äidin rentoutuminen tölkillisellä olutta, lapset kotona. mielipiteenne?
Iseillehän tämä on kauan ollut jo yleisesti hyväksyttyä! vaan entäpä jos äiti tekee saman? Hakee lapset tarhasta, alkaa laittaa ruokaa.. ja juo siinä sivussa oluen tai kaksi ehkä kolmekin. Ei mitään
kännejä vaan pari rentouttavaa kylmää olutta.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Iseillehän tämä on kauan ollut jo yleisesti hyväksyttyä! vaan entäpä jos äiti tekee saman? Hakee lapset tarhasta, alkaa laittaa ruokaa.. ja juo siinä sivussa oluen tai kaksi ehkä kolmekin. Ei mitään
kännejä vaan pari rentouttavaa kylmää olutta.
Ei vittu, ihanko oikeasti joku kysyy näin vuonna 2016 ??? Vai onko palstalla jotkut 1906-vuoden teemapäivät? Että jos ihan NAINENKIN??? Vaikka onkin NAINEN?? Voisko NAINEN? OOH!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet esimerkkinä lapsillesi. Nuo ipanat hoksaavat kaikki ja huomaavat äidin tissuttelun. Koska se on sinulle sallittua, ne aloittavat itsekkin hyvin varhaisessa vaiheessa alkholilla läträämisen ja kokeilut. Vaikka kuvittelet juovasi salassa, se ei onnistu. Lapsilla on ilmiömäinen kyky havaita asioita.
Ei siitä, muutaman oluen tissuttelusta, varmaan itsellesi mitään haittaa ole, mutta pikkuisille jää aina mielikuva juomatottumuksista, joita ne ovat nähneet kotona. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Miten se itselläsi meni? Miten vanhempasi joivat, ja millaisen esimerkin sillä antoivat?
Minä toivon, että lapseni oppivat nimenomaan tissuttelun, sen sijaan että vetäisivät umpikännejä. Että oppisivat nuorena ja taitaisivat vanhana, juuri näin.
Vanhempani olivat absolutisteja, koska isoisä (äidin isä) oli alkoholisti ja he tiesivät mitä ongelmia sellainen tuo tullessaan. En koskaan nähnyt vanhempiani juovan alkoholia (emme ole uskovaisia, syyt ovat siis uualla).
Itse otan maltillisesti, enimmäkseen juhlatilanteissa. Lähtökohtaisesti alkoholi maistuu mielestäni pahalle, pidän vain kuohuviinistä ja lonkerosta. Meillä on muutamia lahjapulloja kaapissa, jotain rommia, konjakkia ja vermuttia, siellä ne pölyttyy käyttämättöminä. Itse harvemmin tulee ostettua alkoholia, tai edes käytyä Alkossa. En tuomitse niitä jotka ottaa, haluan vain muistuttaa, että lapset näkee ja kuulee enemmän kuin vanhemmat aina uskookaan.
Meillä saatetaan joskus punaviinipullo lätkästä pöytään, hui kamala lapset näkevät sen, ja vielä senkin että kaadan siitä lasillisen itselleni! Ihan rehellisesti lapset näkevät toisinaan mun kädessä saunassakin oluen, apua!! :D useimmiten se kyllä on ihan vaan muumilimu jonka näkevät mutta että joskus jopa olut... On kyllä hirveää kun näkevät... aivan kauhuissansa näkevät varmasti painajaisia oluttuopista ja vielä viinipullostakin, kun ovat ne jo nähneet? Vai mistä tässä näkemisessä ja kuulemisessa on kyse? Ei meillä ole kännissä koskaan kukaan, sitä ei harrasteta ollenkaan, ihan tarpeeksi tuli nuorena sitä hommaa tehtyä ettei ole tarvetta.
"Joskus" ei ole joka päivä! Aivan eri asia ap:n tilanteeseen verrattuna. Tässä on loistava esimerkki, kuinka toiset puhuu aidasta ja toiset aidan seipäistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas ihmeellinen keskustelu! Aloittaja puhuu yhdestä oluesta, ketjun edetessä kyseessä onkin päivittäinen kaljan dokaaminen. Av ei petä! Ihmettelen myös aina, miten kaikki "yksi lasi viiniä silloin tällöin hyvän pihvin kanssa"- ja "yksi saunaolut ehkä kerran kuussa"-ihmiset kasautuvat tänne Vauva-palstalle?
Luepa aloitus uudestaan, aloittaja puhuu tavastaan rentoutua kotiin tullessa juoden 2-3 olutta ruokaa laittaessa. Näinkö sinäkin teet? Minua ei periaatteessa yhtään kiinnosta jos ihmiset haluavat tillittää joka ilta olutta ja viiniä mutta hieman typäisee maksaa noita alkoholin runsaan käytön aiheuttamia terveyskustannuksia - joista suurimman osan aiheuttavat tällaiset mielestään normaalisti, jokapäiväisesti käyttävät ihmiset, ne reippaat alkoholistit ovat vain jäävuoren huippu... Kummallista, että Suomessa saa kritisoida tupakoinnin aiheuttamia terveyskustannuksia mutta huomattavasti suuremmista alkoholin aiheuttamista ei haluta kuulla mitään...
Vierailija kirjoitti:
Olet esimerkkinä lapsillesi. Nuo ipanat hoksaavat kaikki ja huomaavat äidin tissuttelun. Koska se on sinulle sallittua, ne aloittavat itsekkin hyvin varhaisessa vaiheessa alkholilla läträämisen ja kokeilut. Vaikka kuvittelet juovasi salassa, se ei onnistu. Lapsilla on ilmiömäinen kyky havaita asioita.
Ei siitä, muutaman oluen tissuttelusta, varmaan itsellesi mitään haittaa ole, mutta pikkuisille jää aina mielikuva juomatottumuksista, joita ne ovat nähneet kotona. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Ootko hiukan irrallaan todellisuudesta :D
Vierailija kirjoitti:
jos ei lähde sen jälkeen ajamaan.
jos ei ala käyttäytymään eri tavalla.
jos lapset ei pelkää.
jos lapsia ei haittaa.
jos pysyy kohtuudessa.niin äidin kuin isän kohdalla
Näin. Vaikee uskoo, et kukaan traumatisoituisi lapsena nähdystä siivosta ja maltillisesta alkoholinkäytöstä, jonka seurauksena yksikään näistä mainituista asioista ei toteudu. Kännissä örveltävää vanhempaa ne lapset häpeää ja pelkää ja juoksevat aikuisenakin terapioissa.
Toiseks: Muakin ottaa päähän, miten aina tällaisissa alkoholikeskusteluissa paikalle pölähtää joukko niitä, jotka luettelevat, miten vähän ja harvoin juovat. Ketä kiinnostaa, kun ei siitä ole edes kyse, että kuka juo vähiten ja kenen kutreille se kirkkain onnistuneen vanhemmuuden kruunu pitäisi asettaa.
Heh, tuo oli "paras" tuo aika alkuvaiheen kommentti, että "tuttavaperheeni vanhemmat juovat joka ilta kolme saunaolutta ja ihan opettajia ovat ammatiltaan".Olen sitä mieltä, että jos "täytyy" joka ilta juoda olutta muka rentoutumiseen, niin sitten on riippuvainen alkoholista, eikä se ole hyvä juttu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei, kunhan pysyy ajokunnossa..
Oletat, että kaikilla on ajokortti?? Tai auto?
Joka ilta tai päivä kolme tölkkiä. Laskepa viikko kulutus.
Mun mielestä rentoutumiseen joka päivä alkoholia kuulostaa huonolta ja toisekseen kuulostaa että tuo rentoutmiseen on selitys. Ei pysty olemaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin ok. Itsekin otan aika usein 1-2 annosta/pv juurikin kestääkseni väsymystä ja vitutusta ruuhkavuosissa. T sossu
SEuraapa koska tuo annos nousee vahingossa 3-4/päivä, kohta on sixpakki/päivä... sitten tuleekin jo lisää vitutusta, ihan itseaiheutettua.
Tästä on kokemusta. Äitini "rentoutui" työpäivän jälkeen oluella tai kahdella. Vuosia kului, ja määrät lisääntyi. Sitten meni jo 10 pulloa illassa. Töihin lähdettiin krapulassa pastillia syöden. Juuri eilen vietiin sitten sairaalaan psykiatriseen arvioon. Ikää 75v ja isä ei jaksa enää häntä hoitaa. Voisi sanoa, että hänestä on tullut "juoppohullu". Nuorimmat lapseni eivät ole edes mummoa nähneet, niin pahaa katseltavaa ja kuultavaa on.
Voi tavaton näitä keskusteluja ;D Onko ok ottaa lasten läsnäollessa suklaakonvehti, jossa on likööriä sisällä? Ei ole, sillä sinulle riittää kyllä suklaa ilman alkoholiakin, jos ei ole tarkoitus humaltua ja joka tapauksessa lapset ottavat mallia ja ostavat isompana sitten vain tätä suklaata.
Pystyn helposti juomaan useamman oluen joka päivä ilman minkäänlaisia ongelmia. Se mitä juuri sinä minun valinnastani olet mieltä kertoo enemmän sinun ongelmallisesta suhtautumisesta. Jos vielä manaa alkoholiksi olutta niin silloin alkaa olla minusta vaarallisilla vesillä, ymmärtämättä että olut ei ole alkoholia. Tämä hulluus ja nämä ahdistukset näkyvät juurikin niissä joille toisen pari olutta on mielikuvituksen luoma suuri kauhistus. Hieman realismia siihen uskoonne. Olisiko ymmärrys ja totuus mitään????
Vierailija kirjoitti:
Eipä mulla kaljaa vastaan oo, mutta kysymys on juotko sitä maun vai humalan vuoksi. Jos maun, niin miksi et ottaisi osaa alkoholittomana?
Voi elämä mitä typeryyttä tämäkin kommentti!!! Tai voihan olla, että jotkut eivät tosiaan ole ikinä maistaneet alkoholittomia oluita tai viinejä. Tai sitten niitä alkoholillisia. Mutta koska ihan kaikki juomat, mehut, limpparit jne. ovat erimakuisia, niin luulisi silti tyhmemmänkin ymmärtävän, että eri juomat ovat eri makuisia.
Alkoholittomat juomat ovat harvoja poikkeuksia lukuunottamatta (ja ne poikkeukset ovat muutama siiderimerkki) ihan hirveän makuisia. Yritin raskaana ollessa löytää saunaoluelle alkoholitonta korviketta, mutta kaikki olivat juomakelvottomia maultaan. Lidlin ykkösolut on ihan hyvää, mutta siinäkin on alkoholia. Myös alkoholittomat viinit ovat pahoja. En ole humaltumisaikomuksen takia juonut moneen vuoteen, mutta pidän oluesta nimenomaan sen maun takia ja myös punaviinistä pidän varsinkin hyvän liharuoan kanssa. Voisin juoda ihan hyvin alkoholittomia, jos ne vaan olisivat yhtä hyvän makuisia kuin alkoholilliset.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä pidä paikkaansa.
Tuon viisauden perusteella minun pitäisi olla raivoraitis, koska vanhempanikin ovat. Lapsuudenkodissani ei koskaan näkynyt pisaraakaan alkoholia.
Kuitenkin käytän alkoholia itse jos en nyt päivittäin niin viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Muitakin rentoutumiskeinoja on. Suosikkini on hyvä seksi
Ennemmin se yksi olut/viinilasillinen/siideri tms. lapsen nähden kuin seksiä. :D
Mutta vakavasti puhuttuna, kaksi tai ainaki kolme olutta joka päivä alkaa olla kyllä jo liikaa. Yksi vielä menee, vaikka lapsen nähden.
No ei mun mielestä haittaa mitään. Tai no kolme on kyllä jo aika paljon... yhden tai kaksi hyväksyn :) Itsekkin saatan usein (ei päivittäin mutta parina-kolmena päivänä viikossa) ottaa lasillisen viiniä just vaikka ruokaa laittaessa tai sitten ihan vain rentoutuessa. Ei se olut ole sen kummosempi. En näe siinä mitään pahaa :)
Vierailija kirjoitti:
Pystyn helposti juomaan useamman oluen joka päivä ilman minkäänlaisia ongelmia. Se mitä juuri sinä minun valinnastani olet mieltä kertoo enemmän sinun ongelmallisesta suhtautumisesta. Jos vielä manaa alkoholiksi olutta niin silloin alkaa olla minusta vaarallisilla vesillä, ymmärtämättä että olut ei ole alkoholia. Tämä hulluus ja nämä ahdistukset näkyvät juurikin niissä joille toisen pari olutta on mielikuvituksen luoma suuri kauhistus. Hieman realismia siihen uskoonne. Olisiko ymmärrys ja totuus mitään????
Kuusi jo tähän mennessä ilmoittanut että he eivät ymmärrä omaa parastaan vaan jatkavat itseään ahdistavaa uskoa siitä, että minulle olisi haittaa parista kaljasta. Kuusi hullua ja sairasta joille asia ei edes kuulu, tuhoavat oman mielenterveytensä koska juon olutta. No siihen en ole syyllinen he tekevät itse valintansa haitata elämäänsä ja terveyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusi jo tähän mennessä ilmoittanut että he eivät ymmärrä omaa parastaan vaan jatkavat itseään ahdistavaa uskoa siitä, että minulle olisi haittaa parista kaljasta. Kuusi hullua ja sairasta joille asia ei edes kuulu, tuhoavat oman mielenterveytensä koska juon olutta. No siihen en ole syyllinen he tekevät itse valintansa haitata elämäänsä ja terveyttään.
Montakohan olet tänään jo juonut? Meinaan on sen verran sekavaa tekstiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten et ymmärtänyt ja luulet että sekin on minun vikani. Taitaa tuo sairautesi tai siis näyttää siltä ettei sairauteesi ole lääkettä. Säälin sinua mielenterveyden ongelmista kärsivää rukkaa. Yritä hakea apua jos vielä heräisit todellisuuteen, ehkä kaikkea ei ole kohdallasi vielä menetetty.(toivon vilpittömästi niin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten et ymmärtänyt ja luulet että sekin on minun vikani. Taitaa tuo sairautesi tai siis näyttää siltä ettei sairauteesi ole lääkettä. Säälin sinua mielenterveyden ongelmista kärsivää rukkaa. Yritä hakea apua jos vielä heräisit todellisuuteen, ehkä kaikkea ei ole kohdallasi vielä menetetty.(toivon vilpittömästi niin)
EI helvetti... Huutonaurua! :D :D :D
Kyllä on taas ihmeellinen keskustelu! Aloittaja puhuu yhdestä oluesta, ketjun edetessä kyseessä onkin päivittäinen kaljan dokaaminen. Av ei petä! Ihmettelen myös aina, miten kaikki "yksi lasi viiniä silloin tällöin hyvän pihvin kanssa"- ja "yksi saunaolut ehkä kerran kuussa"-ihmiset kasautuvat tänne Vauva-palstalle?