Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on vaitiolo-/salassapitovelvollisuus, kuinka paljon puhutte työstänne jne?

Vierailija
03.02.2016 |

Eli eri ammattien edustajat, joilla on vaitiolo-/salassapitovelvollisuus, miten ja missä määrin puhutte työstänne? Kerrotteko esim. kumppanille asioita, joita ei oikeasti saisi? Entä perheenjäsenille, ystäville?

Minulla on esim. hoitoalalla oleva sukulainen, joka hyvin avoimesti kertoo potilaistaan, mainiten jopa heidän etunimiään ja kaikenlaista muuta tietoa, josta heidät voisi tunnistaa. Toinen hoitoalalla oleva ystäväni on kerran kertonut yhteisen tuttavamme olleen hänen potilaanaan, mutta normaalisti hän ei puhu juuri mitään työstään.

Minulla on salassapitovelvollisuus, ja minusta se on tosi ehdoton. Yleisellä tasolla saatan puhua työstäni, mutta edes miehelleni en kerro sellaisia yksityiskohtia, että siitä voisi tunnistaa esim. yrityksen, jonka kanssa teen työtä.

Olen kuitenkin miettinyt, että onko esim. hoito- ja sosiaaliala niin raskasta, että siellä työskentelevien on pakko purkaa jollekulle tapahtumia?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu mitään. Moni ystävistä ja tutuista ei edes tiedä, että olen vaihtanut työpaikkaa.

Vierailija
62/63 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se velvollisuus tarkoittaa sitä, että työstä ei puhuta kuin työkaverien kanssa ja joskus hyvin rajoitetusti myös heidän kanssaan. Esimerkiksi puolisoni tietää työnantajan nimeltä, muttei mitään muuta.

Kerran kun tuon luottamuksen ryssit, olet välittömästi työtön ja työllistyminen sen jälkeen hankalaa, jos ei mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lastentarhanopettaja, ja miehelleni ja ystävilleni saatan välillä kertoa, mitä lapset ovat sanoneet/tehneet, tai jos olen vaikkapa huolissani jostain lapsesta jostain syystä. Viittaan heihin tosin aina lapsena, tyttönä tai poikana, enkä usko että tunnistaisivat kenestä olen puhunut, vaikka tulisivat tarhaan ja näkisivät lapset.

Ei sinun pidä lapseen kohdistuvaa huoltasi ilmaista miehellesi eikä ystävillesi. Asia ei nimittäin kuulu heille. Varmaan kyseessä vielä pieni paikkakunta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi