Mikä on mielestänne paras paras paikka asua Suomessa?
Niin, kysymys tulikin jo otsikossa. Kiinnostus aiheeseen heräsi tulevaisuudensuunnittelujen partaalta, näes olen miettinyt Helsinkiin muuttamista jo kauan, mutta uutisia seurailtuani otin hieman takapakkia tästä haaveesta.
Kokemuksia olisi kiva kuulla eri kaupungeista ja paikkakunnista :) Millaista on asua eri puolilla Suomea; millaisia ihmiset ovat, pelaako palvelu, tykkäättekö asua siellä?
Listataan tänne hyvät ja huonot puolet Suomen asuinpaikoista!
Kommentit (63)
Suomessa ei elintason, eikä maantieteellisen sijainnin vuoksi ole paikkaa, jossa ihmisen olisi hyvä olla, paikkaa joka soveltuu elämälle.
Siksi muutin vuonna 1999 ulkomaille.
N. 51
Bangkok
Kuopio, Tampere, Turku ja Hämeenlinna nyt ainakin ovat mukavan tuntuisia kaupunkeja. Ja Maarianhamina.
Kouvola on hyvä. Turvallinen kulkea, isot hyvät pyörätiet, pikkukaupungin henkeä, hyväntuulisia ja urheilullisia ihmisiä. Kaikki löytyy. Puoli tuntia Lahteen ja vähän enemmän Helsinkiin, jos sinne nyt joskus jotain asiaa olisi.
Mä kannatan Tamperetta. Oikean kaupungin kokoinen kaupunki, löytyy harrastusmahdollisuuksia, kulttuuria yms sekä julkinen liikenne toimii hyvin. Kuitenkin pääkaupunkiseutua sen verran pienempi, että liikkuminen paljon nopeampaa (kaikilla kulkuvälineillä) ja asuntojen hinnat edullisempia, joten helpommin mahdollisuus päästä asumaan vaikka keskustan tai järven lähelle.
Sisämaan kaupunkina Tampereella on mielestäni rannikkoa miellyttävämpi ilmasto: Talvella lunta, kevät ja kesä tulee nopeammin, kun järvet eivät viilennä. Vähemmän tuulista, koleaa ja kosteaa. (Huomaan eron, kun kuljen usein saman päivän aikana Tampereella ja Helsingissä.)
Espoo. Meren läheisyys, viheralueet, metsät, (pääosin) sivistyneet ihmiset, urheilumahdollisuudet jne.
Helsinki. Olen syntynyt kantakaupunkiin ja nyt asun perheineni Etelä-Helsingissä. Olen asunut ulkomailla ja väliaikaisesti Suomessa pikkukaupungissa pohjoisessa. Nautin Helsingistä, etenkin täällä etelässä, puistoista, arkkitehtuurista, sporista, palveluista, valoista, saaristosta, taideteoksista, museoista... Täällä on ihana naapurusto jossa on hyvä yhteishenki. Hyvät koulut ja kivoja leikkipaikkoja.
Ylitornio. Lyhyt matka Ruotsiin ja tarpeeksi palvelua.
Helppo: Kruununhaka. Hyvinvoivan ja kaupunkielämään sopeutuneen väen rauhallinen nukkumalähiö kivenheiton päässä keskustan sykkeestä ( silloin kun sitä tai keskustan palveluita kaipaa.) Muutamat hallintorakennukset eristävät sopivasti liikekeskustasta ja harvat turistitkaan eksyvät lintukotoon, rähinöitsijöistä nyt puhumattakaan.
Lohja - aivan mahtavan kaunis järvikaupunki lähellä PK-seutua
Itä-Suomi, Joensuu on paras. Paras ruoka, parhaat maisemat, parhaat ihmiset
Vierailija kirjoitti:
Lohja - aivan mahtavan kaunis järvikaupunki lähellä PK-seutua
Ei ole lähellä, työmatkaksi esim. liian pitkä, länsi-uudenmaan huumekaupan keskus, mt-potilaita kylänraitit väärällään.
Hyvä täällä kokkolassa ..halvat talot ja 60000 vuodessa saa ilman koulutusta satamassa ja sinkkitehtailla
Vierailija kirjoitti:
Espoo, koska siellä on hyvät palvelut, on Helsingin vielä paremmat palvelut ihan vieressä, tulevaisuudessa metrokin, on merimaisemia, on järviä, kansallispuistoa ja peltomaisemia.
Espoo ja Vantaa ovat Helsingin lähiöitä. Niitä ei olisi olemassa ilman Helsinkiä.
Kauniainen siihen samaan.
Itse usealla paikkakunnalla asuneena ja pk-seudulta kotoisin olevana vastaan että länsi-rannikko (Lohja,
Kirkkonummi, Siuntio, karjaa ja Perniö ja salo). Puhtaampi ilma, juomavesi ja luonto. Stressittömämmät ihmiset. Yhteisöllisyys. Silti lyhyt matka niin Helsinkiin kuin turkuun. Tai ainakin autoilevana itse miellän lyhyeksi matkaksi. Myös juna kulkee näille paikkakunnille Lohjaa lukuunottamatta. Nykyisenä perniöläisenä kommentoin tietysti että Perniö on paras paikka! Ainakin jos omistaa auton. Ihanan yhteisöllinen paikka, jonkin verran myös muualta Suomesta muuttaneita. Ei juuri koskaan mitään ongelmaa edes nuorison toimesta. Peruspalvelut löytyvät, kaikki mahdolliset muut palvelut ja shoppailumahdollisuudet (h&m, Gigantti, Prisma, Motonet yms.) parinkymmenen minuutin ajomatkan päässä Salon keskustassa. Paljon kesätapahtumia lähellä, niin Raaseporissa, Salossa kuin mathildedahlissakin. Todella hyvä ja turvallinen paikka asua ja kasvattaa lapset. Alle tunnin ajomatka myös Turkuun. Suosittelen perniötä.