Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE-toimisto osoittaa työtarjouksen osa-aikatyöhön?

Nimimerkki
03.02.2016 |

Onko mahdollista, että TE-toimisto lähettää kokoaikaista työtä hakevalle työttömälle työnhakijalle työtarjouksen 3-6 kk:n osa-aikatyöhön? Jos tuollaisen paikan ottaa vastaan työttömyysetuuden menettämisen uhalla, niin sittenhän voi käydä niin, että missaa mahdollisesti hakuun tulevan kokoaikaisen ja jopa toistaiseksi voimassa olevan työpaikan, koska määräaikaisesta työstä ei noin vaan lähdetä lätkimään. Ihan epäreilua!

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös, miksi TE-virkailijat painostavat hakemaan osa-aikatyötä, koska eivät sitten kuitenkaan anna olla rauhassa, vaan työssäkin olevaa kiusataan vielä uusilla toimenpiteillä. Tulee sellainen olo, että teinkö nyt ihan väärin, kun hain osa-aikatyötä. 

Vierailija
42/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei jo ilmoittautuessa voitaisi laittaa rasteja tyyliin "Vaikka alallani vuorötyö on normaalia, en sitä halua tehdä" ja samalla näkisi laskurista, että aha, tuon valitsemalla menettää 20% etuudesta ja "En suostu yli 10 min työmatkaan" ja kas, taas laskuri näyttäisi, eeät 15% etuudesta hupeni. Niin voisi itse rajoituksillaan päättää työttömyysetuuden tason.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös, miksi TE-virkailijat painostavat hakemaan osa-aikatyötä, koska eivät sitten kuitenkaan anna olla rauhassa, vaan työssäkin olevaa kiusataan vielä uusilla toimenpiteillä. Tulee sellainen olo, että teinkö nyt ihan väärin, kun hain osa-aikatyötä. 

Koska laki?

Vierailija
44/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti kyllä jos se on lähellä missä asut, työttömänä 3kk aktiivisuus tarkistuksen jälkeen voi tulla 5% vähemmys.

Vierailija
45/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole kyllä totta, että asiakastiedoissa on vain asiakkaan itse sinne täyttämiä asioita. Minun tiedoissa on ollut myös sellaista, jonka joku virkailija on sinne kiusaamismielessä laittanut ja kesti monta vuotta, että sain toisen virkailijan vihdoin ottamaan sen pois. Niitä itse täytettyjä tietoja ei myöskään voi muuttaa, joten siellä on varmasti paljon vanhentunutta tietoa. Esim. jotkut kieli - tai it - taidot voi vanhentua nopeastikin. Samoin joku 20 vuotta sitten käyty ammattikoulutus, jota ei ole koskaan saanut käyttää työmarkkinoilla ei varmastikaan vastaa tämän päivän koulutusta. 

Vierailija
46/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduskunta ne lait on säätänyt, ei työkkäri. Eikä ne virkailijat siellä itsekseen tee työtarjouksia, ne tekee tietokantapohjainen ohjelma, joka katsoo, mitä itse olette sinne kirjoittaneet ja sen perusteella katsoo sopivuuden.

Ensinnäkin: minä e ole kirjoittanut sinne itse mitään vaan te-virkailija henkilökohtaisessa tapaamisessa, antamieni tietojen perusteella toki. Sain lukea mitä hän sinne tallensi ja tiedot pitivät paikkansa. Siitä huolimatta minulle on tullut työtarjouksia paikkoihin joihin kokemukseni ja koulutukseni ei mitenkään riitä tai paikkohin joihin "oma auto välttämätön", minulla ei ole edes ajokorttia saati autoa ja tämä on siellä tiedossa.

Kyllä ne usein tarjoavat ihan mitä sattuu.

Ei ajokorttia? Surkeaa. Aika vaikea työllistyä. Riippuu tietysti alasta, mutta kuitenkin...

Vierailija
47/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri lähettää paskatarjouksia vailla mitään realiteetteja. Vantaalla jopa vuokratyöfirmojen nollasopimuspaikat  paskafirmoissa ovat "työtarjouksia". Laita sinne myös nollahakemus, eli niin paska hakemus ja ylikorkea palkkatoivomus , että ei ole toivoakaan saada paikkaa.

Huvittavin työtarjous minkä olen saanut, oli firmasta josta ei edes googlehaulla tullut tietoja ja yhteystietoina oli hotmail-osoite. "Olet tietojemme mukaan pätevä hakemaan paikkaa".

Miten olisi se työkkärin työtarjousten lähettelijöiden oma pätevyys ensin ?

No ei ole mitään uutta.

Te-toimisto, eli virkailija sieltä, lähettää työttömälle työtarjoukseen paikkaan jonka työnhakuilmoitus on selvästi vanhentunut ja tosiaan firman yhteystietoina pelkka sähköposti.

Tämä siis juuri sen takia että virkailijan oma kiintiö tulee täyteen.

Vähät välittäen siitä vaivasta mitä työttömälle tulee.

Että voi olla itsekkäitä ihmisiä siellä töissä.

Ja sitten selitetään just, et "eduskunta tekee lait, me vain toteutetaan" ihan kun olisivat vankileirin vartijoita. No ehkä nauttivat siitä työstä, sadistit.

Onhan se suuri vaiva, rahaa pitää tulla ilman vaivaa. Sadistit kehtaavat tarjota työtä!

Vierailija
48/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeriön sivuilla on teetetty tutkimus työtarjouksista. Siitä selviää, että pääsääntöisesti tarjouksia lähetetään, jotta voidaan kontrolloida työttömiä. Ei siksi, että työpaikka kohtaa tekijänsä. Tyly raportti, tehty haastattelemalla te-väkeä.

Vierailija
49/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä puhutaan "työtarjouksista", kun kyseessä on vain paikka, jota TE-keskuksen mielestä pitäisi hakea? Samaa paikkaa hakee sitten kymmenet muutkin. Antaa ihan väärän kuvan asiaa tuntemattomille.

Työtarjous tulee vasta sitten, kun paikkaa ihan oikeasti tarjotaan eli rekryprosessi on haastatteluineen käyty läpi ja työnantaja ehdottaa työsopimusta. Tällä logiikalla koko netti on täynnä "työtarjouksia" erilaisilla rekrysivustoilla. Samaan tapaan sieltäkin haetaan työpaikkaa. TE-keskuksen työtarjous ei ole mikään TARJOUS vaan kehotus hakea jotain paikkaa, joka jonkun virkailijan mielestä sopisi tälle henkilölle (ihan kuin työtön itse ei osaisi päättää minne niitä hakemuksia lähettää).

Vierailija
50/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä mainittu "suoja-aika" tarkoittaa ammattitaitosuojaa, joka on 3 kk. Sen jälkeen pitää ottaa vastaan kaikkea työtä.

Ottaa vastaan? Ihan kuin joku olisi antamassa sinulle jotain? Työtarjous? Ihan väärä termi, kun ei ole kyse mistään tarjouksesta. 

Eivätkö työkkärin palkolliset ole kuulleet, että työnantajilla on tiettyjä kriteerejä, joiden perusteella eri töihin haetaan erilaisia ihmisiä?  Kuka tahansa ei voi tehdä mitä tahansa työtä ja työtä ei tosiaankaan tarjoilla siellä täällä niin että sitä voisi halutessaan ottaa vastaan niin paljon kuin huvittaa. 

Vierailija
51/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota... luuletteko te, että TE-toimisto on jotenkin yhteydessä näihin työantajiin ja seuraa onko haettu vai ei? Minkä ihmeen takia työnantaja haluaisi olla missään tekemisissä te-virkailijan kanssa ja miten muka jonkun Pertin Kalastus ja Virike Oy:n "rekryhenkilö" voi antaa luottettavaa tietoa jonka perusteella joko annetaan karenssia tai ei.

Teette siis niin, että laitatte niihin te-toimiston lappuihiin aina vaan "joo oon hakenut" ja ei niillä oo mitään keinoa saada selvillä mitä olet oikeasti hommaillut tai millaisia hakemuksia lähetellyt.

TE-toimistosta kyllä välillä kysytään, että onko henkilöt x ja y hakeneet paikkaa. Eli kyllä työnantajiin ollaan yhteydessä.

Vierailija
52/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduskunta ne lait on säätänyt, ei työkkäri. Eikä ne virkailijat siellä itsekseen tee työtarjouksia, ne tekee tietokantapohjainen ohjelma, joka katsoo, mitä itse olette sinne kirjoittaneet ja sen perusteella katsoo sopivuuden.

Hassua. Eräs tuttuni oli te-tstossa töissä ja kertoi että työntekijöiden pitää lähettää tietty määrä työtarjouksia kuussa asiakkaillensa ja tuloksia seurataan, tämä luo paineen lähettää mahdollisimman monta vaikka olisivatkin epäsopivia.

Näinhän se on, että tulee kaikenlaisia. Minä en ainakaan mihinkään ole päässyt vaikka haenkin, että tyhjän saa pyytämättäkin. Kuluuhan siihen 5 minuuttia aikaa, kun minun hakemukseni lukee mutta ei sen koommin mitään kuulu.

Vierailija
53/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on turha laitos kirjoitti:

Mulle tuli joskus työhönosoitus johonkin siivousfirmaan. Siinä vielä luki, että tarvittaessa työhön otettava. En onneksi saanut sitä paikkaa. Miten työkkäri usuttaa noin epävarmoihin paikkoihin? Työttömyystilastojen kaunistelemiseksi vissiin. 

Pääsin tällaiseen paikkaan. Teen 40-60 tuntia viikossa.

Vierailija
54/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osa-aika työ ei kiinnosta? Jos on ollut työtön jo pidempään ja saa vaikka 3 kk osa-aika työn, jonka aikana voi hakea kokoaikaista. Sen verran ollut rekrytoinneissa mukana, että isommissa työpaikoissa 3 kk voi mennä hyvinkin siitä ilmoituksesta siihen että tehtävään valittu aloittaa. Yleensä aloitukset on sovittavissa vielä. 3 kk menee nopeasti.

Lisäksi helpompaa saada töitä jos on jo jossain työssä. Osa-aika työstä on mahdollista saada ansiosidonnaista myös. Itse en hävinnyt yhtään ottamalla vastaan 80% työajalla olevan työn. Liitto korvasi sen 20%. Siitä aukeni sitten paikka kokoaikatyöhön, jossa edelleen olen.

Työkkäriltä sain olla rauhassa koko ajan, mitään kontaktia ei kertaakaan, eikä aktiivimallin vähennyksiä, koska osa-aikainen kattoi sen vaatimukset.

Vierailija
55/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mainittu "suoja-aika" tarkoittaa ammattitaitosuojaa, joka on 3 kk. Sen jälkeen pitää ottaa vastaan kaikkea työtä.

Ottaa vastaan? Ihan kuin joku olisi antamassa sinulle jotain? Työtarjous? Ihan väärä termi, kun ei ole kyse mistään tarjouksesta. 

Eivätkö työkkärin palkolliset ole kuulleet, että työnantajilla on tiettyjä kriteerejä, joiden perusteella eri töihin haetaan erilaisia ihmisiä?  Kuka tahansa ei voi tehdä mitä tahansa työtä ja työtä ei tosiaankaan tarjoilla siellä täällä niin että sitä voisi halutessaan ottaa vastaan niin paljon kuin huvittaa. 

Parhaat saa töitä. Sinä et koskaan.

Vierailija
56/57 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista kyykytystä nykyään TE toimistossa. Vaikka olisit tehnyt sijaisuuksia terveydenhoitoalalla ja tekisit edelleen, niin lähettävät työtarjouksia. Kai niillä jokin kiintiö on niiden suhteen.

Vierailija
57/57 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia työtön ja en ole ikinä saanut mitään työtarjouksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi