Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi masennus on pahimmillaan aamulla?

Vierailija
01.02.2016 |

En toki tiedä onko muilla näin, mutta itselleni aamut on kaikista kauheimpia, etenkin nyt kun tulee valoisaa jo aiemmin. Olo helpottuu vähän kun saa olla pimeässä, ja varsinkin iltaisin kun tietää että kohta pääsee nukkumaan ja on monta tuntia aikaa nukkua. Odotan niin paljon niitä aamuja jolloin jopa jaksaa nousta sängystä. En edes enää muista miltä tuntuu herätä iloisena ja valmiina uuteen päivään, mutta noh kai sekin päivä vielä koittaa kun on koittanut ennenkin.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas herääminen uuteen aamuun. Taas perjantai. Vastahan se oli. Edessä pitkä päivä yksin. Perhe kotiutuu vasta seitsemän jälkeen.

Viikosta toiseen olen vain sisällä. En käy missään. Päivisin en lähde ulos kävelemään, vaikka sanotaan sen lievittävän masennusta ja ahdistusta. Ahdistun lisää vain kävellessäni keskellä päivää toimettomana.

Kun haluaisin olla minäkin työssä. Työelämässä.

Kuulin hiljattain, että pikkukaupungin kotirouvana ollut mummoni käytti viimeiset vuodet psyykelääkkeitä. Minäkin muistan mummon joskus puhuneen, että "pitäisi kävellä jokeen". Tajusin, että mummo puhuu itsemurhasta. Olin nuori. No, nyt olen itse ollut enemmän tai vähemmän kotirouvana - vankina neljän seinän sisällä - lähes parikymmentä vuotta. Lapset isoja, eivät todellakaan tarvitse kotiäitiä enää.

Nyt ymmärrän mummoa. Hänhän oli turhautunut ja onneton! Luultavasti erittäin masentunut loppuun asti. Elämä meni, hän ei ikinä ollut työelämässä. Ikinä hän ei osannut, päässyt, saanut aikaan, tms. toteuttamaan itseään.

Kuten en ole  minäkään ollut työelämässä. Vain pätkiä, huolimatta korkeasta koulutuksestani. Piti tulla virkanainen, tai ihan mitä tahansa. Tulikin luuseri, joka itkee kotona itsesäälistä. Eikä työllisty.

Aamut ovat vaikeita. Ei mitään syytä herätä. Minäkin olen miettinyt, että "joutais jo pois". Ihan kuin mummoni. Periytyykö masennus yli sukupolvien?

Vierailija
22/57 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tyytyväinen itseensä. Käsityöt, leipominen, puuhastelu, sohvaperunointi. Kaikki on tärkeää tekemistä. Ei sillä ole väliä mitä muut tekevät. Pääasia että on oma koti, ruokaa ja omien juttujen tekeminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon niin helpottunut kuullessani, että muillakin on tätä.

Aamulla yritän saada väkisin uudestaan unesta kiinni, palata unten maailmoihin. Hereillä tunnen itseni huonommaksi kuin unessa. Aamulla se järkyttää eniten, koska on juuri herännyt ja palannut todellisuuteen. Voi vielä muistaa sen vapauden ja keveyden, joka unissa vallitsi, vaikka itse uni olisi kadonnut mielestä. Päivän aikana siihen huonompaan itseen tottuu, illalla ei tahtoisi edes nukkumaan, mutta sitten aamulla ei tahtoisi nousta ylös. Ehkä olen ylianalysoinut tätä ja kaikki johtuukin tosiaan vain jostain hormonista.

Samaa mieltä täällä. Jotenkin turvallisesta unimaailmasta herääminen kellonsoittoon, ja kylmään todellisuuteen on välillä ihan hirveätä. Sitä yrittää saada todellisuudesta ja itsestään kiinni, ja se onnistuukin jotenkin vasta muutaman tunnin kuluttua töissä, kun on pakosta joutunut keskittymään muualle kuin itseensä. Ja itseensä käpertyminen on pahinta minun mielenterveydelleni.

Vierailija
24/57 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä etelässä kun ei ole ollut luntakaan tuntuu et tää pimeys on yksinkertaisesti vienyt mukanaan.En muista että olisin ollut ikinä näin väsynyt kuin tänä talvena.Tää tuntuu olevan sellasta väsymystä mikä ei lähde nukkumalla.Tarvii valoa ja aurinkoa ja lämpöä että herää taas ihmiseksi.Onneks ollaan menossa kevättä kohti!

Vierailija
25/57 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama, aamut vaikeimpia. Johtuu tosin varmasti suurelta osin väsymyksestä kun en saa kunnolla nukuttua yöllä ja aamulla pitää kuitenkin herätä aikaisin töihin.

Vierailija
26/57 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minualla auttoi masennukseen, jännitykseen ja ahdistukseen tämä homeopaattinen valmiste eli ruokaluksikallinen aamuisin niin olo oli sen jälkeen dynaaminen, pirteä, huoleton;

Dr.Reckeweg C 15 Energiamikstuura Vita-c tonic

Saksalainen ystävätär suositteli tuota, hänen lääkärinsä, joka oli myös homeopatian erikoisasiantuntija länsimaisen lääketieteen lisäksi, oli hänelle sitä suositellut.

Conditions of nervous exhaustion, nervous weakness, weariness, insomnia following mental conflicts, nervous headaches, easily fatigued, general neurasthenia, lack of energy, inability to concentrate

Vierailija
27/57 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla kaikki päivän vaatimukset iskevät päin kasvoja.

Vierailija
28/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa parhaiten aamusuihkussa käynti.Suihkun jälkeen on heti parempi olo.

Vierailija
29/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahimmat ovat pe-ilta ja lauantai

Vierailija
30/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pitää hyväksyä ettei taaskaan kuollut yön aikana.

Vierailija
31/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on myös liian alhaalle laskenut verensokeri. Aamulla voi testata juomalla lasin tuoremehua jos olo paraneen niin kannattaa tarkistaa diabetes ja ruokavalio.

Vierailija
32/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen aamuisin täynnä energiaa ja monesti iltaisin tuntuu, että turhaan meni taas tämäkin päivä.

Vierailija
33/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin mieliala paranee ja fyysisetkin energiat nousee iltaa kohti, etenkin jos on huonosti nukuttu yö alla niin puolet päivästä tuntuu kyllä niin paskalta että miettii mitä mieltä missään edes on, mut kummasti kun tulee pimeää ja nukkumaanmenoaika lähenee, tuntuu taas vähän paremmalta. Tää keväinen auringonpaiste on kyllä ihan saatanasta mulle, tuun jotenkin vihaseksi ja ahdistuneeksi siitä, ja kun näkee miten muut iloitsee ja saa siitä energiaa, se vaan saa oman mielialan matalammaksi kun ei pysty samaan.

Vierailija
34/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ollut pidemmän aikaa masentunut, aamut tuntuivat raskaimmilta siitä syystä että oli niin masentavaa herätä aina uuteen päivään yhtä murtuneena kuin aiempinakin. ”Aamulla kaikki on paremmin” ne sanoo mutta omista tsemppailuista huolimatta jokainen päivä oli vain masennusta. Lisäksi unen maassa olin turvassa pois pahalta ololta. Silmät kun sai auki niin ne asiat vyöryivät päälle ja taas alkoi päivän mittainen taistelu että vaan jaksaisi seuraavaan päivään.

Hitsi, onneksi masennuksesta voi parantua <3

Vierailija
35/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aamuisin paras olo, illalla tekee mieli vetää ranteet auki, ahdistaa niin pirusti.

Vierailija
36/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt heti muista milloin olen viimeksi ollut heti aamusta iloinen. Yleensä aamulla vituttaa aina. Ennen aamukahvia ei oikeasti kannata puhua mitään tai tulee sanottua pahasti. Vuosia sitten poistin aamun ankeuden bongilla. Sitä ei voi tehdä työhön meno aamuina ja muutenkin hyvä harrastus on jäänyt pois.

Vierailija
37/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aamuyöt ovat pahimpia, herään monesti ahdistavasta unesta ja mieleen tulevat kaikki maailman huonosti olevat asiat, jokainen stressitekijä, ahdistus, pettymys, masentava olo ja se, että kohta on aamu, pitää herätä, en ole taaskaan nukkunut kunnolla ja jotenkin pitäisi selviytyä päivästä.

En ole kyllä koskaan ollut aamuihmisiä, mutta pientä arvokasta piristystä minulle ovat aamukahvi ja aurinkoisena päivänä auringon luoma kaunis valo.

Vierailija
38/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuilon voi tehdä ja opetella. Koska ihmiset ovat niin erilaisia ja heidän kotinsa, perhesuhteensa ja lemmikkitilanteensa + allergiat, kiinnostuksenkohteet ja rahatilanne yms. niin annan vain suppean esimerkin. Sinun tehtäväsi on keksiä sinulle merkitykselliset jutut.

- Aurinkolamppu, jotkut heräävät hiljalleen voimistuvan valon kanssa, minä en. Muuten se on kyllä kiva :)

- Aamuhalit koiran kanssa. Kun herään niin riippuen siitä mikä koiraa huvittaa niin joko ojennan vain käteni sen turkkiin tai se kömpii itse viereen. Sitten ollaan vaan ja heräillään. Se jo nostattaa mieltä ja saa hyvälle tuulelle.

- Viiva: Piirrä itsellesi viiva tai tee muistilappu tai laita kuva tiettyyn kohtaan asuntoasi. Riippuen menetkö ensin parvekkeelle, keittiöön vai vessaan, mutta ensimmäiselle reitille. Laita siihen joku positiivinen kuva tms. Aurinko, hymyilevä lapsi, empaattinen vanhus tai mikä tahansa joka ottaa sinut vastaan joka aamu. Aktivoi tietoisesti itsessäsi ilon ja onnellisuuden signaaleja tuossa kohtaa (vaikka olet unenpöpperössä ja vituttaa. Eli opetat omaan keho- ja aivomuistiisi, että aina siinä kohtaa hymyilet. Joudut vääntämään sitä alussa väkisin, mutta kyllä se siitä.

- Kukat tms. laita kukkasia, lempiesineitäsi tms. pöydälle tai siihen kohtaan mitä väkisin tulet katsoneeksi aamulla.

Se voi olla liikuntaa, pieni meditaatiohetki, tee viherseinä tms. tai ihan mikä sinua itseäsi ilahduttaa ja tekee sinut iloiseksi. Käytä niitä värejä ja tee sellainen aamuilonpesä kuin itse tykkäät. Kasaat tykylle niitä asioita joista ilahdut.

Vierailija
39/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle aamuyöt ovat pahimpia, herään monesti ahdistavasta unesta ja mieleen tulevat kaikki maailman huonosti olevat asiat, jokainen stressitekijä, ahdistus, pettymys, masentava olo ja se, että kohta on aamu, pitää herätä, en ole taaskaan nukkunut kunnolla ja jotenkin pitäisi selviytyä päivästä.

En ole kyllä koskaan ollut aamuihmisiä, mutta pientä arvokasta piristystä minulle ovat aamukahvi ja aurinkoisena päivänä auringon luoma kaunis valo.

Nyt mietit mitä laitat itsellesi valmiiksi ja joka sinua odottaa sinua kun heräät. Sitten syötät sen alitajuntaasi, että heti kun heräät niin luot katseesi siihen, otat kirjan käteen, kuuntelet tietyn biisin, luet aforismeja tai laitat miellyttävän kuvan sellaiseen kohtaan mihin silmäsi ensimmäisenä osuvat. Mikä nyt omaa stressiäsi sattuu lievittämään.

Vierailija
40/57 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aamuisin paras olo, illalla tekee mieli vetää ranteet auki, ahdistaa niin pirusti.

Poistat talosta kaikki viiltelyvehkeet ja luot tilalle iltarutiinin. Kuuntelet ja teet rentoutumisharjoituksen tms. Voi olla mitä tahansa oman luonteesi mukaista, taiteen tekemistä tai extremeä (kunhan ei ole liian myöhäinen ilta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi