Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei saa vauvaa nukuttaa mahallaan?

28.06.2008 |

Olen kuullut että vauvaa ei saisi nukuttaa mahallaan, kätkytkuoleman riskin takia. Mihin tämä perustuu, onko kenelläkään tietoa? Perustuuko tämä siihen, että vauva ei tukehdu vai mihin?

Poikamme on nyt 4 viikkoa vanha, ja olen nyt muutamana päivänä olen huomannut, että mahallaan lattialla peiton päällä makaaminen helpottaa pojan mahavaivoihin.

Oletteko te nukuttaneet vauvaanne mahallaan? Onko kenelläkään tietoa kätkytkuolemasta, onkohan mahallaan nukuttamisella oikeasti yhteys kätkytkuolemaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse lähellä katsomassa, niin eihän siinä ole mitään vaaraa.

Yöllä kannattaa nukuttaa sitten kyljellään. En osaa sanoa, mihin tämä kielto perustuu. Kätkytkuolemahan on muistaakseni sitä, että vauva "unohtaa" hengittää. Voisiko olla, että vatsallaan on sitten raskaampi hengittää... En tiedä.

Tytteli-83

Vierailija
2/7 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukeneeni jostain että se riski liittyi hiilidioksidin liialliseen palaamiseen takaisin hengitysilmaan kun alusta on liian lähellä, vielä kehittymätön aivorunko (?) voi häiriintyä siitä ja sitten just lakkaa hengittämästä.

Vähän huterasti muistan, mutta jotain tuon suuntaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai, kukaan masullaan nukuttamista kieltänyt ole?

Kyllä minun toinen tyttäreni on nukkunut masullaan n.4viikkoisesta, niin päivällä kuin yölläkin! Nyt hän on 6.5kk, ja vaikka osaa jo kääntyä jokasuuntaan ja ryömiä, niin nukkuu yöt edelleen mielummin masullaan!!

Itseasiassa masulleen aloin nukuttamaan sen vuoksi, että vauva sätki kovasti ja oli turvaton(kapalosta huolimatta)!! Masullaan oli hyvä olla, ja pierutkin tuli tosi komeasti ulos!!

nonuli ja tytöt 3v ja 6.5kk

Vierailija
4/7 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perehtynyt uusimpaan tietoon aiheesta pariin vuoteen. Sen kuitenkin tiedän, että vatsallaannukkuminen lisää kätkytkuoleman riskiä. Monissa maissa on annettu ohjeita vauvan nukuttamisesta selällän (mm. norjassa), ja sen jälkeen kun nämä ohjeistukset annettiin, kätkytkuolemien määrä väheni dramaattisesti.

On esitetty näkemyksiä mm. siitä, että pieni vauva nukkuu vatsallaan "liian" sikeästi, mikä aiheuttaa hengityskatkoksia. Samaan perustuu se, että tiheä heräily myös yöaikaan on pikkuvauvalle jopa elintärkeää, muutenkin kuin syömisen suhteen. Pikkuvauvoillahan noita hengityskatkoksia on normaalistikin sikeän unen aikana.

Enkä allekirjoita sitä, että päivällä olisi turvallista nukuttaa vauvaa vatsallaan, kun unta voi valvoa. Tai ehkä, jos päivystää vauvan vieressä parin minuutin välein tarkistamassa tilannetta. Kätkytkuolema on kuitenkin ihan yhtä mahdollinen päivällä kuin yölläkin.

Vierailija
5/7 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut myös tästä, että olisi raskaampi hengittää, mutta enpä tiedä...

Itse luulen, että neuvo perustuu esim. jos vauva puklaa niin ei pääse pois kuten kyljellä, tässä tuketumis vaara kun puklu maito meneekin hengityksen mukana nenään. Tähän tietysti turvana "vahtiminen", etenkin päivällä.

Meillä poika alkoi nukkua mahallaan kun itse niin kääntyi n.3-4kk. Hetken korjailin asentoa, kun neuvooja olin kuullut, mutta sitten luovutin =)

Vierailija
6/7 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse myös lukenut tuosta, että vauva nukkuisi mahallaan "liian" sikeästi.

Lisätietoja löytyy esim. |http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/valkommen-till-annaw…]

Itse olen tutustunut tuolta noihin suomenkielisiin sivuihin ja Wahlgrenin Nyt nukutaan -"unikouluun". Siellä puhutaan just tosta kuinka vauva nukkuu luontevimmin mahallaan. Näin ainakin meillä: kyljellään ja selällään vauva (nyt 4kk) herättää itsensä vähän väliä käsiä huitoessaan ja säpsähdellessään. Mahallaan nukkuu sikeästi 5-6 tunnin unet alkuyöstä. Ja kyllä, meillä auttaa myös ilmavaivoihin: herra nostaa unissaan peffaansa, täräyttää kaasulatauksen makkariin ja jatkaa tyytyväisenä uniaan samalla kun meikäläinen käy avaamassa ikkunan :-) (Ja herralla tarkoitan siis vauvaa, en aviomiestäni...)

Meillä on myös Angel care -hengityshälytin, jottei mahdolliset hengityskatkokset jäisi huomaamatta. Nukun itsekin rauhallisemmin kun tiedän, että jos vauva ei hengitä niin hälytin pärähtää soimaan.

Vierailija
7/7 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntyykin niin että että nenä ja suu on täysin kiinni alustassa. Yleensä kuitenkin muistaakseni jo noin kuukauden ikäinen jaksaa kääntää päänsä niin että pystyy vapautamaan hengitystiet. Itse piden vauvaa päivällä vatsallaan heti kun oppi kääntämään päätään ja meillä se tapahtui jo kahden viikon iässä. huomasin sen myös helpottavan vatsakipuja. Yöllä kuitenkin nukutin kyljellään niin kauan kun pysyi...