Päästäisitkö 99 sarjamurhaajaa vapaaksi jos heidän lisäkseen pitäisi vangita yksi syytön?
Tästä saa yllättävän nykyaikaisen moraalisen dilemman kun vähän miettii pintaa syvemmälle.
Itse olisin kyynisen käytännöllinen ja valitsisin oikeusmurhan mutta määrättömästi pienemmän inhimillisen kärsimyksen. Jalot ideologiat häviävät AINA todellisuudelle, ennemmin tai myöhemmin.
Entä sinä? :)
Kommentit (17)
Häh? Miksi ihmeessä vangitsisin syyttömän ja päästäisin samalla murhaajat vapaaksi? Muotoilitkohan sä nyt ihan oikein tuon kysymyksen?
No en, siis en päästäisi 99 sarjamurhaajaa vapaaksi, enkä vangitsisi yhtä syytöntä.
Kysymys oli nyt kyllä tosi outo. Avaatko hieman, mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi. Voisin vaikka itse käydä pari vuotta istumassa, jos saisin viedä mukanani 99 rikollista.
Kiitos vastauksesta! Mainitsemasi vivahde muuttaa kysymystä valtavasti. :) Joudut nimenomaan tuomitsemaan jonkun syyttömän, tietämättä haluaako hän uhrautua vai ei. Monet meistä ovat valmiita uhrautumaan, mutta sen valinnan teko toisen puolesta on jotain aivan muuta!
Katsokaa nyt miten monia ulottuvuuksia kysymyksestä löytyy! :)
AP
Mieti uudestaan tuo kysymys. Vastaillaan sitten kun saat sen järkevään muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Miksi ihmeessä vangitsisin syyttömän ja päästäisin samalla murhaajat vapaaksi? Muotoilitkohan sä nyt ihan oikein tuon kysymyksen?
Muotoilin oikein, mutta valitettavasti lyhensin, pidin sitä niin ilmiselvänä että uskalsin tehdä sen, mutta pieleenhän se meni.
Eli 100 ihmistä vankilaan joista yksi syytön, vai kaikki vapaaksi, ovat vaihtoehdot.
AP
Vangitsisin 99 murhaajaa vaikka oikeusmurha tapahtuisi. Miten tekisitte toisin päin eli vapauttaisitteko 99 syytöntä jos siinä olisi pakko vapauttaa myös yksi sarjamurhaaja? Minä vapauttaisin ja toivoisin, että saisin näyttöä vangita sarjamurhaajan uudestaan.
Jos vaihtoehdot ovat nuo, valitsisin mieluummin, että kaikki vapautuisivat. En valitsisi laittaa ketään syyttömänä vankilaan. En myöskään itse "uhrautuisi", eli tieten tahtoen antaisi tuomita itseäni vaikka sarjamurhaamisesta ja menisi vankilaan loppuelämäkseni.
Sarjamurhaajat kyllä saavat iankaikkisuudessa tuomion, jos eivät käänny ja tee parannusta. Eli ei tarvitse pelätä, että pääsevät kuin koira veräjästä.
Voisin yhden syyttömän kyllä vangita jos se olisi pel-le tai keppi-hevosjengiläinen
En tietenkään.Ainakaan jos kyseessä oleva "syytön" olisi mies. Naisen kohdalla miettisin hetken.
Kaikki sata vankilaan. Aika huikea määrä sarjamurhaajia pysyis siis poissa ihmisten ilmoilta. Syytön vapautuisi aikanaan (Suomessa tosi nopeasti).
Totta kai vangitsisin. Säästyyhän siinä samalla satoja ihmishenkiä ja tuhansia omaisten kärsimyksiä.
Onhan se selvää että punavihreät emakot eivät voisi vangita edes paatuneintakaan raiskaajamurhaajapedofiiliä, mutta eihän heiltä muuta voi odottaakaan.
Tiffany (ei kirjautuneena) kirjoitti:
Jos vaihtoehdot ovat nuo, valitsisin mieluummin, että kaikki vapautuisivat. En valitsisi laittaa ketään syyttömänä vankilaan. En myöskään itse "uhrautuisi", eli tieten tahtoen antaisi tuomita itseäni vaikka sarjamurhaamisesta ja menisi vankilaan loppuelämäkseni.
Sarjamurhaajat kyllä saavat iankaikkisuudessa tuomion, jos eivät käänny ja tee parannusta. Eli ei tarvitse pelätä, että pääsevät kuin koira veräjästä.
Hyvä vastaus ja perustelut, mutta entä ne vapautettujen sarjamurhaajien potentiaaliset uhrit?
No totta helvetissä sata vankilaan. Paljon pienempi paha kuin 99 hullua vapaana. Surullista vangita yksi viatonkin, mutta ei yhtään surullista verrattuna 99 hulluun vapaalla jalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muotoilin oikein, mutta valitettavasti lyhensin, pidin sitä niin ilmiselvänä että uskalsin tehdä sen, mutta pieleenhän se meni.
Eli 100 ihmistä vankilaan joista yksi syytön, vai kaikki vapaaksi, ovat vaihtoehdot.
AP
:D No etpäs lyhentänyt, vaan alkuperäinen kysymyksesi on ihan eri kuin nyt tämä viimeisin lauseesi.
En päästäisi. Voisin vaikka itse käydä pari vuotta istumassa, jos saisin viedä mukanani 99 rikollista.