Kelan tuet
Paljonko teillä tippu kelan tuet nyt alku vuodesta? Eikös ainakin lapsiperheiden tukiin tullu jotain?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä tippu kelan tuet nyt alku vuodesta? Eikös ainakin lapsiperheiden tukiin tullu jotain?
mieheni menetti työmarkkina tukensa kun lähti englantiin 2 kuukaudeksi sukuloimaan, ei kuulemma asu vakinaisesti suomessa ??? asuu minun kanssani, on tosiaan 2kk joka ilmoitettiin tökkäriin, ja kuulemma oleskelee siellä vuoden siis en tajua..ilmotin puolestan kun ei itse ennen ähtöään tajunnut ja näin pyysi puolestaan tekemään kun on ulkomaalaistaustainen. 3kk saa olla ettei tuet katkea ja hän on vain 2,, voinko mennä selvittämään hänen puolestaan sinne kelan tätä, muuten menee helvetin kauan kun käsittelevät valitusta ja meillä on vastasyntynyt ja minä äityspäivärahoilla, tällaiseen ei olisi varaa juuri nyt.
Työtön kirjoitti:
Se 25 prosentin ennakonpidätys menee, ellet tilaa erikseen uutta verokorttia verotoimistosta. Tuolla prosentilla saat sitten kyllä veronpalautuksia. Työmarkkinatuestani olisi mennyt 20 % ennakkoa, mutta kun tilasin verokortin, on pidätysprosentti nyt 16,5.
Saat mätkyjä. Työttömyysetuuden veroprosentti on aina vähintään 20.
Vierailija kirjoitti:
Työtön kirjoitti:
Se 25 prosentin ennakonpidätys menee, ellet tilaa erikseen uutta verokorttia verotoimistosta. Tuolla prosentilla saat sitten kyllä veronpalautuksia. Työmarkkinatuestani olisi mennyt 20 % ennakkoa, mutta kun tilasin verokortin, on pidätysprosentti nyt 16,5.
Ja helmikuun alusta lähtien aina 25%. Toki huomioivat sen jo kelassa, joten ihan sama, millaisen verokortin sinne laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen työttömyyskorvaus pieneni. Huomasin siitä, että laskelma oli päivältä a-b tietyn määrän, ja päiviltä c-d vähän vähemmän per päivä. En muista tarkasti tuen nimeä, mutta mietinpähän vaan, miten vitussa voi olla mahdollista, että kaikki köyhimmältä niistetään.
Juu tätä mäki mietin et miks niiltä kellä on vähän niin otetaan tuhkatkin pesästä ja rikkaat rikastuu. Herrat ja isot pamput kierii rahassa!!!
Ei muuta kuin koulunpenkille niin sustakin voi joskus tulla "rahassa kierivä iso pamppu" :) Katsotaan sitten kuinka avuliaana olet itse jakamassa työsi hedelmää huonommin pyyhkiville.
Taasko täällä on joku huutelemassa koulutuksesta. Mulla on kaks ammattia mutta ei töitä.
Ja jos töitä olisi kuten isoilla pampuille, niin ilosta ihkuen maksaisit veroja sen 50%? Vai valittaisitko silloin siitäkin täällä? Seuraavaksi opiskele joku vähän ammatti tai perusta yritys.
Mikään ammatti ei ole joka hetki kannattava. Työttömyys ja köyhyys voi kohdata kenet vaan.Kaikki ihmiset ei ole yrittäjä henkisiä ja konkurssin voi kokea kuka vaan.
Jostakin se henki on kaivettava. Tuskin se nykyisillekkään yrittäjille on ihanaa onnea painaa niska limassa duunia, maksaa verot ja vielä lukea täältä, että panos ei ole riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön kirjoitti:
Ja helmikuun alusta lähtien aina 25%. Toki huomioivat sen jo kelassa, joten ihan sama, millaisen verokortin sinne laittaa.
Se on ennakonpidätys, ei mikään lopullinen veroprosentti. Sen kun toimittaa Kelaan etuutta varten oman verokortin niin eivät varmana pidätä yhtään sen enempää kuin verokortti sanoo. Ja kyllä jollakin lopullinen veroprosentti voi hyvinkin olla vaikka tuon 16,5; jos on jäänyt työttömäksi loppuvuodesta jolloin vuoden aikana maksetut etuudet eivät ole tarpeeksi korkeat.
Mistä näitä pässejä aina riittääkin, jotka eivät ymmärrä verotuksesta mitään. Jos verotoimistossa on laskettu että kotihoidontukeen riittää veroprosentiksi 10%, niin silloin ei tule mätkyjä eikä palautuksia, vaan silloin maksat niitä veroja ympäri vuoden juuri oikean määrän.
Esim. minä maksoin työttömyystuesta toissavuonna veroja 17%, palautusta tuli 20e. Henk. kohtaiseen veroprosenttiin vaikuttaa esim. kuulutko kirkkoon,kunnan veroprosentti ja mahdolliset vähennykset.
Nuo kelan automaattiset veroprosentit ovat ENNAKONpidätystä, ei siis mikään lopullinen vero.
Tästäkin ketjusta löytyy ainakin alapeukkujen mukaan ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, mitä tarkoittaa etuudesta verottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Työtön kirjoitti:
Kyllä vain. Oma ansiosidonnainen brutto 1130 €. Tästä kun meni 20% veroja, sain mätkyjä vielä päälle. Joten lienee oikeampi tuo 25%, vaikka hieman kohtuuttomalta tuntuu.. No kohta se tämäkin lystii loppuu, sen verran kauan jo saanut työttömänä olla. Heh heh, saanut.. Joo ihan oikeasti joutunut.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä pässejä aina riittääkin, jotka eivät ymmärrä verotuksesta mitään. Jos verotoimistossa on laskettu että kotihoidontukeen riittää veroprosentiksi 10%, niin silloin ei tule mätkyjä eikä palautuksia, vaan silloin maksat niitä veroja ympäri vuoden juuri oikean määrän.
Esim. minä maksoin työttömyystuesta toissavuonna veroja 17%, palautusta tuli 20e. Henk. kohtaiseen veroprosenttiin vaikuttaa esim. kuulutko kirkkoon,kunnan veroprosentti ja mahdolliset vähennykset.
Nuo kelan automaattiset veroprosentit ovat ENNAKONpidätystä, ei siis mikään lopullinen vero.
Kotihoidontukea ja työttömyystukea verotetaan eri sääntöjen mukaan vaikka molemmat etuuksia ovatkin.
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mieheni menetti työmarkkina tukensa kun lähti englantiin 2 kuukaudeksi sukuloimaan, ei kuulemma asu vakinaisesti suomessa ??? asuu minun kanssani, on tosiaan 2kk joka ilmoitettiin tökkäriin, ja kuulemma oleskelee siellä vuoden siis en tajua..ilmotin puolestan kun ei itse ennen ähtöään tajunnut ja näin pyysi puolestaan tekemään kun on ulkomaalaistaustainen. 3kk saa olla ettei tuet katkea ja hän on vain 2,, voinko mennä selvittämään hänen puolestaan sinne kelan tätä, muuten menee helvetin kauan kun käsittelevät valitusta ja meillä on vastasyntynyt ja minä äityspäivärahoilla, tällaiseen ei olisi varaa juuri nyt.
Haha! Tais ottaa mies ritolat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön kirjoitti:
Kyllä vain. Oma ansiosidonnainen brutto 1130 €. Tästä kun meni 20% veroja, sain mätkyjä vielä päälle. Joten lienee oikeampi tuo 25%, vaikka hieman kohtuuttomalta tuntuu.. No kohta se tämäkin lystii loppuu, sen verran kauan jo saanut työttömänä olla. Heh heh, saanut.. Joo ihan oikeasti joutunut.
Niin sait mätkyjä, koska tuki on niin suuri. Kelan maksama tuki on paljon pienempi ja siihen riittää normaalisti se 20% tai alle.
Käykää nyt vaikka sielä vero.fi ja laskekaa oma veroprosenttinne, niin ei tule yllätyksiä. Kunhan osaat arvioida koko vuoden tulot, niin se riittää.
Itse olen työtön ja laskin paljonko saan työttömyyskorvausta jos olen koko vuoden työtön, laitoin summan laskuriin ja veroprosentiksi tuli 17. Jos pääsen töihin, niin sitten taas käyn tilaamassa uuden verokortin, ei ole vaikeaa. Ja koskaan en ole mätkyjä joutunut maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidontukea ja työttömyystukea verotetaan eri sääntöjen mukaan vaikka molemmat etuuksia ovatkin.
Niitä VEROTETAAN samalla tavalla, ENNAKONPIDÄTYS on eri.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Verokortti/Verokortti_etuuks…
Ylläolevasta linkistä näette, miten etuuksia verotetaan, niin ei tarvitse enää kiistellä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön kirjoitti:
Se on ennakonpidätys, ei mikään lopullinen veroprosentti. Sen kun toimittaa Kelaan etuutta varten oman verokortin niin eivät varmana pidätä yhtään sen enempää kuin verokortti sanoo. Ja kyllä jollakin lopullinen veroprosentti voi hyvinkin olla vaikka tuon 16,5; jos on jäänyt työttömäksi loppuvuodesta jolloin vuoden aikana maksetut etuudet eivät ole tarpeeksi korkeat.
Myönnän olleeni väärässä. Jostain luin aiemmin, että työttömyysetuudesta menisi tuo 25% ja sitä ei voisi muutosverokortilla alentaa. Nyt kelan sivuilla on selvästi, että 20% edelleen on minimi, jos ei toimita muutosverokorttia. Ja muustoskortilla saa "oikean" veroprosentin. Mä en noteerannut tuohon edellisen kirjoittamaan kohtaan "tulee mätkyjä" millään tavalla, koska tiedän, mitä ennakonpidätys tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Verokortti/Verokortti_etuuks…
Ylläolevasta linkistä näette, miten etuuksia verotetaan, niin ei tarvitse enää kiistellä asiasta.
Toivottavasti nämä mätkyistä jauhajat vielä ymmärtäisivät lukemansa.
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea ei voi siirtää 3 kk:ksi työnhakumatkalle ulkomaille. Muuten työnhakija saa matkustaa, mutta hänen tulee olla matkan aikana valmis ottamaan töitä vastaan Suomesta ja tulemaan esim haastatteluun kesken sukuloinnin.
Ei helvetti tehkää oma ketju verotukselle ja mätkyille. Samoin ammateille ja yrittäjyydelle. Eikös alottaja kysyny et kuinka paljon on tuet tippunu nyt alku vuodesta ku tuli se muutos ja te jauhatte verotuksesta sun muusta.
Niin siis teillä muillako nyt ei oo kelan tuet tippunu? Tosiaan aiheessa vois pysyä. T. Ap