Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten takoa teinin päähän järkeä rahankäytöstä?

Vierailija
04.02.2016 |

Teini sai ensi kesäksi itselleen kesätöitä erään tuttavantuttavan firmasta 6 viikkoa. Olen toki onnellinen hänen puolestaan, mutta nyt hemmetti ärsyttää, kun kuulin, miten suunnitteli rahankäyttöä! Suunnitteli käyttävänsä merkittävän osan tienesteistään ensi keväänä (siis kevään 2017) vanhojentanssimekkoonsa. Olen sitä mieltä, että tuo on älytöntä! Kävin sanomassa, että se ei sovi. Rahoja pitää säästää ja käyttää johonkin järkevään, muttei tuhlata isoja summia tuollaiseen. Lupasin itse maksaa ko. mekon 100 euron budjetilla. Enempää ei rahaa siihen laiteta. Sanoin, että jos ei ehdot sovi, niin lopetan lukiokirjojen rahoittamisen ja saa maksaa ne itse. Nyt se suuttui ja mököttää huoneesaan.

Pakko yrittää huomenna uudestaan puhua, josko sitten olisi järkeä tullut vähän päähän rahan käytön suhteen.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän teini itse osaa omista rahoistaan päättää, ja wanhojen tanssit on kuitenkin iso juttu - voithan sanoa että maksaa sitten kampaukset yms itse eli joutuu vähän budjetoimaan. Satasella ei saa mekon mekkoa mistään, omani oli 299 ja sekin halvimmasta päästä.

Vierailija
2/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, ei näin ilmiselvään jaksa lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasella saa käytetyn mekon. Kelpaako sellainen? Lisäksi rahaa menee kampaamoon ja meikkiin. Jotkut haluaa vielä kynnetkin laittaa. Ehkä tanssikengätkin vaikka ne ei oo pakolliset. Sekä muu oheistoiminta. Me mentiin ravintolaan syömään näytösten välissä. Kallis päivä. Ellei tyydy vähään.

Vierailija
4/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän teini itse osaa omista rahoistaan päättää, ja wanhojen tanssit on kuitenkin iso juttu - voithan sanoa että maksaa sitten kampaukset yms itse eli joutuu vähän budjetoimaan. Satasella ei saa mekon mekkoa mistään, omani oli 299 ja sekin halvimmasta päästä.

Saa kyllä. Kirpparilla olen näyhnyt montakin siihen hintaan. Myös vuokraamoista todennäköisesti saa tuohon hintaan. Sanonkin noin, jos päättää tuhlata. Itse ehdotin, että säästää vähintään puolet, mieluummin enemmän ja käyttää loput johonkin järkevään, kuten avoimen yliopiston kursseihin, kielimatkaan tai muuhun, josta on tulevaisuuden kannalta hyötyä.

Vierailija
5/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luulet, että tämä on provo, niin ei ole. Tälläkin hetkellä teini mököttää huoneessansa.

Vierailija
6/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöstä saadut rahat antaisin kyllä teinin käyttää ihan miten hän itse parhaaksi näkee :) En tietenkään huumeisiin ja viinaan yms, mutta muuten aika vapaasti...

Vierailija
7/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse asiassa väärässä. 15-vuotias saa hallita omalla työllään ansaittua rahaa ja sen sijaan tullutta tuottoa. Tuon ikäinen saa vaikka ostaa karkkia koko kesätyörahoillaan eikä siihen ole äidillä nokan koputtamista. Sen sijaan vanhemmilla on elatusvelvollisuus ja opiskelujen tukeminen kuuluu siihen. Vanhemmilla ei ole oikeutta laistaa elatusvelvollisuudestaan sillä perusteella, että teini on kesällä tienannut hieman taskurahaa. Pahimmassa tapauksessa teini voi haastaa vanhempansa oikeuteen ja oikeus määrää vanhemmat maksamaan koulukirjat ja muut elatusmenot.

Ymmärrän, että ap:ta harmittaa teinin suunnitelmat, mutta olisiko sitä talouskasvatusta kannattanut miettiä jo hieman aikaisemmin? 

Niin turhalta kuin se mekko voi tuntuakin, se on ilmeisesti teinille tärkeä juttu. Ja vielähän tuo mieli saattaa matkan varrella muuttuakin, kun näkee, miten kovan työn takana unelmien mekko on. Jos rahat kuitenkin menevät mekkoon ja muuhun vanhojentanssihömppään, niin eipähän ole ap:n pussista pois.

Vierailija
8/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätyöstä saadut rahat antaisin kyllä teinin käyttää ihan miten hän itse parhaaksi näkee :) En tietenkään huumeisiin ja viinaan yms, mutta muuten aika vapaasti...

Miksi antaisit? Minusta vanhempien tehtävänä on ohjata lapsiaan fiksuun ja vastuulliseen rahankäyttöön.

Vierailija
9/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että ap:ta harmittaa teinin suunnitelmat, mutta olisiko sitä talouskasvatusta kannattanut miettiä jo hieman aikaisemmin? 

Niin turhalta kuin se mekko voi tuntuakin, se on ilmeisesti teinille tärkeä juttu. Ja vielähän tuo mieli saattaa matkan varrella muuttuakin, kun näkee, miten kovan työn takana unelmien mekko on. Jos rahat kuitenkin menevät mekkoon ja muuhun vanhojentanssihömppään, niin eipähän ole ap:n pussista pois.

Talouskasvatusta on annettu kyllä ja on ollut aiemmin todella fiksu rahankäyttäjä. Itse haluaisi "päivän prinsessana" ja "kerrankin pukeutua juuri niin hienoon pukuun kuin on aina haaveillut", mutta minusta tuo rahankäyttö on turhaa ja tyhmää.

Vierailija
10/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii ranahkäyttöä vain käyttämällä sitä rahaa! Jos vanhemmat asettavat koko ajan rajoituksia, katoaa nuorelta kokonaan mahdollisuus harkita vaihtoehtoja. Ap rajaa rahankäyttöä, ei edes yritä miettiä fiksuutta ja vastuullisuutta.

Ihan turhan moni teini joutuu elämään ap:n kaltaisen äidin kanssa! Äiti ei itse hallitse rahankäyttöä ja kuvittelee, että kaikki muutkin ovat samanlaisia. Jos lapsi ostaisi 300 euron menon ja myisi sen seuraavana vuonna 200 eurolla, tulisi mekolle hintaa 100 e ja tyttö saisi kuitenkin sen toiveasunsa prinsessapäivään. Mutta äidille se ei käy! Täytyy ns. kasvattaa eli kiusata.

Viime vuonna tyttöni paras kaveri oli samassa tilanteessa eli oli itsetienatut rahat mekkoon, mutta äiti ei antanut ostaa. Piti ottaa se, minkä äiti tahtoi. Kun oli tanssin aika, ei tyttö ollutkaan esiintymässä ja äiti sai turhaan ihmetellä kameransa kanssa, että mihin se meni.

Vierailija
11/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi antaisit? Minusta vanhempien tehtävänä on ohjata lapsiaan fiksuun ja vastuulliseen rahankäyttöön.

Koska koen, että 15-vuotiaana saadut tulot ovat luultavasti vielä niin paljoa, ettei talous siinä paljoa menetä jos teini tienaamansa rahat käyttää niin kuin itse haluaa. Toinen syy on se, että tuon ikäisellä on jo oikeus päättää, miten rahansa käyttää - ja vanhemmilla on elatusvelvollisuus vaikka teini ostaisi kesätöistä saaduilla rahoillaan vain vaatteita.

Tuon ikäistä saattaa myös motivoida työntekoon se, että saa käyttää rahat niin kuin haluaa. Entä jos ei ensi vuonna haekkaan töihin, kun rahojen käytöstä ei itse saakkaan päättää?

Vierailija
12/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oppii ranahkäyttöä vain käyttämällä sitä rahaa! Jos vanhemmat asettavat koko ajan rajoituksia, katoaa nuorelta kokonaan mahdollisuus harkita vaihtoehtoja. Ap rajaa rahankäyttöä, ei edes yritä miettiä fiksuutta ja vastuullisuutta.

Ihan turhan moni teini joutuu elämään ap:n kaltaisen äidin kanssa! Äiti ei itse hallitse rahankäyttöä ja kuvittelee, että kaikki muutkin ovat samanlaisia. Jos lapsi ostaisi 300 euron menon ja myisi sen seuraavana vuonna 200 eurolla, tulisi mekolle hintaa 100 e ja tyttö saisi kuitenkin sen toiveasunsa prinsessapäivään. Mutta äidille se ei käy! Täytyy ns. kasvattaa eli kiusata.

Viime vuonna tyttöni paras kaveri oli samassa tilanteessa eli oli itsetienatut rahat mekkoon, mutta äiti ei antanut ostaa. Piti ottaa se, minkä äiti tahtoi. Kun oli tanssin aika, ei tyttö ollutkaan esiintymässä ja äiti sai turhaan ihmetellä kameransa kanssa, että mihin se meni.

Kyllä teinillä on vaihtoehtoja valittavana vaikka minkä verran. Voi säästää tulevaisuuteen, voi säästää ajokorttiin, voi säästää muuten vaan, voi käyttää kielikurssiin, voi käyttää avoimeen yliopistoon, voi käyttää uusiin harrastusvälineisiin jne.

Tuo, että myynnissä jää vain 100 euroa tappiolle ei ole mitenkään varmaa. Ja sitäpaitsi, en ole väittänyt etten antaisi teinin valita mekkoaan. Saa valita vapaasti antamissani budjettiraameissa.

Vierailija
13/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teinillä on vaihtoehtoja valittavana vaikka minkä verran. Voi säästää tulevaisuuteen, voi säästää ajokorttiin, voi säästää muuten vaan, voi käyttää kielikurssiin, voi käyttää avoimeen yliopistoon, voi käyttää uusiin harrastusvälineisiin jne.

Tuo, että myynnissä jää vain 100 euroa tappiolle ei ole mitenkään varmaa. Ja sitäpaitsi, en ole väittänyt etten antaisi teinin valita mekkoaan. Saa valita vapaasti antamissani budjettiraameissa.

Sinun vaihtoehtosi eivät ole aitoja vaihtoehtoja. Onneksi teini tietää, että saa käyttää tienaamansa rahat niin kuin tahtoo, siihen ei vanhemmilla ole mitään sanomista. Voit ilmoittaa, että et osta lukion kirjoja, se on ihan OK vaihtoehto sekin. Lapsi oppii, että kaikkea ei voi saada. Toiset saavat esimerkiksi mukavan äidin, joka ymmärtää lastaan ja antaa tämän tehdä omia päätöksiä, toiset taas saavat sinunkaltaisesi hieman hankalamman henkilön.

On parempi antaa teinin tehdä virheitä pikkusummilla kuin odottaa, että teinistä tulee aikuinen ja hän tekee isoja virheitä pikavippien kanssa.

Vierailija
14/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa teini saa itse päättää itse tienaamistaan rahoista, mutta toisaalta taas on ihan vanhemman velvollisuuskin antaa lapselleen talouskasvatusta. Sellaista on juurikin se, että kertoo ettei ole mitään järkeä käyttää suurintaa osaa tienaamistaan rahoista mekkoon jota käyttää vain sen yhden päivän. Voi nimittäin teini itsekin näiden vanhojentanssien jälkeen havahtua siihen, mitä kaikkea muuta sillä rahalla olisi saanut kuin sen mekon, joka sitten tönöttää kaapissa pölyyntymässä.

Uhkailulinjalle tosin en suosittele lähtemään, sillä saa vain vihaisen teinin niskaansa eikä varmana kuunnella mitään. Näytä sen sijaan vaikka asuntojen vuokrahintoja tms. kun teinillä varmaankin on lähivuosina kotoamuutto edessä, niin jos innostuisi säästämään sitä omaa kotia varten.

Vierailija
15/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun vaihtoehtosi eivät ole aitoja vaihtoehtoja. Onneksi teini tietää, että saa käyttää tienaamansa rahat niin kuin tahtoo, siihen ei vanhemmilla ole mitään sanomista. Voit ilmoittaa, että et osta lukion kirjoja, se on ihan OK vaihtoehto sekin. Lapsi oppii, että kaikkea ei voi saada. Toiset saavat esimerkiksi mukavan äidin, joka ymmärtää lastaan ja antaa tämän tehdä omia päätöksiä, toiset taas saavat sinunkaltaisesi hieman hankalamman henkilön.

