Pienten lasten kirjoista, ajatteleeko kukaan muu samoin
Tykkään tosi paljon lukea lapsille ja molemmat ovatkin kiinnostuneita kirjoista. Mutta välillä tuntuu, että ihan pienille lapsille (kuten 1,5-vuotiaalle kuopukselleni) olisi hyvä olla kirjoja, jotka kertovat enemmän lapsen arjesta. Kyllä lasta toki kiinnostavat kaikenlaiset kuvat, mutta varmasti tulisi enemmän niitä onnistumisen kokemuksia, kun saisi osoitella sellaisia jokapäiväisiä asioita kirjoista. Aika vähän semmoisia kirjoja nimittäin on, tulee lähinnä Tompat ja Ainot mieleen. Ja toki Mintut, niitä meillä ei olekaan kauheasti luettu, pitää varmasti ostaa pari Minttua nuoremmalle. Tosi monissa pikkulasten kirjoissa on jotain eksoottisia eläimiä, ja ylipäätään tarinoita, joissa eläimet käyttäytyvät kuten ihmiset.
Kommentit (22)
jaah.
lue nille kunnon satuja aläkä mitään markkinatalous paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Teemu-kirjat on hyviä, samoin Sanna- kirjat. Saa kirjastosta jos ei löydy kirjakaupasta.
Hei joo! Mullakin oli noita lapsena, pitääpä katsoa kirjastosta. Kiitos!
Ap
No johtuu ihan siitä, että aika moni kuvakirja on käännetty jostain toisesta kielestä. Onko se sitten ihmekään jos siellä seikkailee jotain kenguruja. Eläinten inhimillistämistä en sen sijaan moiti.
Vierailija kirjoitti:
No johtuu ihan siitä, että aika moni kuvakirja on käännetty jostain toisesta kielestä. Onko se sitten ihmekään jos siellä seikkailee jotain kenguruja. Eläinten inhimillistämistä en sen sijaan moiti.
Suurin osa kirjoista, joissa on afrikkalaisia eläimiä, ei ole afrikkalaisia, joten ei se käännöskirjallisuus niissä se juttu ole, vaan se, että Afrikan eläimet on syystä tai toisesta suosittu lastenkirjateema.
Ap
Mä löysin kerran Tokmannilta tosi kivat kirjat nimeltä "olen jo 1 vuotta" "olen jo 2 vuotta" ja "olen jo 3 vuotta". Ovat parhaat kirjat mitä olen tähän mennessä löytänyt. 1-vuotiaan kirjassa on selkeitä isoja kuvia esim. hedelmistä, eläimistä ja vaatteista. 2-vuotiaan kirjassa oli jo edistytty yksinkertaisiin tekemisiin esim. puetaan vaatteet päälle, pestään hampaat, syödään aamupalaa jne. 3-vuotiaan kirjassa olikin jo sit aamutoimet, matka päiväkotiin ja päivä päiväkodissa. Lapset ovat tykänneet noista kirjoista eniten vaikka meillä on kirjoja hyllyt täynnä.
Jason
Jason ja vihainen Viivi
Jasonin kesä
Jason muuttaa maasta
+ kaikki Mikko Mallikkaat
Vierailija kirjoitti:
Mä löysin kerran Tokmannilta tosi kivat kirjat nimeltä "olen jo 1 vuotta" "olen jo 2 vuotta" ja "olen jo 3 vuotta". Ovat parhaat kirjat mitä olen tähän mennessä löytänyt. 1-vuotiaan kirjassa on selkeitä isoja kuvia esim. hedelmistä, eläimistä ja vaatteista. 2-vuotiaan kirjassa oli jo edistytty yksinkertaisiin tekemisiin esim. puetaan vaatteet päälle, pestään hampaat, syödään aamupalaa jne. 3-vuotiaan kirjassa olikin jo sit aamutoimet, matka päiväkotiin ja päivä päiväkodissa. Lapset ovat tykänneet noista kirjoista eniten vaikka meillä on kirjoja hyllyt täynnä.
