Vietkö lapsesi päiväkotiin jos itse olet kotona päivät
Nukut ja shoppailet, kun lapset päivähoidossa, joku työssäkäyvä kuumeisesti odottaa vapautuvaa päiväkotipaikkaa lapselleen.
Kommentit (18)
Työttömät miehet tekevät poikkeuksetta näin. Toki nakittavat päiväkotiviennit työssäkäyvälle vaimolleen.
Olen kotona päivät, koska teen etätöitä. En voi hoitaa lapsia samalla, joten kyllä, vien heidät päiväkotiin.
Vein, kun olin pienemmän kanssa kotona. Muutamakin syy, lasten ikäero oli sen verran suuri eli isompaa kohtaan olisi ollut todella väärin katsella sitä mun zombie-menoa nukkumattomien öiden jälkeen täällä kotona. Esikoinen oli tuossa vaiheessa ollut jo 2v päiväkodissa eli hänellä oli siellä jo oma, läheinen kaveripiiri ja tuttuja aikuisia. Ja se toinen syy: jos olisin ottanut hänet pois pkodista, olisimme menettäneet tuon paikan ja sit vuotta myöhemmin olisi opeteltu kahden lapsen kanssa uuden päiväkodin lapsia ja aikuisia ja rutiineja. Ja mahdollisesti kahden eri päiväkodin, koska sisarussääntöä ei olisi ollut varmistamassa, että molemmat on samassa paikassa. Tämä siis Espoossa 2000-luvun alussa.
En vienyt. Olin äitiyslomalla ja sen jälkeen hoitovapaalla juuri siksi, että sain touhuilla yhdessä lasteni kanssa ja seurata heidän kasvuaan. Tuo oli työntäyteistä mutta ihanaa aikaa.
Tyttö oli 4,5v kun pikkuveli syntyi ja hän suorastaan rakasti päiväkotia kavereineen. Ei olisi tullut mieleenkään ottaa häntä kokonaan pois päiväkodista. Tyttö oli päiväkodissa joka toinen päivä ja jakoi sen 1 paikan siis toisen lapsen kanssa. Tuli siis 10 hoitopäivää/kk. Ma, ke ja pe ja seuraavalla viikolla ti ja to. Ja päiväkoti oli niin ihana et jos oli ei-hoitopäivinä joku erikoismeno esim. Teatteri, konsertti tai metsäretki niin tyttö pyydettiin mukaan sen retken ajaksi. Ja näin ryhmä pysyi samana koska tyttö meni eskariin 5v koska on syntynyt loppuvuodesta.
Vien. Saan nukkua päiväunet, katsella leffoja ja syödä herkkuja ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
En vienyt. Olin äitiyslomalla ja sen jälkeen hoitovapaalla juuri siksi, että sain touhuilla yhdessä lasteni kanssa ja seurata heidän kasvuaan. Tuo oli työntäyteistä mutta ihanaa aikaa.
Kaikilla ei ole varaa äidin jäädä kotiin... työttömyyttä, ym Purran päällekkäisleikkauksia lapsiperhe köyhyyteen,👹
En koskaan vienyt lapsia päiväkotiin jos olin itse kotona. Olen aina viihtynyt lasteni kanssa. Kaikkein vaikein vaihe oli silti se kun koronan aikana piti tehdä kotona etätöitä ja lapseni olivat pieniä alakoululaisia. Minun piti hoitaa omat työni ja lasten koulut ja kotityöt yhtä aikaa. En tajua miten selvisin.
En vienyt. Lapseni eivät koskaan olleet päiväkodissa. Meillä oli kotona hoitaja, kun palasin töihin.
Vein. Hän oli siellä kuntoutettavana puolipäiväisesti. Matkojen takia olisi ollut huomattavasti helpompaa pitää hänet kotona.
Perheissä ratkaisee raha, ja miten äiti voi ym.., joten pidän turpani kiinni kun en tiedä perheitten tilanteita. 😝
Joka päivästä on maksettu niin silloin hoitoon viedään joka päivä
Ehdottomasti vien vaikka olen kotona. Juuri loppui palaveri ja nyt juon kahvit tässä. 14.15. on uusi palaveri.
Meillä päiväkoti edellyttää 2 vko ennen vapaapäiviä ilmoitusta siitä, että lapsi ei tule hoitoon tai joutuu maksamaan lapsen vapaasta sakkomaksun. Siksi on halvempaa viedä lapsi joka päivä hoitoon kuin pitää vapailla kotona. Esimerkiksi kesällä lapsi oli arkipäivät hoidossa, koska ei ehditty ajoissa ilmoittamaan lomista ja vapaista olisi saatu 600 e/kk lisämaksua siitä, että lapsi ei tule hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vein, kun olin pienemmän kanssa kotona. Muutamakin syy, lasten ikäero oli sen verran suuri eli isompaa kohtaan olisi ollut todella väärin katsella sitä mun zombie-menoa nukkumattomien öiden jälkeen täällä kotona. Esikoinen oli tuossa vaiheessa ollut jo 2v päiväkodissa eli hänellä oli siellä jo oma, läheinen kaveripiiri ja tuttuja aikuisia. Ja se toinen syy: jos olisin ottanut hänet pois pkodista, olisimme menettäneet tuon paikan ja sit vuotta myöhemmin olisi opeteltu kahden lapsen kanssa uuden päiväkodin lapsia ja aikuisia ja rutiineja. Ja mahdollisesti kahden eri päiväkodin, koska sisarussääntöä ei olisi ollut varmistamassa, että molemmat on samassa paikassa. Tämä siis Espoossa 2000-luvun alussa.
Eipä se sisarussääntökään takaa samaa päiväkotipaikkaa. Meillä ei lapset päässeet samaan päiväkotiin vaikka esikoinen oli siellä ollut useamman vuoden. Ei käynyt mielessäkään luovuttaa päiväkotipaikkaa sen takia pois ja katsoa mistä päin Helsinkiä paikan seuraavaksi saa.
Lisäksi vanhemmat lapset myös nauttivat siitä, että tapaavat muita omanikäisiä lapsia. Ei ole kiva olla ainoa lapsi puistossa keskellä arkipäivää, kun muut ovat päiväkodissa.
Helsingissä muuten toivotaan, että vaikka työttömät hakevat hoitopaikkaa jo silloin, kun aloittavat työnhaun. Ei niitä paikkoja ole antaa heti.
Vien koska olen lapseni omaishoitaja ja päiväkoti on hänelle kuntoutusta. Teen kaikki kotityöt ym päivän aikana koska kun lapsi on kotona hänen hoito vaatii kaiken huomion.
Vien lapsen päivähoitoon ja palaan kotiin. Naapuri teki lasun, kun lapsi oli mukanani töissä, joten tämä on nyt se vaihtoehto, joka oli pakko valita.
Shoppailemaan en päivän aikana ennätä, nyt on menossa lounastauko.