Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkiselle sektorille pitäisi kehittää "tuottavuusjohtamisjärjestelmiä"

Vierailija
18.09.2022 |

Yksityisyrityksissä, erityisesti teollisuusfirmoissa, on jo pitkään ollut käytössä kaikenmaailman laatujohtamisjärjestelmiä, ympäristöjohtamisjärjestelmiä, ynnä muita johtamisjärjestelmiä. Siis esim jos jokin tehdas valmistaa muttereita, niin sille tehtaalle on määritelty "laatuparametreja" sekä "ympäristöparametreja", eli kaikenmaailman kriteereitä joiden mukaisesti sen mutterinvalmistuksen pitää tapahtua, jotta syntyy riittävän hyvää laatua riittävän pienellä ympäristökuormituksella. Niiden parametrien mukaisesti sitä mutterinvalmistuksen laatua sekä ympäristökuormitusta sitten tarkkaillaan ja mittaillaan.
Yksityisyrityksissä siis tuotanto on aina ollut selvillä: on aina tiedetty että mitä tuotetaan. Siis esim ilmiselvästi mutteritehtaassa tuotetaan muttereita. Niin yksinkertaista. Johtamisjärjestelmillä on vain haluttu vaikuttaa siihen että miten tasan tarkkaan se tuotanto saadaan aikaiseksi, kuinka paljon "sivuvaikutuksia" ympäristölle jne se tuotanto aiheuttaa. Pääpointti selvä: muttereita! Sivupointti epäselvä: laatu, ympäristö,... ja niitä sivupointteja varten on ollut johtamisjärjestelmiä.
Mutta julkisella sektorilla asia on ihan eri, täysin päinvastainen! Julkisen sektorin tuotanto on hämärän peitossa, on ihmeellisen epäselvää että mitä julkinen sektori oikein tuottaa. Julkisen sektorin pääpointti on epäselvä! Miksi julkinen sektori on olemassa, mitä siellä saadaan aikaan, mikä se "tuote" on joka siellä syntyy, palkonko sitä "tuotetta" tuotetaan,...? Jotain tuotantoa julkinen sektori ilmeisesti/kenties/toivottavasti tuottaa, mutta mitä tuotantoa? Mitä on se tuotanto tai tuote jota julkinen sektori tuottaa?
Julkisen sektorin tuottamalle tuotannolle pitäisi määritellä jonkinlaiset parametrit, kriteerit, ja että miten sitä tuotantoa mitataan ja seurataan! Muutoin me ei tiedetä että mitä me oikein sieltä ulos saadaan ja kuinka paljon! Ikäänkuin olisi olemassa "tehdas", mutta me ei tiedetä että mikä se tehdas on, että onko se mutteritehdas vai nallekarkkitehdas vai taikurinhattutehdas vai pierutehdas vai oksennustehdas vai...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi varhaiskasvatuksessa on kyllä varhaiskasvatussuunnitelma, jonka toteutuminen mittaa lasten saaman varhaiskasvatuksen laatua ja siten varhaiskasvatusyksikön onnistumista tehtävässään. Varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisesta raportoidaan varhaiskasvatuksen esihenkilölle, lisäksi on tarkastuskäyntejä.

Vierailija
2/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on jo köytössä ATK = Automaattinen työn kaksinkertaistaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis onhan se nyt jo mitattavissa. Oikeus tuottaa oikeutta. Laatumääritelmät ovat laissa. Tehokkuus voidaan mitata karkeasti siten, montako tuomiota saadaan aikaiseksi (toki tässä pitää huomioida, että murhamysteerin käsittely vie rutosti paljon kauemmin kuin joku selkeä pieni velkomus).

Poliisi tuottaa turvallisuutta. Ratkaistujen ja ennaltaehkäistyjen rikosten määrä on se mittari.

