Uudet päivähoitomaksut aivan kohtuuttomia!
Täysi maksu, mikä menee keskituloisilta, on 354 yhdestä lapsesta ja kahdesta lapsesta 673 euroa kuussa!!!
Vielä kun sähkön hintakin nousee... palkat sen sijaan taitaa pienentyä.
Monessa perheessä on koululaisiakin päiväkoti-ikäisten lisäksi ja koululaisten harrastuksiin ym. menee myös rahaa. Ihan hirveän kallista!!
Kommentit (44)
Asun briteissa ja taalla yhden lapsen paivahoitomaksu on noin tonnin kuukaudessa. Tama se vasta kohtuutonta on. Suomessa on talla saralla asiat viela aika hyvin.
Todella kamalaa nämä korotukset!!! Ne, jotka edes yrittävät tehdä töitä ja maksavat veroja, niin niitä vielä rangaistaan tällaisilla maksuilla. Sen avulla on sitten varaa Suomen valtiolla hoidattaa mamu-lapsia. Luulisi, että ensin pidettäisiin huolta omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin ne ovat kalliit. Itse olen työtön ja on alkanut pelottaa, että joudun johonkin 9 euron työpaikkaan tai kurssille. 350 euroa on tosi paljon työttömyyskorvauksesta.
Uudelleenkoulutusta harkitsin, mutta sen olen toistaiseksi unohtanut, kun maksut nousevat.
Miksi joutuisit maksamaan täyden maksun? O_o
Päivähoitomaksuihin vaikuttaa myös puolison tulot.
Eikö puoliso voisi silloin osallistua myös maksuihin?
En ole tuo jota lainasit, mutta pakko tähän puuttua. Se raja, joka määrittää milloin perheelle tulee täydet hoitomaksut, on aika alhainen. Ei tarvita kuin kaksi normaalisti tienaavaa aikuista, niin se raja ylittyy.
Meillä ainakin, jos olisi kaksi tai kolme pientä lasta, tuo maksu olisi aika paljon tuloista, ja tottakai mies osallistuu, rahat on täysin yhteiset ja puoliksi ainakin meillä. Mutta joo, me oltiin muutenkin niin kauaskatseisia, että tehtiin (joo tehtiin, ihan tietoisesti molemmat) toinen kun eka oli yli 8-vuotias. Olen aina vähän salaa ajatellut, ettei kannata tehdä lapsia, jos niihin ei ole sillä hetkellä varaa. Pitää ajatella myös sekin, että heitä pitää viedä hoitoon, tulee harrastukset ehkä, puhumattakaan yleisistä elämiseen kuluvista varoista. Ajatella.
Näiden palveluiden tuottaminen ei ole ilmaista ja on enemmän kuin toivottavaa, että ihmiset tulevat tietoisiksi niiden kustannuksista. Samoin on ihan oikein, että ainakin osa kustannuksista nakitetaan suoraan niille, jotka ko. palveluita käyttävät.
Päivähoitokin olisi edullisempaa, jos kaikki eivät hoidattaisi lapsiaan päiväkodissa, vaikka itse ovat esim. vauvalomalla kotona. Ajatelkaas, että Espoossakin on useampi kymmenen päiväkotia täynnä tällaisten vanhempien lapsia kokopäivä- tai osapäivähoidossa.