Ei mitään, tyttö kun oli jo kurssin aikana todennut, että ei lähdekään mukaan. Sai kurssista suoritusmerkinnän.