Exän mielestä hänen ei tarvitse osallistua lapsen harrastuskustannuksiin!
Eli hän kokee ettei ole hänen velvollisuus maksaa - kuulemma MINUN päättämiäni, harrastuksia lapselle. Osallistuu yhden harrastuksen kuluihin koska se on hänen mukaansa "yhdessä sovittu harrastus" ja muut eli ne "minun keksimät" (kuten hän sanoo) niin liian kalliita, eikä siis aijo maksaa niistä 50% kuten olisi reilua. Lapsella on tällä hetkellä kolme harrastusta ja pitää niistä kaikista. Tuntuu vähän väärältä pakottaa hänet luopumaan jostain vain siksi ettei isä osallistu kuluihin! Mun on yksin mahdoton maksaa kaikkea, kun osaan harrastuksista tarvii varusteita ja kuljetustakin, jotka tietty myös maksaa. Lisäksi vielä se aika mikä mulle näihin menee. Voiko tästä ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, eli eikö ole miehen velvollisuus osansa maksaa? Eikö nämä harrastukset voisi nostaa jopa elareiden määrää, kun ovat kuitenkin suoraan lapsesta aiheutuneita kuluja? Tällöin exä ei ainakaan mitenkään voisi välttää osallistumista?
Kommentit (55)
Entäs onko susta ap oikein, että esim toimeentulotuella elelevien perheiden lasten kaikki harrastukset maksettaisiin valtion kassasta? Tottahan toki köyhien täytyy saada harrastaa siinä, missä työtä tekevienkin, eli tietenkin täytyy tyttöjen päästä elitisti talleille yksityiseen esteopetukseen ja pojat kun tähtää seuraaviksi räikkösiksi, niin eiköhän heillekin kuulu maksaa carting... Ei kun, eihän se näin mene, sossukin osallistuu harkiten KOHTUULLISIIN harrastuskuluihin...
Vähän samaan sä nyt koitat vedota tässä ex asiassa, sulla se ex siis vastaa tuota valtion kassaa...
Vierailija kirjoitti:
No lapsi on pian 10 vuotias joten kyllä minusta tarvii harrastuksia. Lapsi myös pitää jokaisesta harrastuksestaan. Yksi näistä tosin on talviharrastus vain, jonka varusteisiinkin mulla meni yli 400e tänä talvena. Mihinkään näistä exä ei aijo kuulemma osallistua. Ei hän kuitenkaan vastustakaan harrastamista muttei halua käyttää omaa aikaansa näihin kuskaamiseen. Ei myöskään itse harrasta tätä talviurheilulajia joten yksinomaan mun vastuulla on hoitaa kaikki käytännönjututkin harrastukseen liittyen. Exä maksaa myös vaan minimielarit joten eipä siihen voi olla sisällytetty mitään harrastuskuluja. Ei tuolla kustanna minusta edes lapsen peruselämistä! Mä kylläkin olin siinä luulossa että elarilaskelmissa otettaisiin huomioon jos lapsella on esimerkiksi jotain kalliimpia harrastuksia tai muita kuluja? koska ei ole reilua että ne jää voin toisen vanhemman kustannettavaksi. Näin minusta.
ap
Vanhenmuutta ei voi jakaa tasan. Mitä enemmän on oikeuksia sitä enemmän on myös velvollisuuksia ja muualla asuvalla se ainoa velvollisuus on elatukset. Elatusmaksu on kulutustietojen varassa riittämätön lapsen elatukseen, mutta siksi lapsella on kaksi vanhempaa jotka vastaa lapsen riittävästä elatuksesta. Eli elatusmaksun ei kuulukaan kustantaa yksinään peruselämistä vaan siihen lasketaan elatus, lapsilisä ja sinun osuus. Silloin puhutaan jo ihan eri summista, jolla jo katetaan paljonkin.
Minkä verran lapsella sitten jää omaa aikaa olla kavereiden kanssa, jne. 10v. kohdalla kolme kuullostaa liiottelulta harrastemäärältä.
Jos exä pystyy nytkin maksamaan vain minimielarit niin mistä luulet että hän repii pari tonnia vuodessa johonkin hemmetin harrastuksiin?
Ja tottahan se on että nuo on sun keksimiä harrastuksia, etkä kyllään mitenkään voi pakottaa miestä näihin osallistumaan. Milläs sitä paitsi maksat jos ei vaan rahaa ole? Jos sinusta kaikki rahat kannattaa tuhlata lapsen harrastamiseen niin se on sitten sun ongelmas millä saat rahoitettua ja turha valittaa jos kaikki aikakin niihin menee
Lapsen harrastukset ja niiden maksut sovitaan yhdessä. Jos toinen vanhempi hankkii lapselle yksinään harrastuksia, niin myös maksaa ne yksinään. As simple as that.
Mihin talviharrastukseen kuluu neljä hunttia? Vai pitikö kaikki varusteet ostaa uutena vaikka niihin ei ole varaa?
Jokainen hankkikoon lapselleen harrastuksia varojensa mukaan. Ei harrastukset ole jotain perusoikeuksia.
Varmaanhan olette lastenvalvojalla käyneet läpi lapsen kaikki menot mm. Harrastukset, kun sovitte elareista? Siellähän myös sovitaan, mitä elarit sisältää ja onko sovittu ylimääräisistä yhdessä maksettavista kuluista.
Eksäsi on fiksu. Maksaa vähistä tuloistaan jo jopa enemmän kun lain puitteissa tarvisi. Tajuaa että hänellä ei ole varaa eikä ehkä haluakaan osallistua kolmen kalliin harrastuksen kustannuksiin, eikä näin ollen näitä maksa. Sinä sen sijaan taidat elää yli varojesi ja se jos mikä ei ole kovin fiksua. Tiedän että se vituttaa ettei ole rahaa kustantaa sellaista elintasoa itselle ja lapselle kuin haluaisi, mutta sä et tilannetta voi muuttaa kuin korkeintaan siten, että itse alat tienata enemmän. Ei se lapsi siitä kuitenkaan kärsi jos ei saa harrastaa kolme harrastusta, joka on siis todella paljon!! Parempi olisikin opettaa lapselle että nuo on kalliita harrastuksia ja teillä ei ole varaa kuin yhteen. Nyt jos hän ajattelee että kaikkea voi harrastaa ja kaiken automaattisesti saa, niin mitkä on vaatimukset teininä? Mistä haalit rahat mopoihin yms.
Ap ei ole vieläkää vaivautunut kertoo, että mitä harrastuksia lapsellasi on. Näytät eläävän ylivarojen.
Kun joutuu eroamaan, kaikki muuttuu. Ymmärsin jo lukiolaisena, että hankin hyvän koulutuksen ja työn, koska milloinkaan ei voi tietää, mitä elämässä voi sattua. Voi joutua jäämään yksin lasten kanssa - syystä tai toisesta. Toinen ihminen voi myös olla sellainen, joka jättää kaiken. Olen aina ollut vastuussa tekemisistäni. Valitettavasti, kun ero tulee, kaikki ei voi jatkua samanlaisena. On pakko kantaa seuraukset. Joutuu myös paljon kärsimään. Olen miettinyt, kuinka moneen lapseen minulla on varaa ja kuinka monta lasta jaksan kasvattaa aikuiseksi. Lapset ovat aina olleet etusijalla ja olen aina ollut käytettävissä. Olen myös aina ollut töissä, vain äitiyslomat kotona. En ymmärrä, miksi lasten harrastuksiin kuljettaminen on niin raskasta. Meillä on aina harrastettu paljon, ja lasten harrastukset ovat antaneet valtavasti myös meille vanhemmille. Itse harrastin lapsena partiota ja pianonsoittoa, luistelin ja hiihdin yms. - maaseutupaikkakunnalla. Opiskelin isoissa kaupungeissa ja harrastin kaikenlaista. Kun tuli omien lasten aika, halusin heidänkin nauttivan. Voisin luetella halpoja harrastuksia paljon. Nyt lapset ovat aikuisia. Taas on aikaa itseä varten.
On ihan normaalia, että yhdellä lapsella ei ole kolmea kallista harrastusta! Jos ei ole varaa, ei haalita lisää. Sen voi sanoa myös lapselle, jos ei ole varaa kaikkiin harrastuksiin, joita keksii haluta aloittaa.
Vierailija Exä maksaa myös vaan minimielarit joten eipä siihen voi olla sisällytetty mitään harrastuskuluja. Ei tuolla kustanna minusta edes lapsen peruselämistä!
</p>
<p>ap[/quote kirjoitti:Ei sillä pidäkään kattaa lapsen peruselämistä koska myös sinulla on elatusvelvollisuus lapseen ja myös sinun pitää osallistua tulojesi mukaan lapsen elatukseen. Voi tsiisus taas näitä...
Ap. Isän maksamat elarit on vain 1 osuus lapsen elatuksesta. Kun lapsen elatus koostuu elarista, lapsilisästä (jonka nähtävästi sinä saat) ja lisäksi sinun osuudesta. Tulee jo monia satoja euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija Exä maksaa myös vaan minimielarit joten eipä siihen voi olla sisällytetty mitään harrastuskuluja. Ei tuolla kustanna minusta edes lapsen peruselämistä!
</p>
<p>ap[/quote kirjoitti:Ei sillä pidäkään kattaa lapsen peruselämistä koska myös sinulla on elatusvelvollisuus lapseen ja myös sinun pitää osallistua tulojesi mukaan lapsen elatukseen. Voi tsiisus taas näitä...
Vierailija kirjoitti:
No jaah, tavallaan ymmärrän kyllä ex miestäsi. Sinä olet haalinut lapselle ilmeisen kalliita ja aikaa vieviä harrastuksia, joita et itsekään kykene kustantamaan. Samalla kuitenkin vaadit että exä maksaa sievoiset summat näistä, vaikkei hänelläkään ole varaa niihin? Tai vaikka hänellä olisikin varaa niin ehkei vaan koe että lapsi (minkä ikäinen?) tarvii oikesti kolmea harrastusta johon kaikki vapaa-aika sitten uppoaa. Et voi mielestäni pakottaa osallistumaan noihin kuluihin kun ette ole niistä selvästikään yhdessä päättäneet.
Olen täysin miehen puolella.
Kuinka monella aikuisella on kolme harrastusta johon osallistuu joka viikko? Kuinka monella on sellaiset harrastukset jotka vaativat paljon aikaa ja rahaa?
Vierailija kirjoitti:
MÄ en usko, että mies paljoakaan joutuisi maksamaan, vaikka lastenvalvojalle asian veisitkin.
Kyllä harrastuskulut lisätään menoihin ja jaetaan.
Onpas täällä harvinaisen pihalla olevia ihmisiä. Olen samassa tilanteessa kuin ap. Harrastusten kulut kuuluu jakaa kummankin vanhemman kesken. Tämä tieto on ihan lastenvalvojalta. Olisi myös reilua että kumpikin kuljettaa, mutta sehän nyt on ihan liikaa vaadittu isiltä. 🙄 omilla lapsillani on kaksi harrastusta molemmilla. Partiot ja yksi liikuntaharrastus. Lajit on löydetty monen vuoden kokeiluiden jälkeen ja nyt viimeinkin on jotain mistä he pitävät. Isän mielestä kulut ei kuulu hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Juridisesti on säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elastusmaksuja. Harrastusmaksu eivät ole perustarpeita, joten niitä ei sisällytetä elatusmaksuihin.
Miksi puhut asiasta josta et selkeästi ole perillä?
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se menee, että peruselatuksen päälle maksetaan vain yhdessä sovitut kohtuulliset harrastusmaksut. Hankala tilanne silloin, jos on kovin eriävät mielipiteet lapsen harrastamisesta. Mitään et voi kuitenkaan vaatia.
Sinäkin olet pihalla. Voi vaatia ja on hyvät mahdollisuudet saada.
No lapsi on pian 10 vuotias joten kyllä minusta tarvii harrastuksia. Lapsi myös pitää jokaisesta harrastuksestaan. Yksi näistä tosin on talviharrastus vain, jonka varusteisiinkin mulla meni yli 400e tänä talvena. Mihinkään näistä exä ei aijo kuulemma osallistua. Ei hän kuitenkaan vastustakaan harrastamista muttei halua käyttää omaa aikaansa näihin kuskaamiseen. Ei myöskään itse harrasta tätä talviurheilulajia joten yksinomaan mun vastuulla on hoitaa kaikki käytännönjututkin harrastukseen liittyen. Exä maksaa myös vaan minimielarit joten eipä siihen voi olla sisällytetty mitään harrastuskuluja. Ei tuolla kustanna minusta edes lapsen peruselämistä! Mä kylläkin olin siinä luulossa että elarilaskelmissa otettaisiin huomioon jos lapsella on esimerkiksi jotain kalliimpia harrastuksia tai muita kuluja? koska ei ole reilua että ne jää voin toisen vanhemman kustannettavaksi. Näin minusta.
ap