äidin rentoutuminen tölkillisellä olutta, lapset kotona. mielipiteenne?
Iseillehän tämä on kauan ollut jo yleisesti hyväksyttyä! vaan entäpä jos äiti tekee saman? Hakee lapset tarhasta, alkaa laittaa ruokaa.. ja juo siinä sivussa oluen tai kaksi ehkä kolmekin. Ei mitään
kännejä vaan pari rentouttavaa kylmää olutta.
Kommentit (126)
Meillä kerran lapsen synttäreillä lasten ollessa synttäripöydässä isä avasi sellaisen pienen energiajuomatölkin. Kaikki pojat oli että "Kaljaa!" Selitettiin, ettei ole kaljaa, vaan energiajuomaa. Yhden pojan äiti tuli kumminkin synttäreiden jälkeen lankoja pitkin, kun isä oli synttäreillä kaljoitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet esimerkkinä lapsillesi. Nuo ipanat hoksaavat kaikki ja huomaavat äidin tissuttelun. Koska se on sinulle sallittua, ne aloittavat itsekkin hyvin varhaisessa vaiheessa alkholilla läträämisen ja kokeilut. Vaikka kuvittelet juovasi salassa, se ei onnistu. Lapsilla on ilmiömäinen kyky havaita asioita.
Ei siitä, muutaman oluen tissuttelusta, varmaan itsellesi mitään haittaa ole, mutta pikkuisille jää aina mielikuva juomatottumuksista, joita ne ovat nähneet kotona. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Miten se itselläsi meni? Miten vanhempasi joivat, ja millaisen esimerkin sillä antoivat?
Minä toivon, että lapseni oppivat nimenomaan tissuttelun, sen sijaan että vetäisivät umpikännejä. Että oppisivat nuorena ja taitaisivat vanhana, juuri näin.
Vanhempani olivat absolutisteja, koska isoisä (äidin isä) oli alkoholisti ja he tiesivät mitä ongelmia sellainen tuo tullessaan. En koskaan nähnyt vanhempiani juovan alkoholia (emme ole uskovaisia, syyt ovat siis uualla).
Itse otan maltillisesti, enimmäkseen juhlatilanteissa. Lähtökohtaisesti alkoholi maistuu mielestäni pahalle, pidän vain kuohuviinistä ja lonkerosta. Meillä on muutamia lahjapulloja kaapissa, jotain rommia, konjakkia ja vermuttia, siellä ne pölyttyy käyttämättöminä. Itse harvemmin tulee ostettua alkoholia, tai edes käytyä Alkossa. En tuomitse niitä jotka ottaa, haluan vain muistuttaa, että lapset näkee ja kuulee enemmän kuin vanhemmat aina uskookaan.
Olut ei musta sovi yhtään ruuan kanssa aiheuttaa kamalan turvotuksen. Jos laittaa ruokaa sillon on samalla kiva nauttia yksi ruoanlaitto olut.
Kun olen erityisen väsynyt tai kipeä, saatan juoda kolmekin lasillista viiniä illan aikana ja samalla hoitaa pikkulasta. Käytökseeni se ei vaikuta mitenkään. Enempää en juuri koskaan juo.
Vierailija kirjoitti:
Miksei, kunhan pysyy ajokunnossa..
O-ou, olen siis huono äiti kun me ei omisteta edes autoa :D
Vierailija kirjoitti:
No se tölkki kädessä lasten edessä heiluminen on musta väärin. Jos ei humallu ja juo esim ruoan kanssa, niin ok
Eihän sitä heilua tarvitse :)
Muuten kyllä olisi ehkä parempi heilua lasten edessä kuin lojua sohvalla niiden nähden. Oli tölkkiä tai ei. Ties vaikka ottavat mallia ja omaksuvat passiivisen elämäntavan.
Meillä ei ole edes ajokortteja eikä tietenkään autoa viitaten tuohon ajokuntoon. Mies ei juo enkä minäkään ikinä kännejä. Olin nyt tähän vuoteen asti juomatta ollenkaan kesästä 2014 asti ja yli kaksi vuotta kännäämättä. Nyt minulla on vauva ja olen parina saunailtana ottanut yhden siiderin. Mulla on seuraavalle saunaillalle yksi siideri. Pidän sen mausta ja on ihan mukava istahtaa lauteille ja sihauttaa siideri auki. Olen sen pari tuntia odottanut imettämättä. Ei tuo 9kk ikäinen enää niin paljon tissiä syökään.
Omat vanhempani joivat lähinnä juhlatilanteissa tai saunajuomana korkeintaan kerran viikossa (eli ei välttämättä joka viikko) yhden, pari-kolme, en tiedä. Koin heidän alkoholinkäyttönsä hyvin maltilliseksi ja vähäiseksi vaikka olen kerran pari saattanut nähdä jommankumman vanhemmistani jopa humalassa.
Nykyään äitinä juon hyvin harvoin ylipäätään alkoholia, vissiin pari kertaa ikinä ollaan juotu miehen kanssa puoliksi (hui) siideri saunassa. :D Sen lisäksi mies käy ehkä kerran per 1-2kk ja minä 1-2krt vuodessa juhlimassa niin että otetaan useampi mutta lapset eivät ole silloin mukana. Niin, jouluna otin yhden viinilasillisen ja mies joi muutaman.
Mulla kanssa ei vanhempien tosi maltillinen alkoholinkäyttö haitannut yhtään. Ottivat saunan jälkeen joitakin viinilasillisia ja sen seurauksena vaan rentoutuivat ja olivat mukavampia minulle, kun rupattelivat kaikkea, mitä eivät kiireeltään ja työ- ja remonttistresseiltään muuten tehneet. En ole nähnyt koskaan vanhempiani humalassa.
Kysymys oli että mites se yksi olut, ja alta aikayksikön tämä äiti olikin sitten jo vetänyt kolme ;) en äänestä tätä aloitusta tämän päivän top-10 aloituksiin.
No. Otan lasillisen päivän päätteeksi jos mieleni tekee. Lapsi 10 vuotias, ja usein silloin jo nukkuu. Joka päivä ei mieli tee, mutta jos haluan oluen tai viinilasillisen, eikä autolla tarvi enää mihinkään lähteä niin otan sen hyvällä omatunnolla. Annoksia kuluu viikossa noin 2 - 5, jaettuna useammalle päivälle. Asiassa ei ole minkään mittarin mukaan ongelmaa, enkä lapsen aikana kännää. Kavereiden kanssa juhlitaan pari kolme krt vuodessa, ja sillon otan enemmänkin, mutta muksu on hoidossa. Lapsi näkee että viinistä tai oluesta ei tule ongelmia, kun ei juo liikaa.
Suomessa on harvinaisen sairaalloisen kieroutunut suhtautuminen mietojen vähän alkoholia sisältävien juomien juomiseen arjessa. Suomalasilla on niin isot pelot itsellään ja on niin paljon propagandaa suollettu ettei ole normaalia suhtautumista tavalliseen oluen tai viinin nauttimiseen. Ilon sijaan on käskystä monen vedettävä känni, johtuen känniä alleviivaavasta mietojen parjaamisesta.
Minulle on täysin vieras ajatus juoda arkena muutama alkoholiannos "rentoutumiseen". Juon sitä juhlissa seuraksi, jos muutkin juovat. Jos olen yksin, pystyn rentoutumaan ilman päihdyttäviä aineita.
Ei vänkävänkä täällä on näitä absolutisteja taas vänkäämässä... humalaan ei yhdestä tai kahdesta tule, enempää en joisi kyllä minäkään lasten läsnä ollessa. Kaikilla, jotka alkoholia käyttää, ei ole alkoholiongelmaa. Ei ole tarvetta, vaan on halu. Miksi se on niin vaikea ymmärtää? Itse olen ollut jopa vuosia ilman alkohokiannostakaan ja silti yhtäkkiä ottanutkin sen vanhan kunnon punaviinilasillisen hyvän pihvin kera ravintolassa koko perheen läsnäollessa, ihan ilman mitään tarvetta mutta hyvää se oli silti. Meillä ei ole kokemusta suvussa tai perheessä alkoholiongelmasta, eikä sitä geeniä kanneta vaan ihan hyvin on voinut äitinikin vetäistä lasin tai kaksi viiniä aterialla tai isä yhden oluen saunassa, ilman pelkoa traumoista. Ymmärrättekö että te ette voi noita omia ongelmianne muille sysätä, se että sun perheessä on ongelma ollut juuri alkoholin kanssa, tai sulla itselläsi, ei tarkoita sitä että kohtuukäyttäjilläkin on ongelma tai että alkoholi pitäisi kokonaan kriminalisoida. Se on teidän oma ongelmanne, ei meidän joilla ei oo tarvetta humalaan, edes siihen rentoutukseen mutta osataan silti muuten vaan nauttia. Siinä on suuri ero, vaikka ette puita metsältä näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet esimerkkinä lapsillesi. Nuo ipanat hoksaavat kaikki ja huomaavat äidin tissuttelun. Koska se on sinulle sallittua, ne aloittavat itsekkin hyvin varhaisessa vaiheessa alkholilla läträämisen ja kokeilut. Vaikka kuvittelet juovasi salassa, se ei onnistu. Lapsilla on ilmiömäinen kyky havaita asioita.
Ei siitä, muutaman oluen tissuttelusta, varmaan itsellesi mitään haittaa ole, mutta pikkuisille jää aina mielikuva juomatottumuksista, joita ne ovat nähneet kotona. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Miten se itselläsi meni? Miten vanhempasi joivat, ja millaisen esimerkin sillä antoivat?
Minä toivon, että lapseni oppivat nimenomaan tissuttelun, sen sijaan että vetäisivät umpikännejä. Että oppisivat nuorena ja taitaisivat vanhana, juuri näin.
Vanhempani olivat absolutisteja, koska isoisä (äidin isä) oli alkoholisti ja he tiesivät mitä ongelmia sellainen tuo tullessaan. En koskaan nähnyt vanhempiani juovan alkoholia (emme ole uskovaisia, syyt ovat siis uualla).
Itse otan maltillisesti, enimmäkseen juhlatilanteissa. Lähtökohtaisesti alkoholi maistuu mielestäni pahalle, pidän vain kuohuviinistä ja lonkerosta. Meillä on muutamia lahjapulloja kaapissa, jotain rommia, konjakkia ja vermuttia, siellä ne pölyttyy käyttämättöminä. Itse harvemmin tulee ostettua alkoholia, tai edes käytyä Alkossa. En tuomitse niitä jotka ottaa, haluan vain muistuttaa, että lapset näkee ja kuulee enemmän kuin vanhemmat aina uskookaan.
Meillä saatetaan joskus punaviinipullo lätkästä pöytään, hui kamala lapset näkevät sen, ja vielä senkin että kaadan siitä lasillisen itselleni! Ihan rehellisesti lapset näkevät toisinaan mun kädessä saunassakin oluen, apua!! :D useimmiten se kyllä on ihan vaan muumilimu jonka näkevät mutta että joskus jopa olut... On kyllä hirveää kun näkevät... aivan kauhuissansa näkevät varmasti painajaisia oluttuopista ja vielä viinipullostakin, kun ovat ne jo nähneet? Vai mistä tässä näkemisessä ja kuulemisessa on kyse? Ei meillä ole kännissä koskaan kukaan, sitä ei harrasteta ollenkaan, ihan tarpeeksi tuli nuorena sitä hommaa tehtyä ettei ole tarvetta.
jos ei lähde sen jälkeen ajamaan.
jos ei ala käyttäytymään eri tavalla.
jos lapset ei pelkää.
jos lapsia ei haittaa.
jos pysyy kohtuudessa.
niin äidin kuin isän kohdalla
Muitakin rentoutumiskeinoja on. Suosikkini on hyvä seksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei asu landella. Taksi vie kaupungissa ihan mukavasti.
Aina edes kaupungissa ei taksia saa nopeasti.
Mä en osaa ajaa autoa.
Minusta ihan ok, kesäisin saatetaan juoda viiniä arkisinkin mutta talvisin ei yleensä. 5v lapsi ei vieläkään tiedä mitä alkoholi tekee aikuiselle kun ei ole kännejä nähnyt missään.
5-vuotias ei tiedä alkoholin vaikutuksista mitään?? Onnittelut tai sitten asutte jossain korvessa. Eikö lapsesi ole siis ikinä esim. sukujuhlissa nähnyt päihtynyttä ihmistä? Tai ostarilla/kauppakeskuksessa/kaupan kassajonossa? Vai oletko vaiennut noissa tilanteissa?
Eikö lapsesi ole päivähoidossakaan kuullut ryyppy- tai kännijuttuja? Vertaan tässä omaan 5-vuotiaaseeni, jonka tarhakavereiden suosikkimusiikkiin sisältyy mm. Cheek (Sokka irti ym.) ja Teflon Brothers (Pämppään ym.). Monen kaverin vanhemmat myös siunaavat tämän musan kuuntelun, mitä itse en käsitä, varsinkin sun samalla usein ollaan tosi tarkkoja television katseluajoista ja halutaan lapsen pelaavan vain "kehittäviä" tietokonepelejä.
Meillä alkoivat kyselyt alkoholista jo varhain enkä näe mitään syytä miksei pienellekin lapselle voisi ja tulisi kertoa alkoholista, niin sen hyvistä kuin huonoista vaikutuksista. Esim. sössöttävä dena lähijunassa ei jää lapselta huomaamatta ja herättää vähintäänkin hämmennystä, usein pelkoakin. Vanhemman velvollisuus on valmistaa lasta maailmaan ja antaa eväitä elämään, myös alkoholin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos ei omista autoa? Kai sitä osaa taksin tai ambulanssin tarvittaessa soittaa kolmen kaljatölkinkin jälkeen.
Itteä ei todellakaan nappais juoda alkoholia päivittäin, vaikka kyse olis miten pienestä määrästä. Ihan turhia kaloreita. Enkä haluais opettaa lapsille, että voidakseen rentoutua on juotava olutta.
Täällä voi muuten testata itsensä nimettömästi ihan uteliaisuuttaan, vaikkei oliskaan omasta juomisesta huolissaan: http://www.paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholin-kay…