Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE-toimisto osoittaa työtarjouksen osa-aikatyöhön?

Nimimerkki
03.02.2016 |

Onko mahdollista, että TE-toimisto lähettää kokoaikaista työtä hakevalle työttömälle työnhakijalle työtarjouksen 3-6 kk:n osa-aikatyöhön? Jos tuollaisen paikan ottaa vastaan työttömyysetuuden menettämisen uhalla, niin sittenhän voi käydä niin, että missaa mahdollisesti hakuun tulevan kokoaikaisen ja jopa toistaiseksi voimassa olevan työpaikan, koska määräaikaisesta työstä ei noin vaan lähdetä lätkimään. Ihan epäreilua!

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mainittu "suoja-aika" tarkoittaa ammattitaitosuojaa, joka on 3 kk. Sen jälkeen pitää ottaa vastaan kaikkea työtä.

Vierailija
22/57 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se voi lähettää työtarjouksen mihin tahansa.

Voi tietenkin käskeä työtöntä hakemaan vaikka presidentinvaaleihin tai rikollista suojelupoliisin työntekijäksi.

Onko siinä järkeä, se oli tässäkin pointti.

Suht vastaavaa se tekeekin. Järkeä ei ole mutta minkäpä byrokratialle voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduskunta ne lait on säätänyt, ei työkkäri. Eikä ne virkailijat siellä itsekseen tee työtarjouksia, ne tekee tietokantapohjainen ohjelma, joka katsoo, mitä itse olette sinne kirjoittaneet ja sen perusteella katsoo sopivuuden.

Hassua. Eräs tuttuni oli te-tstossa töissä ja kertoi että työntekijöiden pitää lähettää tietty määrä työtarjouksia kuussa asiakkaillensa ja tuloksia seurataan, tämä luo paineen lähettää mahdollisimman monta vaikka olisivatkin epäsopivia.

Ja sinä uskoit, että ne käy listoja läpi tai muistelee, että mitä se Mäkisen Jesse osasikaan? Ehei, kone ne lajittelee valmiiksi, virkailijan tehtävänä on varmistaa, että yhteen työpaikkaan ei mene liikaa tarjouksia eikä toisaalta yksi työnhakija saa liikaa tarjouksia.

Vierailija
24/57 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduskunta ne lait on säätänyt, ei työkkäri. Eikä ne virkailijat siellä itsekseen tee työtarjouksia, ne tekee tietokantapohjainen ohjelma, joka katsoo, mitä itse olette sinne kirjoittaneet ja sen perusteella katsoo sopivuuden.

Hassua. Eräs tuttuni oli te-tstossa töissä ja kertoi että työntekijöiden pitää lähettää tietty määrä työtarjouksia kuussa asiakkaillensa ja tuloksia seurataan, tämä luo paineen lähettää mahdollisimman monta vaikka olisivatkin epäsopivia.

Ja sinä uskoit, että ne käy listoja läpi tai muistelee, että mitä se Mäkisen Jesse osasikaan? Ehei, kone ne lajittelee valmiiksi, virkailijan tehtävänä on varmistaa, että yhteen työpaikkaan ei mene liikaa tarjouksia eikä toisaalta yksi työnhakija saa liikaa tarjouksia.

Eli niitä lähetellään ihan summamutikassa.

Vierailija
25/57 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista: olen ollut yli 2,5 vuotta työttömänä. Olen saanut 4 työtarjousta koko aikana, kaikki saman viikon aikana viime keväänä.

Vierailija
26/57 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ketjussa olla suojatyöpaikan saanut työkkärin virkailija selittämässä paskoja työtarjouksiaan.

Vierailija
27/57 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin puolisen vuotta työttömänä, mulla on omalta alaltani yli 15 vuoden työkokemus, joka on katkennut ainoastaan äitiyslomiin kymmenisen vuotta sitten. On myös yliopistotutkinto ja lisäksi täydentävää koulutusta. Täytin kaikki mahdolliset tiedot työkkärin lomakkeisiin ja virkailija kävi ne kanssani puhelimessa läpi. Työllistyin tammikuun puolivälissä omalle alalleni, mol.fi palvelussa olevaan paikkaan. Löysin sen tietenkin itse ja hain itse. Sen enimmäisen puhelun jälkeen minuun ei olla oltu yhteydessä työkkäristä

Olen ollut yllättynyt siitä, että tässä taloudellisessa tilanteessa hankalasti työllistävällä alalla on ollut mol. fi palvelussa vähintään kymmenkunta ihan just natsaavaa paikkaa ja vähintään toiset kymmentä sellaista, joihin minulla on koulutus, mutta työkokemukseni on suuntautunut toiselle alalle ja sanotaan että vielä yhdet kymmenkunta, jotka löyhästi olisivat sopineet profiiliini, mutta edes haastattelukutsu olisi ollut hyvin epätodennäköinen. Nää on olleet pääsääntöisesti julkisen hallinnon paikkoja tai hankkeita, mutta myös yksityisten yritysten paikkoja. Siellä oli jopa koulutustani vastaava vuorotteluvapaan sijaisuus, johon käsittääkseni pitää palkata työtön työnhakija. Silti työkkäristä ihan hiljaista.

Olen todella yllättynyt, ettei yhtäkään näistä paikoista työkkärin puolesta kehotettu hakemaan. Yhtäkään yhteydenottoa sieltä ei ole tullut. En asu pk-seudulla, eikä paikkoihin ole ollut mitään satoja hakijoita.

Muutamalle kaverille on sitten tullut noita aivan kummallisia tarjouksia, liikunnanohjaajalle kehotus hakea fysioterapeutin paikkaa. Myös tämä kaveri työllistyi hyvin nopsaan tuon jälkeen ihan heidän omassa palvelussaan avoinna olevaan paikkaan, jossa nimike oli "liikunnanohjaaja". Mutta sitä ei kehotettu hakemaan.

En oikein tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa? Kenen etua palvelee, että selkeästi täysin epäpätevä määrätään hakemaan paikkaan, johon hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä. Ihan koska ei ole tutkintoa eikä osaamista alalle. Työnantajan ainakin periaatteessa pitäisi lukea kaikki hakemukset ja varmasti ihmetellä tätä yhtä, joka hakee aivan omituiselle alalle. No, en tiedä joutuiko kaveri sitä sitten hakemaan, oli kyllä yhteydessä TE-toimistoon.

Vierailija
28/57 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on täysin totta että Te-toimiston virkailijoilla on paineet laittaa työtarjouksia, sekä yrittää löytää työpaikkoja ja kursseja asiakkaille. Siellä seurataan tarkkaan tilastoja ja Te-toimiston johtaja (en muista oikeaa virkanimikettä) kannustaa (siis painostaa) virkailijoita tilastoilla.

Te-toimistossa on tietysti myös virkailijoita, jotka keskittyvät työnantajiin eli soittelevat/käyvät työnantajien luona ja kartoittavat tilannetta, onko rekrytointitarvetta. En siis ihan luottaisi siihen että sanoo vain hakeneensa paikkaa mutta ei oikeasti hae. Työnantajat ilmoittavat paikka myös niin etteivät ne ole julkisessa haussa, niin aivan varmasti työkkäri kysee aktiivisesti perään... Järjestelmässä on myös sellaisia paikkoja ettei t.a oikeastaan hae työvoimaa, mutta jos joku reipas ja sopiva sattuu kyselemään, niin ottavat. Eivät halua varsinaista rekryhässäkkää.

Eli siis, työtarjouksia pitää lähettää asiakkaille (e-kirjeenä) joku tietty x määrä ja jos asiakkaalle sopivia ei ole, niin ilm. niitä laitetaan silti. Käsitykseni mukaan näitä työtarjouksia laitetaan nimenomaan paikoista jotka eivät ole mollissa, vaan Urassa. Ura on siis se ohjelma jota työkkäri käyttää.

Vierailija
29/57 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei te-toimistoon enää mitään 'olen hakenut'lappuja laiteta, vaan netissä ruksataan kohta "olen ottanut yhteyttä työnantajaan" - eikä siinä edes vaadita varsinaista hakemusta vaan yhteydenottoa.

Eduskunta on säätänyt tämmöisen työttömyysturvalain ( 30.12.2002/1290) , jossa 2. luvussa sanotaan:

"1 § (28.12.2012/1001)

Työtön työnhakija

Työttömyysetuuteen on tässä laissa säädetyin edellytyksin oikeus kokoaikatyötä hakevalla työttömällä työnhakijalla. 

....

Kokoaikatyötä hakevana pidetään työnhakijaa, jonka työnhaun ja mahdollisen työllistymissuunnitelman tavoitteena on työllistyminen kokoaikatyöhön."

Osa-aikatyöstä on erikseen vielä tällainen pykälä:

"5 § (8.6.2012/288)

Pätevä syy työstä kieltäytymiseen

Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänelle tarjottua työtä silloin, kun työstä maksettava palkka ja hänelle mahdollisesti maksettava työttömyysetuus työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus. (30.12.2014/1374)"

Kun laki on se mikä on, työllistymissuunnitelmaan on kirjattava yksiselitteisesti tavoitteeksi lain edellyttämä kokoaikatyö, jolloin osoituksia osa-aikatyöhön ei pitäisi tulla.

Vierailija
30/57 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täysin totta että Te-toimiston virkailijoilla on paineet laittaa työtarjouksia, sekä yrittää löytää työpaikkoja ja kursseja asiakkaille. Siellä seurataan tarkkaan tilastoja ja Te-toimiston johtaja (en muista oikeaa virkanimikettä) kannustaa (siis painostaa) virkailijoita tilastoilla

....

Eli siis, työtarjouksia pitää lähettää asiakkaille (e-kirjeenä) joku tietty x määrä ja jos asiakkaalle sopivia ei ole, niin ilm. niitä laitetaan silti. Käsitykseni mukaan näitä työtarjouksia laitetaan nimenomaan paikoista jotka eivät ole mollissa, vaan Urassa. Ura on siis se ohjelma jota työkkäri käyttää.

Käsityksesi on väärä. Minulle on tullut ainoastaan ja vain "tarjouksia" eli kehoituksia ottaa työnantajaan yhteyttä vain MOL:n sivuilla olevista julkisista paikoista, joissa on yleensä ollut jo joku ja vain muodon vuoksi julkisessa haussa.

Tarjouksia ei myöskään lähetetä kaikille, minkä voivat todistaa monet vuodenkin työttömänä olleet, jotka eivät ole saaneet ensimmäistäkään tarjousta.

Vierailija
31/57 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haen kokoaikatyötä. Sain työtarjouksen liikuntakeskuksen lastenhoitoon 6h/vko. En kuitenkaan tullut valituksi.

Aivan sama kokemus. Hain enkä - ihme ja kumma - tullut valituksi.

Vierailija
32/57 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri lähettää paskatarjouksia vailla mitään realiteetteja. Vantaalla jopa vuokratyöfirmojen nollasopimuspaikat  paskafirmoissa ovat "työtarjouksia". Laita sinne myös nollahakemus, eli niin paska hakemus ja ylikorkea palkkatoivomus , että ei ole toivoakaan saada paikkaa.

Huvittavin työtarjous minkä olen saanut, oli firmasta josta ei edes googlehaulla tullut tietoja ja yhteystietoina oli hotmail-osoite. "Olet tietojemme mukaan pätevä hakemaan paikkaa".

Miten olisi se työkkärin työtarjousten lähettelijöiden oma pätevyys ensin ?

No ei ole mitään uutta.

Te-toimisto, eli virkailija sieltä, lähettää työttömälle työtarjoukseen paikkaan jonka työnhakuilmoitus on selvästi vanhentunut ja tosiaan firman yhteystietoina pelkka sähköposti.

Tämä siis juuri sen takia että virkailijan oma kiintiö tulee täyteen.

Vähät välittäen siitä vaivasta mitä työttömälle tulee.

Että voi olla itsekkäitä ihmisiä siellä töissä.

Ja sitten selitetään just, et "eduskunta tekee lait, me vain toteutetaan" ihan kun olisivat vankileirin vartijoita. No ehkä nauttivat siitä työstä, sadistit.

Vierailija
33/57 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota... luuletteko te, että TE-toimisto on jotenkin yhteydessä näihin työantajiin ja seuraa onko haettu vai ei? Minkä ihmeen takia työnantaja haluaisi olla missään tekemisissä te-virkailijan kanssa ja miten muka jonkun Pertin Kalastus ja Virike Oy:n "rekryhenkilö" voi antaa luottettavaa tietoa jonka perusteella joko annetaan karenssia tai ei.

Teette siis niin, että laitatte niihin te-toimiston lappuihiin aina vaan "joo oon hakenut" ja ei niillä oo mitään keinoa saada selvillä mitä olet oikeasti hommaillut tai millaisia hakemuksia lähetellyt.

Joskus ovat. Itselle kävi niin että tukien maksaminen katkaistiin ja asiaa selvitettiin pitääkö palauttaa työttömyyspäiväraha puolentoista kuukauden ajalta kun työtarjouspaikan työnantaja oli vastoin totuutta sanonut te-toimiston virkailijalle (kysyttäessä) että en ollut ko paikkaa hakenut.

Välittömästi ilmoitus kelaan, kirje minulle jossa kysytään miksi en ole hakenut ja olenko valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä (hassu oli että kyseinen työtarjouspaikka oli osa-aikatyötä) ja pyydettiin selitystä.

Oli minulla, onneksi, lähettämäni hakemus ja jopa siihen saamani vastaus tallella joten asia selvisi kyllä.

Mutta pointti on että ei voi luottaa etteivät ottaisi yhteyttä työpaikkoihin ja vahtisi.

Tai että työnanatjat eivät vastaisi mitä sattuu ja heitä uskotaan, työtön on epärehellinen.

Vierailija
34/57 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ketjussa olla suojatyöpaikan saanut työkkärin virkailija selittämässä paskoja työtarjouksiaan.

Joo, siellä on "töissä" ihmisiä, jotka eivät saa auki edes asiakkaan tietoja tietokoneelta(!)

Vierailija
35/57 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei te-toimistoon enää mitään 'olen hakenut'lappuja laiteta, vaan netissä ruksataan kohta "olen ottanut yhteyttä työnantajaan" - eikä siinä edes vaadita varsinaista hakemusta vaan yhteydenottoa.

Eduskunta on säätänyt tämmöisen työttömyysturvalain ( 30.12.2002/1290) , jossa 2. luvussa sanotaan:

"1 § (28.12.2012/1001)

Työtön työnhakija

Työttömyysetuuteen on tässä laissa säädetyin edellytyksin oikeus kokoaikatyötä hakevalla työttömällä työnhakijalla. 

....

Kokoaikatyötä hakevana pidetään työnhakijaa, jonka työnhaun ja mahdollisen työllistymissuunnitelman tavoitteena on työllistyminen kokoaikatyöhön."

Osa-aikatyöstä on erikseen vielä tällainen pykälä:

"5 § (8.6.2012/288)

Pätevä syy työstä kieltäytymiseen

Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänelle tarjottua työtä silloin, kun työstä maksettava palkka ja hänelle mahdollisesti maksettava työttömyysetuus työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus. (30.12.2014/1374)"

Kun laki on se mikä on, työllistymissuunnitelmaan on kirjattava yksiselitteisesti tavoitteeksi lain edellyttämä kokoaikatyö, jolloin osoituksia osa-aikatyöhön ei pitäisi tulla.

Itsehän käyn suuremmassa kaupungissa paikan päällä ilmoittamassa asiasta, että saavat penteleet jotain tekemistä sen tietokoneella kiusaamisen ja kahvin juomisen lisäksi

Vierailija
36/57 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku ihminen kehtaa tehdä tuollaista työkseen?

Ottaa rahaa vastaan toisten kiusaamisesta?

Täytyy jonkin sortin vääristymä kehittyä työtä tehdessä vai onko jotkut heti valmiita kyykyttämään muita?

Vierailija
37/57 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin puolisen vuotta työttömänä, mulla on omalta alaltani yli 15 vuoden työkokemus, joka on katkennut ainoastaan äitiyslomiin kymmenisen vuotta sitten. On myös yliopistotutkinto ja lisäksi täydentävää koulutusta. Täytin kaikki mahdolliset tiedot työkkärin lomakkeisiin ja virkailija kävi ne kanssani puhelimessa läpi. Työllistyin tammikuun puolivälissä omalle alalleni, mol.fi palvelussa olevaan paikkaan. Löysin sen tietenkin itse ja hain itse. Sen enimmäisen puhelun jälkeen minuun ei olla oltu yhteydessä työkkäristä

Olen ollut yllättynyt siitä, että tässä taloudellisessa tilanteessa hankalasti työllistävällä alalla on ollut mol. fi palvelussa vähintään kymmenkunta ihan just natsaavaa paikkaa ja vähintään toiset kymmentä sellaista, joihin minulla on koulutus, mutta työkokemukseni on suuntautunut toiselle alalle ja sanotaan että vielä yhdet kymmenkunta, jotka löyhästi olisivat sopineet profiiliini, mutta edes haastattelukutsu olisi ollut hyvin epätodennäköinen. Nää on olleet pääsääntöisesti julkisen hallinnon paikkoja tai hankkeita, mutta myös yksityisten yritysten paikkoja. Siellä oli jopa koulutustani vastaava vuorotteluvapaan sijaisuus, johon käsittääkseni pitää palkata työtön työnhakija. Silti työkkäristä ihan hiljaista.

Olen todella yllättynyt, ettei yhtäkään näistä paikoista työkkärin puolesta kehotettu hakemaan. Yhtäkään yhteydenottoa sieltä ei ole tullut. En asu pk-seudulla, eikä paikkoihin ole ollut mitään satoja hakijoita.

Muutamalle kaverille on sitten tullut noita aivan kummallisia tarjouksia, liikunnanohjaajalle kehotus hakea fysioterapeutin paikkaa. Myös tämä kaveri työllistyi hyvin nopsaan tuon jälkeen ihan heidän omassa palvelussaan avoinna olevaan paikkaan, jossa nimike oli "liikunnanohjaaja". Mutta sitä ei kehotettu hakemaan.

En oikein tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa? Kenen etua palvelee, että selkeästi täysin epäpätevä määrätään hakemaan paikkaan, johon hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia päästä. Ihan koska ei ole tutkintoa eikä osaamista alalle. Työnantajan ainakin periaatteessa pitäisi lukea kaikki hakemukset ja varmasti ihmetellä tätä yhtä, joka hakee aivan omituiselle alalle. No, en tiedä joutuiko kaveri sitä sitten hakemaan, oli kyllä yhteydessä TE-toimistoon.

Kyllä, tiedän, että ihmettelevät. Se, mikä on kaikkein ikävintä, tuollainen hakemus saa hakijan näyttämään idiootilta, on todella noloa hakea "mitä vaan" -paikkoja, mutta vaihtoehtoja ei oikein taida olla.

Itse olen hakenut leikkivälineasentajaksi (tiedättehän, ne isot kiipeilytelineet, keinut ym. leikkipuistoissa) ja meinas itku päästä, kun sain vastauksen. Ykstyinen firma ja se omistaja vastasi mulle oikein ystävällisesti ja toivotti hyvää työnhakua! Yes, eipä ollut noloa.. niin. soveltuvuudesta, mulla on reumaperäinen sairaus ja nivelrikkoa (eivät haittaa työnhakuani vastaavassa työssä) ja olipa kiva tehdä hakemus lapionvarteen!

t. täti-ihminen jo

Vierailija
38/57 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku ihminen kehtaa tehdä tuollaista työkseen?

Ottaa rahaa vastaan toisten kiusaamisesta?

Täytyy jonkin sortin vääristymä kehittyä työtä tehdessä vai onko jotkut heti valmiita kyykyttämään muita?

Ilmeisesti pelko ettei löydä mitään  muuta työtä ja kuulma olihan siellä 40% niitä tukityöllistettyjä, ehkä he sitten tykkää lyödä lyötyä, jos ei itse ole se lyöty.

Vierailija
39/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli joskus työhönosoitus johonkin siivousfirmaan. Siinä vielä luki, että tarvittaessa työhön otettava. En onneksi saanut sitä paikkaa. Miten työkkäri usuttaa noin epävarmoihin paikkoihin? Työttömyystilastojen kaunistelemiseksi vissiin. 

Vierailija
40/57 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siellä on "töissä" ihmisiä, jotka eivät saa auki edes asiakkaan tietoja tietokoneelta(!)

Ne on tukityöllistettyjä entisiä työttömiä. Mitä siitä voi päätellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän