Miksi helsinkiläisiä vihataan?
Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko oikeasti olevasi Helsingistä vai toteatko olevasi Stadista (ja ehkä vielä sellaisella venyvällä aksentilla)? Jälkimmäinen aiheuttaa välittmömästi luotaantyöntävän reaktion.
Tääkin on mielenkiintoista, kuinka stadilaista saa inhota ääneen, mutta mikä tahansa muu murre tai puhetyyli tai paikkakunta ei aiheuta vastaavaa. Kukaan Helsingissä ei myöskään ala nyrpistelemään jos joku sanoo olevansa Turuust tai Kuopijjoosta.
Usein moni sanoo että helsinkiläiset ovat itsekkäitä ja ylimielisiä tai kuvitteevat itsestään jotain, mutta lähestulkoon aina sanoja on itse tällainen. Poikkeuksia tietysti on moneen suuntaan. Tunnen yhden pariskunnan joka oli pohjoisesta kotoisin ja asui pitkään pääkaupunkiseudulla, ihania ihmisiä. Mutta elämässä ei käynyt kuten halusivat ja joutuivat muuttamaan takaisin pohjoisen ja johan se "etelän kermaperseiden" haukkuminen alkoi. :(
Mulla on tällainen kaveri, joka aina tykkäs haukkua meitä juurikin etelän kermaperseiksi tai Helsingin hienohelmoiksi tms. muka hauskana vitsinä. Kunnes sitten kyllästyin ja aloin laittamaan takaisin, peräkylän juntti, maalaistollo jne. Alkoi kysellä että minkä takia te helsinkiläiset aina haukutte muita ihmisiä....
Kummastakohan on oikeasti kyse , helsinkiläisten kuvitellusta ylemmyydestä vai kuvitellusta alemmuuden tunteesta.
Helsinkiläisten ylemmys ja leuhka asenne minusta mielikuva, joka on jäänyt päälle 50-luvun Suomi-filmeistä , joissa hra.Yo patsasteli lakki päässä heinäpellolla ja vietteli talon tyttären.
Helsingin ja pääkaupunkiseudun ulkopuolella käytetään useasti käsitettä Helsingin herrat kun viitataan mm. päätöksiin joilla pientä ihmistä kupataan varsinkin ko.alueen ulkopuolella. Nuo Helsingin herrat ovat kuitenkin a) sen muun Suomen valitsimia päättäjiä , joiden kotipaikka on alunperin voi olla vaikka Suonenjoki b) valtion /kuntien päättäjiä joiden mahdollinen helsinkiläisyys ei ole painanut päätöksen teossa pätkääkään.
Päinvastoin , jos oman maakunnan edustaja vetää ns.kotiinpäin niin se on ok sitä jopa odotetaan heiltä ( lupasit meille sen tien...) .Jos pääkaupunki seudun edustajat edes vähänkään yrittävät samaa se on muun Suomen kuppaamista ja rahan valumista etelän jo ennestään rikkaille.
Olen samaa mieltä ( en katsonut mikä nro komentti ) hänen kanssaan siitä, että mitä tahansa muuta maakunta saa kehua , puhua kaihoten kotiseudustaan ym paitsi pääkaupunki seudusta , murretta myöten.
Helsinki, Espoo , Vantaa jne on _koti_ ja kotiseutu meille täällä asuville ja ehkä koko elämänsä viettäneille siinä missä Rääkkyläkin. Meille ei vain ole sallittua puhua kotiseudustamme kuten muun Suomen , jos näin teemme olemme leuhkia ?
Sitäpaitsi suurin osa helsinkiläisistä ei puhu mitään murteeksi luokiteltavaa ( sitä vanhaa slangia ei taida kuin kourallinen ukkoja) .Asemalla tai Kampissa notkuvan teinin puheista jäisi tod.näk osa hämärän peittoon vanhemmalta polvelta oli sitten 1. tai 4.polven helsinkiläinen tai viime viikolla Kittilästä tullut.
Ja vielä kukaan täyspäinen ( helsinkiläinen ) ei sano olevansa stadista, jos kysytään mistä olet .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä naurattaa se, että helsinkiläiset kuvittelevat olevansa jotenkin niin suurkaupunkilaisia ja metrocityihmisiä, vaikka Helsinki on oikeasti pieni tuppukylä oikeisiin suurkaupunkeihin verrattuna. Eivät mukamas tiedä mitään Kehä III ulkopuolisesta maailmasta ja kaikki muut Suomessa ovat juntteja paitsi juuri nämä SUURkaupunkilaiset.
T. Parissa oikeassa suurkaupungeissa asunut
Oikea suurkaupunkilainen bongattu. Näin aina, kun tästä samasta asiasta ketjuillaan.
Asun kyllä nykyisin toooosi juntissa pikkukaupungissa Kehä III ulkopuolella. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua lähinnä naurattaa se, että helsinkiläiset kuvittelevat olevansa jotenkin niin suurkaupunkilaisia ja metrocityihmisiä, vaikka Helsinki on oikeasti pieni tuppukylä oikeisiin suurkaupunkeihin verrattuna. Eivät mukamas tiedä mitään Kehä III ulkopuolisesta maailmasta ja kaikki muut Suomessa ovat juntteja paitsi juuri nämä SUURkaupunkilaiset.
Ilmeisesti et ole asunut kovin kauaa siellä suurkaupungissa, kun suhteellisuudentajua ja tilannetajua sulla ei ole. Yhtäkään helsinkiläistä, joka kuvittelisi asuvansa jossakin valtavassa metropolissa ja olevansa siksi parempi, en ole tavannut.
T. myös suurkaupungeissa asunut
Niin sitä päästiin tekemään oikein luonneanalyysi minusta muutaman virkkeen perusteella! Samapa tuo. Minä olen kuitenkin juuri sellaisia ihmisiä tavannut Helsingissä. Että ovat olevinaan niin cityihmisiä. Sinä et, no... jaa?
Ihan aiheesta koska halveksivat maanlaisia
Kehä 3-kommenteissa on mielestäni hauskaa se, että pieni osa Helsinkiäkin on sen ulkopuolella. Ja toisaalta, jos puhutaan urbaanista ympäristöstä, ei Kehä 3 edes ole oikea mittari, eikä oikein edes Kehä 1. Kaupunkimaisuutta löytyy lähinnä vain Punavuoresta, Kampista ja Kalliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotko oikeasti olevasi Helsingistä vai toteatko olevasi Stadista (ja ehkä vielä sellaisella venyvällä aksentilla)? Jälkimmäinen aiheuttaa välittmömästi luotaantyöntävän reaktion.
Tääkin on mielenkiintoista, kuinka stadilaista saa inhota ääneen, mutta mikä tahansa muu murre tai puhetyyli tai paikkakunta ei aiheuta vastaavaa. Kukaan Helsingissä ei myöskään ala nyrpistelemään jos joku sanoo olevansa Turuust tai Kuopijjoosta.
Usein moni sanoo että helsinkiläiset ovat itsekkäitä ja ylimielisiä tai kuvitteevat itsestään jotain, mutta lähestulkoon aina sanoja on itse tällainen. Poikkeuksia tietysti on moneen suuntaan. Tunnen yhden pariskunnan joka oli pohjoisesta kotoisin ja asui pitkään pääkaupunkiseudulla, ihania ihmisiä. Mutta elämässä ei käynyt kuten halusivat ja joutuivat muuttamaan takaisin pohjoisen ja johan se "etelän kermaperseiden" haukkuminen alkoi. :(
Mulla on tällainen kaveri, joka aina tykkäs haukkua meitä juurikin etelän kermaperseiksi tai Helsingin hienohelmoiksi tms. muka hauskana vitsinä. Kunnes sitten kyllästyin ja aloin laittamaan takaisin, peräkylän juntti, maalaistollo jne. Alkoi kysellä että minkä takia te helsinkiläiset aina haukutte muita ihmisiä....
outo yhtälö.. :o kai olit nauramatta kun kaveri vitsaili vai väänsitkö tekonaurua?
Kai taustalla on jonkinlainen pelko, kuten lähes kaiken vihan kohdalla. Ehkä "maalainen" kuvittelee olevansa huonompi joissain asioissa Helsinkiläisen rinnalla.
Etenkin nettifoorumeilla näkee usein aloituksia, jossa joku joutuu menemään ekaa kertaa Helsinkiin, ja pyytää mahdollisimman tarkat neuvot liikkumiseen ja kaikkeen, jotta menisi mahdollisimman hyvin "paikallisesta" ja ei joutuisi kysymään apua "pelottavilta ja leuhkoilta" helsinkiläisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkonen, tiesit kai, että kyllä se hyötyminen menee ihan toisin päin. Stadi ja muutenkin ok-seutu elättää koko muuta Suomea.
Kyse on verotuloista, joita elinkeinoelämän keskittyminen Ruuhka-Suomeen kasaa. Kun sote-uudistuksessa päädytiin Kepun vaatimuksesta tekemään liikaa alueita (elinkykyisin olisi ollut viiden sote-alueen malli, nyt päädyttiom kolminkertaiseen lukuun), tasinkoa haetaan yhä enemmän pk-seudulta.Ja huom, en ole stadilainen, mutta perillä taloudesta.
Yhtälö ei ole ollenkaan noin yksinkertainen. Ei muualla esim. pidetä siitä että valtion virastot ym. valtion työpaikat pidetään väkipakolla pk-seudulla (vaikka siihen ei olisi nykypäivänä mitään tarvetta) ja siten tuetaan pk-seudun työllisyyttä muiden alueiden kustannuksella. Toisaalta esim. isojen valtateiden ylläpidon ajatellaan hyödyttävän muualla asuvia enemmän vaikka yhtälaila pk-seudun väki käyttää niitä vapaa-ajanmatkoihin ym. Toisaalta pk-seutu ei mitenkään elätä esim. Lounais-Suomea jonka kunnista suurin osa on nettomaksajia nekin.
Mistä tuo luulo on saanut alkunsa? Koska todella pieni osa valtion palkoista maksetaan pääkaupunkiseudulle. Se antaa viitteitä ettei kaikki toiminta ole siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
outo yhtälö.. :o kai olit nauramatta kun kaveri vitsaili vai väänsitkö tekonaurua?
No kun tässähän se juttu onkin, kun ollaan oltu ihan kavereita, mutta jostain syystä välillä tykkää ottaa esille meidän kotiseudun ja kuinka se tekee kaikista kermaperseitä. Itse ajavat autolla ihan kaikkialle, eivät koskaan matkusta tai tutustu mihinkään uuteen ja piirit on pienet. Kyllä mä aina kommentoin kun heitti tota hauskaa vitsiään, mutta en sen kummempaa. Kunnes sitten alkoi keittää yli. Kieltämättä yhteydenpito on aika rankasti vähentynyt.
Työttömänä makaileva helsinkiläinen av-mamma ei elätä ketään, ei ainakaan maalla asuvaa yrittäjää. 😃 Minä tunnen lähinnä myötähäpeää, kun maalta kotoisin oleva serkkuni kehuu maakuntamatkoillaan olevansa espoolainen. Muutti 3-kymppisenä maakunnasta Leppävaaraan. Onhan se toki saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset ovat pinnallisia ja laskelmoivia, sekä köyhät että rikkaat. Aina halutaan hyötyä meistä maalla asuvista, tulla mökeille nje. Todella feikkejä tyyppejä kaikki helsinkiläiset. Sillä ei ole eroa onko syntyperäinen vai sinne helsinkiin muuttanut, samanlaisiksi muuttuvat kaikki kun puuttuu kosketus luontoon ja yhteisöllisyy.
Pääkaupunkiseutu elättää lähes koko muuta vitun muuttotappiosuomea. Ei mulla muuta....
