Manuaalivaihteisella autolla ajaminen on vanhanaikaista
Kuka jaksaa säätää aina ja missä tilanteessa tahansa kytkimen kanssa?
Kommentit (32)
Ei ole vaikeaa niille, joilla on aikuisen aivokapasiteetti.
Menee kyllä niin huomaamatta näin 35v kokemuksella, siinä mitään säätämistä ole. Automaattia ajaessa huomaa kun jalka polkee lattiaa risteystä lähestyessä ;)
Tärkeintä on, että autolla pääsee sinne, minne aikoo, olipa millaiset vaihteet hyvänsä. Ihan yhtä paljon ketuttaa, jos auto jättää tielle, olipa sitten manuaali- tai automaattivaihteet.
Ajoin 20 vuotta manuaalilla ilman ongelmia. Siis opin heti manuaalin, että jopa kaikki ihmettelivät, kun olin ajokortin saanut, kuinka hyvin käytän vaihteita.
No 20 vuotta manuaalilla ajelun jälkeen hommasin automaattivaihteisen auton ja ainut ajatus on se, että miksen hommannut jo aiemmin. Ajomukavuus on aivan eri luokkaa automaatilla, varsinkin kaupunki- ja lähiöajossa, jota ajoni on 80 %:sti.
En enää ikinä osta manuaalia.
Ikävää että lapset tulee tänne trollailemaan. Hankkikaa ensin se ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Automaatti on vammaisille
Just näin, ja vammaiset ei osaa ajaa manuaalilla, mikä on ainoa mitä itse tulen koskaan käyttämään.
Takavetoisella manuaalilla jossa sopivasti tehoa ja vääntöä on vaan hauskaa ajaa, ei siitä pääse mihinkään.
Uudet autot on paskoja, vanhat ajoneuvot ihan parhaita
Pääasia, että autoilu on mahdollisimman edullista. En halua tuhlata siihen yhtään ylimääräistä. Manuaalivaihteilla olen ajanut pääasiassa. Automaatilla ajaminen on itseasiassa vähän tylsää.
Helppoa se on, mutta edelleenkin yli 30 vuoden jälkeen aina mielessä joka ikinen liike,,kaasu,jarru,kytkin,vaihde ,vilkku...
Psykologin mukaan tuo liittynee perfektionismiin mun kohalla, kaikki pitää olla täydellisyyteen asti hiottua, autolla ajaminenkin.
Itse pidän eniten hevosvaljakosta. Vähintään neljä hevosta vetämässä vaunuja täyttä laukkaa moottoritietä! Ja toki näytän kaikille autoille keskaria.
Omalla autollani voi vaihteita vaihtaa manuaalisesti, jos haluaa. En ole kokenut kyllä tarvetta.
Mihin vaihteistoa tarvitsee? Kamalan vanhanaikaista ja homoa. Heterot ajaa vaihteettomilla sähköautoilla.
Manuaalilla ei ole mitään jakoa automaattia vastaan.
Ei vaihtojen nopeuden tai tasaisuuden suhteen. Ja se automaatin mukavuus...ahh!
Eikä mitään kunnon autoja ole edes pitkään, pitkään aikaan saanut kuin automaattina.
Vierailija kirjoitti:
Eikä mitään kunnon autoja ole edes pitkään, pitkään aikaan saanut kuin automaattina.
Ei Teslaa saa automaattina.
Vierailija kirjoitti:
Omalla autollani voi vaihteita vaihtaa manuaalisesti, jos haluaa. En ole kokenut kyllä tarvetta.
Tavallisissa autoissa nuo käsinvaihto mahdollisuudet ovatkin ihan turhia,jossan lambossa tai porschessa sen ymmärtää.
Jenkeissä tajusivat automaattivaihteisen auton tuoman ajomukavuuden jo 1950-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa 911 porscheissa manuaali on lisävaruste joka maksaa extraa.
Metsäammattilaisena voin kertoa, että manuaalivaihteiston vaihtoehtona on neliveto alennusvaihtestolla, älykäs neliveto, traktorin odottelu tai pitkä kävely lumihangessa apua hakemaan. Manuaali liitettynä ajotaitoon on noista selvästi halvin ja ympäristöä säästävin vaihtoehto.
Automaatti on vammaisille