Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helsinkiläisiä vihataan?

Vierailija
02.02.2016 |

Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?

Kommentit (198)

Vierailija
21/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lähinnä naurattaa se, että helsinkiläiset kuvittelevat olevansa jotenkin niin suurkaupunkilaisia ja metrocityihmisiä, vaikka Helsinki on oikeasti pieni tuppukylä oikeisiin suurkaupunkeihin verrattuna. Eivät mukamas tiedä mitään Kehä III ulkopuolisesta maailmasta ja kaikki muut Suomessa ovat juntteja paitsi juuri nämä SUURkaupunkilaiset.

T. Parissa oikeassa suurkaupungeissa asunut

Vierailija
22/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?

Ei helsinkiläisissä mitään erityistä vikaa ole sen mitä heitä tunnen.  Ne on ne radanvartelaiset ja muut junan tuomat hesalaiset, jotka on jotenkin ihmeellisiä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotko oikeasti olevasi Helsingistä vai toteatko olevasi Stadista (ja ehkä vielä sellaisella venyvällä aksentilla)? Jälkimmäinen aiheuttaa välittmömästi luotaantyöntävän reaktion.

Tääkin on mielenkiintoista, kuinka stadilaista saa inhota ääneen, mutta mikä tahansa muu murre tai puhetyyli tai paikkakunta ei aiheuta vastaavaa. Kukaan Helsingissä ei myöskään ala nyrpistelemään jos joku sanoo olevansa Turuust tai Kuopijjoosta.

Usein moni sanoo että helsinkiläiset ovat itsekkäitä ja ylimielisiä tai kuvitteevat itsestään jotain, mutta lähestulkoon aina sanoja on itse tällainen. Poikkeuksia tietysti on moneen suuntaan. Tunnen yhden pariskunnan joka oli pohjoisesta kotoisin ja asui pitkään pääkaupunkiseudulla, ihania ihmisiä. Mutta elämässä ei käynyt kuten halusivat ja joutuivat muuttamaan takaisin pohjoisen ja johan se "etelän kermaperseiden" haukkuminen alkoi. :(

Ero on siinä että se stadi ei ole stadi muuta kuin helsinkiläiselle, ei muutkaan käytä jotain paikallista lempinimeä  silloin jos kertoo oman kotipaikkansa muille. Tuollainen on ylimielistä.

Vierailija
24/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen helsinkiläinen, enkä ole koskaan kokenut että minua muualla vihattaisiin tai pidettäisiin jotenkin erilaisena, kuin muualla asuvia.

Vierailija
25/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua lähinnä naurattaa se, että helsinkiläiset kuvittelevat olevansa jotenkin niin suurkaupunkilaisia ja metrocityihmisiä, vaikka Helsinki on oikeasti pieni tuppukylä oikeisiin suurkaupunkeihin verrattuna. Eivät mukamas tiedä mitään Kehä III ulkopuolisesta maailmasta ja kaikki muut Suomessa ovat juntteja paitsi juuri nämä SUURkaupunkilaiset.

Oikea suurkaupunkilainen bongattu. Näin aina, kun tästä samasta asiasta ketjuillaan.

Vierailija
26/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotko oikeasti olevasi Helsingistä vai toteatko olevasi Stadista (ja ehkä vielä sellaisella venyvällä aksentilla)? Jälkimmäinen aiheuttaa välittmömästi luotaantyöntävän reaktion.

Sanon nimenomaan olevani Helsingistä.

Vierailija
27/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisiä täällä saa nimitellä ja haukkua ihan vapaasti!

Ei ole tasa-arvoa.

Vierailija
28/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tääkin on mielenkiintoista, kuinka stadilaista saa inhota ääneen, mutta mikä tahansa muu murre tai puhetyyli tai paikkakunta ei aiheuta vastaavaa. Kukaan Helsingissä ei myöskään ala nyrpistelemään jos joku sanoo olevansa Turuust tai Kuopijjoosta.

Usein moni sanoo että helsinkiläiset ovat itsekkäitä ja ylimielisiä tai kuvitteevat itsestään jotain, mutta lähestulkoon aina sanoja on itse tällainen. Poikkeuksia tietysti on moneen suuntaan. Tunnen yhden pariskunnan joka oli pohjoisesta kotoisin ja asui pitkään pääkaupunkiseudulla, ihania ihmisiä. Mutta elämässä ei käynyt kuten halusivat ja joutuivat muuttamaan takaisin pohjoisen ja johan se "etelän kermaperseiden" haukkuminen alkoi. :(

Ero on siinä että se stadi ei ole stadi muuta kuin helsinkiläiselle, ei muutkaan käytä jotain paikallista lempinimeä  silloin jos kertoo oman kotipaikkansa muille. Tuollainen on ylimielistä.

No kyllä mä ainakin tunnen ihmisiä, jotka sanovat olevansa kotoisin vaikkapa Tampesterista tai Riksusta. Eikä se kuulosta mitenkään ylimieliseltä korvaani.

Vierailija
29/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkonen, tiesit kai, että kyllä se hyötyminen menee ihan toisin päin. Stadi ja muutenkin ok-seutu elättää koko muuta Suomea.

Kyse on verotuloista, joita elinkeinoelämän keskittyminen Ruuhka-Suomeen kasaa. Kun sote-uudistuksessa päädytiin Kepun vaatimuksesta tekemään liikaa alueita (elinkykyisin olisi ollut viiden sote-alueen malli, nyt päädyttiom kolminkertaiseen lukuun), tasinkoa haetaan yhä enemmän pk-seudulta.

Ja huom, en ole stadilainen, mutta perillä taloudesta.

Yhtälö ei ole ollenkaan noin yksinkertainen. Ei muualla esim. pidetä siitä että valtion virastot ym. valtion työpaikat pidetään väkipakolla pk-seudulla (vaikka siihen ei olisi nykypäivänä mitään tarvetta) ja siten tuetaan pk-seudun työllisyyttä muiden alueiden kustannuksella. Toisaalta esim. isojen valtateiden ylläpidon ajatellaan hyödyttävän muualla asuvia enemmän vaikka yhtälaila pk-seudun väki käyttää niitä vapaa-ajanmatkoihin ym. Toisaalta pk-seutu ei mitenkään elätä esim. Lounais-Suomea jonka kunnista suurin osa on nettomaksajia nekin.

No ei ole Lounais-Suomi ainakaan enää mikään nettomaksaja, vaan käy kourimassa kassasta sekin. Katso täältä 2016 valtionosuuksien tasaukset, Uusimaa on ainoa nettomaksaja, ja maksaakin sitten aika lailla.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1453608552654

Se, että sinusta virastoja pidetään "väkipakolla" pk-seudulla on aika hupaisaa, kun miettii, miten vaikeasti pakkosiirtoja on voitu TYÖNTEKIJÖIDEN vastustuksen takia tehdä.

Tuo mitä puhut tieverkostosta on jo aikamoista huuhaata. Kyllä tieverkosto on 95% paikallisen väestön talouden ja tarpeiden takia rakennettua. Loput 5% voidaan ehkä laskea sitten puolustusvoimien ja vaikkapa muun maan suomalaisten kesämökkeilijöiden tarpeiden kesken. Niitä kesämökkejä kun - yllätys yllätys - on kaikilla muillakin, ei pelkästään stadilaisilla. Esimerkiksi itselläni, vaikken asu Uudellamaalla.

Vierailija
30/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti joskus on näitä ylpeitä, usein vähän nuorempia henkilöitä, jotka vastaavat kotipaikkaa tiedustellessa tuhahtaen "Stadist'". Myöhemmin selviää, että kirjoilla ollaan tyyliin Järvenpäässä.

Vierailija
31/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?

Enpä ole törmännyt samaan, vaikka hesalaisena kiertelin ympäri maakuntia ja iltaisin kävin paikallisissa pubeissa. Ehkä se syy löytyy kuitenkin peiliin vilkaisemalla. Ärsytät jollain tavalla tiedostaen tai tiedostamatta.

Vierailija
32/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä ainakin tunnen ihmisiä, jotka sanovat olevansa kotoisin vaikkapa Tampesterista tai Riksusta. Eikä se kuulosta mitenkään ylimieliseltä korvaani.

Tai Manse. Jäke. Ja Tiksihän olisi tosi ylimielistä, kun ei ole edes kaupungin nimi vaan kaupunginosa Vantaalla.

Vierailija
33/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset ovat pinnallisia ja laskelmoivia, sekä köyhät että rikkaat. Aina halutaan hyötyä meistä maalla asuvista, tulla mökeille nje. Todella feikkejä tyyppejä kaikki helsinkiläiset. Sillä ei ole eroa onko syntyperäinen vai sinne helsinkiin muuttanut, samanlaisiksi muuttuvat kaikki kun puuttuu kosketus luontoon ja yhteisöllisyy.

Hei hei nyt alkaa näkymään, että on liikaa menty serkkujen kanssa naimisiin.

Vierailija
34/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse alunperin kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja muutin aikanaan Helsinkiin opiskelemaan. Vanhassa kotikaupungissani Helsinki-viha oli voimissaan ja tämä oli tietysti tuottanut ennakko-oletuksia. Muuttaessani Helsinkiin mietin, että mihinköhän leijonanluolaan sitä joutuu ylimielisten ja pinnallisten stadilaisten keskelle.

Nämä ennakkoluulot karisivat kuitenkin nopeasti, kun tutustuin syntyperäisiin helsinkiläisiin ensimmäisiä kertoja. Aivan tavallisia, mukavia, sosiaalisia ja rentoja ihmisiä siinä missä muutkin. Tuon kokemuksen jälkeen olen osannut vain nauraa entisille ennakkoluuloilleni helsinkiläisiä kohtaan.

Vierailija
35/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinä et olekaan itsetietoinen ja arvonsa tunteva pääkaupunkilainen, joka ei tunnusta muun Suomen oikeuksia, niin hyvin monet ovat ja siitä se vihaa tulee.

Vierailija
36/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin myönnän kadehtivani hesalaisia. Todella mielelläni asuisin siellä enkä täällä pikkukaupungissa, jossa ei koskaan tapahdu mitään ja josta on aina lähdettävä erikseen junalla/bussilla liikkeelle, jos haluaa päästä keikoille tai ostaa jotain vähänkään hienompaa. Onneksi netistä saa jo aika lailla vaatteita, mutta jos haluaa nähdä ne ite kaupassa, se on sitten lähdettävä vaan.

Musta Hesa on kaunis kaupunki ja eläväinen, mutta mulle aivan liian kallis. Mun salolaisen kämppäni hinnalla saisi sieltä harjakomeron.

Koen että stadilaisilla on vähän semmoinen ripeämpi elämäntapa, ei jäädä ovesuuhun katselemaan että mikä on meininki. Kai se on tyypillistä minkä tahansa maan pääkaupungille. Aivan samoin suhtaudutaan lontoolaisiin Briteissä, pariisilaisiin Ranskassa, berliiniläisiin Saksassa jne.

Vierailija
37/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän helsinkiläiset sen tietävät, mutta on se suurin kaupunki Suomessa kuitenkin. Muistan kun muutin pieneltä paikkakunnalta Helsinkiin ja oli se ihan eri maailma. Sain kuitenkin itseni hillittyä kotona käydessäni, etten hehkuttanut liikaa ja näyttänyt siltä, että oli noussut hattuun. Kyllä se hetkeksi nousikin.

Vierailija
38/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viisikymppinen "junantuoma", olen asunut Helsingissä nyt kohta 25 vuotta. Ei täällä ihmiset ole sen kummemmin leuhkoja kuin muuallakaan, keskimäärin. Aika hoopoa se nyt olisikaan pelkän asuinkunnan perusteella itseään kehuskella.

Sen sijaan tosiaan kuten joku tuossa sanoikin kaupunkilainen elämäntyyli itsessään on erilainen kuin maalainen. Näkyy parhaiten liikenteessä. Helsingissä autoileva oppii aika pian rempseän ajotavan, jos ei halua jäädä tientukkeeksi. Sama sopeutuminen kaupunkioloihin leimaa muutenkin täällä syntyneiden ja pitkään asuneiden tyyliä. Vieraita vastaantulijoita ei tervehditä, koska muuten saisi olla moikkaamassa koko ajan - maalla sellaista pidetään tylynä ja ehkä sitten se tulkitaan juurikin stadilaisten koppavuudeksi. Tämä nyt vaan yhtenä esimerkkinä.

Vierailija
39/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti joitakin ylimielisiä tai siltä vaikuttavia, mutta joskus se vika on itsessäkin. Kun menin lukioon, yksi kaverini oli sitä mieltä, että muutuin ylimieliseksi. Kun muutin Helsinkiin, muutuin kuulemma niin ylimieliseksi, ettei kanssani voinut enää edes puhua. Kukaan muu ei ollut tätä mieltä enkä edes koskaan puhunut hänelle koulusta enkä Helsingistä, koska tiesin, että persoonansa on niin kyräilevä ja kateellinen.

Vierailija
40/198 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ole asunut kovin kauaa siellä suurkaupungissa, kun suhteellisuudentajua ja tilannetajua sulla ei ole. Yhtäkään helsinkiläistä, joka kuvittelisi asuvansa jossakin valtavassa metropolissa ja olevansa siksi parempi, en ole tavannut. 

T. myös suurkaupungeissa asunut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän