Exän mielestä hänen ei tarvitse osallistua lapsen harrastuskustannuksiin!
Eli hän kokee ettei ole hänen velvollisuus maksaa - kuulemma MINUN päättämiäni, harrastuksia lapselle. Osallistuu yhden harrastuksen kuluihin koska se on hänen mukaansa "yhdessä sovittu harrastus" ja muut eli ne "minun keksimät" (kuten hän sanoo) niin liian kalliita, eikä siis aijo maksaa niistä 50% kuten olisi reilua. Lapsella on tällä hetkellä kolme harrastusta ja pitää niistä kaikista. Tuntuu vähän väärältä pakottaa hänet luopumaan jostain vain siksi ettei isä osallistu kuluihin! Mun on yksin mahdoton maksaa kaikkea, kun osaan harrastuksista tarvii varusteita ja kuljetustakin, jotka tietty myös maksaa. Lisäksi vielä se aika mikä mulle näihin menee. Voiko tästä ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, eli eikö ole miehen velvollisuus osansa maksaa? Eikö nämä harrastukset voisi nostaa jopa elareiden määrää, kun ovat kuitenkin suoraan lapsesta aiheutuneita kuluja? Tällöin exä ei ainakaan mitenkään voisi välttää osallistumista?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Minuakin suututti, kun eksä lisäsi lapselle toisen tennistunnin viikossa... Ymmärrän eksääsi hyvin.
Sano sinä sille lapsellesi että hän ei ole toisen tennistunnin arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Hei, tämähän on ihan perusjuttu ydinperheessäkin. Vanhemmat miettivät mihin harrastuksiin on varaa, ei kumpikaan voi lähteä sooloilemaan toisen tietämättä.
3 harrastusta on paljon, varsinkin jos ovat kalliimpia. Meillä nettotulot n. 4700€ eikä meilläkään ole varaa maksaa 3: lle lapselle jokaiselle 3 kallista harrastusta.
Elämä on valintoja.
Mitä te ulisette kolmen harrastuksen maksuista, jos lapsen isä ei maksa edes yhden harrastuksen kuluista mitään? Eiköhän kohtuullista ole että edes tärkeimmän harrastuksen kulut jaetaan. Ihmettelen näitä isiä ja teitä sivullisia jotka näette tässä vain jonkun vanhempien välisen taiston. Kyse on siitä lapsesta. Jokainen hyvä vanhempi haluaa suoda lapselleen mielekkään harrastuksen. Ja tuskin nuo kaikki kolme harrastusta ovat kalliita.
Ei lähivanhempi voi sanella toista vanhempaa maksamaan milloin mitäkin ilman erikseen asioista sopimista.
Jos toisella ei ole varaa maksaa enempää, ei auta kuin tyytyä niihin harrastuksiin, joihin lähivanhempi kokee varojensa riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te olette elatussopimuksessa asiasta määritelleet? Jos, ette ole erikseeen sopineet mitään niin isälle ei ole velvollisuutta maksaa edes sitä yhtä. Sinulla ei ole mitään diktatuurimaista valtaa tarjota lapselle elintasoa, johon sinulla ei ole varaa ja vaatia toista osallistumaan siihen.
Asia järjestyy kyllä aika helposti kun käy uuden mutkan lastenvalvojalla. Muutenkin nuo minimielarit on ihan paskaa. Elarit tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei lähivanhempi voi sanella toista vanhempaa maksamaan milloin mitäkin ilman erikseen asioista sopimista.
Jos toisella ei ole varaa maksaa enempää, ei auta kuin tyytyä niihin harrastuksiin, joihin lähivanhempi kokee varojensa riittävän.
Se lasketaan lastenvalvojalla ja viime kädessä käräjillä onko vara vaiko ei. Ei se isä sitä itse voi sanella ettei ole vara.
Ei lapsen voi antaa harrastaa jalkapalloa, Koripalloa ja salibandya kaikkea kerralla. Pitää valita yksi harrastus johon panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin talviharrastukseen kuluu neljä hunttia? Vai pitikö kaikki varusteet ostaa uutena vaikka niihin ei ole varaa?
Neljä-viisisataa vuodessa on ihan lähtötaso kaikessa seuraurheilussa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, valitan harrastuskulut ei kuulu lapsen pakollisiin kuluihin, eli etävanhemman ei tarvitsisi osallistua edes siihen yhteen harrastukseen. Elatusmaksuissa on huomoitu lapsen välttämättömät kulut ja muuta etävanhempi ei ole lain mukaan velvollinen maksamaan. Tuo yhteenkin harrastukseen osallistuminen on siis extraa sinulle exältäsi joten en nyt sinuna kehaisi vaatia vielä lisäharrastuksiinkin! Kyllähän sunkin on mietittävä että onko tuollaisessa harrastamisessa edes mitään järkeä jos kaikki raha ja aika niihin uppoaa? Typerää edes aloittaa lapselle uusia harrastuksia joihin ei sitten olekaan varaa ja joutuu sitten martyyrinä lopettamaan kesken "kun ei se isä osallistukaan". Olisit keskustellut jo ennen harrastuksen aloittamista asiasta, mutta sehän se vissiin pointti onkin että exä on vaan kiva rahahana jonka velvollisuus on vain ja ainoastaan maksaa kuluja
Harrastuskulut lasketaan elareihin. Et tiedä mistä puhut.
Nuo pitää sopia ennen kuin se lapsi aloittaa sen harrastuksen. Niin ydinperheessäkin tehdään.
Jos olisin tämä exä niin ilmoittaisi lapsen vielä neljänteen tosi kalliiseen harrastukseen ja vaatisi sinua kustantamaan myös siitä puolet. Onhan nyt aikoihin eletty että ilman toisen suostumusta voi pyytää maksamaan vaikka mitä vaikka toisella ei olisi siihen varaa. Ymmärrän jos katsotaan että tuloista jää varaa vaikka ylimääräistä pari sataa niin se voidaan määritellä lapsen harrastus kuluihin
Onkohan eron syynä ollut se, että ap. määräili?
Moni unohtaa sen seikan että eron tullessa elintaso muuttuu ja aina ei voi saada kaikkea, ei edes rahastamalla ex puolisoa.
Yhdessä sovitut harrastukset jaetaan tasan, mutta sitten jos toinen vanhempi haluaa lisätä harrastuksia niin maksaa itse, kuten muissakin asioissa. Itselläni tilanne että exä maksoi sovitut elarit (yli minimin) mutta ei osallistunut mihinkään joka koski hevosharrastusta koska se oli minun ja tyttären harrastus johon hänellä ei ole mitään osaa eikä arpaa eikä rahaa/tietämystä. Tämä järjestely sopi mulle hyvin, ei ois tullut mieleenkään kinuta niitä kuluja exältä jostain harrastuksesta joka on ihan kokonaan äiti/tytär harrastus. Miksi exä maksaisi harrastuksesta josta minä olen kokonaan päättänyt?
Toisaalta puolisoni exä on tätä kastia että yrittää meillä rahastaa ihan 100-0 kaikkia hänen sopimia harrastuksia meiltä kysymättä ja jopa lomamatkat mitkä he tekevät kuuluisi siis meille hänen mielestään. Elikkä elarit ois tällainen pohjaton kaivo josta voi vaan ottaa lisää ja lisää, ostella surutta joka kuukausi monella sadalla eurolla vaatteita ja sitten kinuta lisää kun tili on tyhjä. Elarit nyt jo korkeat mitä maksetaan ja niihin on siis laskettu kaikki kulut ja vielä paljon ylimääräistä mutta budjetointi on joillekin vaikeaa jos on tottunut siihen että joku aina maksaa.
Erilaisia ollaan :)
Vierailija kirjoitti:
Moni unohtaa sen seikan että eron tullessa elintaso muuttuu ja aina ei voi saada kaikkea, ei edes rahastamalla ex puolisoa.
Yhdessä sovitut harrastukset jaetaan tasan, mutta sitten jos toinen vanhempi haluaa lisätä harrastuksia niin maksaa itse, kuten muissakin asioissa. Itselläni tilanne että exä maksoi sovitut elarit (yli minimin) mutta ei osallistunut mihinkään joka koski hevosharrastusta koska se oli minun ja tyttären harrastus johon hänellä ei ole mitään osaa eikä arpaa eikä rahaa/tietämystä. Tämä järjestely sopi mulle hyvin, ei ois tullut mieleenkään kinuta niitä kuluja exältä jostain harrastuksesta joka on ihan kokonaan äiti/tytär harrastus. Miksi exä maksaisi harrastuksesta josta minä olen kokonaan päättänyt?
Toisaalta puolisoni exä on tätä kastia että yrittää meillä rahastaa ihan 100-0 kaikkia hänen sopimia harrastuksia meiltä kysymättä ja jopa lomamatkat mitkä he tekevät kuuluisi siis meille hänen mielestään. Elikkä elarit ois tällainen pohjaton kaivo josta voi vaan ottaa lisää ja lisää, ostella surutta joka kuukausi monella sadalla eurolla vaatteita ja sitten kinuta lisää kun tili on tyhjä. Elarit nyt jo korkeat mitä maksetaan ja niihin on siis laskettu kaikki kulut ja vielä paljon ylimääräistä mutta budjetointi on joillekin vaikeaa jos on tottunut siihen että joku aina maksaa.
Erilaisia ollaan :)
Sanot että elarit nyt jo korkeat mitä _maksetaan_. Et kai sinä niitä elareita maksa miehesi lapsesta?! Sinulla on mielestäsi suurempi oikeus miehesi tulotason asioihin kuin hänen lapsellaan? Vaikutat samanlaiselta kuin oman exäni uusi nainen. Hänenkin mielestään exäni rahat kuuluvat enemmän hänelle ja hänen lapsilleen (ei heidän yhteisiä) kuin miehensä omille lapsille. 😁 On siinä kyllä kans ihminen syyttämään toisia ahneiksi. Mene peilin eteen niin näet ahneen.
Uteliaisuuttani kysyn oletko ap mies vai nainen?
Et voi kuitenkaan olla molempia. Veikkaan että olet mies, etkä trollaa huviksesi vaan ajaakseesi omaa sairasta agendaasi.
Jos olet nainen niin n u s s i t k o isääsikin kun on niin hyvä tyyppi?
Kyllä, lasten kulut kuuluu molemmille.