Joo, tuommoiset kirjat, joissa on selkeitä isoja kuvia yksittäisistä asioista, ovat kyllä ihan kivoja, mutta mä en itse jaksa niitä enää lukea (tämä avaus siis koskee nyt tät kuopustani ja suunnilleen sen ikäisiä lapsia, joten pitäydyn siinä ikäluokassa)! Ja tuntuu, että hän itsekin tykkää enemmän esim. Tomppa-kirjoista, joissa on paljon tapahtumia. Lyhyet juonikirjatkin kiinnostavat, jos on selkeä juoni ja vähän tekstiä, esim. Chris Haughtonin Ihan hukassa ja Voi sinua Sulo ovat sellaisia, joista lapsi tykkää paljon ja osaa toistella joitain tarinan keskeisiä elementtejä.
Ap
Entäs Puppe-kirjat? Ne oli meillä pienenkin suosikkeja ja osasi kauniisti luukkuja availla.
Vierailija kirjoitti:
Jason
Jason ja vihainen Viivi
Jasonin kesä
Jason muuttaa maasta
Nuo Jasonit on kivoja, mutta niistä ei ole enää otettu uusia painoksia, joten kirjastojenkin kirjat on tosi huonossa kunnossa! Mikko Mallikkaat ovat alle 2-vuotiaalle ehkä vähän pelkistettyjä kuvitukseltaan, ja tekstiä vielä suhteessa siihen liikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entäs Puppe-kirjat? Ne oli meillä pienenkin suosikkeja ja osasi kauniisti luukkuja availla.
Joo, Pupeista lapsi kyllä tykkää, ja meillä on niitä pari.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jason
Jason ja vihainen Viivi
Jasonin kesä
Jason muuttaa maasta
Nuo Jasonit on kivoja, mutta niistä ei ole enää otettu uusia painoksia, joten kirjastojenkin kirjat on tosi huonossa kunnossa! Mikko Mallikkaat ovat alle 2-vuotiaalle ehkä vähän pelkistettyjä kuvitukseltaan, ja tekstiä vielä suhteessa siihen liikaa.
Ap
Aijaa. Mä ostin 2 ensimmäistä Jason-kirjaa viime vuonna ihan Suomalaisesta kirjakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jason
Jason ja vihainen Viivi
Jasonin kesä
Jason muuttaa maasta
Ap
Aijaa. Mä ostin 2 ensimmäistä Jason-kirjaa viime vuonna ihan Suomalaisesta kirjakaupasta.
No sitten mulla on vanhentunutta tietoa, koska vielä 2 vuotta sitten niitä ei saanut mistään!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, Pupeista lapsi kyllä tykkää, ja meillä on niitä pari.
Ap
Vaikka tämä kuopukseni ei kyllä availe luukkuja nätisti :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jason
Jason ja vihainen Viivi
Jasonin kesä
Jason muuttaa maasta
Ap
No sitten mulla on vanhentunutta tietoa, koska vielä 2 vuotta sitten niitä ei saanut mistään!
Ap
Kyllä niistä oli uudet painokset jo 2013 ainakin. Nykytilanteesta en tiedä. t. entinen kirjakaupan täti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jason
Jason ja vihainen Viivi
Jasonin kesä
Jason muuttaa maasta
Ap
Ap
Kyllä niistä oli uudet painokset jo 2013 ainakin. Nykytilanteesta en tiedä. t. entinen kirjakaupan täti :)
Ok! Näin se aika rientää..
Ap
Mun lapsukainen tykkäsi edellä mainittujen lisäksi pienenä kovasti Miina ja Manu-kirjoista. Joidenkin mielestä ne on kamalaa kuraa mutta minusta ihan mukavaa vaihtelua :).
Ei kerro lapsen arjesta, mutta oma suosikkini oli Pikku toukka paksulainen. En koskaan kyllästynyt sen lukemiseen ja lapsesta oli aina hauska laittaa sormi niistä toukan syömistä rei'istä.
Toinen suosikki oli Maailman suurin sänky.
Miina ja Manu ovat hyviä erilaisten paikkojen ja tilanteiden esittelyyn ja ennakointiin (esim. neuvola, päiväkoti jne.).
Kyllä meillä siis tosiaan on kaikenlaisia ihan pienten lasten kirjoja, kuten nyt vaikka tuo mainittu Pikku toukka paksulainen, mutta aloituksessani kuvailtuja kirjoja kaipailisin lisää. Näyttelen kyllä paljon isomman lapsen kirjoista kaikenlaisia kuvia, esim. Vesta-Linneat on sellaisia.
Ap
Teemu-kirjat on hyviä, samoin Sanna- kirjat. Saa kirjastosta jos ei löydy kirjakaupasta.