Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kävi älykkyysosamäärätestissä ja kaikki on ollut helvettiä sen jälkeen

Vierailija
01.02.2016 |

Hänen älykkyytensä sitä ja Mensa tätä. Pääsi siis aika kirkkaasti jäseneksi. Nyt pohtii ilmeisen tosissaan, että pitäisikö pyytää palkankorotusta älykkyyteensä vedoten. On myös yhtäkkiä pätevämpi kuin kaikki muut työpaikallaan ja tekee valaistuneita havaintoja aivan päivänselvistä asioista. Itse en uskaltanut mennä testiin, kun olisi ottanut niin itsetunnon päälle jos ÄO olisi ollut jotain 100. Hyvä varmaan näin, enpä ainakaan muuttunut ihan normaalista tyypistä kusipääksi yhden tunnin aikana.

Jäsenkorttinsa se laittoi lompakkoonsa niin, että se pitää ottaa pois ennen kuin saa pankkikortin ulos.......

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläse siitä rauhoittuu, kun huomaa että se on vain yksi osa-alue.  Muistuta välillä että käytä sitä päätäs, kun ei osaa jotakin.   Viisastuu sitten kun huomaa, että ei se yksin mitään tee.

Viisaus ja älykkyys eivät ole sama asia, viisautta selvästi nyt vielä puuttuu.

Vierailija
42/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wdom kirjoitti:

Olisin ihan tyytyväinen tulokseen 100, koska sen on tarkoitus olla keskiarvo. En ymmärrä, miksi 100 olisi AP:lle ongelma.

T. Asiantuntijatyötä tekevä KTM

Pointti onkin että se on kaikkien ihmisten keskiarvo, mutta kaikki ihmiset eivät ole kaikkien ihmisten kanssa tekemisissä vaan vain oman viiteryhmänsä. Esimerkiksi jos teoreettista fysiikkaa opiskelevan kaverini ÄO olisi 100, hän olisi omassa viiteryhmässään lähes kehitysvammainen. Tietenkään 100 ÄO:lla ei koskaan pääsisi opiskelemaan fysiikkaa, mutta pointti on että ÄO:n hyvyys riippuu myös viiteryhmästä. Itse koen olevani keskitasoa omalla opiskelualallani: kuulun älykkäimpään yhteen prosenttiin, mutta niin kuuluu moni muukin, koska alalleni nyt vain valikoituu sellaisia ihmisiä. Ei se lohduta yhtään jos tiedän että kaikki kaupankassat ovat tyhmempiä, kun en ole koskaan heidän kanssaan tekemisissä.

Älä ylpeile turhaan, ei se kannata.  Tuollainen äo ero tarkoittaa vain sitä että kumpikaan ei ymmärrä toisiaan.  Sillä kaupankassalla on sellaisia ominaisuuksia, joita sulta puuttuu.

Jos joutuisit sellaisten alle satasen saavien porukkaan pidemmäksi aikaa yksin, niin sinua pidettäisiin myös siellä kehitysvammaisena. Siellä se johtuu siitä että arvostus on käytännön osaamisen ja tekemisen tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin Mensan testissä parisen vuotta sitten ihan vain mielenkiinnosta. Olen aina päässyt koulussa ym. tosi helpolla ja halusin ikään kuin saada varmistuksen sille, minkä jo tiesinkin. Sain tulokseksi >135, mikä olisi Mensan jäsenyyteen riittänyt kirkkaasti. En kuitenkaan kokenut tarvetta liittyä yhdistykseen, koska kävin tosiaan testissä itseäni varten.

Edes mieheni ei tiedä minun käyneen testissä. Arjessa "mensa-älykkyyteni" näkyy joissain asioissa kuten päättelykyky, matemaattisuus ym. ja mies aina välillä toteaa, että "hoida sä tämä, kun paremmin osaat". Ja siinä se. Miehellä on sitten omat vahvuutensa.

Lompakossa minulla on pankkikortin lisäksi pari bonuskorttia, kirjastokortti sekä oma ja lasten kela-kortit :D

Sinulla on ilmeisen viisas mies, koska havaintojensa mukaan antaa todelliselle älykkyydelle tilaa.  Jotkut ihmiset haluavat vain vallanhimon takia tehdä asioita, jotka toinen osaa paremin.

Vierailija
44/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun mieheni on älykkyydeltään mensa-tasoa. Hänet testattiin erään tehtäväänhaun yhteydessä, ja arvioija sanoi vain, että älykkyys on "mensa-tasoa" ja "selvästi yli akateemisten keski-tason" , mutta ei antanut mitään täsmällisä lukua. Myös mun mieheni on hyvin hajamielinen ja vaatimaton tyyppi, joka ei arvioi todellakaan ihmisiä aseman tai älykkyydenkään mukaan. Eikä hän kyllä koskaan liittyisi Mensaankaan, pitää kaikkia tuontyyppisiä juttuja turhina. Vastapainoksi älykkyydelleen hän on aika epäkäytännöllinen, joten minä hoidan tai päätän meidän perheessä käytännön talonpoikaisjärkeä vaativat asiat. :) 

Tunnen erään toisenkin ns. huippuälykkään. Hän työskentelee puuseppänä. 

Vierailija
45/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiriini kuuluu myös pari potentiaalista mensalaista, vaikea kuitenkin pitää todella fiksuina kun sosiaalista älykkyyttä ei sitten olekaan.

Vierailija
46/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mussukka kirjoitti:

Mulla on yksi kaveri, joka käyttäytyy aina kuin olisi maailman älykkäin, fiksuin ja filmaattisin ihminen. Etenkin hän loistaa matemaattisesti. FBssa pyöri tämä 7+7/7+7x7-7 lasku ja hän sai siitä väärin (mä sain oikein ja alakoululaiset lapsetkin jne.). Ei suostu uskomaan laskujärjestykseen, hänelle on opetettu toisin.

Lisäksi hän on myös omasta mielestään jonkun tason mentalisti. Koska hän ymmärtää ihmisten elekielestä paljon ja tietää mitä ne ajattelee. 

Hän tekee testejä lähipiirille tuon tuosta ja "ennustaa" lopputuleman. Harmi, kun moni haistaa jo etukäteen ja leikittelee hänellä sitten täysin.

Mä en leikkimään lähde, vaan ärähdän samantien, että nyt haisee herran leikit taas ja pitkälle.. stoppi NYT. Olen mieluusti suora ja asioista keskustellaan oikeilla nimillä kasvotusten - etenkin jos ongelmia on.

Miten tuo laskujärjestys menee? Mä sain tulokseksi 50. Miten matemaattisen lausekkeen arvo voidaan opettaa erilailla?

Oikea tulos on 50 ja matemaattista lauseketta ei voikaan opettaa laskemaan erilailla. Tämä edellisen viestin mies ei vain osaa laskea. :)

Vierailija
47/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n mies kuulostaa aivan mun exältä. Huom: paino sanalla exä :D

Vierailija
48/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valmistunut DI:ksi, mutta arvelen,  et Mensa-testeissä tulokseni olisi alle 100.

Eivät mielestäni mittaa täysin samaa asiaa.

Tiina

p.s. Itse en osaa kuviopäättelytestejä. Opinnoissani pidin kuitenkin matikan ja fysiikan kursseista ja muutkin kurssit sekä diplomityön selvitin hyvin. Toisaalta koneenpiirustuskurssi oli minulle vaikea.

Vierailija
49/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet mensalaiset ovat vähän saamattomia ja sen takia päätyvätkin kyseisen yhdistyksen jäsenlistoille. Elämässä ei ole oikein mitään, mistä olla ylpeä, niin mennään sitten oikein virallista reittiä osoittamaan, että ainakin loogista ongelmanratkaisukykyä löytyy. Käytännössä siis sama asia kuin missikisat. Molemmissa tapauksissa on saatu jotain arvokasta tekemättä itse mitään ja sitä pitää tuoda sitten esille.

Vierailija
50/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein jonkun nettitestin joskus vuosia sitten ja sain siitä 149 pistettä. Testi mittaa loogisuutta ja päättelykykyä. Ei se neroksi ketään todista. Lahjakkuutta ja viisautta on niin monenlaista.

Olen mielestäni aivan hajamielinen pösilö, joka hukkaa alvariinsa tavaransa. Ja lukion laajasta matikasta sain kutosen ja paperiin a:n.

Mulla ihan sama, paitsi että sain 147. Lukion laaja matikka tuurilla b ( tais olla olin pistemäärä mikä riitti b:hen). Työssäni olen kyllä tosi hyvä ja siinä sosiaalisista taidoista on paljon enemmän hyötyä kuin testien "kuviokikkailusta".

Vierailija
51/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on hyvä piirre, jos se liittyy tervejärkisyyteen. Ikävästi monella älykkäällä on riesana joku omituisuus. Itse olen n 130 pisteen tyyppi, ja olen erittäin hyvä ongelmanratkoja ja älyän asiat nopeasti, mutta ihan tavallinen työntekijä olen, ja normaali luullakseni.

Vierailija
52/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wdom kirjoitti:

Olisin ihan tyytyväinen tulokseen 100, koska sen on tarkoitus olla keskiarvo. En ymmärrä, miksi 100 olisi AP:lle ongelma.

T. Asiantuntijatyötä tekevä KTM

Pointti onkin että se on kaikkien ihmisten keskiarvo, mutta kaikki ihmiset eivät ole kaikkien ihmisten kanssa tekemisissä vaan vain oman viiteryhmänsä. Esimerkiksi jos teoreettista fysiikkaa opiskelevan kaverini ÄO olisi 100, hän olisi omassa viiteryhmässään lähes kehitysvammainen. Tietenkään 100 ÄO:lla ei koskaan pääsisi opiskelemaan fysiikkaa, mutta pointti on että ÄO:n hyvyys riippuu myös viiteryhmästä. Itse koen olevani keskitasoa omalla opiskelualallani: kuulun älykkäimpään yhteen prosenttiin, mutta niin kuuluu moni muukin, koska alalleni nyt vain valikoituu sellaisia ihmisiä. Ei se lohduta yhtään jos tiedän että kaikki kaupankassat ovat tyhmempiä, kun en ole koskaan heidän kanssaan tekemisissä.

Todistit kyllä älykkyytesi. Minäkin olen älykäs ja matemaattisesti lahjakas mutta nimenomaan vaan kaupan kassalla töissä. Tykkään työstäni ja toisaalta en halua että työni vie liian ison osan elämästäni vaan mulle muut elämän osa-alueet on myös tärkeitä, jopa tärkeämpiä. En ole koskaan ollut erityisen kunnianhimoinen. Mistä olet saanut käsityksen että kaupan kassat eivät voisi olla älykkäitä?

Isäni on myös mensan jäsen ollut joskus, erosi kun ei siitä mitään hyötyä ollut. Korkeintaan heitti siitä vitsiä. Isämme onkin hyvin älykäs mutta esim tunneälyä on huomattavasti enemmän äidillämme. Älykkyyttä on niin monenlaista ja usein menestys jollain osa-alueella näkyy sitten vajeena jollain toisella. Kunnioitan ihan molempia vanhempiani yhtä paljon vaikka toinen pääsi mensaan ja toinen ei. :)

Vierailija
53/89 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet mensalaiset ovat vähän saamattomia ja sen takia päätyvätkin kyseisen yhdistyksen jäsenlistoille. Elämässä ei ole oikein mitään, mistä olla ylpeä, niin mennään sitten oikein virallista reittiä osoittamaan, että ainakin loogista ongelmanratkaisukykyä löytyy. Käytännössä siis sama asia kuin missikisat. Molemmissa tapauksissa on saatu jotain arvokasta tekemättä itse mitään ja sitä pitää tuoda sitten esille.

Ei kyllä vastaa omaa kokemustani ollenkaan, miten tuollaiseen päädyit? 

Vierailija
54/89 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on ihan pihalla.

Työelämässä ei riitä että älykkäänä tietää mitä tai miten asiat pitäisi tehdä.

Asiat pitäisi myös oikeasti jaksaa ja haluta tehdä. Tarvitaan motivaatiota ja itsekuria.

Tai sitten pitäisi olla sosiaalista lahjakkuutta ja tunneälyä niin paljon että saa muut tekemään oikeat asiat puolestaan.

Tai vähintäänkin pitäisi olla verbaalista lahjakkuutta sen verran että saa muut edes ymmärtämään mitä pitäisi tehdä ilma että vaikuttaa itse luotaantyöntävän omahyväiseltä besserwisseriltä.

Työelämässä menestymiseen ei siis riitä että pärjää jossain yksittäisessä testissä ja vielä vähemmän se että on saanut kymppejä koulussa.

Vierailija
55/89 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi mensan testit on aivan täyttää paskaa. Palikkatestit eivät kerro hevon helvettiä ihmisestä tai miten hän elämässään pärjää. Kaikki ne "miten jatkuu" testit ovat epäloogisuuden huipentuma.

Vierailija
56/89 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kiinnostais tietää, että mitäs työtä apn mies tekee?

Vierailija
57/89 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on ihan pihalla.

Työelämässä ei riitä että älykkäänä tietää mitä tai miten asiat pitäisi tehdä.

Asiat pitäisi myös oikeasti jaksaa ja haluta tehdä. Tarvitaan motivaatiota ja itsekuria.

Tai sitten pitäisi olla sosiaalista lahjakkuutta ja tunneälyä niin paljon että saa muut tekemään oikeat asiat puolestaan.

Tai vähintäänkin pitäisi olla verbaalista lahjakkuutta sen verran että saa muut edes ymmärtämään mitä pitäisi tehdä ilma että vaikuttaa itse luotaantyöntävän omahyväiseltä besserwisseriltä.

Työelämässä menestymiseen ei siis riitä että pärjää jossain yksittäisessä testissä ja vielä vähemmän se että on saanut kymppejä koulussa.

Asian ytimessä. Kirjoitin kommentin siitä että työssä maksetaan tuloksesta, ei äo:sta. Olen kiistatta erittäin älykäs. Se on todettu monessa palikkatestissä. Olen myös koulutettu - tohtorintutkinto ulkomailta ja jonkinverran kansainvälistä post-doc -tason tutkijantyötä.

En silti ole niin menestynyt kuin voisin olla johtuen pitkäjänteisyyden ja motivaation puutteesta. Kun olen saanut kulloisenkin 'ongelman' ratkaistua niin motivaatio putoaa ja ratkaisun toteuttaminen on pakkopullaa.

Tuntemani menestyjät taas menevät kuin hirvi ryteikössä ja saavat asioita valmiiksi eivätkä jää miettimään turhanpäiväisiä abstraktioita. En väitä että he eivät olisi älykkäitä mutta pointti on että tekemisellä menestyy, ei fundeeraamisella.

Vierailija
58/89 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat siis päätellä hieman seuraavaa kuviota ja tiedät pythagoran lauseen. Se ei ole vielä älykkyyttä mutta mensaan sillä pääsee! Itseasiassa taitaa mennä idiotismin puolelle jaotella ihmisiä tuolla perusteella.

Vierailija
59/89 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaat siis päätellä hieman seuraavaa kuviota ja tiedät pythagoran lauseen. Se ei ole vielä älykkyyttä mutta mensaan sillä pääsee! Itseasiassa taitaa mennä idiotismin puolelle jaotella ihmisiä tuolla perusteella.

Tunnen yhden mensalaisen, joka yritti tappaa itsensä. Älyä ja järkeä on niin monenasteista, ettei sitä voi määritellä pelkästään minkään irrationaalisten kuvioiden avulla.

Vierailija
60/89 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi mensan testit on aivan täyttää paskaa. Palikkatestit eivät kerro hevon helvettiä ihmisestä tai miten hän elämässään pärjää. Kaikki ne "miten jatkuu" testit ovat epäloogisuuden huipentuma.

Onko joku väittänyt, että älykkyystestissä mitataan elämässä pärjäämistä? Siinä mitataan nimensä mukaisesti älykkyyttä, ei yhtään mitään muuta ole tarkoituskaan mitata. 

Miksi Cooperin testi olisi "paskaa", koska se ei mittaa elämässä pärjäämistä? Sinun logiikallasi veikkaisin alle sadan testitulosta, sorry. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme