Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkopuolisen moraaliset valinnat pettämistilanteessa

Ap
02.02.2016 |

Pähkinänkuoressa: tiedän miehen, joka pettää avopuolisoaan jo ties monettako vuotta. Ei arvosta kumppaniaan pätkän vertaa, puhuu tästä selän takana todella kurjaan sävyyn ja vihjailee, että liitto on ollut lähellä päätöstään jo hyvän aikaa. Naisella tästä ei ole mitään aavistusta, kuvittelee käsittääkseni kaiken olevan ennallaan. Ovat olleet yhdessä kymmenkunta vuotta, ja pari lastakin löytyy, joista nuorempi vasta noin 12 kk. Kyseisellä ihmispaskalla riittää suhteita jokaiselle sormelle ja tiettävästi ainakin näistä naissuhteistaan heittää jo sen tasoista juttua ("Taidan rakastaa sua", "Mitäs jos pyytäisin sua mun vaimoksi" jne.), että sietäisi tulla kasseistaan ripustetuksi rakettiin ja ammutuksi tykillä kuuhun.

Itse seuraan tätä näytelmää ulkopuolisena ja yleensä kantani näihin on selvä: ulkopuolisille nämä asiat eivät kuulu, eikä tällöin ole riittävästi tietoa saati oikeutta lähteä huutelemaan puskista petetylle, tai vaatimaan pettäjää lopettamaan touhunsa. Nyt tämä tilanne on kumminkin jo melko näkyvillä omassa elämässäni (yksi näistä naissuhteista on läheinen ystäväni...), niin tuntuu että vaikenemalla annan tilanteelle hyväksyvän leiman. Vituttaa niin rankasti tuollaiset selkärangattomat kusipäät, jotka paitsi laiminlyövät asemansa vanhempana ja puolisona, tuhlaavat vuosia kumppaninsa "rakkausajasta" ja nuoruudesta estämällä näitä löytämästä ansaitsemansa puolison, myös vetävät höplästä näitä rakastettujaan - joo joo, kyllä mä [naisen nimi] jätän ja sitten voidaan olla yhdessä ja kävellä päivänvalossa käsi kädessä, toivottavasti jaksat odottaa!

En minä haluaisi olla ensikädessä "se perheenrikkoja", joka nimetöntä viestiä tälle petetylle puolisolle laittaisi! Vaikka mies on itse naulat arkkuunsa nakutellut, onko sivustaseuraajalla oikeasti muka oikeutta käräyttää pettäjä? Välillä tuntuu, että jostain yleisestä solidaarisuudesta tuota petettyä naista kohtaan, se olisi lähestulkoon velvollisuuteni... Tuo tilanne vain on niin loukkaava ja väärin kaikkien osapuolten kannalta. Järki toisaalta sanoo, että kulissit putoavat kyllä kasaan ajallaan, mitä niitä vauhdittamaan. Toisaalta säälittää ne lapset, ei se heidän vikansa ole, että ovat sattuneet syntymään tilanteeseen. Mitä jos miehen kaksoiselämä paljastuu vasta vaikka 5 vuoden kuluttua, tai kymmenen? Olisinko minäkin tavallaan tähän moraalisesti syyllinen, kun kerran asiasta tiedän jo nyt :(?

Tekisi mieli laittaa miehelle viestiä nimettömänä, että tiedän mitä peliä pelaa, jollei lopeta sivusuhteitaan vapaaehtoisesti, paljastan tilanteen kumppanilleen. Mutta nämäkin on niin nähty, ei tuollaisesta seuraa mitään hyvää.

Haluaisin vain jotenkin niin auttaa tuota petettyä naista lapsineen, harmittaa heidän puolestaan, kun ansaitsisivat jotain niin paljon parempaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samantapainen tilanne, kumpikaan puolisoista ei ole minulle läheinen. Sen takia en puutu. Mies on niin epävakaa, että vaimon olisi pitänyt tietää jo heti alussa, mikä hän on heiniään ja ehkä ei edes eroaisi, vaikka saisi tietää. Molemmat tuhlatkoon elämäänsä rauhassa.

Vierailija
2/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti. Periaatteessa haluan uskoa, että ihmiset itse kykenevät vastuun puolisonvalinnastaan (tuli se sitten tällaisella 'lisällä' tai ei) ja jotain merkkejä epävakaasta persoonallisuudesta kuvittelisi tässäkin tilanteessa olleen. Mutta en haluaisi myöskään heittäytyä liian deterministiseksi, ikään kuin "omapa on syysi kun valitsit tuollaisen miehen".

Tuntuu toisaalta hölmöltä pallotella näin paljon toisten ihmisten elämää, mutta jokin yleinen empatia nyt estää unohtamasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samantapainen tilanne, mutta tiedän toki mieheni touhuista. Toivoisin kuitenkin että nämä naiset ja ulkopuoliset tulisivat keskustelemaan kanssani, eivätkä puhuisi vaan toisilleen minua säälivään tyyliin. (eivät siis tiedä että tiedän mieheni touhuista ja tiedän myös heidän tietävän) Nyt kun siis itse tiedän että he tietävät, mutta luulevat etten minä tiedä, niin heihin jotenkin vaikea suhtautua. Että ovatko tosiaan valmiita salaamaan tuollaisen tiedon minulta, jos siis en tietäisi. :D kuulostaa sopalta, mutta siis suosittelen keskustelemaan asiasta . Ja varsinkin jos nainen on oikeasti tilanteesta tiedoton. Voisi silloin ainakin valita, tuhlaako elämäänsä tuollaiseen.

Vierailija
4/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan lähtisi valehtelemaan ja peittelemään äijän toimintaa. Samantapaisessa tilanteessa olen ryhtynyt puhelemaan niitä näitä jätkän puolisosta ja heidän perheestänsä, että uusi naikkonen tajuaisi että kyseessä on ihan oikea suhde ja ihan oikea perhe, josta ei kukaan ole lähdössä mihinkään. Suoraan ei kannata mitään sanoa kellekään, siitä ei hyvä seuraa. Ja ei, en tykkää olla kiero käärme, mutta kun ei täällä maailmassa muuten pärjää!

Eli ainakin nyt kaverillesi sanot että tyyppi on tunnettu auervaara, eikä ole mitään jättämässä perhettään, vaan pyörittää naista naisen perään. Jos kaverisi silti jatkaa hommaa, kannattaa jättää moinen kaveri. Itse en kestä olla seurassa jossa muilla on hyvin eri moraali kuin itselläni.

Vierailija
5/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tekaisisin uuden meiliosoitteen ja laittaisin naiselle viestiä, että olen seurannut tilannetta sivusta ja nyt lopulta kun oma tuttukin on sekaantunut mieheen niin meni mitta nurin. 

Pääsee hänkin sit katsomaan tilannetta avoimin silmin ja aloittamaan puhtaalta pöydältä niin halutessaan. 

Vierailija
6/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen vähääkään teemiissä petettävän ihmisen kanssa, en pysty kantamaan tuollaista salaisuutta. Parkaisen sen vain lopulta ilmoille. Tietenkin kerron van omista havainnoistani. Tulkintojani en kerro enkä juoruja levitä. Ehkä kyseessä on avoin tai puoliavoin suhde.

Vierailija
7/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti:

Haluaisin vain jotenkin niin auttaa tuota petettyä naista lapsineen, harmittaa heidän puolestaan, kun ansaitsisivat jotain niin paljon parempaa.

Usein auttamisen haluun kuuluu se että haluaa että tarjoamani apu otetaan myös vastaan. Ensiksi luopuisin siitä ajatuksesta että haluan auttaa. Enemmin ajattelisin että haluan kertoa sen mitä tiedä siitä syytä että en halua pimittää tietoja (=olla salaamassa asioita). Se miten esim. petetty tietoon suhtautuu on hänen asiansa, voi olla että hänelle se tietoa on saman tekevää tai vanhaa (=hän tietää jo asian), voi olla että hän ei halua asiaa uskoa tai siitä ei ole hänelle ainakaan sellaista apua jonka sinä avuksi koet.

Vierailija
8/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ainakin nyt kaverillesi sanot että tyyppi on tunnettu auervaara, eikä ole mitään jättämässä perhettään, vaan pyörittää naista naisen perään. Jos kaverisi silti jatkaa hommaa, kannattaa jättää moinen kaveri. Itse en kestä olla seurassa jossa muilla on hyvin eri moraali kuin itselläni.

Ystävä tietää saman minkä minä. Mutta "on niin rakastunut". Kieltämättä tekee väleistämme hankalan, pidin häntä viisaampana.

Ap

Vierailija
9/9 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin naiselle, jotta tämä voisi tehdä omat johtopäätöksensä, eikä tuhoaisi elämäänsä tämän miehen kanssa. Tai ainakin tulisi mahdollisuus pistää pelisäännöt suhteessa tasapuolisiksi, jos jatkaisivat yhdessä. Minusta olisi enemmänkin velvollisuus kertoa kuin vaieta jos on oikeasti tuollainen tilanne, josta kertoit.