Tässähän se olennaisinvihaamisen syy
Tämän maan ainoat kaupungit on Helsinki ja Turku.Kaiken maailman tuppukylät vihaa näitä kahta koska he tietää että he ei ole mitään niissä paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuessani ympäri Suomea olen huomannut, että jos tulee esille se, että olen kotoisin Helsingistä, muuttuu ihmisten käytös etäiseksi ja jopa vihamieliseksi. Kerran eräässä pubissa "Hesan pelle" uhattiin jopa hakata. En ole mikään stereotyyppinen muun Suomen asukkaita alentava juppi enkä korosta kotikaupunkiani näissä yhteyksissä, vaikka se toki on minulle tärkeä paikka ja osa identiteettiäni, kuten uskon että oma kotipaikka on jokaiselle. Mistä Helsinki-viha kumpuaa?
Syy on simppeli. Teitä pidetään ympäri maan kusipäinä ja hyvin monet teistä vielä vahvistaa tuota käsitystä käytöksellään.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Kyllä jokainen normaali ihminen tietää, että Helsinki on suhteessa moniin pääkaupunkeihin pieni ja hyvällä säällä keskustassakin voi kävellä joka paikkaan. Itse pidän tästä helsinkiläisenä. Kommentistasi oikein hohkaa katkeruus ja ahdasmielisyys.
T. Myöskin suurkaupungeissa maailmalla asunut, joka verrattaen rakastaa asua pienessä Helsingissä
Pahimmillaan Helsinkiviha on sitä, että kun (kysyttäessä mistä on kotoisin) kertoo olevansa helsinkiläinen, niin jo tätä pidetään brassailuna. Ja auta armias, jos vielä käy ilmi, että oma suku on sieltä, ja asunut siellä monessa polvessa. Camoon, Hki on paikka siinä missä joku muu paikka. Ja isoon maailmaan suhteutettuna tuppukylä.
Vierailija kirjoitti:
stadilaiset on ylimielisiä ja luulee olevansa suomen kuninkaita. brassailee sillä että on stadista vaikka harva on edes syntyperäinen helsinkiläinen.
Stadilla tarkoitetaan kyllä ihan vaan keskustan aluetta. Helsingin reunoilla asuvat eivät ole stadilaisia vaan helsinkiläisiä. Kaikki helsinkiläiset tietävät tämän, joten tuskin sillä "brassailee". Tosin te maalaiset ette siityä mitään ymmärrä vaan kutsutte koko stadia hesaksi.
Varmaan siitä syystä, että helsinkiläiset kutsuvat kaikkia muita suomalaisia maalaisiksi. Sitten se pitäisi ottaa jotenkin huumorilla, mutta samalla helsinkiläiset itse eivät siedä sitä, jos heitä haukutaan "leikillä".
Joillakin on kyllä todella syvään juurtunut asenne (vanhemmilta peritty??) ylipäätäänkin pk-seutua kohtaan. Aina ei tarvitse edes perustua mihinkään kokemuksiin. Luulot riittävät?
Esimerkkinä: Muutin itse pk-seudulta (...Vantaalta, en siis edes Helsingistä :D) keskisempään Suomeen vuosikymmen sitten työn perässä. Eräs kollega (muistaakseni itä-Suomesta) kertoi siinä ekoilla kahvitauoilla kuinka nykyinen kaupunki oli hänelle jo neljäs kotikaupunki. Totesin että onpas kerennyt (oltiin reilu parikymppisiä), hän kertoi käyneensä kaikki koulut eri paikkakunnilla. Totesin muistaakseni näillä sanoilla "no sehän selittää! Itsellä ei ole vastaavaa tarvetta ole ollut", johon hän kimmastuneena "Ei tarvetta! No eipä v*ttu hesalaisilla tietenkään ole mitään h*lvetin tarvetta kun KAAAAIIIKKI on niiiiiiin v*tun hyvin yhessä paikkaa!" :D Vähän hölmistyneeltä varmaan näytin..
Parin päivän päästä hän tuli kysymään "Niin sinähän olit hesasta?" -Eeen, ku Vant... "No nii ihan sama! Me ei kyl sit ikinä tulla toimeen keskenämme!"
Sen jälkeen ei enää puhunut minulle sanaakaan :D
Varmaan internetistä tutut lappitrollit aiheuttavat helsinkivihaa.