8kk vauva ei syö, äiti stressaa!
8kk tyttö vauva oppinut 2 viikkoa sitten konttaamaan. Sitä ennen söi jonkin verran n. pilttipurkin verran päivässä +imetys. Kaikki sanoi että kun lähtee liikkeelle alkaa syödä, no toisin kävi. Esim. tänään herätys 7.00 syönyt kaksi lusikallista puuroa ja äskettäin 2 lusikallista liha+peruna pilttiä ja muutama imaisu luumumehua päälle.
Alan olla todella huolissani ja stressaan tytön syönnistä!! Neuvolasta en saanut apua. Kysyttiin jaksaako vauva leikkiä ja onko muuten iloinen itsensä. No on mutta ei kai tämä ole normaalia?
Nyt myös lopettanut päivällä rintamaidon syönnin kokonaan, syö vielä illalla ennen nukkumaan menoa ja yöllä 2 kertaa. Tuttelia en ole koskaan saanut menemään alas, vettä menee se pari imaisua..
Tarvisin tukea ennen kuin sekoan. Alkaa olla väsy kun koitan tehdä itse sosetta ja ostan kaupasta mutta kaikki lentää roskiin!
Kommentit (14)
Ei lapset itseään nälkään tapa, kyllä alkaa syödä kun on nälkä. Jatka vain ruuan tarjoamista, kun lopettaa syömisen anna mennä. Älä tee ruokailusta kurjaa huudattamalla. En siis väitä että tekisitkääb, mutta huomio vain :)
Juu en ole huudattanu ja tuputtamiseen olen jo niin kyllästynyt. Lopetan heti kun kääntää päänsä pois.. Tyttö kasvanut koko ajan +1 käyrällä joten ei ihan hoikka vielä ole. Öljylisät kannattaa varmaan aloittaa vasta neuvolan käskystä? Olen myös miettinyt saako kalsiumia tarpeeksi?
Mutta tämä stressi on aivan kamala kun tuntuu että pakkohan tytöllä on olla nälkä jos ei syö mitään? Itsellä olisi jo niin kurja olo jos ei olisi viiteen tuntiin syönyt.. aaargh.. tuossa se kuitenkin konttaa ja koettaa päästä seisomaan ihan tyytyväisenä..
Siis mikä vitun luumumehu?! Huhhuh. Laita YouTube päälle ja sieltä vauvaohjelma ja ala lapioimaan suurin sitä sapuskaa.
Mun veljentyttö oli tosi pieniruokainen vielä tuossa iässä. Mä sanoisin, että jos lapsi ei vaikuta kipeältä (siis syömisestä kieltäytyminen johtuisi esim. allergiaoireista), hän on pirteä ja tyytyväinen, sun ei tarvitse olla huolissasi. Se on vaikeaa, uskon. Voisitko ehdottaa neuvolalle, että kävisitte ylimääräisessä painokontrollissa? Oletko muuten kokeillut sormiruokaa? Meillä molemmat lapset ovat sormiruokailleet vauvana, ja ovat tykänneet siitä kovasti. (Tuo veljentyttönikin sormiruokaili, mutta hänellä ne ruokahalut heräsivät siinä 9-10 kk iässä, eli ei sekään aina auta.)
Kivittäkää mut mutta sanon että tehostaisin imetystä. Tuon ikäisen vauvan pääravinto on äidinmaito, kiinteitä tarjotaan sen jälkeen ku on ensin imetetty. Sormiruokaa voi myös tarjota. Tärkeintä on ettei siirrä ahdistustaan ruokailutilanteessa vauvaan.
Kyllä tyttö kiinteitäkin syö vielä varmasti hyvällä ruokahalulla mutta nyt on tuollainen vaihe.
Jos imetyksen tehostaminen ei ajatuksena houkuta nii sitten on tartuttava korvikkeisiin. Joka tapauksessa tuon ikäinen ei tarvitse vatsansa täytteeksi kuin maitoa. Kiinteitä voi antaa toki niin paljon kuin maistuu, mutta ne ei vielä ole pääravinto.
Mä kyllä ehkä myös tehostaisin imetystä. Veikkaanpa, että ap antaa luumumehua vatsan toiminnan takia!
Meillä kuopus oli huono syömään kiinteitä vauvana. Rintamaitoa kyllä hörppi. Kasvoi hyvin, joten ei tarvinnut huolehtia. Lopulta alkoi syömäänkin paremmin, vasta kyllä lähempänä 1v ikää. On vain hitaasti uusille asioille lämpiävä luonne :)
Ap:lle neuvoja. Tuleeko pissaa vaippoihin, jos tulee ei ole kuivahtanut, jos ei niin yhteys neuvolaan ja lääkäriin. Jos pissaa tulee, lapsi on hyväntuulinen ja pirteä niin sovi neuvolaan ylimääräinen painokontrolli. Sitten tiedät riittääkö ruoka vai ei.
Onko pahakin ummetus? Ummetuskin usein heikentää ruokahalua. Tai sammasta suussa, jos suuhun sattuu lapsi ei halua syödä tai imeä. Hammas tulossa?
Kyllä ne syö kun on nälkä,jaksa tarjota vaan..joo tytöt lopettaa jostain syystä tissin kuin seinään tuossa iässä!
Ootko koittanut sormiruokaa jos kiinnostuis siinä samalla syömään..vähä hämäät nii saat itselle paremman mielen..kyllä se siitä lähtee luistamaan..ei ne nälkään kuole!
Meillä oli kanssa tommonen vaihe suunnilleen saman ikäsenä.
Oli niin paljon uutta, ettei rintaa malttanu syödä muttei myöskään kiinteet kelvannu. Jossain vaiheessa tuntu ettei syö mitään.
Ohi menee varmasti!
Sillä on vaihe. Menee siis ohi.
Mun tytöllä tuo vaihe kesti ikävälin 6kk - 1 v. :D Vähän alkoi turhauttaa mutta kyllä se ruokahalu sieltä löytyi.
Kuulostaa ihan normaalilta ap. Maitosi on varmaan niin hyvän makuista, ettei valikoivalle lapselle muu maistu. Kaikki lapset oppivat kuitenkin lopulta syömään.
Meillä poika 6kk, nyt 1,5kk kokeiltu kiinteitä ja alkuun meni tosi kivasti, mutta viimiset pari viikkoa on joko kieltäytynyt vallan tai syönyt vain muutaman lusikallisen (ehkä myös sen pilttipurkun verran max yhteensä). Nannia juo kyllä hyvinkin pullosta. Tää on kolmas muksu, joten en oo jaksanut hötkyillä, kuvittelisin että johtuu meillä hampaista (kovasti kutittaa ikeniä ja välillä vähän lämpöillyt). Oon huomannut, et huoneenlämpöset soseet (meillä päärynä ja luumu) maistuu parhaiten, niitä sitten oonki tarjonnu jos peruna-porkkana tms ei oo maistunu...
Sanoisin, ettei sullakaan mitään huolta!
En osaa neuvoa mutta meillä lapsi alkoi syömään kunnolla vasta 4v. Paino nousi aina niin vähän että tuli terkkarilta noottia ja annoin öljylisää ruokaan silti oli alipainoinen. Vieläkin on tosi hoikka 7v mutta nykyään on kausia jolloin syö jo ihan hyvin mutta sitten on myös kausia jolloin ei ruoka maistu.