On parempi antaa teinin tehdä virheitä pikkusummilla kuin odottaa, että teinistä tulee aikuinen ja hän tekee isoja virheitä pikavippien kanssa.

Mielenkiintoinen asenne. Kaikki eivät yhtä tunareita rahan kanssa kuin sinä, joten älä oleta että vaihtoehto on sössiä raha-asioitaan joko teininä tai aikuisena, kun voi olla sössimättä ollenkaan.

Vierailija
16/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa teini saa itse päättää itse tienaamistaan rahoista, mutta toisaalta taas on ihan vanhemman velvollisuuskin antaa lapselleen talouskasvatusta. Sellaista on juurikin se, että kertoo ettei ole mitään järkeä käyttää suurintaa osaa tienaamistaan rahoista mekkoon jota käyttää vain sen yhden päivän. Voi nimittäin teini itsekin näiden vanhojentanssien jälkeen havahtua siihen, mitä kaikkea muuta sillä rahalla olisi saanut kuin sen mekon, joka sitten tönöttää kaapissa pölyyntymässä.

Uhkailulinjalle tosin en suosittele lähtemään, sillä saa vain vihaisen teinin niskaansa eikä varmana kuunnella mitään. Näytä sen sijaan vaikka asuntojen vuokrahintoja tms. kun teinillä varmaankin on lähivuosina kotoamuutto edessä, niin jos innostuisi säästämään sitä omaa kotia varten.

Ihanaa, että joku ymmärtää minuakin! Kiitos! Juuri tuota haluaisin, että teini säästäisi tulevaa kotia varten, vaikkei sitä edeltävä kirjoittaja pitänytkään "aitona vaihtoehtona".

Vierailija
17/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun vaihtoehtosi eivät ole aitoja vaihtoehtoja. Onneksi teini tietää, että saa käyttää tienaamansa rahat niin kuin tahtoo, siihen ei vanhemmilla ole mitään sanomista. Voit ilmoittaa, että et osta lukion kirjoja, se on ihan OK vaihtoehto sekin. Lapsi oppii, että kaikkea ei voi saada.

Millä perusteella aintamani vaihtoehdot eivät ole aitoja vaihtoja? Niitä on kuitenkin lukisia erilaisia ja kaikista niistä on hyötyä. Lisäksi tuossa mun vaihtoehdossa myös vanhojentanssit hoidetaan pois alta, mutta järkibudjetilla.

Vierailija
18/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että joku ymmärtää minuakin! Kiitos! Juuri tuota haluaisin, että teini säästäisi tulevaa kotia varten, vaikkei sitä edeltävä kirjoittaja pitänytkään "aitona vaihtoehtona".

No jos kokeilisit tehdä noita säästökohteita konkreettisiksi? Esimerkiksi juurikin esittelemässä esim. vuokraovi.com:n tai oikotien kautta vuokra-asuntojen hintoja, samoin vaikka Ikean sivuilta huonekalujen hintoja. Kivempihan se on muuttaa omilleen pesämunan kanssa, varsinkin jos opiskelee.

Vierailija
19/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun vaihtoehtosi eivät ole aitoja vaihtoehtoja. Onneksi teini tietää, että saa käyttää tienaamansa rahat niin kuin tahtoo, siihen ei vanhemmilla ole mitään sanomista. Voit ilmoittaa, että et osta lukion kirjoja, se on ihan OK vaihtoehto sekin. Lapsi oppii, että kaikkea ei voi saada.

Millä perusteella aintamani vaihtoehdot eivät ole aitoja vaihtoja? Niitä on kuitenkin lukisia erilaisia ja kaikista niistä on hyötyä. Lisäksi tuossa mun vaihtoehdossa myös vanhojentanssit hoidetaan pois alta, mutta järkibudjetilla.

Tuo lainaamasi tyyppi on todennäköisesti niitä, joilla raha polttaa käsissä ja säästäminen on täysin tuntematon käsite. Yllättävien kulujen kohdalla tosin sitten itketään kun ei ole sentin latia säästössä.

Vierailija
20/39 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.