Älkää koskaan lainatko rahaa kellekään!!!!!
Kantapään kautta saa jotkut asiat oppia. "Kaverille" lainasin 150 e, koska oli hankalassa tilanteessa. Ajattelin, että ollaan oikeasti ihan hyviä kavereita. No sovittiin lainan takaisinmaksuajaksi 2 kk. Sovitun päivän tullessa aloin kysellä rahan perään, ja tämä "kaveri" suuttui MINULLE, kun kehtasin kysellä ja ahdistella häntä kun hänellä on vaikeaa ja että hän on pettynyt minuun! Olin ihan puulla päähän lyöty, miten juttu oli kääntynyt siihen, että minä teen jotain väärin?? Koskaan enää en lainaa rahaa kellekään!!!!
Kommentit (29)
Sellasta se on. Tuut varmaan ottaa takkii ton 150 euroa,mutta tulipahan ainakin selväks ettet tollasta ystävää tarvii. Jotkut on vaan nii kusessa omien raha-asioidenssa kanssa, että ei nillä tunnu pahalta edes polttaa siltoja takanaan.
Aia lainaa vaan se minkä on valmis hävii ja ei koskaan lainaa, lainan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minä lainasin muutaman kympin"kaverille" ihan siitä syystä että tiesin ettei maksa takaisin ja näin ollen ei myöskään kehtaa ottaa yhteyttä.
Otti siis yhteyttä vain silloin kun tarvitsi jotain.
Pieni hinta siitä että pääsin eroon :)
Muutama viikko sitten tuli viesti että sori kun on ollut niin pitkään velkaa ja olisiko lainata lisää, saan viikon päästä takas kaikki velat kun tulee sossun rahat. Joo en lainannut. En edes vastannut mitään.
Oishan sitä voinut muistuttaa, että ensin maksetaan entiset velat ja vasta sitten tehdään uutta.
Olis yhteyden otot loppunut kokonaan siihen paikkaan.
Vähän aiheen ohi, mutta jäänyt opiskeluajoilta kyrsimään rahan lainaamiseen liittyvä juttu...
Kaveri lainasi tyyliin 100 mk ja lupasi maksaa seuraavan opintotuen tultua. No, rahoja ei kuulunut. Eikä siinä mitään, tää oli ihan tavallista, ihan OK kaveri joka kyllä mielestäni oli aina hoitanut velkansa pois. Itselle tuli taloudellisesti vähän tukala tilanne (näitä sattuu opiskelijalle...) ja kaveri kehui saaneensa vanhemmiltaan reilusti avustusta. Maksoi satasen takaisin. Kysyin siinä sitten, että voitko auttaa puolestasi minua niin, että kun maksoit velan takaisin, niin lainaisit sen päälle satasen seuraavaan tukipäivään asti - vähän niin kuin vastavuoroisesti ja kun kerta avustuksiakin on tullut. "En ole sulle enää mitään velkaa" oli vastaus. Enkä saanut lainaa! Eipä kyllä tämä tapaus kehdannut sen koommin kysyä lainaa minultakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit hankalan tilanteen 2kk sitten mutta et enää? Et ole oikea ystävä.
Sinä sitten jaksat näitä....!
Minäkin opin jo kauan sitten, että varmin tapa pilata mikä tahansa ihmissuhde on raha. Mies oppi tämän myös kantapään kautta, hänellä oli yksi kaveri joka soitti aina vain silloin, kun tarvitsi rahaa. Tämä oli vielä kovin röyhkeä tapaus, lainasi kahdesti 50€ ja kummallakin kerralla rahat maksoi takaisin vähän huijauksen kautta (mies meni kaverin kanssa kauppaan ja 'ohoh, lompakko jäi, voitko maksaa kun olit velkaakin?' kaveri maksoi pitkin hampain). Kehtasi vielä kolmannen kerran pyytää lainaksi rahaa, mies sanoi että nyt ei ole yhtään ylimääräistä. "Miten niin muka? töissä käyvällä miehellä?" oli vastaus. Soitti vielä parin viikon päästä uudelleen, että joko palkka on tullut :D ei lainannut mies sille kaverille enää.
Vierailija kirjoitti:
Toi on niin totta!! Kannattaa vaan sanoa, että sulla on se periaate, ettet lainaa kellekään sellaista summaa, joka sulla itselläsi olisi varaa menettää. Viis tai kuusi euroa on eri asia, mutta 150 e on jo paljon...
Jotkut myös suuttuvat, jos et lainaa. Halvempi "ystävyyden" menetys tuokin kuin AP:n.
Mä oon aika veijari! Lainaan kavereilta rahaa ja laitteita kuten laturi, pelikonsoli+pelejä ym.
Emmä maksa ikinä takaisin tai palauta niitä. Kun kaverit kysyy rahaa tai tavaroitaan takaisin menen ihan hiljaiseksi puhkean itkuun ja itken. En siis sano mitään ja tämän teen aina kun tule puhe rahasta tai tavarasta.
Oon aika jeppe!