Mies kävi älykkyysosamäärätestissä ja kaikki on ollut helvettiä sen jälkeen
Hänen älykkyytensä sitä ja Mensa tätä. Pääsi siis aika kirkkaasti jäseneksi. Nyt pohtii ilmeisen tosissaan, että pitäisikö pyytää palkankorotusta älykkyyteensä vedoten. On myös yhtäkkiä pätevämpi kuin kaikki muut työpaikallaan ja tekee valaistuneita havaintoja aivan päivänselvistä asioista. Itse en uskaltanut mennä testiin, kun olisi ottanut niin itsetunnon päälle jos ÄO olisi ollut jotain 100. Hyvä varmaan näin, enpä ainakaan muuttunut ihan normaalista tyypistä kusipääksi yhden tunnin aikana.
Jäsenkorttinsa se laittoi lompakkoonsa niin, että se pitää ottaa pois ennen kuin saa pankkikortin ulos.......
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi mensan testit on aivan täyttää paskaa. Palikkatestit eivät kerro hevon helvettiä ihmisestä tai miten hän elämässään pärjää. Kaikki ne "miten jatkuu" testit ovat epäloogisuuden huipentuma.
Onko joku väittänyt, että älykkyystestissä mitataan elämässä pärjäämistä? Siinä mitataan nimensä mukaisesti älykkyyttä, ei yhtään mitään muuta ole tarkoituskaan mitata.
Miksi Cooperin testi olisi "paskaa", koska se ei mittaa elämässä pärjäämistä? Sinun logiikallasi veikkaisin alle sadan testitulosta, sorry.
Sori mutta minä en näe mitään alykästä niissä kuvioissa. Aivan naurettavaa paskaa. Saisin varmasti reilusti alle sata pistettä, mikä ei vaikuta elämääni millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun vielä ihmiset ymmärtäisivät, että viisaus on eri asia kuin älykkyys.
Älykäs selviytyy tilanteista joihin viisas ei edes joudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat siis päätellä hieman seuraavaa kuviota ja tiedät pythagoran lauseen. Se ei ole vielä älykkyyttä mutta mensaan sillä pääsee! Itseasiassa taitaa mennä idiotismin puolelle jaotella ihmisiä tuolla perusteella.
Tunnen yhden mensalaisen, joka yritti tappaa itsensä. Älyä ja järkeä on niin monenasteista, ettei sitä voi määritellä pelkästään minkään irrationaalisten kuvioiden avulla.
Jostain syystä itse pärjäsin niissä jatka kuvioissa, terveisin luova puutarhuri. Ja tietenkin osaan pythagoranlauseen puutarhasuunnittelijana ja rakentajana. Myös matematiikka ja päättely kuuluvat puutarhurin merkityksellisiin taitoihin on osattava laskea massoja alueita kustannuksia ja arvioitava aikaa. Monelle varmaan kävisi älykkyys mittariksi vaikka oikeinkirjoittamisen testaaminen, se tuntuu monelle turhakkeelle olevan elämää suurempi kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat siis päätellä hieman seuraavaa kuviota ja tiedät pythagoran lauseen. Se ei ole vielä älykkyyttä mutta mensaan sillä pääsee! Itseasiassa taitaa mennä idiotismin puolelle jaotella ihmisiä tuolla perusteella.
Tunnen yhden mensalaisen, joka yritti tappaa itsensä. Älyä ja järkeä on niin monenasteista, ettei sitä voi määritellä pelkästään minkään irrationaalisten kuvioiden avulla.
Jostain syystä itse pärjäsin niissä jatka kuvioissa, terveisin luova puutarhuri. Ja tietenkin osaan pythagoranlauseen puutarhasuunnittelijana ja rakentajana. Myös matematiikka ja päättely kuuluvat puutarhurin merkityksellisiin taitoihin on osattava laskea massoja alueita kustannuksia ja arvioitava aikaa. Monelle varmaan kävisi älykkyys mittariksi vaikka oikeinkirjoittamisen testaaminen, se tuntuu monelle turhakkeelle olevan elämää suurempi kysymys.
Sori mut niillä kuvioilla ei ole mitään tekemistä siltojen suunnittelun tai puutarhanhoidin kanssa. Itsekin olen alalla, eikä niillä "miten jatkuu" kuvioilla ole mitään tekemistä matematiikan tai puutarhan kanssa.
Wdom kirjoitti:
Olisin ihan tyytyväinen tulokseen 100, koska sen on tarkoitus olla keskiarvo. En ymmärrä, miksi 100 olisi AP:lle ongelma.
T. Asiantuntijatyötä tekevä KTM
Mä olen huolissani _kaikista_ "asiantuntijoista" tmv. joiden äo riittää just just siihen sataseen, sori. Saatte usein pahaa jälkeä aikaiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Wdom kirjoitti:
Olisin ihan tyytyväinen tulokseen 100, koska sen on tarkoitus olla keskiarvo. En ymmärrä, miksi 100 olisi AP:lle ongelma.
T. Asiantuntijatyötä tekevä KTMMä olen huolissani _kaikista_ "asiantuntijoista" tmv. joiden äo riittää just just siihen sataseen, sori. Saatte usein pahaa jälkeä aikaiseksi...
Itse olisin enemmän huolissani, jos ihmisarvo mitattaisiin järjettömien kuvioiden tulkitsemiskyvyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi mensan testit on aivan täyttää paskaa. Palikkatestit eivät kerro hevon helvettiä ihmisestä tai miten hän elämässään pärjää. Kaikki ne "miten jatkuu" testit ovat epäloogisuuden huipentuma.
Onko joku väittänyt, että älykkyystestissä mitataan elämässä pärjäämistä? Siinä mitataan nimensä mukaisesti älykkyyttä, ei yhtään mitään muuta ole tarkoituskaan mitata.
Miksi Cooperin testi olisi "paskaa", koska se ei mittaa elämässä pärjäämistä? Sinun logiikallasi veikkaisin alle sadan testitulosta, sorry.
Sori mutta minä en näe mitään alykästä niissä kuvioissa. Aivan naurettavaa paskaa. Saisin varmasti reilusti alle sata pistettä, mikä ei vaikuta elämääni millään tavalla.
Heh, ei niiden kuvioiden ole tarkoituskaan olla älykkäitä. Älykkyys on elävän olion ominaisuus.
(Oletko oikeasti noin tyhmä vai provoilua?)
No hohhoijaa! Mullakin älykkyysosamäärä sen verran että pääsisin jäseneksi, mutta en näe siinä mitään "järkeä". Ärsyttää tuommoiset leuhkijat jotka luulee olevansa muita älykkäämpiä joka asiassa, itse ainakin koen itseni erittäin tyhmäksi aina välillä.
-18v tyttö jonka lukionarvosanat koostuvat enimmäkseen vain tyydyttävistä arvosanoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen kaksi Mensan jäsentä. Toiselle kävi sama kuin ap sun miehellesi ja se oikeasti sanoi minulle ja miehelleni yksissä illanistujaisissa, että vaikka hän nyt onkin Mensan jäsen, niin hän haluaa kuitenkin olla ihan samanlailla kaverimme kuin ennenkin ja ottaa oikein sydämen asiakseen sivistää meitäkin. Öö.. Okei.
Toinen on veljeni. Häntä kuvailisin sellaiseksi luovaksi hulluksi, joka on homssuinen, unohtelee ja hukkaa tavaransa, on aina kaikille ystävällinen eikä tee eroa itsensä ja vaikkapa puistojuopon vällillä. Hänestä ei ikinä voisi aavistaa kuinka älykäs hän on, ehkä ammatti paljastaisi jos se tulisi puheeksi.
Mutta ap, ymmärrän tilanteesi, minä pystyin sentään ottamaan vähän etäisyyttä tuohon kaveriini, sulla se on vähän vaikeampaa. Tsemppiä.
Sun veli on onkologi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mut niillä kuvioilla ei ole mitään tekemistä siltojen suunnittelun tai puutarhanhoidin kanssa. Itsekin olen alalla, eikä niillä "miten jatkuu" kuvioilla ole mitään tekemistä matematiikan tai puutarhan kanssa.
Sori mut? No ok olet varmasti oikeassa. Ole rauhassa.
En ole koskaan kertonut kenellekään mutta mun äö on yli 100 reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wdom kirjoitti:
T. Asiantuntijatyötä tekevä KTMMä olen huolissani _kaikista_ "asiantuntijoista" tmv. joiden äo riittää just just siihen sataseen, sori. Saatte usein pahaa jälkeä aikaiseksi...
Itse olisin enemmän huolissani, jos ihmisarvo mitattaisiin järjettömien kuvioiden tulkitsemiskyvyllä.
Tämä nykyinen rahaan ja asemaan perustuva arvottaminenko on sitten parempi vai? Etenkin kun ne useimmiten ovat juuri noita satasen tason perustolloja? Really?
Se luovuus unohtui eli juuri se puutarha no ei voi kaikkea ymmärtää esim. siltojen suunnittelu? Pythagoraako tarkoitat? Sehän on universaali suorakulma eikä ole mitään tekemistä siltojen kanssa. Olet vain sekava tunnustan etten ymmärrä mitä ajat takaa. Ehkä olet mensassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ei niiden kuvioiden ole tarkoituskaan olla älykkäitä. Älykkyys on elävän olion ominaisuus.
(Oletko oikeasti noin tyhmä vai provoilua?)
Niin niillä mitataan vain järjettömiä asioita, joilla ei ole älyn kanssa mitään tekemistä. Kuten ei ole sinunkaan ajanhaaskaamisellasi. Häpeäisit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Touche! Kerro vielä oikeinkirjoittamisesta älykkyys mittarina.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kertonut kenellekään mutta mun äö on yli 100 reippaasti.
No nyt olet, sekin tabu on sitten murrettu.
Kumma tämä kulttuuri missä kuka tahansa kokee oikeudekseen tai suorastaan velvollisuudekseen pilkata ja vähätellä, "palauttaa maanpinnalle", nimenomaan älykkäitä. Itse en ole enää vuosiin kertonut kenellekään käyneeni Mensan testissä, saati tulosta, koska se tieto tuntuu tekevän aika monista täysiä idiootteja.
Tässäkin ketjussa näitä yleisimpiä reaktioita esillä, eli testihän on pelkkä palikkatesti, ei se mitään kerro (=olet tyhmä, kuvittelet itsestäsi liikoja) ja tietysti ne vihjailut, että jos nyt sitten oletkin älykäs, niin olet ainakin jotenkin tunnevammainen tai sosiaalisesti lahjaton "tasoitukseksi". Jotkut myös tuntuvat ottavan elämäntehtäväkseen piikittelyn ("no mitäs sanoo meidän mensalainen tähän?") ja virheiden etsimisen ("siinä nähtiin, eipä ne mensalaisetkaan kaikkea tiedä") ym. Väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Kumma tämä kulttuuri missä kuka tahansa kokee oikeudekseen tai suorastaan velvollisuudekseen pilkata ja vähätellä, "palauttaa maanpinnalle", nimenomaan älykkäitä. Itse en ole enää vuosiin kertonut kenellekään käyneeni Mensan testissä, saati tulosta, koska se tieto tuntuu tekevän aika monista täysiä idiootteja.
Tässäkin ketjussa näitä yleisimpiä reaktioita esillä, eli testihän on pelkkä palikkatesti, ei se mitään kerro (=olet tyhmä, kuvittelet itsestäsi liikoja) ja tietysti ne vihjailut, että jos nyt sitten oletkin älykäs, niin olet ainakin jotenkin tunnevammainen tai sosiaalisesti lahjaton "tasoitukseksi". Jotkut myös tuntuvat ottavan elämäntehtäväkseen piikittelyn ("no mitäs sanoo meidän mensalainen tähän?") ja virheiden etsimisen ("siinä nähtiin, eipä ne mensalaisetkaan kaikkea tiedä") ym. Väsyttävää.
Liian ehdottomia ihmisiä, ajattelevat mustavalkoisesti. Toisaalta onhan tuo sana "älykkyysosamäärä" kieltämättä provosoivan kuuloinen, mutta vika on tulkitsijassa jos ajattelee tämän merkitsevän ainoaa ja ehdotonta viisautta. Viisautta on monenlaista eivätkä nämä poissulje toisiaan. Pitäkää kaikki päänne pystyssä, olittepa sitten loogisessa päättelykyvyssä ja/tai sosiaalisuudessa lahjakkaita! Kaikilla on omat hyvät ja huonot puolensa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wdom kirjoitti:
T. Asiantuntijatyötä tekevä KTMPointti onkin että se on kaikkien ihmisten keskiarvo, mutta kaikki ihmiset eivät ole kaikkien ihmisten kanssa tekemisissä vaan vain oman viiteryhmänsä. Esimerkiksi jos teoreettista fysiikkaa opiskelevan kaverini ÄO olisi 100, hän olisi omassa viiteryhmässään lähes kehitysvammainen. Tietenkään 100 ÄO:lla ei koskaan pääsisi opiskelemaan fysiikkaa, mutta pointti on että ÄO:n hyvyys riippuu myös viiteryhmästä. Itse koen olevani keskitasoa omalla opiskelualallani: kuulun älykkäimpään yhteen prosenttiin, mutta niin kuuluu moni muukin, koska alalleni nyt vain valikoituu sellaisia ihmisiä. Ei se lohduta yhtään jos tiedän että kaikki kaupankassat ovat tyhmempiä, kun en ole koskaan heidän kanssaan tekemisissä.
Vaimo hoitaa ostokset? letkuruokinnassa?
"Moi, kiitos, hei" ei ole mielestäni "tekemisissä olemista". Jos haluan työpaikan tai haluan pysyä mukana keskustelussa, niin merkitystä on niiden henkilöiden älykkyydellä jotka hakevat samaa työpaikkaa tai keskustelevat samasta asiasta, ei naapurin, kumminkaiman tai satunnaisen kadullakävelijän älykkyydellä.
Sitten kun vielä ihmiset ymmärtäisivät, että viisaus on eri asia kuin älykkyys.