Kulttuurilaitokset ovat vähän kinkkisempiä, koska niiden ensisijainen tavoite on säilyttää yhteistä kulttuuriperintöä. Lisäksi on sitten tietopalvelua ja näyttelyjä. Näyttelyissä voi mitata kävijämääriä ja tietopalvelussa palvelunopeutta ja määriä. Mutta mitenkäs tuo yhteisen perinnön säilyttäminen mitattaisiin? Tuhoutuneiden esineiden/asiakirjojen määrällä?

Vierailija
4/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Siitä on olemassa myös ATK 2.0: automaattinen työn komin- tai yli kertaistaminen. Kiitos surkeiden epätehokkaiden ja päällekkäisten järjestelmien ja työtapojen. Mutta näistä voidaan kyllä julkisen sektorin ruohonjuuritason työntekijöiden puolesta luopua.

Vierailija
5/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain boomerit käyttävät sanaa ATK.

Vierailija
6/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sektorilla on jo valmiiksi liikaa johtajia. 

Vierailija
7/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meillä ministeriöt, joiden ohjauksessa julkinen sektori toimii. Usein vaan käytännön taso ei tunnista strategista ohjausvaikutusta, tästä on ihan tutkimuksiakin.

Kannattaa lukaista julkiselle sektorille tehtyjä dippatöitä, niin saat asiasta yleiskäsityksen.

Tuottavuusohjelmat ovat usein kuntakohtaisia tai vain tiettyyn rajattuun hankkeeseen liittyviä.

Vierailija
8/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Mitä muuta meinaat että nykyään tehdään julkisellakaan. Olisi mukavaa tehdä joskus töitäkin, mutta aika kuluu juurikin noitten näpläämisessä ja näpläämiselle omistetuissa paltsuissa. 

Vierailija
9/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Mitä muuta meinaat että nykyään tehdään julkisellakaan. Olisi mukavaa tehdä joskus töitäkin, mutta aika kuluu juurikin noitten näpläämisessä ja näpläämiselle omistetuissa paltsuissa. 

Aivan samanlaista on yksityiselläkin. Et vaan koskaan kuule niistä.

Minä olen ollut molemmilla töissä, eikä se julkinen nyt kauheasti eroa kuin siinä, että tehdään enemmän asioita, siksi on enemmän sidosryhmiäkin. Turhia palavereja, turhaa vääntämistä ja väärin tehtyjä asioita on molemmissa.

Vierailija
10/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lisää järjestelmiä. Riittää kun on parempaa johtamista.

Vierailija
11/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustellaan loputtomasti kehittämisestä ja kehittämisen kehittämisestä. Jonkun pitäisi vaihtaa ne vaipatkin.

Vierailija
12/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustellaan loputtomasti kehittämisestä ja kehittämisen kehittämisestä. Jonkun pitäisi vaihtaa ne vaipatkin.

Kehittämisen pitäisi olla sitä, että olisi enemmän ihmisiä ja aikaa vaihtaa ne vaipat, ettei ihmiset uuvu. Siis työhyvinvoinnin kehittämistä.

Vierailija
13/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Jos sä olet jossain töissä siksi että tekisit jotain niin sä olet ihan sekaisin, ihan väärässä paikassa töissä, sun ei pitäisi olla töissä ollenkaan! Ei töihin enää nykyään mennä siksi että siellä jotain tehtäisiin, jotain saataisiin aikaiseksi. Kaikkea aikaansaamista ja tekemistä tulee siellä vältellä viimeiseen asti, vältellä kaikin voimin, ja kaikki aika tulee käyttää ihan vain siihen että täytellään kaikenmaailman raportteja sekä kirjaamisia ihan jokasuuntaan niin että vaikuttaa siltä että mukamas tosi paljon on tehty!

Mitään ei kuulu tehdä! Noiden seurantajärjestelmien tarkoitus on se että mitä vähemmän tehdään sitä enemmän vaikuttaa että paljon on tehty!

Vierailija
14/18 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mittaisit laatua ja tuottavuutta sosiaali- ja terveysalalla, varhaiskasvatuksessa tai vaikka perusopetuksessa?

Hyöty voi olla välitön tai näkyä vasta vuosikymmenien päästä. Se voi tuottaa rahallista hyötyä jollekin (kenen hyöty on tavoitteena) tai inhimillistä hyvinvointia ja pääomaa sekä elämänlaatua.

Jos tämän onnistut ratkaisemaan, niin tulet varmasti rikastumaan.

Vierailija
15/18 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin kuin löysinkin vielä tämän aloitukseni. Ja sinulle minun täytyy sanoa: ei, seis, olet väärässä! Tai siis,... noh, ihan täysin ja katastrofaalisesti ja totaalisesti väärässä.

Minun kokemukseni julkisesta alasta on esim koulutusala tai siis surkeat oppilaitokset joissa olen valitettavasti esim ollut oppilaana. Oppilaitoksessa opettajalla oli hirveä määrä asioita joita hänen piti tehdä ja kirjata. Siis opetussuunnitelmia ynnä muita vastaavia. Siellä luki opettajalle esim "opeta oppilaille vastuullisuutta". Ja niin opettajan piti itse pähkäillä että mitä se "vastuullisuus" oikein on ja itse keksiä että miten se "vastuullisuus" oikein opetetaan. Opettaja itse keksi, itse teki jotain oppilaita kohtaan ja sitten myös itse kirjasi että on sen tempun tehnyt. Jes! Ja tuohan ei ole yhtikäs minkään arvoista, tuo on pelkkää potaskaa koko touhu. Mutta tuota opettajantyö suuresti vaikutti olevan, että oli jokin pitkä lista asioita joita hänen piti oman pään mukaan tehdä ja sitten kirjata ja kirjata ja kirjata moneen paikkaan että monta kertaa ne asiat on tehty. Aivan totaalista hölynpölyä koko opettajantyö!

Elitotanoinniin: ne opetussuunnitelmat jne oli sen koulun/kunnan jotain omia SISÄISIÄ dokumentteja. Niissä käytettiin niiden omia mitälie termejä fraaseja keksintöjä hatusta tempaistuja juttuja kuten "vastuullisuus" ja kukin opettaja sai itse keksiä mitä kukin fraasi tarkoitti ja miten kutakin fraasia oppilaille opetetaan. Tsiisus mitä pelleilyä! Ja niiden organisaation omien sisäisten hatusta tempaistujen dokumenttien täyttämiseen opettajan työaika suuresti tuhlaantui.

Tuo ei ole JOHTAMISJÄRJESTELMÄ vaan jonkinlainen SISÄSIITTOINEN SULKEUTUNUT KOMMUNISTINEN LAITOS tai siis oravanpyörä joka on olemassa ainoastaan jotta se pyörä pyörisi, jotta niiden oravien ei tarttisi vain istuksia siellä sisällä paikallaan tyhjänpantteina.

Ja kohta kerron mitä ihan todellinen johtamisjärjestelmä on...

Vierailija
16/18 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin kuin löysinkin vielä tämän aloitukseni. Ja sinulle minun täytyy sanoa: ei, seis, olet väärässä! Tai siis,... noh, ihan täysin ja katastrofaalisesti ja totaalisesti väärässä.

Minun kokemukseni julkisesta alasta on esim koulutusala tai siis surkeat oppilaitokset joissa olen valitettavasti esim ollut oppilaana. Oppilaitoksessa opettajalla oli hirveä määrä asioita joita hänen piti tehdä ja kirjata. Siis opetussuunnitelmia ynnä muita vastaavia. Siellä luki opettajalle esim "opeta oppilaille vastuullisuutta". Ja niin opettajan piti itse pähkäillä että mitä se "vastuullisuus" oikein on ja itse keksiä että miten se "vastuullisuus" oikein opetetaan. Opettaja itse keksi, itse teki jotain oppilaita kohtaan ja sitten myös itse kirjasi että on sen tempun tehnyt. Jes! Ja tuohan ei ole yhtikäs minkään arvoista, tuo on pelkkää potaskaa koko touhu. Mutta tuota opettajantyö suuresti vaikutti olevan, että oli jokin pitkä lista asioita joita hänen piti oman pään mukaan tehdä ja sitten kirjata ja kirjata ja kirjata moneen paikkaan että monta kertaa ne asiat on tehty. Aivan totaalista hölynpölyä koko opettajantyö!

Elitotanoinniin: ne opetussuunnitelmat jne oli sen koulun/kunnan jotain omia SISÄISIÄ dokumentteja. Niissä käytettiin niiden omia mitälie termejä fraaseja keksintöjä hatusta tempaistuja juttuja kuten "vastuullisuus" ja kukin opettaja sai itse keksiä mitä kukin fraasi tarkoitti ja miten kutakin fraasia oppilaille opetetaan. Tsiisus mitä pelleilyä! Ja niiden organisaation omien sisäisten hatusta tempaistujen dokumenttien täyttämiseen opettajan työaika suuresti tuhlaantui.

Tuo ei ole JOHTAMISJÄRJESTELMÄ vaan jonkinlainen SISÄSIITTOINEN SULKEUTUNUT KOMMUNISTINEN LAITOS tai siis oravanpyörä joka on olemassa ainoastaan jotta se pyörä pyörisi, jotta niiden oravien ei tarttisi vain istuksia siellä sisällä paikallaan tyhjänpantteina.

Ja kohta kerron mitä ihan todellinen johtamisjärjestelmä on...

Ne todelliset johtamisjärjestelmät, yksityisyrityksissä, teollisuusfirmoissa,...

Ne ei ole sisäisiä juttuja, vaan jokin ulkopuolinen organisaatio valvoo että firma toimii tiettyjen ehtojen mukaisesti, siis "valvontaorganisaatio". Eikä se "valvontaorganisaatio" ihan vain hatusta tempaise termejä, vaan se tarkkaan määrittelee ne. Parametreja, standardeja, määritelmiä, sertifikaatteja,... tasan tarkkaan tiedetään mitä tehdään, miten tehdään ja miten se tekeminen mitataan sekä todistetaan.

Yhdenkään työntekijän ei tarvitse itse pohtia että "mitähän tämä termi tarkoittaa ja mitenköhän tämä tehdään", kun siihen on jokin standardi, jokin vakiotoimintatapa.

---

Aivan se ja sama jos firma itse sanoo "me ollaan tehty tosi paljon, meillä on siitä oma sisäinen kirjanpito, meillä on kilometrin mittainen lista siitä mitä me ollaan tehty, katsokaa vaikka!" Se lista voi olla ihan mitä vain mitä organisaatio itse on keksinyt!

Kun taas jos ulkopuolinen valvontaorganisaatio valvoo että firma toimii tasan tarkkaan tiettyjen ehtojen mukaisesti niin se valvontaorganisaatio antaa sille firmalle jonkin merkin, leiman, ympäristömerkin, laatumerkin, luottoluokituksen,... jonkin merkinnän josta on tasan tarkkaan määritelty että mitä se tarkoittaa, mitä firman on pitänyt tehdä ansaitakseen sen merkinnän.

Tämän enempää en nyt jaksa johtamisjärjestelmiä selitellä. Ne nyt vain on aivan täysin eri asia kuin ne julkisen sektorin työntekijöiden omat organisaation sisäiset merkinnät.

Vierailija
17/18 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. työkkärissä on tulostavoitteet ja niitä mitataan.

Vierailija
18/18 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. työkkärissä on tulostavoitteet ja niitä mitataan.

Nuo tulostavoitteet ja niiden mittaaminen ei tarkoita eikä todista yhtään mitään niin kauan kuin työkkäri ei saa niistä jotain ulkopuolisen valvontaorganisaation myöntämää leimaa kuten vaikkapa ISO, EMAS, FSC, PEFC,...