Huh! Jopa oli entisestä ystävästä tullut ylimielinen
Meillä erosi tiet 18-vuotiaina. Mulla traumaperäinen stressi, hän terve. Mun elämä meni enempi tai vähempi sumussa, sain kuitenkin kaksoistutkinnon suoritettua. Tämä entinen ystävä taas meni lukiosta suoraan amk monimuotokoulutukseen ja työskentelee nyt myyjänä. On nyt jo valmistunut. Mä taas olen ekaa vuotta yliopistossa.
No, tavattiin ohimennen ja menin juttelemaan! Olin tosi iloinen kun tuli tutut kasvot vastaan. Mitä vielä. Käyttäytyi niin ylimielisesti, kerroin omasta tilanteesta (että aloitin vasta opinnot, on ollut kivaa) niin hän oikein voivotteli että ei hänen enää tarvi, saa olla töissä, voi sua raukkaa ja hymyili oikein ilkeästi. Ei edes kysynyt missä opiskelen vaan kysyi et jaa eikös merkonomin hommat kiinnostaneet? No onhan niissä amiksissa muutakin jne.
Siis olen niin järkyttynyt!
en edes sitten viitsinyt kertoa opiskelevani hammaslääketiedettä, olkoot! Tämä entinen ystävä alensi mut ihan täysin terveysongelmieni ja "huonon" koulutukseni vuoksi että olkoot. Ja ei todellakaan ole vara, kun on itse myyjänä työskentelevä sosionomi. Ihan uskomatonta!
Ei sillä, sosionomi on hyvä ja arvokas tutkinto, mutta nähtävästi sen suorittamiseen ei vaadita empatiaa tai minkäänlaista akateemista ajattelua.
Ihan totta, en ole pystynyt suorittamaan opintoja samaan tahtiin kuin hän, olen ottanut extrakursseja, epäonnistunut pääsykokeissa useasti mutta se on vain elämää.
Mikä ihme saa ihmisen käyttäytymään noin?
Kommentit (33)
No kyllä tuo aika säälittävää on että korkeakoulupapereilla tekee jotain myyjän hommia. Ehkä oma elämä hällä ei sitä mitä odotti, ja kun ei tiedä sun tilanteesta niin tuntee sitten itsensä paremmaksi painamalla sua alas.
Ei kyllä varmaan tarvi ko. henkilön miettiä että miksei töitä löydy..
Kaverini on töissä isossa firmassa ja hänellä on vähän yli kymmenen alaista. Männä vuonna hän näki keskustassa entisen koulukiusaajansa. Mitäs tämä entinen pissiskuningatar siellä teki? Myi halpoja rihkamakoruja sellaiselta kälyseltä pöydältä.
varmaan sillä on elämä päin persettä
Kun ihmisellä itsellään on paha olla, se purkautuu ympäristöön ilkeilynä. Ex-kaverisi huono käytös ei johtunut sinusta, satuit vaan sopivasti paikalle "sylkykupiksi".
Vierailija kirjoitti:
Kiire, väsymys ja tilanteen spontanius. Ehkä hän on myös pikkuisen tyhmäkin.
Oletko varma ettet olisi halunnu hieroa hienoa koulupaikkaasi hänen naamaansa? Vähän implikoin jotain sellaista.
Mjoo... Ei ehkä kannata alentua yhtä noloksi kuin se pösilö vaikka mieli tekisikin. Kyllä se saa kuitenkin ennen pitkää jotain kautta kuulla että jäi kirkkaasti toiseksi itseään huonompana pitävälle ihmiselle. Silloin suattaapi kirpasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettet olisi halunnu hieroa hienoa koulupaikkaasi hänen naamaansa? Vähän implikoin jotain sellaista.
En. Olen kyllä ylpeä kun saavutin tavoitteeni, olen myös ylpeä että olen selvinnyt mt-ongelmista huolimatta. Olisin toki mielelläni maininnut asiasta sillä tämä on ollut minulle kovan työn takana, kaikkea muuta kuin helppoa. Mutta, hän selvästi tunsi olonsa niin hyväksi jo ihan vain siksi että koki selkeästi olevansa minua parempi että annoin olla. Luulin että kyseessä olisi ollut iloinen jälleennäkeminen (sillä mitään draamaa ei asiaan liittynyt, ajauduimme vain erilleen). Olen kyllä edelleen iloinen hänen puolestaan kun valmistui, mutta ikävää että hän suhtautui minuun näin.
Ap
Jostain syystä toiset nostattaa itseään sillä jos toisella menee ,tai mennyt huonosti. Tuntuvat toivovan että menisi vielä huonommin. Mutta sellainen ihminen ei jotenkin kestä että jollain menee hyvin ja heijastaa sitä että hänellä itsellään pitäisi olla vielä paremmin koska pitää itseään parenpana.
Tässä tilanteessa, kun kyse on ystävästä niin en ymmärrä tuollaista koppavaa käytöstä. Itsekin olen kyllä syyllistynyt siihen, että hieman vahingoniloisesti surkuttelen entisten koulukiusaajieni kohtalolle. Yksi raksa-alan tutkinnon saanut haki amk:n ja jätti sen kesken. Nyt työskentelee grillillä myyjänä. Toinen kiusaaja heroiini riippuvainen. Voin vaikuttaa pikkumaiselta ihmiseltä mutta kiusaaminen jätti niin suuret arvet, joten sen vuoksi tuntuu, että saivatpa ansionsa mukaan.
Just joo. Suoraan lukiosta amk:n sosionomi-monimuotoon? Täysin keksitty juttu. Ihan yhtä todellinen väite on se, että sinä suuntaat merkonomin papereilla hammaslääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä toiset nostattaa itseään sillä jos toisella menee ,tai mennyt huonosti. Tuntuvat toivovan että menisi vielä huonommin. Mutta sellainen ihminen ei jotenkin kestä että jollain menee hyvin ja heijastaa sitä että hänellä itsellään pitäisi olla vielä paremmin koska pitää itseään parenpana.
Oli tosi symppis ihminen ennen, sääli että hän menetti sen osan itsestään. Olette todennäköisesti oikeassa siinä ettei nyt ole ihan tyytyväinen elämäänsä. Ihan tosissani kuvittelin että olisimme voineet tutustua uudelleen, ja hyväksynyt toki sdniin jos hän ei olisi halunnut mutta olkoot sitten.
Ap
Ikävää tuollainen. Mutta kait hän saa olla iloinen siitä, ettei joudu enää opiskelemaan. Se oli ehkä semmoinen omakohtainen helpotuksen tunne, älä ota sitä itseesi. Sinä kait pidit kaksoistutkintosi jälkeen välivuosia, eli et ole samalla lailla opiskelemiseen ryytynyt - hän pusersi opinnot yhteen putkeen.
Joten se, mitä ajan takaa on, että ehkä hän ei mollannut sinua, vaikka sinä niin tulkitsit. Vaan kysyi vaan ihan neutraalisti, että et halunnut työskennellä sillä alalla, mihin kaksoistutkintosi antoi mahdollisuuden.
Ja että on kivaa, kun HÄNEN ei enää tarvitse opiskella, ei enää jaksaisi.
Ilmaisi itseään varmaan mölösti, mutta ehkä sinäkin aavistuksen ylitulkitsit...?
Elämässä on muitakin menestyksen mittareita kuin se mitä alaa opiskelee tai onko töissä. Ihmistä ei kannattaisi arvottaa noiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Suoraan lukiosta amk:n sosionomi-monimuotoon? Täysin keksitty juttu. Ihan yhtä todellinen väite on se, että sinä suuntaat merkonomin papereilla hammaslääkikseen.
Enpä tiedä mitä keksittyä siinä on, toki taisi yhden haun missata? Olen tosiaan suorittanut kaksoistutkinnon, olen myös siis ylioppilas. Vielä jälkikäteen suoritin kemian, fysiikan ja biologian lukiossa. Että ei nyt ihan niillä merkonomin papereilla menty, vaan onpa nekin taskussa.
Ap
Ihmisten lokerointi ammatin tai työn perusteella taitaa olla hyvin yleistä, eikä siinä mitään. Itse kuitenkin koen vastenmieliseksi sen, että joidenkin ihmisten suhtautuminen minuun on muuttunut ylimielisestä arvostavaksi heidän kuultuaan koulutustaustani - olen suorittanut nuorena väheksytyn ammatillisen ja myöhemmin kunnollisena pidetyn yliopistotutkinnon, tässä järjestyksessä. Silti olen koko ajan ollut sama ihminen, mutta sillä ei näemmä ole kaikille niin suurta merkitystä 😉
Pakko kysyä, miten kaksoistutkinnolla voi mennä hammaslääketieteelliseen? Meinaan kun kaksoitutkinnossa ei saa lukion päästötodistusta vaikka ylioppilastutkinnon suorittaakin. Luulin, että lukion päästotodistuksen tietyillä arvosanoilla on merkitystä hammaslääketieteelliseen pyrittäessä, mm. kemian....
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten lokerointi ammatin tai työn perusteella taitaa olla hyvin yleistä, eikä siinä mitään. Itse kuitenkin koen vastenmieliseksi sen, että joidenkin ihmisten suhtautuminen minuun on muuttunut ylimielisestä arvostavaksi heidän kuultuaan koulutustaustani - olen suorittanut nuorena väheksytyn ammatillisen ja myöhemmin kunnollisena pidetyn yliopistotutkinnon, tässä järjestyksessä. Silti olen koko ajan ollut sama ihminen, mutta sillä ei näemmä ole kaikille niin suurta merkitystä 😉
Tarkennan, mikäli ehdin ennen (Putinin) trolleja ja epäileviä Tuomaita: olin siis ylioppilas mennessäni amikseen, jotakin oli tehtävä että pääsi työelämään käsiksi.
Joo, kaksoitutkinnossa ei ole lukion kursseja kaikkia, siksi ei saa lukion päästötodistusta. Mutta hampikseen otetaan osa pelkän pääsykokeen perusteella.
http://www.studentum.fi/Hammaslaeaeketieteellinen_paeaesykoe__d6285.html
Siinä pitää vaan olla sitten hiton hyvä, koska ilman lukiotorkkaa pääsee sisään vain kolmasosa sisäänotetuista.
Eli en ihan osta ap:n stooria.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää tuollainen. Mutta kait hän saa olla iloinen siitä, ettei joudu enää opiskelemaan. Se oli ehkä semmoinen omakohtainen helpotuksen tunne, älä ota sitä itseesi. Sinä kait pidit kaksoistutkintosi jälkeen välivuosia, eli et ole samalla lailla opiskelemiseen ryytynyt - hän pusersi opinnot yhteen putkeen.
Joten se, mitä ajan takaa on, että ehkä hän ei mollannut sinua, vaikka sinä niin tulkitsit. Vaan kysyi vaan ihan neutraalisti, että et halunnut työskennellä sillä alalla, mihin kaksoistutkintosi antoi mahdollisuuden.
Ja että on kivaa, kun HÄNEN ei enää tarvitse opiskella, ei enää jaksaisi.Ilmaisi itseään varmaan mölösti, mutta ehkä sinäkin aavistuksen ylitulkitsit...?
Voipi ola näinkin. Tunsin kuitenkin ihmisen aikanaan todella hyvin, joten tiesin kyllä mitä teki. Aikanaan myös välit katkesi koska ei halunnut "hulluja" elämäänsä (olin kai liian masentunut siihen aikaan). Ajattelin että se meni nuoruuden piikkiin, mutta kyllä taustalta paistoi tuttu halveksunta terveysongelmiani kohtaan. Hän selkeästi on päättänyt että olen toisen luokan ihminen. Ei sillä että koulutus tekisi kenestäkään ihmisenä parempaa, voi näemmä käydä jopa päin vastoin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, miten kaksoistutkinnolla voi mennä hammaslääketieteelliseen? Meinaan kun kaksoitutkinnossa ei saa lukion päästötodistusta vaikka ylioppilastutkinnon suorittaakin. Luulin, että lukion päästotodistuksen tietyillä arvosanoilla on merkitystä hammaslääketieteelliseen pyrittäessä, mm. kemian....
Kävin kursseja aikuislukiossa varsinaisen tutkinnon jälkeen. Kaksoistutkinnossa minulla oli pitkä matikka ja kemia, aikuislukiossa kävin biologian, fysiikan sekä syventävät opinnot kaikista. Minulle on ihan oikeasti yksi ja sama uskotteko vai ettekö, kuten olen sanonut olen reilusti normitahdista jäljessä ja nähnyt älyttömästi vaivaa sisäänpääsyyn. En väännä tästä aiheesta enempää, entisen ystävänkin sielunmaailma tuli selkeäksi joten en edes tiedä miksi vastaan. Ap